Gå til innhold

Meninger om tema i bryllup - les tekst før svar!


Anim92

Meninger om «tema» i bryllup - les tekst før avstemming.  

70 stemmer

  1. 1. skal dere ha/hadde dere et tema?

    • Jo, ja, hadde vel det
      19
    • Nehei, vi ga bæng i hvilke farger som ble brukt
      51


Anbefalte innlegg

Jeg opplever at hver gang det er snakk om feks forlovere (det er blitt spesifisert til vedkommende at de gjerne skal bruke en spesifikk farge eller unngå en spesifikk farge) eller hvis noen spør «hva slags tema hadde dere» i bryllups-forumet, slenges det ut i hytt og pine at:

«Grøss! TEMA da gitt! For noen amerikanske tilstander. Nei fysj og fy…» osv.

Jada, jeg tar litt hardt i her, men dere skjønner tegninga.

 

Det jeg lurer på, er om alle dere bare slang noen blomster i vaser, dreit totalt i hvilke servietter, duker osv osv det var på bordet?

 

For ordet «tema» inneholder jo alt fra om stemningen skulle være klassisk, låvebryllup, spleiselag, 7-retters osv. Eller at man valgte å bruke en fargepalett i favorittfargen på lys, blomster og servietter. Eller om dere hadde DJ eller liveband. Om det var familiefest med barn eller full rølp. Til og med hvilken sesong man er i kan legges inn under tema.

ALT dette går jo innenfor å velge seg et tema for bryllupet.

 

Så. Alle dere som fnyser av ordet tema og kaller enhver brud som bryr seg bittelitt om hvordan ting skal være for bridezilla. Gav dere alle sammen ansvaret til svigermor, valgte ut en kjole og møtte opp på bryllupsdagen? Eller kan det kanskje være at dere hadde et aaaaldri så lite «tema» likevel?

 

Jeg er spent, kjør svar!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde ikke noe tema, vi pyntet bordet slik at det så pent ut med vaser, blomster ol som passet sammen men tema vil jeg ikke kalle det.

Anonymkode: 23fb8...151

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal pynte i det vi synes ser fint ut på bordene og ha på oss pene klær. Vi kommer ikke til å detaljstyre hva gjestene har på seg eller hvilke fargenyanse blomstene må ha. Ikke tema, altså. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (1 minutt siden):

Vi skal pynte i det vi synes ser fint ut på bordene og ha på oss pene klær. Vi kommer ikke til å detaljstyre hva gjestene har på seg eller hvilke fargenyanse blomstene må ha. Ikke tema, altså. 

Men det du synes er fint - har det en spesiell farge? Har du valg blomster i en viss farge og tenkt deg at serviettene skal matche sånn ca med det, feks?

Å detaljestyre hva gjestene har på seg osv har da INGENTING med tema å gjøre, det har med gærne bruder å gjøre. 🤷🏻‍♀️😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi hadde ikke noe tema, vi pyntet bordet slik at det så pent ut med vaser, blomster ol som passet sammen men tema vil jeg ikke kalle det.

Anonymkode: 23fb8...151

Men var det helt tilfeldige farger på det som var på bordene eller valgte du farger i et visst fargeutvalg?😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går utmerket godt an å pynte et lokale og bord vakkert uten å ha et "tema". 

De som ikke har "tema" slenger ikke bare på noen duker og servietter....

Anonymkode: 87bb4...e37

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde tema i den forstand at vi pynta med ting som vi syntes var pent og passet sammen, det tror jeg de fleste gjør. Vi la på ingen måte noen føringer på fargene folk hadde på seg eller lignende.

Anonymkode: 5c0ab...b7c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var restauranten som pyntet, jeg la meg ikke borti det i det hele tatt. Stilte med bordkort, mann, gjester og penger jeg.

Anonymkode: 6b8f8...666

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er grunnleggende uenig i din definisjon av tema her. Selvfølgelig tar alle avgjørelser om hva og hvordan de vil ha bryllupet, men med tema tenker jeg en synlig, bevisst og åpenbar rød tråd gjennom hele arrangementet. Å ha servietter og bordpynt i samme farge er ikke å ha er tema, men når også brudebukett, kirkepynt, program, bordkort, samt antrekkene til forlover, brudepiker og -svenner og glasuren på brudekaken alle matcher, begynner det å likne noe...

Det de fleste reagerer på i sånne diskusjoner er gjerne brudens krav om å detaljstyre forloverens kjole fordi det er viktigere for henne at den skal passe inn enn at den er kledelig og forloveren føler seg vel i den - og når man har kommet dit er det på tide å stoppe opp og tenke på hva som egentlig er viktig her. Jeg har ennå til gode å se noen dra bridezilla-kortet over gjennomtenkte fargevalg på lys og servietter. 

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restauranten dekket bordene, og var da ansvarlig for blomster, duker, servietter osv. Vi blandet oss ikke inn i dette.

Vi valgte mat, men vil ikke kalle det tema. Vi valgte "pent antrekk", men gjestene fikk kle seg som de ville.

Forlovere signerte prøvingsattest, og var til stede under vielsen. Vi verken forventet eller ønsket noe mer.

Vi valgte noe dansemusikk, men jeg tror ikke det passet tematisk med mat eller pynt.

Det ble uansett et hyggelig selskap og vi er fortsatt gift.

Anonymkode: 77d20...381

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge et tema er vel egentlig bare å sette ord på hvordan man forsøker å få ulike ting til å matche?  

Anonymkode: c15a0...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo du, ts, som velger å kalle fargen på lys for «tema». De fleste kaller dette en «fargepalett». Og, ja, i samtlige bryllup jeg har vært i er «sesongens blomster jevnt fordelt utover, akseptere lokalets utvalg av stoler/bord og dekketøy og la folk gå i det de vil» dagens «tema». Maten er hva man nå enn har tilgang på (fiskeren serverer fisk, jegeren vilt, alle serverer bær eller frukt fra bestemors hage).

Hva ville du kalt det «temaet»? «Lave skuldre»? Jeg kaller temaet i et bryllup for «bryllup». For det - det er et tema.

Anonymkode: b4bc1...89d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anim92 skrev (23 minutter siden):

Men var det helt tilfeldige farger på det som var på bordene eller valgte du farger i et visst fargeutvalg?😊

Hvit duk og hvite servietter fordi det var det vi hadde. Jeg hadde ikke planlagt blomster på bordet men mine foreldre tok med seg blomster fra kirka (som de hadde kjøpt som er overraskelse til oss).

Anonymkode: 23fb8...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anim92 skrev (43 minutter siden):

Jeg opplever at hver gang det er snakk om feks forlovere (det er blitt spesifisert til vedkommende at de gjerne skal bruke en spesifikk farge eller unngå en spesifikk farge) eller hvis noen spør «hva slags tema hadde dere» i bryllups-forumet, slenges det ut i hytt og pine at:

«Grøss! TEMA da gitt! For noen amerikanske tilstander. Nei fysj og fy…» osv.

Jada, jeg tar litt hardt i her, men dere skjønner tegninga.

 

Det jeg lurer på, er om alle dere bare slang noen blomster i vaser, dreit totalt i hvilke servietter, duker osv osv det var på bordet?

 

For ordet «tema» inneholder jo alt fra om stemningen skulle være klassisk, låvebryllup, spleiselag, 7-retters osv. Eller at man valgte å bruke en fargepalett i favorittfargen på lys, blomster og servietter. Eller om dere hadde DJ eller liveband. Om det var familiefest med barn eller full rølp. Til og med hvilken sesong man er i kan legges inn under tema.

ALT dette går jo innenfor å velge seg et tema for bryllupet.

 

Så. Alle dere som fnyser av ordet tema og kaller enhver brud som bryr seg bittelitt om hvordan ting skal være for bridezilla. Gav dere alle sammen ansvaret til svigermor, valgte ut en kjole og møtte opp på bryllupsdagen? Eller kan det kanskje være at dere hadde et aaaaldri så lite «tema» likevel?

 

Jeg er spent, kjør svar!

Det er et hav mellom " å detaljestyre" og " å slenge fram ett eller annet random" da! 

Anonymkode: 4d493...c8e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tema bryllup tenker jeg på de jeg kjenner som hadde disney tema eller at alle gjestene måtte stille med hodeplagg. Eller at venninnen min som var forlover måtte kjøpe «shabby chic» kjole i en spesiell farge hun ikke følte seg vell i som bruden valgte ut og hun aldri kom til å bruke igjen, fordi den passet inn i bryllupstemaet. 
 

å velge blomster, duker, kake og servietter som matcher er ikke temabryllup, men helt normalt i alle typer selskap og middager? 

Anonymkode: 6e289...ed2

  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

å velge blomster, duker, kake og servietter som matcher er ikke temabryllup, men helt normalt i alle typer selskap og middager? 

Anonymkode: 6e289...ed2

Veldig godt poeng. 

Anonymkode: 6b8f8...666

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo du, ts, som velger å kalle fargen på lys for «tema». De fleste kaller dette en «fargepalett». Og, ja, i samtlige bryllup jeg har vært i er «sesongens blomster jevnt fordelt utover, akseptere lokalets utvalg av stoler/bord og dekketøy og la folk gå i det de vil» dagens «tema». Maten er hva man nå enn har tilgang på (fiskeren serverer fisk, jegeren vilt, alle serverer bær eller frukt fra bestemors hage).

Hva ville du kalt det «temaet»? «Lave skuldre»? Jeg kaller temaet i et bryllup for «bryllup». For det - det er et tema.

Anonymkode: b4bc1...89d

Poenget mitt er vel at jeg tror mange gjester her forbinder ordet med eksempelvis «alle må komme i et visst klesplagg», mens bruder som skriver om tema her inne ikke mener det så voldsomt.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å velge et tema er vel egentlig bare å sette ord på hvordan man forsøker å få ulike ting til å matche?  

Anonymkode: c15a0...838

Nettopp😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et slags tema. Holdt oss til noen fargervi likte, og samme print på innbydelser og takkekort. Alt ble bestemt i løpet av de 4 siste ukene før bryllupet og vi var mest opptatt av å bli gift og å ha en fin dag med de 12 gjestene våre. De kom kledd i hva de ville!

Anonymkode: 7ada4...8e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anim92 skrev (5 minutter siden):

Poenget mitt er vel at jeg tror mange gjester her forbinder ordet med eksempelvis «alle må komme i et visst klesplagg», mens bruder som skriver om tema her inne ikke mener det så voldsomt.

Hvis man spør i tråd "hva slags tema hadde du?" så mener man jo tema slik de fleste her mener? Det samme hvis man mener at forloveden skal gå i en spesiell farge. Så introeksemplene dine bruker jo ordet tema slik alle andre gjør det her inne også, og da får man også svar i de trådene som bruker tema på samme måte.

De fleste som har matchende dekor uten å mene de har tema, de har matchende på nivå "hvit duk og hvite lys, sesongens blomster og servietter en farge som passer til". Altså de prøver å ha ting pent, men du kan ikke beskrive det med to-tre ord alene likevel.

Dersom alt skal være kremfarget og sølv i samme stil - da begynner vi å kunne kalle det et tema. Men de fleste mener tema som enda mer gjennomført, jeg har for eksempel vært i middelalderbryllup. Man kaller det vel temabryllup dersom det skal være gjennomført i en spesielt stil, temaet "ordinært bryllup på hotellresturant eller selskapslokale med mye hvitt/lyst dekor" er ikke et eget tema fordi det på en måte er standarden.

Anonymkode: a7444...10e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...