AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #21 Del Skrevet 16. juli 2024 Skaff deg akvarium istedenfor. Anonymkode: 1a456...af8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #22 Del Skrevet 16. juli 2024 Hvis du ønsker deg en hund du kan trene og jobbe med, på forskjellige områder både sommer og vinter, ville jeg gått for vorsteh, kort eller strihåret. Trenger aktivisering og trening. De er selvsagt jakthunder, men mer allsidige fremfor de engelske rasene. Sterke, arbeidsvillige og gode familiehunder som du kan bruke på topptur, snørekjøring og som kosegris i sofaen:) lett å trene på godbit, da de har "matvett", samt kjent for å være veldig glade og lykkelige. Anonymkode: 50353...d81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #23 Del Skrevet 17. juli 2024 Jeg ville sett på shetland sheepdog. Fine i agility, og ikke fullt så energiske som bc. Anonymkode: 319e3...d51 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #24 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvis du ønsker deg en hund du kan trene og jobbe med, på forskjellige områder både sommer og vinter, ville jeg gått for vorsteh, kort eller strihåret. Trenger aktivisering og trening. De er selvsagt jakthunder, men mer allsidige fremfor de engelske rasene. Sterke, arbeidsvillige og gode familiehunder som du kan bruke på topptur, snørekjøring og som kosegris i sofaen:) lett å trene på godbit, da de har "matvett", samt kjent for å være veldig glade og lykkelige. Anonymkode: 50353...d81 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville sett på shetland sheepdog. Fine i agility, og ikke fullt så energiske som bc. Anonymkode: 319e3...d51 Takk for seriøse svar begge to! Skal se mer på disse rasene☺️ ts Anonymkode: 63366...10a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #25 Del Skrevet 17. juli 2024 Jeg også tenkte på shetland sheepdog, men kun om den ikke blir for lenge hjemme alene. Anonymkode: 6228d...4bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #26 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg også tenkte på shetland sheepdog, men kun om den ikke blir for lenge hjemme alene. Anonymkode: 6228d...4bc Det gjelder vel alle raser, det å ikke være lenge alene hjemme☺️ Som sagt, fin rase som jeg skal se mer på, og vi skaffer selvfølgelig ikke hund hvis det ikke går opp med jobb osv. Per nå bare vurderer vi. Ts Anonymkode: 63366...10a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #27 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 8.45): Jeg er oppvokst med lapphunder, og jeg tenker at man ikke skal tenke at man får en gjeterhund slik man tradisjonelt tenker på gjetere med en slik. Lapphunder jobber ekstremt selvstendig på lange avstander rundt enorme reinflokker, de finkommanderes ikke på samme måte som en BC. De fleste lapphunder er heller ikke kun avlet for gjeting, de var flerbrukshunder som også kunne brukes til jakt og vokt. Misforstå meg rett, jeg elsker lapphunder, men man bør helst ikke tro at man får en BC light om man velger lapphund, da blir man fort skuffa. De kan ikke kjøre en million repetisjoner på akkurat det samme, slik en del BC-er kan Anonymkode: e3053...96e Nei. Jeg tenkte ikke at lapphunden skulle fungere som tradisjonell gjeterhund for ts. Men i og med at det er en gjeterhund, så er det ikke en hund som stikker av så snart den får sjansen. Vår lapphund, og de andre lapphundene vi kjenner, kunne fint gått (eller går allerede) fritt på en gård. Noe en feks fuglehund ville slitt mer med. Men finnes nok garantert avslinjer av denne også som stikker mer av. Og så er de jo selvsagt svært egenrådige da - men dette er jo noe jeg liker ved rasen. 😊 Anonymkode: 011d9...0e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #28 Del Skrevet 17. juli 2024 Jeg syns du virker fornuftig og reflektert i tankegangen din om å få hund, så ikke bry deg om de frekke kommentarene. Jeg selv er veldig fan av Golden retriever, liker variasjonen mellom full fart og total avslapping som de ofte har. De elsker å jobbe aktivt og bruke hodet, og brukes en en del til agility. De er lettlærte på den måten at de motiveres lett av godbiter. Og de er ofte stedbundne, og egner seg gjerne som løs gårdshund (varierer selvfølgelig). Ulempen er at mange av de er ganske så sta, og kan gjerne ligge på ryggen i ei grøft, i stedet for å bli med på tur 🙈 Anonymkode: 42ff8...15c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #29 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg syns du virker fornuftig og reflektert i tankegangen din om å få hund, så ikke bry deg om de frekke kommentarene. Jeg selv er veldig fan av Golden retriever, liker variasjonen mellom full fart og total avslapping som de ofte har. De elsker å jobbe aktivt og bruke hodet, og brukes en en del til agility. De er lettlærte på den måten at de motiveres lett av godbiter. Og de er ofte stedbundne, og egner seg gjerne som løs gårdshund (varierer selvfølgelig). Ulempen er at mange av de er ganske så sta, og kan gjerne ligge på ryggen i ei grøft, i stedet for å bli med på tur 🙈 Anonymkode: 42ff8...15c Tusen takk for det! Blitt ganske demotivert av samtlige frekke og useriøse kommentarer her, men hva kan man vel forvente når man poster på et sted som kvinneguiden. Men samtidig setter jeg urolig pris på de seriøse og vennlige kommentarene jeg har fått ❤️ Det er også en rase jeg har hatt i tankene, men ikke vurdert. Skal så absolutt se litt mer på de. Ei venninne av meg hadde golden retriever, og jeg husker den som verdens største kosebamse! En border collie jeg passet på en del kunne også finne på å legge seg flatt ned på tur og nekte å gå. Han var gammel og sliten, så kan tenkes det var derfor. Men følte meg litt dum der jeg sto med en 40 kg tung hannhund som lå i grøfta og nekta å gå😅 Anonymkode: 63366...10a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #30 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Jeg tenkte ikke at lapphunden skulle fungere som tradisjonell gjeterhund for ts. Men i og med at det er en gjeterhund, så er det ikke en hund som stikker av så snart den får sjansen. Vår lapphund, og de andre lapphundene vi kjenner, kunne fint gått (eller går allerede) fritt på en gård. Noe en feks fuglehund ville slitt mer med. Men finnes nok garantert avslinjer av denne også som stikker mer av. Og så er de jo selvsagt svært egenrådige da - men dette er jo noe jeg liker ved rasen. 😊 Anonymkode: 011d9...0e0 Takk for svar! Ser at lapphund blir nevnt, og de skal jeg se litt mer på. Naboen har en slik, og jeg vet ikke så mye om rasen, men den hunden er i hvert fall veldig søt og veloppdragen🤭 er jo selvfølgelig hva eieren gjør den til og avlen, men den bikkja går løs på tomta hans uten problemer i hvert fall. Har sett lite av den i hundesport, vet du om den kan brukes i noe der? Eller er den mest "tur og kose hund"? Vil gjerne ha en som man har mulighet til å trene litt diverse med, men som man samtidig kan lære til å slappe av nogen lunde når den er inne. Var en her som nevnte at jeg kunne høre med lokale hundeklubben om jeg kunne dra på en trening å få litt innblikk i sporten og de forskjellige hunderasene før jeg bestemmer meg. Det synes jeg var en god ide, og er nok noe jeg kommer til å gjøre når det nærmer seg at vi skal ha hund😊 Anonymkode: 63366...10a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #31 Del Skrevet 17. juli 2024 Finsk lapphund. Ingen over, ingen ved siden. Kan fint brukes til agility. Smarte og lærevillige hunder. Anonymkode: 6838a...e09 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2024 #32 Del Skrevet 30. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 23.20): Takk for svar! Ser at lapphund blir nevnt, og de skal jeg se litt mer på. Naboen har en slik, og jeg vet ikke så mye om rasen, men den hunden er i hvert fall veldig søt og veloppdragen🤭 er jo selvfølgelig hva eieren gjør den til og avlen, men den bikkja går løs på tomta hans uten problemer i hvert fall. Har sett lite av den i hundesport, vet du om den kan brukes i noe der? Eller er den mest "tur og kose hund"? Vil gjerne ha en som man har mulighet til å trene litt diverse med, men som man samtidig kan lære til å slappe av nogen lunde når den er inne. Var en her som nevnte at jeg kunne høre med lokale hundeklubben om jeg kunne dra på en trening å få litt innblikk i sporten og de forskjellige hunderasene før jeg bestemmer meg. Det synes jeg var en god ide, og er nok noe jeg kommer til å gjøre når det nærmer seg at vi skal ha hund😊 Anonymkode: 63366...10a Lapphunden kan absolutt brukes til hundesport. Det er en brukshund med instinkter og er ikke en "tur og kosehund". Slik du beskriver i hovedinnlegget ditt så syns jeg absolutt finsk lapphund vil kunne passe. Og jeg vet om en oppdretter som har ledige hannhunder som kunne passet dine krav. Lapphunden er med "stabil" om man kan si det slik, i forhold til en border collie, og den er også mye friskere. Anonymkode: e231a...9c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå