Gå til innhold

Hund som kan passe min livsstil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg og samboer har lenge gått i tankene om å skaffe oss hund, er jeg som har mest lyst på, da jeg har vokst opp med hund og hatt det hele livet. Vi skal ikke ha hund nå, men har begynt å se og planlegge og kanskje kjøpe om 1-1,5 år. Det blir nok jeg som kjøper hunden og har ansvaret for alt ved den, da samboer jobber mye borte og ikke har såpass tid til hunden som jeg har. Så sånn sett blir det min hund.

Litt om oss: Vi bor på gård og her har hunden mulighet til å løpe fritt og være med på alt som skjer. Jeg driver å tenker på utdanning, men er skikkelig skolelei og aner ikke hva jeg skal bli. Så jobber nå, og kommer nok til å gjøre det hvert fall et par år til, til jeg finner ut av hva jeg vil bli. Jeg jobber kun dagtid, max til 18-20 hver dag. Hvis jeg får igjen vikarjobben min etter sommeren, er det max til 16:30 hver dag. Samboer jobber borte til fredag, hver uke.

Jeg trenger å komme meg mer ut å få mosjon og møte litt folk. Da jeg er veldig ensom her i ukedagene når samboer er borte. Jeg drev mange år med hest, og konkurrerte litt. Trivdes veldig godt med det, men har lagt interessen litt på hylla da det ikke er hestemiljø her. Savner å holde meg i form og konkurrere litt med hestene, savner rett og slett det å få kommet seg ut og bruke kroppen ilag med dyra.

Jeg har derfor lyst på en hund som man kan dra på treninger, trene hjemme med og konkurrere litt med. Jeg ser ikke for meg å hevde meg i konkurranser, er mest for moro skyld. Har mest lyst til å trene agility, har ikke prøvd noen av hundesportene, men dette virker mest interessant.

Derfor har jeg sett mest på border collie, men som alle andre har jeg hørt at den kan være krevende. Vil likevel si at jeg har de forutsetningene som skal til for å gi den en god hverdag hvor den vil trives. Jeg er likevel åpen for andre forslag på raser som kan passe, selv om det er collie jeg er mest interessert i. Jeg kommer til å gå på div kurs og treninger fra dag 1. Og være konsekvent med treningen hjemme også.

Så det jeg egt lurer på er om noen har erfaring med hund til denne livsstilen, og tror border collie kan passe meg? Om noen år så vil jeg jo kanskje begynne på et studie og måtte jobbe ved siden av. Men her er de fleste studier nettbasert med samlinger er par ganger per semester. Så jeg er veldig innstilt på å klare å kombinere aktiv hund med dette. 

Takk på forhånd😊

Anonymkode: 63366...10a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En eller annen form for gjeterhund er vel kanskje lurt om du tenker at den skal vandre rundt alene. (De stikker ikke av på samme måte som jakthund). 

Jeg kjenner bønder som har buhunder og som har finsk lapphund, og begge de fungerer strålende til det bruket. Da har man en del av gjeterhundens gode egenskaper, men ikke i adhd-varianten, som jo border collie ofte kan være. 

Anonymkode: 011d9...0e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har border collie og bor på gård. Hun løper rundt her akkurat som hun vil. Hun får veldig lite mosjon med bånd, da hun går rundt her, lever sitt eget liv. Men hun blir med på en fjelltur i ny å ne. Hun kan mange triks og vi trener masse lydighet og hjemmelagde hinderløper til henne, fordi hun liker det. Vi står også mye på ski og sykler mye med henne. Hun er glad i folk, ignorerer andre hunder og er veldig enkel å ha med å gjøre. 
For oss er BC helt riktig rase. Det er ikke slik at du må ha doktorgrad i hund for å kunne ha en. Bare les deg opp på hva den trenger og kjenn etter om dette er riktig rase for deg. Det er en vidunderlig rase! 

Anonymkode: 87d05...27a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei!

Jeg og samboer har lenge gått i tankene om å skaffe oss hund, er jeg som har mest lyst på, da jeg har vokst opp med hund og hatt det hele livet. Vi skal ikke ha hund nå, men har begynt å se og planlegge og kanskje kjøpe om 1-1,5 år. Det blir nok jeg som kjøper hunden og har ansvaret for alt ved den, da samboer jobber mye borte og ikke har såpass tid til hunden som jeg har. Så sånn sett blir det min hund.

Litt om oss: Vi bor på gård og her har hunden mulighet til å løpe fritt og være med på alt som skjer. Jeg driver å tenker på utdanning, men er skikkelig skolelei og aner ikke hva jeg skal bli. Så jobber nå, og kommer nok til å gjøre det hvert fall et par år til, til jeg finner ut av hva jeg vil bli. Jeg jobber kun dagtid, max til 18-20 hver dag. Hvis jeg får igjen vikarjobben min etter sommeren, er det max til 16:30 hver dag. Samboer jobber borte til fredag, hver uke.

Jeg trenger å komme meg mer ut å få mosjon og møte litt folk. Da jeg er veldig ensom her i ukedagene når samboer er borte. Jeg drev mange år med hest, og konkurrerte litt. Trivdes veldig godt med det, men har lagt interessen litt på hylla da det ikke er hestemiljø her. Savner å holde meg i form og konkurrere litt med hestene, savner rett og slett det å få kommet seg ut og bruke kroppen ilag med dyra.

Jeg har derfor lyst på en hund som man kan dra på treninger, trene hjemme med og konkurrere litt med. Jeg ser ikke for meg å hevde meg i konkurranser, er mest for moro skyld. Har mest lyst til å trene agility, har ikke prøvd noen av hundesportene, men dette virker mest interessant.

Derfor har jeg sett mest på border collie, men som alle andre har jeg hørt at den kan være krevende. Vil likevel si at jeg har de forutsetningene som skal til for å gi den en god hverdag hvor den vil trives. Jeg er likevel åpen for andre forslag på raser som kan passe, selv om det er collie jeg er mest interessert i. Jeg kommer til å gå på div kurs og treninger fra dag 1. Og være konsekvent med treningen hjemme også.

Så det jeg egt lurer på er om noen har erfaring med hund til denne livsstilen, og tror border collie kan passe meg? Om noen år så vil jeg jo kanskje begynne på et studie og måtte jobbe ved siden av. Men her er de fleste studier nettbasert med samlinger er par ganger per semester. Så jeg er veldig innstilt på å klare å kombinere aktiv hund med dette. 

Takk på forhånd😊

Ikke kjøp deg Border collie med mindre du VET at du kan gi den type hund et godt liv i 10 -12 år. Dette er krevende hunder, som kan bli pyton å ha med å gjøre i "feil' hender 😊

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjekk hvilke hunderaser som er god på lydighet og kan gå løs på gården og ikke stikker av. 
Huskyer må du styre unna om de skal gå løs, for dette er trekkhunder som stikker av. 
Verdens fineste hunder og gode familiehunder, men må ha bånd alltid. 

Anonymkode: 9b051...db2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har border collie og bor på gård. Hun løper rundt her akkurat som hun vil. Hun får veldig lite mosjon med bånd, da hun går rundt her, lever sitt eget liv. Men hun blir med på en fjelltur i ny å ne. Hun kan mange triks og vi trener masse lydighet og hjemmelagde hinderløper til henne, fordi hun liker det. Vi står også mye på ski og sykler mye med henne. Hun er glad i folk, ignorerer andre hunder og er veldig enkel å ha med å gjøre. 
For oss er BC helt riktig rase. Det er ikke slik at du må ha doktorgrad i hund for å kunne ha en. Bare les deg opp på hva den trenger og kjenn etter om dette er riktig rase for deg. Det er en vidunderlig rase! 

Anonymkode: 87d05...27a

Du må ikke ha doktorgrad i hund nei, men det er viktig å vite om man klarer å fostre opp border collien så den ikke løper etter biler(bildekk) feks. 

Anonymkode: 1fed4...904

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC, dansk-svensk gårdshund eller buhund 😃

Alle tre er ganske stedegne. Dansk-svensk gårdshund har tynn pels, så må kanskje få på seg jakke ute om vinteren. Men til gjengjeld blir den ikke så varm på sommeren som buhunden blir, har pels av en annen verden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Les om storpuddel. Kortklippet krever de minimalt med pelsstell, de er lette å lære opp, og jeg kjenner flere som har storpuddel som bor på gård eller småbruk hvor hundene går fritt ute.

Ville tenkt meg om mange ganger før jeg skaffet meg bc. Flotte hunder, men mange trenger MYE av eieren, som også feks malinois gjør. Men supre hunder til "jobb"!

Anonymkode: 55b81...62d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil heller anbefale deg å få en fulltidsjobb, det vil være mye bedre for din ensomhet. En hund vil bli et problem etterhvert når du finner ut at du vil jobbe mer, da vil hunden bli for lenge alene hver dag.  

Anonymkode: c53f9...829

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En hund er et flokkdyr. De skal ikke være alene fra morgen til kveld. Det er dyremisshandling. Høres ut som katt er et bedre alternativ for dere.

Anonymkode: c9ec0...844

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns arbeidsdagen din er for lang til å ha hund. 

Hvor skal hunden være mens du er på jobb? Jeg vet ikke når du begynner, men du formulerer det som at den bøir alene til 18-20 fra morgen av. Det er altfor lenge. Hunder er flokkdyr og vil ha familien rundt seg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En eller annen form for gjeterhund er vel kanskje lurt om du tenker at den skal vandre rundt alene. (De stikker ikke av på samme måte som jakthund). 

Jeg kjenner bønder som har buhunder og som har finsk lapphund, og begge de fungerer strålende til det bruket. Da har man en del av gjeterhundens gode egenskaper, men ikke i adhd-varianten, som jo border collie ofte kan være. 

Anonymkode: 011d9...0e0

Jeg er oppvokst med lapphunder, og jeg tenker at man ikke skal tenke at man får en gjeterhund slik man tradisjonelt tenker på gjetere med en slik. Lapphunder jobber ekstremt selvstendig på lange avstander rundt enorme reinflokker, de finkommanderes ikke på samme måte som en BC. De fleste lapphunder er heller ikke kun avlet for gjeting, de var flerbrukshunder som også kunne brukes til jakt og vokt. Misforstå meg rett, jeg elsker lapphunder, men man bør helst ikke tro at man får en BC light om man velger lapphund, da blir man fort skuffa. De kan ikke kjøre en million repetisjoner på akkurat det samme, slik en del BC-er kan :P 

Hvis du ikke har tenkt å bli verdensmester i agility, kan en hel rekke raser passe. Utfordringen med BC-er er jo at de går lett opp i stress og kan få gjeting på uønskede ting. En annen utfordring er at det ligger en hel haug BC-valper ute til en rimelig penge, uten særlig mye informasjon om hundene. Skulle jeg valgt BC, skulle jeg kjent oppdretter ekstremt godt og visst akkurat hvilke hunder de avlet på. BC er Norges mest populære rase målt i antall registrerte individer, og det bidrar selvfølgelig til at man ser en god del av dem med problemer, men det er ikke til å komme unna at en god del av de sliter med stress og gjeting i situasjoner der dette ikke er ønskelig. 

Og så ville jeg sett på om jeg hadde folk rundt meg i omgangskretsen som er villig til å passe hund. Din samboer er mye borte, du kommer til å bli veldig alene med den hunden. Hva skjer om du blir syk? Om dere får barn? Om du får en jobb med lengre reisevei? Nettverk er gull, ikke minst når man har valp.

Anonymkode: e3053...96e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

En hund er 10+ år med forpliktelse, da bør man også ha litt mer forutsigbar plan enn det virker som du har ts.. Det virker ikke som ts har noen plan i det hele tatt og da er det kanskje ikke lurt å skaffe valp/hund når man ikke engang vet når/om man jobber til høsten... 

Anonymkode: cf858...a6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her!

Tusen takk for informativt svar om raser og forslag av flere her. Vurderer og er åpen for andre raser en border collie også. Det som betyr mest er jo hva vi kan tilby hunden og ikke motsatt. 

Det er ikke et absolutt krav for meg at hunden kan gå løs, men det tror jeg hadde vært bedre for hunden enn om den måtte gå i bånd hele tiden (respekterer selvfølgelig båndtvang) og vi kommer nok ikke til å skaffe jakthund, da ingen av oss jakter. Vi har løpeline på gården som hunden kan stå i hvis det skulle være behov for det. 

Ser at flere reagerer på arbeidstiden/jobben min og hvor lenge hunden blir alene. Da jeg jobber til kl 18/20 så begynner jeg 10/12, da har jeg god tid til å aktivisere hunden før jeg drar på jobb. Har også skrevet i hi at hvis jeg får tilbake vikarjobben min etter sommeren så vil jeg kun jobbe til 16:30 og da starter jeg kl 09. De aller fleste som har hund har jo en fulltidsjobb de må gå til. Ser også at folk sier at jeg ikke har en plan nå mtp jobb osv, men leser dere hi så skriver jeg at vi ikke skal ha hund nå. Men kanskje om 1-1,5 år, muligens lengre. Lagde dette innlegget først og fremst for å forhøre meg om raser og hva som evt kan passe, selv om vi ikke skal ha hund akkurat nå. Jeg er veldig klar over at hunden ikke skal være alene hele dagen, så ser jeg at det kræsjer fullstendig med jobb osv så skaffer vi jo oss selvfølgelig ikke hund. Hadde aldri i livet klart å omplassere den, med mindre det skjedde noe veldig akutt med oss som gjør oss ute av stand til å ta vare på den over lengre tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her!

Tusen takk for informativt svar om raser og forslag av flere her. Vurderer og er åpen for andre raser en border collie også. Det som betyr mest er jo hva vi kan tilby hunden og ikke motsatt. 

Det er ikke et absolutt krav for meg at hunden kan gå løs, men det tror jeg hadde vært bedre for hunden enn om den måtte gå i bånd hele tiden (respekterer selvfølgelig båndtvang) og vi kommer nok ikke til å skaffe jakthund, da ingen av oss jakter. Vi har løpeline på gården som hunden kan stå i hvis det skulle være behov for det. 

Ser at flere reagerer på arbeidstiden/jobben min og hvor lenge hunden blir alene. Da jeg jobber til kl 18/20 så begynner jeg 10/12, da har jeg god tid til å aktivisere hunden før jeg drar på jobb. Har også skrevet i hi at hvis jeg får tilbake vikarjobben min etter sommeren så vil jeg kun jobbe til 16:30 og da starter jeg kl 09. De aller fleste som har hund har jo en fulltidsjobb de må gå til. Ser også at folk sier at jeg ikke har en plan nå mtp jobb osv, men leser dere hi så skriver jeg at vi ikke skal ha hund nå. Men kanskje om 1-1,5 år, muligens lengre. Lagde dette innlegget først og fremst for å forhøre meg om raser og hva som evt kan passe, selv om vi ikke skal ha hund akkurat nå. Jeg er veldig klar over at hunden ikke skal være alene hele dagen, så ser jeg at det kræsjer fullstendig med jobb osv så skaffer vi jo oss selvfølgelig ikke hund. Hadde aldri i livet klart å omplassere den, med mindre det skjedde noe veldig akutt med oss som gjør oss ute av stand til å ta vare på den over lengre tid.

Har du kontakt med en lokal hundeklubb? Hør om du kan få komme på for eksempel agilitytreninger og møte hundene som trener der. Hundemennesker er generelt glad i å vise fram og snakke om hundene sine, da kommer du nok tettere på flere raser enn det du gjør her inne :) Det er helt greit at du tenker på å skaffe deg hund, og at du derfor gjerne vil være med og se litt hvordan treningene fungerer og hva slags hunder folk har. 

Anonymkode: e3053...96e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...