Gå til innhold

Andre som føler seg bedre uten melk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med utmattelse, leddsmerter, stoffskifte, utslett og dårlig form i sikkert 20 år. 

Prøvd å kutte ut melk MED laktose før, men det hjalp ikke med laktosefri melk så da trodde jeg det ikke kunne være det. 

Men nå har jeg gått helt uten melk i noen dager bare, og føler meg litt bedre. 

Innbiller jeg meg dette?

Er det bare tilfeldig, eller kan det faktisk hende at det hjelper å kutte helt ut melk? (Selv om man ikke har påvist noen melkeallergi hos legen)

Anonymkode: d195b...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du innbiller deg ikke dette. Jeg har ikke melkeallergi sånn per blodprøver, men jeg blir SÅ dårlig av melkeprodukter. Det er jo strengt tatt ikke menneskemat, men ment for kalven som har et helt annet fordøyelsessystem enn oss mennesker. Det er ikke så rart at fler og fler må kutte det ut. 

Anonymkode: 4d541...1db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har slitt med utmattelse, leddsmerter, stoffskifte, utslett og dårlig form i sikkert 20 år. 

Prøvd å kutte ut melk MED laktose før, men det hjalp ikke med laktosefri melk så da trodde jeg det ikke kunne være det. 

Innbiller jeg meg dette?

Er det bare tilfeldig, eller kan det faktisk hende at det hjelper å kutte helt ut melk? (Selv om man ikke har påvist noen melkeallergi hos legen)

Jeg har MS og jeg er MYE friskere uten melkeprodukter. 

Anonymkode: f630b...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kumelk og gluten er vel de to tingene flest føler seg bedre av å kutte ut

Anonymkode: 69dbe...c63

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel melkeproteinet som en del kanskje har det bedre uten :)

Anonymkode: 2b68e...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Innbiller jeg meg dette?

Melk er for kalver og babyer.Du er ingen av delene.

Anonymkode: 34130...c42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surpomp skrev (På 16.7.2024 den 9.34):

Laktosintoleranse er svært utbredt hos den voksne befolkningen i resten av verden.
Det er åpenbart at dette gjelder hos oss også. 

https://www.apotek1.no/livsstil/kost-og-ernaering/laktoseintoleranse

Helsekostrådene fra forrige generasjon overvurderte melkens fortreffeligheter for den voksne del av befolkningen

Ja potet, brød/korn og melk var basismaten på 1980-t. 

Anonymkode: 08980...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg føler meg ELENDIG uten melkeprodukter. 

Anonymkode: a471c...c63

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2024 at 5:30 PM, AnonymBruker said:

Nei, jeg føler meg ELENDIG uten melkeprodukter. 

Anonymkode: a471c...c63

Jeg og. 

Anonymkode: 1164a...fe4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 9.24):

Melk er for kalver og babyer.Du er ingen av delene.

Melk er for kalver og babyer - OG for voksne mennesker.

Men så er det noen som ikke tåler det, og for dem er det selvfølgelig best å kutte det ut. Vi er jo forskjellige, og det én person ikke tåler, kan en annen person tåle veldig godt, og til og med ha godt av å spise.

De fleste i Norge får ingen problemer av å spise meieriprodukter, og da er det en bra ting å ha i kostholdet. Spesielt gresk yoghurt, vellagrede oster, cottage cheese, med mere.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Melk er for kalver og babyer - OG for voksne mennesker.

Men så er det noen som ikke tåler det, og for dem er det selvfølgelig best å kutte det ut. Vi er jo forskjellige, og det én person ikke tåler, kan en annen person tåle veldig godt, og til og med ha godt av å spise.

De fleste i Norge får ingen problemer av å spise meieriprodukter, og da er det en bra ting å ha i kostholdet. Spesielt gresk yoghurt, vellagrede oster, cottage cheese, med mere.

Ja for voksne mennesker er jo barna til kua…

Anonymkode: 8f3d8...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg bedre MED melk. Men det må være upasteurisert melk, altså rå melk fra melketanken og ikke butikkmelk. Når man pasteuriserer melka, så endrer melka seg. Melkeproteinet endrer seg og du dreper gode bakterier og ødelegger gode enzymer. Det har også blitt bevist i flere studier at mennesker som har drukket upasteurisert melk i sin barndom har mindre allergi, eksem og astma. Og mennesker som vanligvis ikke tåler melk pleier å tåle upasteurisert melk. Til og med laktoseintolerante mennesker tåler ofte laktosen i upasteurisert melk.

Anonymkode: ef9c7...f56

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huden min tåler dårlig melkeprodukter (får betennelser i ansiktet hvertfall ved mye). 

Anonymkode: 37ba8...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det var en merkelig kommentar. Kumelk fins fordi kalver trenger melk - JA. Men det betyr jo ikke at det ikke kan være bra for andre individer på planeten. Tvert imot er det heller sånn at noe som kan bidra til voldsom vekst, og som er det eneste som trengs i en periode for en kalv, selvfølgelig er enormt næringsrikt, og dermed kan være en svært nyttig del av kostholdet til mennesker.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo faktisk vært mer naturlig for voksne mennesker å drikke melk produsert av og for mennesker.

Men av en eller annen grunn så er den tanken "eklere" enn å drikke melken til en annen dyreart 🤔

Det hadde sikkert vært mulig å lure kvinnekroppen til å kunne produsere melk ustanselig (som man gjør med kuene), man hadde fått et produkt mer tilpasset menneskekroppen, og det hadde vært sysselsetting til mange. Vinn-vinn-vinn.

Anonymkode: df636...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/21/2024 at 9:13 PM, AnonymBruker said:

Hvis du tenker at det er et argument mot å drikke melk kommer du ikke så langt :)

Det er tross alt ingenting i naturen som eksisterer for å være mat for mennesker. For eksempel bærer ikke hvete korn for at vi skal spise dem, og nøtter finnes heller ikke for å være mat for hverken oss eller andre dyr. Tvert imot gjør både planter og dyr alt de kan for å unngå å bli spist. Unntaket er frukt og bær, som bruker det å bli spist (og bæsjet ut igjen på et nytt sted) som en strategi for å spre seg. En del frukt og bær er spiselige/ikke giftige for mennesker.

Skal du finne ut hva vi det er "meningen" at vi skal spise kan du ikke måle det ut fra om naturen "ønsker" at mennesker skal spise det, men om mennesket selv er tilpasset å spise det. Nordeuropeere og enkelte etniske grupper i Afrika har en mutasjon som gjør at vi tåler laktose også etter spedbarnsstadiet (og de fleste som ikke tåler laktose vil tåle syrnede melkeprodukter). Husdyrhold for melkeproduksjon er muligens enda eldre enn jordbruket, og mennesket er generelt ekstremt godt tilpasset animalsk næring. Så meieriprodukter vil være innenfor for de fleste, og i alle tilfelle tusen ganger bedre enn den ultraprosesserte dritten folk flest spiser mye av.

Anonymkode: b4ad6...469

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...