Gå til innhold

Uenig om antall barn - hva gjør man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen i mange år og har ett felles barn. Drømmen vår var 2-3 barn, men noen år etter først barn ble en av oss rammet av alvorlig sykdom. 

Nå er den ene parten svært usikker på om h*n ønsker flere barn og er egentlig fornøyd med bare ett barn (pga livet ble som det ble), mens den andre parten har et stort ønske om barn nr. 2. Hvordan løser man dette? 🥺 Noen som har stått i det samme? 

Begge parter har gode grunner for sine ønsker. 

Anonymkode: 60fcf...b4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da går man for det laveste tallet, ingen skal få barn mot sitt ønske.

Anonymkode: f10a2...f5e

• Liker 32
  • Nyttig 8
Skrevet

da skal dere ikke få mer barn, så er det opp til person som ønske flere om hn skal bli eller prøve lykken en annen plass.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da går man for det laveste tallet, ingen skal få barn mot sitt ønske.

Anonymkode: f10a2...f5e

💯

Anonymkode: 9f017...f28

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den personen med sykdom og og som ikke ønsker flere barn, er fornuftig. 

Det er mye jobb som følger med barn for ikke å snakke om økonomi. 

Hvis den andre parten virkelig ønsker flere, får personen gå. Bryte opp familien man allerede har, bli deltids forelder. Er det drømmen? 

Anonymkode: 9eade...65a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i en litt lignende situasjon. Jeg er den som er syk og den som egentlig ikke vil ga fler. Vi har snakket nøye og grundig om hvordan vi skal gjøre dette og jeg har bestemt meg for å få en til.

Tenker at det er viktig å ta et livsløp i betraktning. Ja, det blir ekstra tøft frem til yngste er rundt 2 år, det blir 2 ekstra tøffe år, men vi tror alt i alt det er verdt det å stå i stormen de 2 små årene som likevel går vanvittig fort.

Anonymkode: 8e40a...37d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den som ikke vil ha flere bør ha  siste ordet.

Det er så mye som følger m dårlig helse TS, dårlig økonomi, manglende overskudd osv. Kanskje bedre å ta vare på det barnet man allerede har?

Kusinen min har tre barn, samtidig er hun uføretrygdet og feiler noe hele tiden. Da lurer jo jeg på, hvordan har hun egentlig orket å få tre stykker?

Anonymkode: 56e19...04a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi er i en litt lignende situasjon. Jeg er den som er syk og den som egentlig ikke vil ga fler. Vi har snakket nøye og grundig om hvordan vi skal gjøre dette og jeg har bestemt meg for å få en til.

Tenker at det er viktig å ta et livsløp i betraktning. Ja, det blir ekstra tøft frem til yngste er rundt 2 år, det blir 2 ekstra tøffe år, men vi tror alt i alt det er verdt det å stå i stormen de 2 små årene som likevel går vanvittig fort.

Hvis du tenker at det er de to første årene som er tøffe, er du veldig naiv. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kan fort bli flere tøffe år. Du kan få et barn med ekstra behov eller den du har kan ha noe ved seg som ikke er blitt oppdaget enda.

Du kan og få tvillinger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du tenker at det er de to første årene som er tøffe, er du veldig naiv. 

Ja. 
Det er også en reell mulighet at man får et barn med spesielle behov. Hva da? Man må ha ressurser til å takle det også. Det er ikke «bare to år».

Anonymkode: 82387...c8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan fort bli flere tøffe år. Du kan få et barn med ekstra behov eller den du har kan ha noe ved seg som ikke er blitt oppdaget enda.

Du kan og få tvillinger.

Skulle akkurat til å skrive det samme angående tvillinger, vet om et lignende tilfelle hvor paret bestemte seg for bare et barn til slik at eldstebarnet skulle få søsken.

Ble selvfølgelig tvillinger, og mor er i praksis alenemor til 3 barn i alderen 0-2 da far er såpass syk at han ikke kan bidra noe som helst.

Anonymkode: 8357e...806

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat samme problem her. Han fikk en kronisk sykdom underveis. Vil bare ha to, ville alltid har tre før. 

Jeg måtte gi meg, men jeg er dessverre bitter og ulykkelig. Slike situasjoner er umulige å løse. Man føler seg fanget. Egoistisk å gå fra en syk person som ikke vil ha flere barn, men trist å være bitter resten av livet. 

Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 0f027...ff2

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Da får man ikke flere barn, også må den som ønsker flere spørre seg selv om å ødelegge familien for å kanskje få barn med en annen er verdt det. 

Anonymkode: deab5...501

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den som ikke ønsker barn bestemmer. Som noen skriver lenger opp, ingen skal måtte få barn mot sin vilje.

Dersom å få flere barn er så viktig for den ene parten, må man da eventuelt finne en ny partner å få barnet med. Personlig kunne jeg aldri splittet familien jeg har for et potensielt nytt barn.

Anonymkode: f692a...672

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødepersonen bestemmer antall, siden det er denne personen som må gjennom det tyngste og verste

Anonymkode: b10d3...afe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har akkurat samme problem her. Han fikk en kronisk sykdom underveis. Vil bare ha to, ville alltid har tre før. 

Jeg måtte gi meg, men jeg er dessverre bitter og ulykkelig. Slike situasjoner er umulige å løse. Man føler seg fanget. Egoistisk å gå fra en syk person som ikke vil ha flere barn, men trist å være bitter resten av livet. 

Hvor gammel er du? 

Men er du ikke glad for de to barna du har? Det er ikke lett å ha en kronisk sykdom, kanskje du skal være fornøyd det ikke er det dette gjelder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er du ikke glad for de to barna du har? Det er ikke lett å ha en kronisk sykdom, kanskje du skal være fornøyd det ikke er det dette gjelder.

Selvfølgelig er jeg glad for dem jeg har, men det ene utelukker jo ikke det andre. Og det er helt klart et savn, ja! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ville ha ett barn til, disket jeg opp med god mat og vin og veldig romantisk middag, der jeg tok opp temaet. Da ble han enig i å prøve på en til. Ikke den kvelden, altså, men noen mnd senere (jeg måtte ta folat og fjerne spiralen og sånn først). 

Nå er det masse styr og oppfølging og rot overalt men vi elsker det. 

Anonymkode: df7f7...eca

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe sant i det at den som ikke ønsker flere, skal få det siste ordet, men det er ikke slik at ikke andre faktorer spiller inn. Det er ingen naturlov at å runde nedover alltid er det riktige valget. Dette er vanskelig og komplisert, det vet de som har stått i det.

Anonymkode: b5bc1...d2a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er en selvfølge at den som ikke ønsker barn har vetorett!

Anonymkode: 03662...f51

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...