AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #1 Skrevet 15. juli 2024 Har de siste kanskje 2-3 årene følt mye på en indre og dyp tristhets-, ensomhets og håpløshetsfølelse. Det går litt opp og ned fra dag til dag, og jeg kan noen dager ha det fint. Har det også bra når jeg er opptatt med jobb eller noe sosialt, men følelsen kommer snikende tilbake så fort jeg er alene. Noen dager er det ganske ille og jeg bare gråter, ser ingen mening med tilværelsen og føler stor indre uro. Andre dager er det bedre, og noen dager kan jeg si jeg har det bra og trives. Har alt "på stell" (foruten mann og barn som jeg ønsker meg) og fungerer i hverdagen, men jeg har begynt å lure på om jeg faktisk har en depresjon siden dette bare vedvarer. Jeg vurderer å dra til fastlegen, men er usikker på hva egentlig hen kan gjøre for å hjelpe meg? Jeg føler meg heller ikke syk nok til å bli henvist til psykolog, og knapt syk nok for å dra til fastlegen... Samtidig ønsker jeg å bli glad dypt inni meg igjen, og får det ikke til alene. Noen som har råd? Anonymkode: a1712...339 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #2 Skrevet 15. juli 2024 Snakk med fastlegen, mange av de er gode på dette her. Du får noen litt utenfra som kan hjelpe deg å sortere litt. Skal som du sikkert vet ganske mye til for å henvises videre, men kanskje kan en privat psykolog hjelpe deg? ❤️ Anonymkode: e1e22...6d3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #3 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Snakk med fastlegen, mange av de er gode på dette her. Du får noen litt utenfra som kan hjelpe deg å sortere litt. Skal som du sikkert vet ganske mye til for å henvises videre, men kanskje kan en privat psykolog hjelpe deg? ❤️ Anonymkode: e1e22...6d3 Har forsøkt privat psykolog, men følte ikke vi hadde helt kjemi og syntes heller ikke hun var særlig flink. Tusenlappene baller fort på seg hvis man skal prøve flere forskjellige private psykologer. Har en god relasjon med fastlegen allerede, og har derfor lyst å fortelle hvordan jeg har det til hen. Bare føler meg litt teit siden jeg ikke er direkte syk? At jeg tar opp plassen til noen som virkelig trenger hjelp? Men jeg lurer jo seriøst på om jeg kan ha en depresjon og trenger å få luftet noen tanker om det og få verktøy for å håndtere det. Er fastleger rette instanse for det? Anonymkode: a1712...339
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #4 Skrevet 15. juli 2024 Det kan være lurt å snakke med fastlegen først. Men, mild til moderat depresjon blir ikke tatt i mot for behandling i det offentlige helsevesenet, da mener jeg for terapi. Du kan evnt få medisiner, men det skal egentlig heller ikke skrives ut ved mild depresjon. Du kan prøve en annen privatpraktiserende psykolog, synd at det ikke ble så bra med den første, men de fleste privatpraktiserende har effektive behandlinger ellers går de fort ut av privat virksomhet igjen, hvis du skjønner. Ellers er trening (både styrke- og aerob trening) like bra som medisiner og terapi, i følge forskning på behandling mot depresjon. Anonymkode: 3fa1e...9c1 1
Merlin Skrevet 15. juli 2024 #5 Skrevet 15. juli 2024 De fleste har perioder i livet som er sånn du beskriver. Ønsker deg alt godt . ❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det kan være lurt å snakke med fastlegen først. Men, mild til moderat depresjon blir ikke tatt i mot for behandling i det offentlige helsevesenet, da mener jeg for terapi. Du kan evnt få medisiner, men det skal egentlig heller ikke skrives ut ved mild depresjon. Du kan prøve en annen privatpraktiserende psykolog, synd at det ikke ble så bra med den første, men de fleste privatpraktiserende har effektive behandlinger ellers går de fort ut av privat virksomhet igjen, hvis du skjønner. Ellers er trening (både styrke- og aerob trening) like bra som medisiner og terapi, i følge forskning på behandling mot depresjon. Anonymkode: 3fa1e...9c1 Takk for svar. Hadde jeg bodd i en større by hadde det vært flere alternativer for privat psykolog, men her jeg bor er det veldig få. Det begrenser mulighetene noe. Jeg prøver å trene og gjøre ting jeg liker, men føler jeg står fast i livet og har gjort det lenge. Derfor behovet for å få mer hjelp enn jeg klarer på egenhånd. Får håpe fastlegen er en god samtalepartner og kanskje kan hjelpe meg litt på veien. Fint å høre at det er en "gyldig" grunn til å dra til fastlegen. Anonymkode: a1712...339
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #7 Skrevet 15. juli 2024 Merlin skrev (46 minutter siden): De fleste har perioder i livet som er sånn du beskriver. Ønsker deg alt godt . ❤️ Takk for det ❣️ Anonymkode: a1712...339
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #8 Skrevet 16. juli 2024 Ved mild til moderat depresjon er fastlegen riktig sted å henvende seg. Fastlegen kan snakke med deg, la deg få lufte bekymringer og plager, og forsøke å nøste opp i hva som kan ha utløst problemet. Du får neppe noen henvisning eller medisin, men legen kan hjelpe deg til å finne strategier for å bli bedre, for eksempel kurs i mestring av belastning (metakognitiv terapi i gruppe). Sistnevnte anbefales veldig om det finnes i din hjemkommune, men vær klar over at det handler veldig om hvilke valg du kan (eller bør/må) ta i livet for å bli bedre. Ved mild til moderat depresjon eller dystymi (vedvarende mild depresjon) er løsningen ofte å se på livet sitt og finne ut hvor problemet stammer fra, og hvordan man kan endre på ting for å dempe eller bli kvitt problemet. Lykke til og god bedring! Anonymkode: 8bb59...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #9 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk for svar. Hadde jeg bodd i en større by hadde det vært flere alternativer for privat psykolog, men her jeg bor er det veldig få. Det begrenser mulighetene noe. Jeg prøver å trene og gjøre ting jeg liker, men føler jeg står fast i livet og har gjort det lenge. Derfor behovet for å få mer hjelp enn jeg klarer på egenhånd. Får håpe fastlegen er en god samtalepartner og kanskje kan hjelpe meg litt på veien. Fint å høre at det er en "gyldig" grunn til å dra til fastlegen. Anonymkode: a1712...339 Institutt for psykologisk rådgivning har flere psykologer som gir terapi over telefon eller nett, bare som et tips. Jeg har selv tenkt å kontakte dem over sommeren. Ellers kan du sjekke ut frisklivssentralen i kommunen, de har gjerne kurs i ulike for mer for ivaretakelse av psykisk helse, eller andre lavterskeltilbud som ikke krever henvisning fra lege. Anonymkode: 1d944...689
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå