Gå til innhold

Kan jeg ta min avdøde samboers etternavn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer og jeg var sammen i 23 år. Vi har 2 barn sammen som har både hans og mitt etternavn. Nå kjenner jeg på et sterkt ønske om å ta hans etternavn…Savnet, tilhørigheten og familiefølelsen…

Noen som vet? Jeg finner det ikke i lovdata. 

Anonymkode: 7bd71...51f

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta det navnet du vil om det ikke er beskyttet (under 200 pers med navnet). 

Anonymkode: fb0c4...31f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Navneloven.

Anonymkode: e5db4...7dd

AnonymBruker
Skrevet

Her er litt utdrag fra navneloven, med det viktigste uthevet - dersom navnet er vanlig kan du uten grunn bytte til navnet, dersom det er uvanlig vil du trolig likevel få byttet til det på grunn av tilknytningen via avdød samboer og ønske om samme navn som barna. Det må uansett søkes om til skattekontoret, antar navnebytte.no er fint sted å starte.

Kapittel 2. Etternavn, fornavn og mellomnavn

§ 3.Frie, beskyttede og nye etternavn

Navn som flere enn 200 personer her i riket har som etternavn, kan tas som etternavn av andre uten samtykke fra dem som allerede har det.

Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret.

Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn:

9. etternavn eller mellomnavn som vedkommende for øvrig har en særlig tilknytning til.

Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn etter første ledd nr. 4 og 5 på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker.

Personer over 16 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år:

1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn,

5. ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

§ 11.Meldeplikt og forvaltningsorgan for navnesaker

Den som vil ta, endre eller sløyfe navn, må gi melding om det til skattekontoret, som avgjør om meldingen skal godtas. For enkelte navnesaker kan departementet bestemme at meldinger skal gis til og behandles av et annet forvaltningsorgan. Vedtak om å godta eller nekte å godta en melding kan påklages til statsforvalteren.

Anonymkode: 7f4ae...2e6

AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk enda mer spesielt enn de som ikke skifter tilbake til sitt gamle navn etter skilsmisse.

Anonymkode: 9939c...fc1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er faktisk enda mer spesielt enn de som ikke skifter tilbake til sitt gamle navn etter skilsmisse.

På hvilke måte hjelper dette ts?

Anonymkode: 8b3d0...13e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På hvilke måte hjelper dette ts?

Jeg skal være ærlig og si at det oppleves empatiløst og ganske hjerterått. 
Den lengselen og savnet jeg har etter sjelevennen min river og sliter og gjør hver eneste dag tøff. Jeg unner ingen å miste sin person. Den ene du elsker over alt på jord, digger og ser opp til, ligger inntil på nettene, gråter og ler med…

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skal være ærlig og si at det oppleves empatiløst og ganske hjerterått. 
Den lengselen og savnet jeg har etter sjelevennen min river og sliter og gjør hver eneste dag tøff. Jeg unner ingen å miste sin person. Den ene du elsker over alt på jord, digger og ser opp til, ligger inntil på nettene, gråter og ler med…

Jeg forstår sorgen, men ikke navnebytte. Hva med å vente og gi det tid? Navnet vårt er en viktig del av vår identitet. Det er ikke sikkert det hjelper med forvirring for deg selv, eller barna og andre pårørende akkurat nå.

For øvrig er det allmennkunnskap at man kan bytte til navn som ikke er beskyttet.

Anonymkode: f25d0...bd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår sorgen, men ikke navnebytte. Hva med å vente og gi det tid? Navnet vårt er en viktig del av vår identitet. Det er ikke sikkert det hjelper med forvirring for deg selv, eller barna og andre pårørende akkurat nå.

For øvrig er det allmennkunnskap at man kan bytte til navn som ikke er beskyttet.

Anonymkode: f25d0...bd2

Det har vært flere tråder med spørsmål om navnebytte, så det er tydeligvis ikke allmennkunnskap. Hvorfor prøver du å sparke noen som ligger nede?

• Nyttig 2
Skrevet

Hvor lenge er det siden din samboer døde?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å kommentere negativt på måten noen velger å sørge på, er utrolig usmaklig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...