Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, sender ut spørsmålet mitt her siden NAVs telefon er stengt.

Jeg er gravid og har termin i slutten av november. Jeg ønsker å ta en uke med ulønnet permisjon i september og lurer på om dette vil påvirke hvor mye jeg vil jeg få utbetalt i foreldrepenger?

Rådgiver på jobb og informasjon som ligger på sidene til NAV sier at foreldrepenger baseres på inntekt de tre siste kalendermånedene. I tillegg er det slik at man tidligst kan søke om foreldrepenger 3 måneder før termin.

Hypotetiske eksempler der jeg ønsker innspill på om jeg har forstått dette riktig:

Hvis jeg søker om foreldrepenger idag vil utbetalingen baseres på lønn i april, juni og juli 

- Hva skjer da i tilfeller med feriepenger? For noen vil denne summen være høyere enn normalt, og som i mitt tilfelle, lav fordi jeg startet i ny jobb i desember og fikk utbetalt oppsparte feriepenger fra tidligere arbeidsgiver ifjor sommer.

- La oss si at jeg søker om foreldrepenger i november, da vil utbetalingen basere seg på lønn i aug, sept og oktober?

Anonymkode: f8504...bf7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin i september, går ut i permisjon midten av august, så da vil NAV basere seg på gjennomsnittet av lønnen min i mai, juni og juli.

Anonymkode: 9e085...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Dette står allerede forklart på nav sine sider: 

Sitat

Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon. Hvis forskjellen er mindre eller lik 25 % benyttes de 3 siste kalendermånedene. Vi har ikke anledning til å vurdere inntekten utover dette. 

Det er dog et unntak:

Om du får foreldrepenger utbetalt fra arbeidsgiver (gjelder de fleste i kommune og stat), så vil du stort sett få vanlig månedslønn utbetalt, uavhengig av opptjeningsperioden. 

Anonymkode: dc4d6...bb9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...