Gå til innhold

Dele utgifter på mat med søsken og samboer, pappa mener jeg er gjerrig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres mening i forhold å dele på utgifter på mat med søsken og samboer når den ene tjener mye mer enn den andre? (Og også som i min søsters tilfelle har bodd hjemme lengre = sparer mye mer). Er det å dele alt 50% det eneste rettferdige eller kan det være greit at den ene parten som tjener mye mindre også betaler mindre? (Jeg forklarer nøyere situasjonen under her). 

Min søster på 26 år bor fortsatt hjemme hos moren vår for å spare penger til å kjøpe leilighet. Hun jobber 100% og tjener bra og betaler ingenting for å bo hjemme eller mat, så eneste utgiften hun har er bilen og så klart klær og mobil og andre småting. Hun har bodd hjemme hele livet, men planlegger å flytte ut i løpet av neste år. Moren vår er på jobbreise akkurat nå, men jeg valgte å reise hjem i helgen for å være med min søster siden det er lenge siden sist jeg så henne. 

Søsteren min var å handlet mat på butikken før helgen og jeg spurte henne hva jeg skulle vippse henne og da sa hun en gitt sum som var mindre enn halvparten av det som det kostet. Som oftest er det vår mor som handler inn all mat som vi spiser en helg jeg er hjemme. Vil tippe jeg betalte min søster kanskje var 25% av det som alt kostet. Og det er det vår far nå henger seg opp i. Han spurte om vi delte på utgiftene på maten og da sa jeg at jeg hadde betalt mindre enn halvparten og han sa da at han mente jeg burde betalt 50% fordi det er det eneste som er rettferdig. Og da sa jeg bare at min søster tjener jo mye mer enn meg og i tillegg har klart å spare mye mer siden hun har bodd hjemme hele tiden og tjener mye mer. Mens jeg har bodd mye vekke. Jeg er 5 år eldre enn min søster og jeg flyttet ut da jeg var 18 år for å være lærling og etter dette fikk jeg en alvorlig fysisk sykdom som har jeg gjort at jeg bare har hatt minstesats AAP frem til i november i fjor når jeg fikk ufør, noe som har gjort at jeg ikke har hatt like stor mulighet til å spare like mye. Etter at jeg ble syk har jeg bare bodd hjemme ca 2 år til sammen og ellers har jeg leid bolig og også betalt alt av utgifter selv. 

Vår far var ikke enig i at det var rettferdig at jeg betalte mindre av utgiftene på grunn av dette fordi selv om jeg tjener mye mindre og flyttet ut tidlig så mener han at det eneste rettferdige er å dele alt 50% fordi det er det han gjør med sin kjæreste som tjener mye mer enn han. Jeg nevnte da at noen samboere jo velger jo å dele på utgiftene ved å betale samme prosent i forhold til lønn fordi de mener det er mest rettferdig, men det ville han ikke høre på.

PS: Jeg velger å inkludere å  spørre spørsmål om det å dele utgifter også med samboer fordi jeg tenker det er interessant å høre hvilke løsninger samboere har på dette også, selv om eksempelet i denne tråden jo er min søster.

Anonymkode: fd391...4b0

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oj, det ble visst en litt lang tekst. Håper folk gidder å lese og svare likevel...

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er deres mening i forhold å dele på utgifter på mat med søsken og samboer når den ene tjener mye mer enn den andre? (Og også som i min søsters tilfelle har bodd hjemme lengre = sparer mye mer). Er det å dele alt 50% det eneste rettferdige eller kan det være greit at den ene parten som tjener mye mindre også betaler mindre? (Jeg forklarer nøyere situasjonen under her). 

Min søster på 26 år bor fortsatt hjemme hos moren vår for å spare penger til å kjøpe leilighet. Hun jobber 100% og tjener bra og betaler ingenting for å bo hjemme eller mat, så eneste utgiften hun har er bilen og så klart klær og mobil og andre småting. Hun har bodd hjemme hele livet, men planlegger å flytte ut i løpet av neste år. Moren vår er på jobbreise akkurat nå, men jeg valgte å reise hjem i helgen for å være med min søster siden det er lenge siden sist jeg så henne. 

Søsteren min var å handlet mat på butikken før helgen og jeg spurte henne hva jeg skulle vippse henne og da sa hun en gitt sum som var mindre enn halvparten av det som det kostet. Som oftest er det vår mor som handler inn all mat som vi spiser en helg jeg er hjemme. Vil tippe jeg betalte min søster kanskje var 25% av det som alt kostet. Og det er det vår far nå henger seg opp i. Han spurte om vi delte på utgiftene på maten og da sa jeg at jeg hadde betalt mindre enn halvparten og han sa da at han mente jeg burde betalt 50% fordi det er det eneste som er rettferdig. Og da sa jeg bare at min søster tjener jo mye mer enn meg og i tillegg har klart å spare mye mer siden hun har bodd hjemme hele tiden og tjener mye mer. Mens jeg har bodd mye vekke. Jeg er 5 år eldre enn min søster og jeg flyttet ut da jeg var 18 år for å være lærling og etter dette fikk jeg en alvorlig fysisk sykdom som har jeg gjort at jeg bare har hatt minstesats AAP frem til i november i fjor når jeg fikk ufør, noe som har gjort at jeg ikke har hatt like stor mulighet til å spare like mye. Etter at jeg ble syk har jeg bare bodd hjemme ca 2 år til sammen og ellers har jeg leid bolig og også betalt alt av utgifter selv. 

Vår far var ikke enig i at det var rettferdig at jeg betalte mindre av utgiftene på grunn av dette fordi selv om jeg tjener mye mindre og flyttet ut tidlig så mener han at det eneste rettferdige er å dele alt 50% fordi det er det han gjør med sin kjæreste som tjener mye mer enn han. Jeg nevnte da at noen samboere jo velger jo å dele på utgiftene ved å betale samme prosent i forhold til lønn fordi de mener det er mest rettferdig, men det ville han ikke høre på.

PS: Jeg velger å inkludere å  spørre spørsmål om det å dele utgifter også med samboer fordi jeg tenker det er interessant å høre hvilke løsninger samboere har på dette også, selv om eksempelet i denne tråden jo er min søster.

Tenker i utgangspunktet at dette er en sak mellom deg og din søster. 

Jeg og samboer har felles økonomi (han tjener dobbelt så mye som meg).

Jeg spanderer / betaler ofte mer enn mine søsken, fordi vi totalt sett har bedre økonomi enn de. Jeg syns bare det er fint å kunne spandere litt ekstra når vi har mulighet til det, og jeg tenker at vi er familie som skal støtte hverandre og hjelpe hverandre uansett om det er penger eller hjelp til fysiske oppgaver. Om jeg drar på butikken å handler mat for 500,- så er ikke det noe jeg tenker at de skal betale for, selvom de spiser av den samme maten😅

Vi handler stort sett inn mat, drikke og snacks uansett om vi reiser til mine søsken, mine foreldre eller hans foreldre. Vi bytter litt på hvem som handler inn til middager eller betaler ute, men sitter ikke å regner kroner og ører 😊

Anonymkode: b0254...1d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis din søster er fornøyd og du er fornøyd - hvorfor skal din far blande seg? 

Anonymkode: 2233c...a4b

Jeg er enig. Jeg sa det også til min far at jeg ikke helt forsto hvorfor han skulle blande seg i dette men det virket det ikke som han forsto. TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva betalte din far?

Anonymkode: 93ee4...375

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har ikke din far noe med!

Hadde jeg vært i din søsters posisjon hadde jeg tenkt at i utgangspunktet ville jeg spandert uten problem, men siden du spurte ville jeg bedt om litt. Jeg ville bedt om mindre enn halvparten fordi jeg hadde tenkt at siden jeg har bedre råd har jeg sikkert kjøpt mer/dyrere enn du ville unna deg selv og det skal ikke bli dyrere for deg bare fordi jeg står for handlinga

Anonymkode: 182c9...2c7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men når min mann tjente mere enn meg så betalte han også mere enn meg. Vi tok prosent av lønna vår. No tjener vi likt. Noen ganger jeg mere fordi han er sjefen min. Men vi betaler 50/50. Han ønsker ikke at jeg skal betale mer enn han. Han vil at jeg skal spare. Så jeg mener. Hvis din søster er fornøyd og det er hun jo siden det var hun som sa hva du skulle betale så. Så forstår jeg ikke hva din far blander seg inn i. 

Anonymkode: 63039...554

AnonymBruker
Skrevet

Den maten som blir igjen skal jo din søster sansynligvis spise, så synes summen er korrekt jeg. Dessuten har du også brukt penger på å reise på besøket, og det koster jo litt. 

Den av mine søsken som er uføretrygdet får ekstra dyre gaver av meg. . Derfor kjøper jeg ordentlig tøy til ham. Hvis han har bursdag, så er det også vi som lager kake og kommer på døra (om han vil eller ei, skulle jeg til å si) Og tar selvsagt hele kostnaden. 

Din far snakker tull, han har ikke noe med dette å gjøre. Din søster vet jo at hun er heldigere stilt enn deg, og tenker fornuftig. 

Anonymkode: a70d2...384

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her har jo søsteren din gitt deg en sum. Hvorfor legger faren deres seg opp i det?

Anonymkode: 2fce6...0c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det rettferdige er at du betaler for det du spiser. That’s it, inntektsnivå er irrelevant. Er 50% av maten til deg så betaler du 50%, er 20% så betaler du 20%. Hvor vanskelig er det å forstå liksom? Men hvis søsteren din ønsker å GI deg en del, så er det opptil henne, da takker man selvfølgelig pent for det og kanskje spanderer på henne neste gang. 

Anonymkode: f507c...b37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Far: - Har dere delt på det? 
Du: - Ja. 
Og der skulle det ha stoppet. Dele betyr ikke 50/50, hvordan fikk han forresten vite delingsforholdet... 

Nå vet du til senere hva du ikke skal fortelle for mye om. 

Anonymkode: 1090e...035

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spanderte ikke far? 

Anonymkode: b4480...8e5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I min familie og i svigerfamilien min spleiser vi andre med fast jobb og god råd på de som er uføre, minstepensjonister e.l. Det er en selvfølge å hjelpe familien. De lever med dårlig råd, og må ofte knipe inn på matbudsjettet, hele året så at vi betaler litt ekstra så de kan kose seg med god mat i ferien er bare hyggelig. 

Anonymkode: f9bb9...4c0

• Liker 2
Skrevet

kommer litt an på, ble du invitert av din søster så tenke jeg egentlig at hun tar 100%(jeg krever aldri penger for mat når jeg invitere til et lengre besøk) var det du som tok intiative å reiste hjem så synes jeg 50/50 er greit, her har jo inntekt absolutt ingenting å si.

Men dette har jo ikke faren din noenting med, som du sier så fikk du jo en sum av din søster og betalte den, så så lenge ingen av dere bryr dere så la det fare.

Skrevet

Dette klarer dere voksne søstre å ordne opp i mellom dere to. Din far er ikke part. Snilt av din søster, og så lenge det er greit for henne så helt i orden for en helg. 😊

Skrevet

Så lenge dere søstre er fornøyd med ordningen har ikke deres far noe som helst med det.

Jeg tjener over dobbelt så mye som samboeren min brutto. Han betaler cirka 30% av faste kostnader som trekkes fra konto (hus, forsikringer, kommunale avgifter, nett/tv...). Mat og ting vi betaler utenom blir litt mer tilfeldig, men drar vi på butikken sammen så betaler jeg. Skal vi ut å spise spanderer jeg og jeg betaler også ferier.

Synes det er helt naturlig at vi tar vare på hvetandre. Ingenting galt i å vise omsorg og ta hensyn til hverandres situasjoner 😊

AnonymBruker
Skrevet

Er det søsteren din som har klaget til far, og derfor tar han det opp med deg? Kan virke sånn.

Jeg synes det er toppen av smålighet.

Du er ufør, har flyttet hjemmefra og klarer deg stort sett selv, mens din søster har fordeler ved å bo hjemme.

Hvis jeg var faren din ville jeg ha betalt alt sammen, uten å blunke. Om datteren min (altså din søster i dette tilfellet) hadde klaget på at hun hadde betalt noen varer, ville jeg tatt et alvorsord med henne. Hun bor hjemme og jobber, hun har ingen boutgifter, og klarer helt fint å spandere litt på søsteren sin de få gangene du er på besøk.

Anonymkode: 39fba...4a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ting fordeles kan variere fra gang til gang, men håndterer det alltid ved å ikke la utenforstående legge seg oppi fordelingen.

Anonymkode: 5728e...651

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...