Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #21 Skrevet 23. februar 2006 Poenget til Hundejente var vel dette med infeksjonsfare, lufting og smuss i såret etter en operasjon, ikke at hundene ikke skal luftes og trenes lenger bare fordi de er blitt kastrert. ← Nei, jeg kommenterte hennes påsstand om at det er kastreringa alene som er årsaken til overvektige hunder. Altfor mange som bor i by og ikke har en aktiv nok fritid får overvektige hunder. Da spiller det liten rolle om hunden er kastrert eller ikke, det er vi menensker som er med å påvirke både mosjon og matinntaket til kjæledyra våre. Såret etter en kastrering gror etter et par uker hvis det blir gjort på et ungt dyr. desverre nekter mange dyrleger å kastrere før hunden har opplevd mange helseplager med å være fertil, og da er gjerne hunden blitt eldre. Da er farene ved operasjonen også større. Jeg mener derfor at potensiell overvekt er et dårlig argument for å ikke ville kastrere tispa si.
Gjest Binna Skrevet 24. februar 2006 #22 Skrevet 24. februar 2006 Jeg mener derfor at potensiell overvekt er et dårlig argument for å ikke ville kastrere tispa si. ← Ettersom jeg har forstått det (nå) er det det heller motsatt. At man trenger veldig gode grunner FOR å kastrere en hund... At en hund lettere legger på seg når den er kastrert er ingen unnskyldning for ikke å trene den. MEN den legger lettere på seg. Om hundeeiere trener hundene sine nok eller ikke er vel heller ikke poenget med tråden. Men takk for alle svar! ikke noe sterilisering her i gården!
Gjest Hundejente Skrevet 24. februar 2006 #23 Skrevet 24. februar 2006 Det jeg mente var at steriliserte tisper også steriliserte katter for den saks skyld ofte får et nedsatt aktivitetsnivå samt noe nedsatt stoffskifte. Mine hunder trenes fire til fem timer i terrenget hver dag, så de kan kalles veltrente. Selv på en slik høy aktivitet må hennes formengde være meget moderat, mens den andre ulven har et helt annet behov for for. Som med oss mennesker varierer stoffskiftet også hos hunder. Det er som kjent et must med et aktivt hundeliv dersom man vil ha en harmonisk hund som har mindre sykdomsrisiko samt risiko for overvekt. Klokt valg tror jeg Hæxa, hadde valgt som deg jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå