Gjest Binna Skrevet 16. februar 2006 #1 Skrevet 16. februar 2006 Noen som har erfaring med å sterilisere tispe? Varighet, størrelse på inngep, pris osv? Jeg har tenkt til å gjøre det med min hund snart..
Gjest Gjesta Skrevet 21. februar 2006 #3 Skrevet 21. februar 2006 Er det i det hele tatt tillatt i Norge, da? Jeg trodde det måtte særskilte årsaker til for å få sterilisert hunder her i landet.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #4 Skrevet 21. februar 2006 Følgende er hentet fra Dyrevernloven: § 13. Forbod mot visse inngrep. Det er forbode: 1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst. Det er altså forbudt, med mindre det foreligger en god grunn. Dersom tispa har problemer med innbilte svangerskap er kanskje dette en gydlig grunn?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #6 Skrevet 21. februar 2006 Samtidig finner jeg for eksempel sider som denne: http://www.dyrenesstorsenter.no/priser/prisveter.htm hvor det står oppført priser på sterilisering av tisper (4600,-).
Gjest Binna Skrevet 21. februar 2006 #7 Skrevet 21. februar 2006 Jeg har bare sett i andre tråder at noen har nevnt sterilisering, og det virket som en vanlig ting å gjøre. Jeg har jo sterilisert kattene mine, så jeg tenkte ikke over det. Angående innbildt svangerskap så har den ene hatt det 1 gang, den andre to. Så jeg vet ikke om det kommer til å være noe stort problem. Jeg tenkte det var en god ide i.o.m. at de hundene jeg har ikke kan avles på (av forskjellige, gode grunner).
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #8 Skrevet 21. februar 2006 Ja, det er i følge loven ulovlig å kastrere hunder.. Akkurat som det for inntil 10 år siden var ulovlig å kastrere katter i dette landet (tro det elelr ei). Norge henger langt etter på dette området, vi har foreløpig ikke et så stort problem med uønskede valper, det er derfor vi tviholder på denne innstillingen om ikke å gripe inn i naturen. Men det er fullt mulig å få utført inngrepet. Den enkelte veterinær er i fullmakt av å gi dispensasjon, men det varierer hvor villige dyrleger er på dette punktet. Du får nesten forhøre deg litt rundt. Jeg kjenenr en tispe som er kastrert jeg. Grunnen til det var enkelt og greit at den ikke skulle ha kull, og så bodde den sammen med en hannhund en stund. Dette er en lykkelig og harmonisk hund. Hvis du har kastrert noen av hunnkattene dine, så vet du sikkert allerede litt om inngrepet, for jeg tipper det blir utført på samme måten: de spretter opp buken og plukker ut livmor, eggstokker og eggledere. Jo yngre hunden er, jo raskere kommer nok hunden seg (gjelder jo for alle operasjoner). Hunden må sikekrt gå med krage en ukes tid hvis hun er veldig ivrig på å bite opp såret. hvis jeg får meg hund en gang er sannsynligheten stor for at jeg kastrerer den. Ikke fordi jeg er så lat at jeg ikke gidder å passe på den i løpetida, men jeg vil ikke la tispa måtte gå gjennom stressende inbilte svangerskap mm. Jeg bor også i by, så faren for at tispa ufrivillig skal parres er til stede, selv om jeg altså skal passe på. er helt vanlig å kastrere kjæledyra sine i de fleste andre land enn i Norge. Jeg ser ikke poenget med å la en hund bli stresset av kjønsspesifikk adferd når hun aldri skal ha kull. Jeg vet dette er omstridte synspunkter, akkurat som det var omstridt å fjerne lovparagrafen som forbø kastrering av katt. Tanken er gor: man skal ikke gripe inn i naturen på ekstreme måter slik som man gjør i USA (feks opererer de vekk klørne på kattene sine ). men jeg kan ikke se at en kastrert hund lider noe under at hun er blitt kastrert.
Gjest Binna Skrevet 21. februar 2006 #9 Skrevet 21. februar 2006 Jeg mista lysten til å gjøre det nå. Men hunden min er multi- allergisk og lever på kortison. Derfor har jeg ikke lyst til at den skal ved et uhell få en gjeng med valper, som med stor sannsynlighet blir veldig allergiske. Men, men. Jeg passe jo selvsagt på så godt jeg kan, men uhell kan jo skje..
Gjest Gjest_jada_* Skrevet 22. februar 2006 #10 Skrevet 22. februar 2006 Gjorde det med hunden da jeg var barn. Det gikk så fint så, men den var jo trøtt og måtte tas ekstra vare på Den gikk imidlertid gjennom en tøff periode litt etter, trodde den var gravid og fant seg "barn" av kosedyr som den voktet. Sikkert pga hormonendringer. Det gikk over og hunden ble som før. Om det kan bli fatalt pga kortisonen, bør du vurdere det. Men du kan jo enkelt holde kontroll med den i løpetiden også!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #11 Skrevet 22. februar 2006 Er det ikke vanlig med p-piller til tisper?
Gjest vimse Skrevet 23. februar 2006 #12 Skrevet 23. februar 2006 Det blir benyttet psprøyter til hund.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #13 Skrevet 23. februar 2006 Det blir benyttet psprøyter til hund. ← Unngår du da også at tispa får innbilte svangerskap?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #14 Skrevet 23. februar 2006 P-piller og p-sprøyter øker faren betraktelig for kreft. Skjønner ikke at så mange hundeeiere vil la tispene sine gå gjennom inbilte svangerskap, hyppige stressende løpetider, utesette dem for økt kreftfare eller la dem føde uønskede valper i stedet for å kastrere? I alle andre land er det jo helt vanlig å kastere både hanner og tisper og de har ikke noe redusert livskvalitet!
Gjest Hundejente Skrevet 23. februar 2006 #15 Skrevet 23. februar 2006 Generellt kan man si at det skal være vanskelig å sterilisere tisper eller kastrere hannhunder. Det som i allefall er sikkert er at det blir kastrert/sterilisert mange hunder i norge. Kastrering blir som oftest utført ved store adferdsvansker som ikke kan hjelpes på annen måte eller ved fysiologiske problemer med testikler, eks kreft eller kroniske betennelsestilstander. Sterilisering av tisper er nokså vanlig dersom hunden har mange innbilte svangerskap noe som kan føre til jurbetennelser og livmorbetennelse. Videre kjenner jeg til sterilisering dersom hunden skal gå løs som f.eks. gårdshund. Vet at det ofte anbefales sterilisering på sikt av tisper som går på p-prøyte. Det er med andre ord fullt mulig å få inngrepet utført. Man må imidlertid tenke godt gjennom det for som ved alle kirurgiske inngrep er det jo en viss risiko for infeksjoner eller at hunden ikke tåler narkosen.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #16 Skrevet 23. februar 2006 Det er med andre ord fullt mulig å få inngrepet utført. Man må imidlertid tenke godt gjennom det for som ved alle kirurgiske inngrep er det jo en viss risiko for infeksjoner eller at hunden ikke tåler narkosen. ← Men det samme gjelder jo for katter. tåler hunder narkosen dårligere enn katter? (nå spør jeg av undring siden jeg ikke vet). På katter brukes jo narkose i sprøyteform. Men enkelte katteraser (bla hellig birma) tåler narkose dårligere, så de bør helst få narkosen intravenøst. Er det samme tilfellet for hunder? Det er forøvrig svært svært sjelden katter ikke tåler narkosen. Og infeksjoner er svært lite utbredt i våre dager.
Gjest vimse Skrevet 23. februar 2006 #17 Skrevet 23. februar 2006 Unngår du da også at tispa får innbilte svangerskap? ← En av mine tisper gikk på psprøyte pga gjentagende innbilt svangerskap og for å unngå løpetid i jakttiden, og hun hadde ikke innbilt svangerskap da hun gikk på psprøyten.
Gjest Hundejente Skrevet 23. februar 2006 #18 Skrevet 23. februar 2006 Men det samme gjelder jo for katter. tåler hunder narkosen dårligere enn katter? (nå spør jeg av undring siden jeg ikke vet). På katter brukes jo narkose i sprøyteform. Men enkelte katteraser (bla hellig birma) tåler narkose dårligere, så de bør helst få narkosen intravenøst. Er det samme tilfellet for hunder? Det er forøvrig svært svært sjelden katter ikke tåler narkosen. Og infeksjoner er svært lite utbredt i våre dager. ← Det gjør de ikke så vidt jeg vet, men det er jo alltid en viss risiko. Infeksjoner er ikke så veldig uvanlig i operasjonssår på dyr. Hunder må jo ut for å luftes selv etter operasjoner og da er det noen ganger at det kommer smuss i såret. For det meste går det jo bra da. Har selv en tispe som er sterilisert (den var sterilisert da vi overtok den som voksen), som andre steriliserte tisper er hun litt mer sedat og har litt lettere for å legge på seg Synes selv det er greit å slippe løpetid da hun ikke skal nyttes i avl og siden vi har en hannhund fra før. Lykke til uansett hva du velger
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #19 Skrevet 23. februar 2006 Det gjør de ikke så vidt jeg vet, men det er jo alltid en viss risiko. Infeksjoner er ikke så veldig uvanlig i operasjonssår på dyr. Hunder må jo ut for å luftes selv etter operasjoner og da er det noen ganger at det kommer smuss i såret. For det meste går det jo bra da. ← Men hvis man kastrerer tispa tidlig gror jo såret veldig raskt. Og så blir bare veterinærene bare flinkere og flinkere til å få til pene sår på kattene de kastrerer. jeg har nemlig kastrert en del hunnkatter gjennom tidene, og har sett at veterinærene her i byen har blitt mye dyktigere. Kan tenke meg at de tar med seg den kompetansen når de skal kastrere hunder også. Det er jo også mulig å sette på en body/strømpe over såret. De bodyene vi får utselt til kattene er jo faktisk også beregnet til hunder (det er derfor de er altfor store, så jeg har sluttet å bruke dem..) Og alle hunder må luftes og aktiveres uansett om de er kastrerte eller ikke. Ser altfor mange hunder (særlig goldener) som ikke har magemål, og det til tross for at de ikke er kastrert. Viktigste faktoren for at hunden ikke legger på seg er nok til syvende og sist hvor flink eier er til å styre både mosjon og matinntak.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #20 Skrevet 23. februar 2006 Og alle hunder må luftes og aktiveres uansett om de er kastrerte eller ikke. ← Poenget til Hundejente var vel dette med infeksjonsfare, lufting og smuss i såret etter en operasjon, ikke at hundene ikke skal luftes og trenes lenger bare fordi de er blitt kastrert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå