Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg flyttet inn i leiligheten min helgen som var, og hadde to venninner over for anledningen. Vi skulle ut på middag, og var derfor kun hos meg for to-tre øl før maten. Jentene kom rundt 17:00 og vi dro ut klokka 19:30. Litt før vi skulle dra kom en nabo å ringte på døren. Vedkommende var for å informere om at det er lytt i blokka og håpet vi skulle skru ned musikken. Jeg tok klagen med et smil, men stusset litt over misnøyen ettersom musikken stod på TV-høyttalerne og vi pratet med vanlig innestemme. Dagen etter så finner jeg en lapp klistret på døren hvor det er streket under stilletiden, tydelig antydende til at vi har brutt reglementet. Det skal være stille fra 07-23 står det. 

Jeg søker litt råd for hvordan jeg burde løse denne situasjonen. Selvfølgelig har jeg all intensjon om å respektere mine naboers behov for ro og orden, men samtidig så føler jeg at jeg burde si i fra at ikke setter pris på å nærmest blitt skurkgjort for noe som tross alt er innenfor regelverket. Under oppussingsperioden så la jeg merke til at det hang en eller annen lapp på andre dører i bygget, så det kan virke som det er en klagekultur i blokka. Skal jeg la dette skli, eller skal jeg ta opp kampen? Takk for alle innspill.

Anonymkode: 97bfd...3f5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Stilletiden er vel fra 23-07, ikke fra 07-23….? 

Anonymkode: dab95...9f6

• Liker 15
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg. Det var innenfor tiden

Anonymkode: 23432...200

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stilletiden er vel fra 23-07, ikke fra 07-23….? 

Jo, beklager. Skrivefeil.

• Nyttig 1
Skrevet

Vet du hva! Nå var du heldig! 😃

At du fant ut allerede første dag hva slags tilfelle nabo du har med å gjøre 😊

Bare svar høflig med at det har vært stille hos deg fra det tidspunktet du nevner, og at du ellers er innforstått med husordensreglene 😊

Lykke til! 😀🫡

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde spilt 17 mai musikk hver dag fra 17-18. 

Anonymkode: b651a...61a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk, og ja, det er lydt. Men vi har lov til å leve og "bråke" litt innenfor rimelighetens grenser. Enten så har du ekstremt sensitive naboer som ikke tåler noe som helst, eller så har du hatt på musikk høyere enn du har vært klar over. Og selv dèt burde være ok kl 19 en lørdag :ler:

Hvis det skjer igjen, så be om å få komme ned til personen som klager, for å høre hvordan musikken du har på høres ut. 

Anonymkode: b7c66...0c7

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, beklager. Skrivefeil.

Men dette var jo ikke i stilletiden? Det er jo helt normalt å høre på musikk (ikke veldig høyt) og snakke med vanlig stemme inne på dag/ettermiddag/kveld? Jeg skjønner ikke helt hva naboen klager på. 
Jeg ville bare oversett dette per nå. Neste gang hadd jeg ikke hatt på musikken fullt så høyt. Og hvis det blir klager igjen, hadde jeg bare vennlig sagt at dette (vanlig snakking, ikke høy musikk) er innenfor regelverket. For det er ikke stilletid! 
Ellers må jeg bare kondolere. Sånne naboer er ikke enkelt. Jeg har hatt en sånn selv. Hun var kardiolog, jeg mistenker at hun satt med stetoskopet mot veggen. Jeg hadde på musikk på absolutt laveste lydnivå mulig, og hun klaget likevel. Jeg bodde sammen med ei jente som nok var på spekteret og var veldig lydsensitiv, og selv HUN sa at hun ikke hørte noe. Så lyden var IKKE høy! Likevel klaget altså den naboen.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å faen, du har fått nabo fra helvete. Se om du kan møblere slik at høyttalere står ved motsatt vegg fra naboen. 

Anonymkode: 2cfd8...e42

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Derfor skal jeg aldri bo i blokk igjen. Vi fikk klager på at vi gikk i døren sent (jobber turnus), fikk klager på at vi hakket grønnsaker og sånn fortsatte det. Etter 9 måneder var jeg ferdig med hele leiligheten, den ble solgt og da kom de bort for å si så bra for dere da, det var nok til det beste. Flytt, det blir ikke bedre

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde spilt 17 mai musikk hver dag fra 17-18. 

Anonymkode: b651a...61a

Så dumt.

Anonymkode: fe57f...e47

AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (Akkurat nå):

Derfor skal jeg aldri bo i blokk igjen. Vi fikk klager på at vi gikk i døren sent (jobber turnus), fikk klager på at vi hakket grønnsaker og sånn fortsatte det. Etter 9 måneder var jeg ferdig med hele leiligheten, den ble solgt og da kom de bort for å si så bra for dere da, det var nok til det beste. Flytt, det blir ikke bedre

For meg er det motsatt. Jeg får ingen klager, men går også relativt stille i dørene. Men jeg har naboer som ikke forstår eget lydnivå om natten, hopper og dundrer opp trappene mens det ropes og hoies. Jeg må flytte ganske langt unna for å ha råd til enebolig, så jeg bruker bare ørepropper inntil økonomien er klar for oppgradering. Men..jeg gleder meg :ler:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nyere blokker har nesten ingen lydisolasjon, dette sparer utbyggere på. Om jeg skulle bo i en blokk ville jeg lydisolert før jeg flytter inn.

Anonymkode: 5b150...c24

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha det her fikk meg til å tenke på naboen min dagen jeg overtok leiligheten. 

Først kommer hun med en nedlatende tone at denne parkeringsplassen er hennes og at jeg måtte flytte meg.

Ok tenkte jeg og brydde meg ikke noe mer.

Litt senere samme dag kom hun på nytt med samme sure nedlatende tone. Hun måtte informere at det er veldig lytt her, spesielt med barn (jeg har to små unger) jeg klarte ikke å dy meg.

Jeg smilte pent å sa at lyd er ikke noe problem for oss så det er bare å bråke. Og skulle vi bråke for mye er det bare å komme å ringe på. Full viten om at hun sitter i rullestol og det finnes ikke heis.

Har ikke hørt noe siden

Anonymkode: c8887...cef

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For meg er det motsatt. Jeg får ingen klager, men går også relativt stille i dørene. Men jeg har naboer som ikke forstår eget lydnivå om natten, hopper og dundrer opp trappene mens det ropes og hoies. Jeg må flytte ganske langt unna for å ha råd til enebolig, så jeg bruker bare ørepropper inntil økonomien er klar for oppgradering. Men..jeg gleder meg :ler:

Var ikke akkurat bråkete vi heller, hadde aldri fest eller noe særlig venner over, vi var stille når vi kom hjem fra jobb. De hadde bestemt seg for å ikke like oss fordi jeg sa nei til et forslag fra styre. Mareritt, jeg har også bodd i en annen blokk der var det en som spilte musikk døgnet rundt, slitsomt det også. 

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er greit og lese reglene for borettslaget/sameiet. Men det er sånn dessverre at noen klager uansett hva man gjør. Har en nabo som har klart og skremme bort 3 beboere i løpet at 5 år pga klager på alt mulig inkludert hvis nabo ler høyt. enkelte lyder må man tåle men ikke dermed sagt at man trenger og ha musikk på fullt fram til kl. 23, noen tror det er ok. 

Jeg bor i gammel blokk og hører av og til naboen går over gulvet men det er faktisk ikke klagegrunn ei heller plager det meg. Det kan være greit og ta en samtale med styreleder og gi beskjed at dette er ikke greit med klisterlapper på dørene så kan høre om styret kan sende melding til beboere at klager går via styret og ikke lapper. 

Anonymkode: 3cf4e...0fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei!

Jeg flyttet inn i leiligheten min helgen som var, og hadde to venninner over for anledningen. Vi skulle ut på middag, og var derfor kun hos meg for to-tre øl før maten. Jentene kom rundt 17:00 og vi dro ut klokka 19:30. Litt før vi skulle dra kom en nabo å ringte på døren. Vedkommende var for å informere om at det er lytt i blokka og håpet vi skulle skru ned musikken. Jeg tok klagen med et smil, men stusset litt over misnøyen ettersom musikken stod på TV-høyttalerne og vi pratet med vanlig innestemme. Dagen etter så finner jeg en lapp klistret på døren hvor det er streket under stilletiden, tydelig antydende til at vi har brutt reglementet. Det skal være stille fra 07-23 står det. 

Jeg søker litt råd for hvordan jeg burde løse denne situasjonen. Selvfølgelig har jeg all intensjon om å respektere mine naboers behov for ro og orden, men samtidig så føler jeg at jeg burde si i fra at ikke setter pris på å nærmest blitt skurkgjort for noe som tross alt er innenfor regelverket. Under oppussingsperioden så la jeg merke til at det hang en eller annen lapp på andre dører i bygget, så det kan virke som det er en klagekultur i blokka. Skal jeg la dette skli, eller skal jeg ta opp kampen? Takk for alle innspill.

Ville henvendt meg til styret, bare for å være føre var. Altså redegjort som du gjør over her "Dato hadde jeg to venninner over på besøk mellom 17.00-19.00. Vi hadde musikk på tv'en og snakket i normalt stemmeleie. Klokken xx.xx ringte nabo yy på og gav beskjed om at det er lytt i blokka og håpet vi skulle skru ned musikken. Jeg tok dette til etterretning og vi forlot leiligheten like etterpå. Neste morgen våknet jeg til en lapp klistret på døren hvor det er streket under stilletiden, som er mellom 23.00-07.00. Jeg syns dette var en besynderlig oppførsel da det ikke var noen støy fra min leilighet mellom 23.00-07.00. Ønsker dermed klarhet i om hva som er aktuelt stilletid, og hva som er akseptabelt lydnivå," 

Anonymkode: 89ef5...311

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg i respekt og få ditt på det rene med styret fra dag én, ellers kommer disse mobberne til å fortsette. 

Anonymkode: 8d5ce...4d2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nyere blokker har nesten ingen lydisolasjon, dette sparer utbyggere på. Om jeg skulle bo i en blokk ville jeg lydisolert før jeg flytter inn.

Anonymkode: 5b150...c24

Lydt er det også i gamle blokker, så hvorvidt man hører naboen avhenger helt og holdent av naboen. Jeg hører naboer tisse og snorke. Kostnaden for å skulle lydisolere her ville kostet mer enn det smakte, og det ville uansett ikke fjernet alt som trengs. 

AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (48 minutter siden):

Var ikke akkurat bråkete vi heller, hadde aldri fest eller noe særlig venner over, vi var stille når vi kom hjem fra jobb. De hadde bestemt seg for å ikke like oss fordi jeg sa nei til et forslag fra styre. Mareritt, jeg har også bodd i en annen blokk der var det en som spilte musikk døgnet rundt, slitsomt det også. 

Huff, ja det er søren ikke alltid greit å skulle bo så tett på andre mennesker. Heldigvis er jeg noenlunde heldig med resten av naboene, men det er jo stadig utskiftinger siden mange ikke blir boende i blokk i for mange år. 

Nei, enebolig på ønskelista her :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...