Gå til innhold

Er fordyrende mellomledd årsaken til økte matvarepriser ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Medan  folk flest etterhvert   har fått økonomiske utfordringer på grunn av økte  matvarepriser, renter renner pengene inn hos bankene, dagligvaregiganten Orkla, og den ..... "Eines  brød blir til den  andres nød"  

Bonden får   kr. 14 pr. kg for potetene medan  utsalgsprisen  i butikk  kr 40,- pr. kg .( Samtidig kaster bøndene 50-100 tonn matpoteter hvert år).. Poteter har igjennom tidene  vert regnet som fattigmannskost, men er nå blir nå regnet som luksusmat. 

Bonden får kr.77 øre pr. liter melk medan utsalgsprisen i butikk er omlag  kr. 25 pr liter.( Samtidig slår norske bønder ut mange tusen liter melk hvert år). Melk og melkepodukter er blitt langt dyrere en minaralvann, og det fører til endert kosthold

Norge har verdens største matfat av fisk utenfor kysten, men like fult har de ferreste råd til torsk, laks, og fiskmat på matbordet. Fisk, og fiskeprdukter er næringsholdhig mat som stod på menyen  hos mange før, men idag er det luksusmat.

Er årsaken  til økte  renter, matvarepriser, matrialkostnader, fiskeprodukter etc  en grådighetskultur hos en rekke mellomledd, en å skylde iimportert inflasjon.  

Endret av Acer
AnonymBruker
Skrevet
Acer skrev (9 timer siden):

Er årsaken  til økte  renter, matvarepriser, matrialkostnader, fiskeprodukter etc  en grådighetskultur hos en rekke mellomledd, en å skylde iimportert inflasjon.  

Det er nok med en del av regnestykket, ja, men jeg tror importert inflasjon er hovedårsaken. Med over 50% importert mat og fór osv. og en kronekurs som ikke ser ut til å ville bedre seg, så tror jeg at det er hovedårsaken til økte matvarepriser og priser generelt i Norge. Når grossistene nå må ut med langt mer for importerte varer pga en historisk svak krone, så tror jeg neppe at de har noen større inntjening enn før. At matvarebaronene og mellomleddene fremdeles håver inn for mye, samt at grådighetskulturen der er stor, er det vel liten tvil om, men jeg tviler på at de er grådigere nå enn før. 

Anonymkode: 65a63...568

AnonymBruker
Skrevet
Acer skrev (9 timer siden):

Sitatet ble feil over her, så jeg prøver på nytt. 

Det er nok med en del av regnestykket, ja, men jeg tror importert inflasjon er hovedårsaken. Med over 50% importert mat og fór osv. og en kronekurs som ikke ser ut til å ville bedre seg, så tror jeg at det er hovedårsaken til økte matvarepriser og priser generelt i Norge. Når grossistene nå må ut med langt mer for importerte varer pga en historisk svak krone, så tror jeg neppe at de har noen større inntjening enn før. At matvarebaronene og mellomleddene fremdeles håver inn for mye, samt at grådighetskulturen der er stor, er det vel liten tvil om, men jeg tviler på at de er grådigere nå enn før. 

Anonymkode: 65a63...568

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tidligere bonde her. Kan ikke nevne navn eller konkrete steder her. Men før tusenårs-skiftet leverte jeg varer direkte til en butikk. Sparte med andre ord tre-fire mellomledd. Varene var ferske, lokale, og billige for folk flest. Så ble butikken med i en av våre få, store kjeder. Da fikk jeg plutselig ikke levere varene som egentlig alle ville ha med henvisning til at kjeden skulle ha felles innkjøp/distrubering av sine varer. Resultat; Kjede-eier sikret seg mer inntekt på forbrukers regning, kortreist billig lokal mat eliminert.

Anonymkode: 512a3...4ea

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Får bonden bare 77øre pr liter melk når den selges for ca 25kr i butikkene? Melk er altfor dyrt å produsere og tungvint å transportere . Og kumelk er ikke livsnødvendig.

Anonymkode: 96bde...1b7

AnonymBruker
Skrevet

Årsaken til høyere matpriser er grådige bønder

Anonymkode: a7c2a...975

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er i hvertfall fjas. Det er dei som sitter med all risiko og minste del av kaka.

Anonymkode: e38d6...a44

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk skal du ha. Og du har bransjeerfaring?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk skal du ha. Og du har bransjeerfaring?

Jeg har lest jordbruksoppgjørene de siste årene. Tror ikke det er mange andre yrkesgrupper som har fått 10% lønnsøkning flere år på rad.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest jordbruksoppgjørene de siste årene. Tror ikke det er mange andre yrkesgrupper som har fått 10% lønnsøkning flere år på rad.

Jeg har en gård du kan få kjøpe slik at du få bli med på denne lønnsfesten 

Anonymkode: 9bd22...1be

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du lest prisstigning/økte kostnader også? Kan du fortelle hvor mye strøm, diesel, gjødsel, arbeidskraft++ har økt? Din 10% er spist opp for lenge siden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

«Lønnsøkning»? :klo: Dette forstår du tydeligvis lite av. 

Anonymkode: dc99e...00a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ser det hver gang jeg handler. Det er mange matvarer som har steget fort og mye.  Noe har jeg sluttet å kjøpe, andre ting kommer til, og nesten alt som kan lages hjemme blir gjort istedenfor ferdig. Jeg liker heldigvis å lage mat og tid har jeg nok av.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tror du er årsaken til at mange bønder avslutter drifta ?

Årsaken  er såvist ikkje grådige bønder,men at mange skal ha sin lønn av det bonden produserer, og slik er det blitt imed så mye annet i Norge.

Mange bønder har  ikkje avsløyser, og de  kan ikkje bare låse fjøsdøra, og dra til syden på 3 ukers ferie. 

Endret av Acer
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har en gård du kan få kjøpe slik at du få bli med på denne lønnsfesten 

Anonymkode: 9bd22...1be

Personer som aldri har hatt mold , kumøkk, smurning, olje på hendene har nok en blåøyd forstilling om hva bondeyrket handler om.   

Annonse
Skrevet
Acer skrev (11 timer siden):

Bonden får   kr. 14 pr. kg for potetene medan  utsalgsprisen  i butikk  kr 40,- pr. kg .( Samtidig kaster bøndene 50-100 tonn matpoteter hvert år).. Poteter har igjennom tidene  vert regnet som fattigmannskost, men er nå blir nå regnet som luksusmat. 

Egentlig så er ikke tallene så ille som de ser ut, av 40,- går det vekk 5,22 i moms og sannsynligvis rundt 4,- til husleie, la oss si husleie, strøm og renhold utgjør 4,78 så er vi nede i 16  i økning fra bonde til utsalg, det skal dekke transport til pakkeriet, pakking, transport til distributør, omlasting, ny transport ut til butikk, lossing, og lønninger, i tillegg skal kjøpmannen som med 100% sikkerhet driver franchise betale en avgift til kjeden for at butikken skal få profilere seg som REMA eller en av butikkene til Norgesgruppen og lønninger, da er det faktisk ikke mye igjen til kjøpmannen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Energi er innsatsfaktor i absolutt alle ledd fra start til mål.

Grønt skifte, aka energipolitikk designet for å frarøve mannen i gata tilgang på rimelig energi - fordi klima - har skapt denne situasjonen. Enkelt og greit.

Anonymkode: 8c721...5bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Poteter har igjennom genrasjoner vert regnet som fattigmannskost.

Hovudingrediensen i raspeball er poteter, og torsdager er ikkje en tilfeldig valgt dag, og ha raspeball på menyen. Raspeball eller komle  blir ofte nytta til   igjennbruk av restene  som ein med fordel  kunne steike restene av  fram til sundagsmiddagene.

En konsekvens at økte potetpriser blir at mange kommer etterhvert til å kjøpe poteter, gullrøtter m.m  direkte fra bøndene utan fordyrende mellomledd. Det er "høl i hue" når norske  bønder må kaste tonnevis med poteter på grunn av importvern av utenlanske poteter. 

Det er  vel å merke av maten vi alle lever, og ikkje av oljen, og matproduksjon handler også om beredskap, og her har myndighetene  tydelegvis handlingslammet.    

Endret av Acer
AnonymBruker
Skrevet
Acer skrev (2 timer siden):

Personer som aldri har hatt mold , kumøkk, smurning, olje på hendene har nok en blåøyd forstilling om hva bondeyrket handler om.   

Hva med en som er oppvokst på gård og har odel og som mener norske bønder stort sett syter?

Anonymkode: 8174f...801

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

13 hours ago, Acer said:

Potetene i løsvekt kostet 24.90,- pr kg hos Extra på lørdag, antar det er omtrent det samme enda. 🤷

Anonymkode: cb2b5...1a8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...