Gjest Tyr Skrevet 16. februar 2006 #1 Skrevet 16. februar 2006 Har spist en del gulrotkaker men ikke laget selv enda. Det er en mange oppskrifter å velge imellom. Så jeg spørr DERE: Beste oppskrift på saftig og velsmakende gulrotkake, hvordan ser den ut ?
Impala Skrevet 16. februar 2006 #2 Skrevet 16. februar 2006 Denne oppskriften bruker jeg, og det blir en utrolig saftig og god kake: 4 egg 4,6 dl sukker 2,3 dl soyaolje 4,6 dl hvetemel 1 ts vaniljesukker 2 ts natron 1 ts kanel 5,9 dl finrevne gulerøtter (4-5 stk) Fyll: 1 pakke philadelfia 50 gram smør 100-200 gram melis (smakes til) Pisk eggedosis av egg og sukker. Tilsett olje, hvetemel, vaniljesukker, antron, kanel og gulerøtter. Ha røren i smurt springform, 24 eller 26 cm i diameter. Stekes på 175 grader i 1 time. Fyllet: Bland ost, smør og melis til en krem som smøres over kaken når den er blitt kald. Nam, nam. Tror jeg må lage denne snart igjen.....
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #4 Skrevet 16. februar 2006 Jeg bruker å erstatte noe av væsken med moset jordbær... den bli kjempesaftig av det! Pynter med jordbær! Nam!
Gjest Elfrida Skrevet 16. februar 2006 #5 Skrevet 16. februar 2006 (endret) Min oppskrift ligner en del, men litt andre mengdeforhold: GULROTKAKE 4 egg 3 dl sukker - vispes til eggedosis 3 dl hvetemel 2 ts natron 2 ts kanel 1 ts salt 1 ts vaniljesukker - siktes sammen med egg og sukker 1 ½ dl olje (for eksempel solsikkeolje) 4-5 dl revne gulrøtter - blandes i I rund form. Stekes I 190ºC i 1 time på nederste rille. GLASUR 100 gr philadelfia ost 1 ts vaniljesukker 50 gr smør 125 gr melis Denne kaka blir også saftig og fin hver gang, jeg syns den blir best hvis jeg lager den dagen før jeg skal servere den. Jeg pleier å lage den i en halv langpanne. Bruker da porsjonen x 1,5 Endret 16. februar 2006 av Elfrida
Gjest Tyr Skrevet 16. februar 2006 #6 Skrevet 16. februar 2006 Hei Elfrida, Ser at du har en ts salt i din oppskrift. Salt er jo en smaksforsterker.
Gjest Elfrida Skrevet 16. februar 2006 #8 Skrevet 16. februar 2006 Har du prøvd en ørliten mengde salt i varm kakao for eksempel? Namm.
Gjest Tyr Skrevet 16. februar 2006 #9 Skrevet 16. februar 2006 Ja? Sukker også? ← Jo men sukker er standar sammen med egg. Men salt er litt nytt. Har ikke salt i kakaoen men litt smør
Gjest piaf Skrevet 16. februar 2006 #10 Skrevet 16. februar 2006 Har du prøvd en ørliten mengde salt i varm kakao for eksempel? Namm. ← Det skal ofte være en knivsodd salt i mørke sjokoladekaker eller -desserter også - salt understreker sjokoladesmaken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå