Gå til innhold

Cerazette - P-piller og bruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er 42 år gammel og vet lite om p-piller til tross for bruk over halve livet... Beklager litt surrete innlegg, legger ut hva jeg tenker er relevant og spør om det jeg lurer på - trengs annet for godt svar si bare ifra.

Jeg har gått på diane siden jeg begynte med p-piller omtrent (16 år, diane 18 ca), startet med noe annet først som jeg ikke husker (2-3 forskjellige over tid), men ønsket meg Diane pga andres meninger (ung og påvirkelig den gangen). Begynte for å slippe mensen.

Hadde et TIA «anfall» for snart 10 år siden, varte noen minutter med prikkete syn og klarte ikke snakke. Litt sen kveld, det ordnet seg, la meg og ringte lege på morgen. Måtte slutte på diane med en gang og fikk cerazette. Forskjell på p-piller og minipillen vet jeg mtp hormoner bla. Gått på denne siden TIA skjedde og funker som det skal. (Hatt to veldig tette graviditeter som ikke hadde med ppille feil å gjøre.) 

Spørsmål er: jeg tenker å slutte med P-piller fordi man leser jo at det klusser med kropp og hormoner og humør og helse osv. Jeg har ikke merket problemer eller endring på noe uansett hva jeg har gått på, så er det da så «galt» å bare fortsette? Stopper aldri og har aldri mensen, bare tar piller nonstop.

leser at det ikke bør sluttes i en uke mellom brett, at man skal ta «pauser», ikke farlig å bruke uten stopp, at visse aldersgrupper ikke skal og heller bruke alternativer…

Jeg føler meg forvirret. Hva er lurt og ikke? Trenger fordeler og ulemper i begge retninger… Hva gjør dere, hva tenker dere, har dere gode kilder til fakta? Er det ikke «vits» å få ‘kroppen naturlig og i balanse’, heller bare fortsette siden det ikke påvirker meg (såvidt jeg vet) å ta disse minipillene?

sex og potensiell graviditet vet jeg selvfølgelig om, det tar jeg såklart høyde for å unngå, men nå trenger jeg bare fysisk, kroppslig, hormonelt, «naturlig» for og imot/ «bra og ikke bra» for å bli klokere :)

Tusen takk!

Anonymkode: 8c760...01f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe galt i å fortsette sånn generelt sett bare fordi enkelte andre har dårlige erfaringer med hormonprevensjon, og det er nok mye skremselspropaganda med at det klusser så mye med kroppen. Det er ikke slik at en kropp uten tilførsel av p-piller er i balanse bare fordi det er naturlig. Det er ikke slik at naturlig er det samme som sunt og bra. Du bør se NRK episoden fra "folkeopplysningen" om "naturlig".

Hvis du er usikker på videre bruk ift alder, bør du ta dette med legen din.

Anonymkode: 8b29a...0ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...