Gå til innhold

Lavt utdannede mødre som skryter av sine "smarte" barn - hva er greia?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min har to barn. 2 og 5. De er begge langt fremme "utviklingsmessig", men jeg skryter aldri av det til noen. Om andre skryter av dem, så sier jeg bare at det er hyggelig, men at barn utvikler seg i forskjellig tempo.

Men jeg har lagt merke til at enkelte mødre, ofte med lavere utdanning selv eller som har et "lavstatusyrke", skryter veldig gjerne av barna sine. Her er det påstander om ordforråd, leseferdigheter, matematikkunnskaper osv, som nærmest skulle tyde på at barna var neste Einstein. Selvfølgelig uten at det er tilfelle.

Hvorfor har enkelte foreldre denne trangen til å skryte uhemmet (og ubegrunnet?) av barna sine?

Anonymkode: d261c...16f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen foreldre har det, men ser ingen sammenheng med lengden på egen utdannelse. 

Anonymkode: f9bac...f83

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Med dette innlegget kan det nok tyde på at du ikke er en av de med høyere utdanning . Men uansett har jo ikke det noe og si , for man er uansett stolt av barna sine uavhengig av hvilke yrke man har valgt. 

Anonymkode: 9418d...902

• Liker 28
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har merket meg det samme. Ganske flaut å skryte uhemmet ev egne barn uansett, det er jo lite interessant for andre enn nærmeste familie å høre på. Handler nok litt av at mange har blitt utrolig selvsentrerte. Det å vise interesse for andre, spørre og lytte er det svært få som gjør lengre. 

Anonymkode: 19298...b38

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk er stolte av barna sine. Og det er ganske vanlig å ha litt svekket vurderingsevne når det kommer til egne barn. De er jo alltid helt spesielle for akkurat oss foreldrene, selv om de er helt vanlige i den store sammenhengen. 

Jeg skryter til mannen min, barnas far, for han er jo like interessert i det og stolt som jeg er. Men å skryte til folk av sine smarte barn, uavhengig av hvor smarte de er eller ikke er, tenker jeg er dumt for barnas del. Min farmor og far skrøt veldig av meg til venner og bekjente, og det var aldeles ikke noe greit for min del. Det skapte en for for prestasjonspress, jeg var tydeligvis verdifull hvis jeg var smart og flink, men hva med de svake sidene mine, liksom?

Jeg trodde forøvrig at det var noe helt eget med min eldste da hun begynte å snakke veldig tidlig. Og jeg tenkte at hun var langt fremme, uten at jeg skrøt av det til noen (annet enn litt til mannen min når barnet sov da). Men jeg ser i ettertid godt at alle barn har sterke og svake sider, alle er seg selv med sin egen personlighet. At barnet snakker tidlig, er flott det. Andre barn synger klokkerent, tegner innenfor strekene, løper uvanlig raskt for alderen, har tidlig utviklede empatiske evner osv. Noen er tidlig ute med mye, og ofte blir de tatt igjen og forbigått på noen områder. 

Anonymkode: 3cece...b29

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ungene går tidlig forbi dem kunnskapsmessig… 

Anonymkode: 6e279...379

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg og samboeren min har to barn. 2 og 5. De er begge langt fremme "utviklingsmessig", men jeg skryter aldri av det til noen. Om andre skryter av dem, så sier jeg bare at det er hyggelig, men at barn utvikler seg i forskjellig tempo.

Men jeg har lagt merke til at enkelte mødre, ofte med lavere utdanning selv eller som har et "lavstatusyrke", skryter veldig gjerne av barna sine. Her er det påstander om ordforråd, leseferdigheter, matematikkunnskaper osv, som nærmest skulle tyde på at barna var neste Einstein. Selvfølgelig uten at det er tilfelle.

Hvorfor har enkelte foreldre denne trangen til å skryte uhemmet (og ubegrunnet?) av barna sine?

Ennå en som blander lengden på utdannelsen med intelligens? Nei dessverre du blir ikke smartere av å utdanne deg, eneste som hjelper er å velge riktig foreldre.

• Liker 20
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke barn få slippe janteloven? Blir glad for at barna til venninner gjør det bra og heier på dem. Om det så er at idag har barnet klart å gå på do alene, så er det ett hurra fra meg. De når små milepæler hvorfor ikke heie på istedenfor å komme med du skal ikke tro du er bedre enn andre talen. Skjønner det ikke

Anonymkode: 3fa4a...921

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dunning- Krueger effekten. Google it:) 

Anonymkode: 98303...ed6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TomSawyer skrev (1 minutt siden):

Ennå en som blander lengden på utdannelsen med intelligens? Nei dessverre du blir ikke smartere av å utdanne deg, eneste som hjelper er å velge riktig foreldre.

Nei det er helt riktig. Selv om du har en god utdannelse trenger du absolutt ikke å være smart. Det er det mange bevis på. 

Anonymkode: 0e06c...221

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo svært liten sammenheng mellom intelligens og utdanning, så at du blander de to er ikke lovende for deg selv.

Folk opplever det å være forelder ulikt, og barn utvikler seg ulikt. Fokuser på barna dine og mindre på andre foreldre. Er veldig energikrevende å gå rundt å irritere seg over andre sin glede.

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor hadde du elv trang til å nevne at dine egne barn er langt fremme utviklingsmessig?

Anonymkode: 37ce7...43e

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør jo ingenting at de er stolt og skryter..

Du skryter her du også. Vi hadde ikke trengt a vite at barna dine er langt fremme (ubgrinnet skryt det også kanskje). Men det måtte du dele.

La andre skryte, folk flest er stolte av barna sine. Noen skryter andre ikke.

Se deg i speilet og slutt å bry deg om det.

Anonymkode: df7c2...e13

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Har ikke tenkt over det, men det jeg derimot legger godt merke til generelt i livet er de som føler de må se ned på andre. Som du gjør. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor hadde du elv trang til å nevne at dine egne barn er langt fremme utviklingsmessig?

Anonymkode: 37ce7...43e

Og når TS finner svaret på det finner hun jo svaret på det hun lurer på. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som ligger bak i utvikling, og jeg skryter kanskje mer enn de fleste 🤷🏼‍♀️

Hvorfor? Fordi jeg tar ikke utviklingen hans for gitt. De små tingene som andre tar som en stor selvfølge er ikke det for oss… kanskje det hjelper deg med å forstå litt? Hvorfor ikke glede deg på deres vegne? 😊

Anonymkode: 49550...43b

• Liker 9
  • Hjerte 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært flink på skolen men min datter er over gjennomsnittet. Så om jeg skryter av henne skal vel du gi f i. 
Fins værre ting å henge seg opp i. 
Voks opp. 

Anonymkode: 67c22...79d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så ille at folk skryter? 

Jeg syns det er flott at folk er stolte av barna sine.

Anonymkode: d6c88...132

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...