AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #1 Skrevet 15. juli 2024 Bor i et herskapshus som har vært i familien i nærmere 200 år, samtlige av alle generasjoner født i familien fra dette huset har en av to fornavn; ofte ble det da to barn i en generasjon som fikk hvert sitt navn. Veldig pene fornavn begge to og de er blitt brukt i 200 år og vi er stolte av historien. Det ene barnet har det ene navnet som mellomnavn nå i dag, men det andre har ikke. Merker det plager meg litt fordi det er første generasjon uten dette navnet- og barnet ønsker også navnet som mellomnavn. Nå ser det ut som det er kun jeg som får barn også. Grunnen til at vi ikke valgte det navnet den gang var pga nære venner med barn med det navnet. Angrer litt nå, og far er enig i at det var teit at vi tok hensyn til det den gang da, spesielt siden vi vurderte de som mellomnavn. Fornavn er urelatert til slekten. Er det helt teit å bytte til dette mellomnavnet nå som en hilsen til historien vi tross alt omgir oss med? Må påpeke at dette er ikke et modernisert gammelt hus, men et hus fullt av historie og sjel og ting etterlatt fra denne slekten gjennom tidene. Det er også livsprosjektet vårt og et hus vi legger masse ressurser, tid og kjærlighet i pga den sterke tilknytningen. Anonymkode: b5a64...283
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #2 Skrevet 15. juli 2024 Det er jo ikke teit, men så fremt ikke barnet bare er noen måneder gammel ville jeg ikke byttet uten at barnet selv ønsket det. Samtidig tenker jeg også at historien blir ikke mindre verdt om ikke begge navn er representert i absolutt alle generasjoner så det er jo virkelig helt problemfritt om det ene navnet hopper over en generasjon. Dine barn kan gi ett av eller begge navnene videre til sine barn, om de ønsker. (Selv kan jeg ikke fordra slike tradisjoner. Det er i praksis tvangsoppkalling og jeg hater at man skal påføre press eller forventninger i alle generasjoner framover. Så vi har gjort helt motsatt og bevisst ikke brukt tradisjonsnavnet.) Anonymkode: a43d6...492 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #3 Skrevet 15. juli 2024 Nei, det er ikke teit. Det høres helt riktig ut å legge til dette navnet, for barnets tilhørighet og røtter. Når barnet også ønsker det er det virkelig ingen grunn til å la være. Det er fort gjort, også. Anonymkode: 724e0...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #4 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke teit, men så fremt ikke barnet bare er noen måneder gammel ville jeg ikke byttet uten at barnet selv ønsket det. Samtidig tenker jeg også at historien blir ikke mindre verdt om ikke begge navn er representert i absolutt alle generasjoner så det er jo virkelig helt problemfritt om det ene navnet hopper over en generasjon. Dine barn kan gi ett av eller begge navnene videre til sine barn, om de ønsker. (Selv kan jeg ikke fordra slike tradisjoner. Det er i praksis tvangsoppkalling og jeg hater at man skal påføre press eller forventninger i alle generasjoner framover. Så vi har gjort helt motsatt og bevisst ikke brukt tradisjonsnavnet.) Anonymkode: a43d6...492 Dette er en tenåring, så ikke et lite barn nei. Tror barnet ser at søsken har tradisjonsnavn og synes det er kjedelig at det ikke har. Vi liker slike tradisjoner her, og egentlig helt nødvendig å like tradisjoner når huset har såpass spesiell tilknytning og såpass enormt mye jobb med det samtidig. Deres tipp tipp tipp oldeforeldre bodde her og alle generasjoner nedover i historien. Anonymkode: b5a64...283
fru Alving Skrevet 15. juli 2024 #5 Skrevet 15. juli 2024 Hvis du mannen og barnet ønsker å legge til et mellomnavn så er det vel ikke noe problem. Forstår jeg det rett at det er snakk om et mellomnavn. Barnet heter kanskje Petter i dag og så skal det hete dette pluss et navn til? jeg vet om flere som har lagt til et mellomnavn på barna, og kjenner og store barn som selv har lagt til et ekstra navn.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Skrevet 15. juli 2024 Jeg hadde lagt til navnet, absolutt! Flott med navnehistorie i slekta! 😊 Anonymkode: f4d42...d36
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #7 Skrevet 15. juli 2024 Syns det høres teit ut å ikke bare gjøre det, jeg. Anonymkode: bc748...4e2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #8 Skrevet 15. juli 2024 Det høres riktig ut av dere å gjøre det. Anonymkode: c5e7e...4c9
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #9 Skrevet 15. juli 2024 Bytt det ut, hatet at sånn unødvendig historie skal påvirke oss fikk et gammeldags stygt navn, byttet det ut når jeg ble 18. Anonymkode: c6058...adf
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #10 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er jo ikke teit, men så fremt ikke barnet bare er noen måneder gammel ville jeg ikke byttet uten at barnet selv ønsket det. Samtidig tenker jeg også at historien blir ikke mindre verdt om ikke begge navn er representert i absolutt alle generasjoner så det er jo virkelig helt problemfritt om det ene navnet hopper over en generasjon. Dine barn kan gi ett av eller begge navnene videre til sine barn, om de ønsker. (Selv kan jeg ikke fordra slike tradisjoner. Det er i praksis tvangsoppkalling og jeg hater at man skal påføre press eller forventninger i alle generasjoner framover. Så vi har gjort helt motsatt og bevisst ikke brukt tradisjonsnavnet.) Anonymkode: a43d6...492 Det er veldig flott når navn går i familier, ofte er det også navn som står godt til etternavnene. Det er vondt å høre barn som heter Savannah Madeleine Andersen og Matheo Emilian Pedersen. Da dør jeg litt innvendig. Anonymkode: 1492b...691
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå