AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #1 Skrevet 15. juli 2024 Hei, jeg har ei på litt over 8 mnd nå. Vi flyttet da jeg var gravid, så jeg skal uansett ikke beholde den gamle jobben min men søke ny i denne kommunen. I nærheten av oss er det bare naturbarnehage. Og jeg følte meg mer trygg på valget om å ta utsette barnehage start til neste høst, da hun er nærmere 1,5 år og kan gå osv. Jeg føler jeg har gjort det riktige valget, samtidig som jeg er litt splittet på å føle at hun på en side er for liten til å begynne i barnehagen fra 9 mnd eller 1 år, og at det hadde vært fint for henne å være i barnehagen. Jeg har nå blitt usikker på om jeg har gjort et så godt valg som jeg trodde, for vi har vært i åpen barnehage men det betyr også at vi må ta henne med i åpen barnehage et helt år til. Grunnene til at jeg også tenkte det var lurt å vente var jo nettopp fordi jeg følte hun var for liten og i en naturbarnehage er jo barna mest ute - og det føltes ikke riktig ut å søke barnehageplass før mars da hun var rundt 3 mnd. Og dette med at jeg da må finne meg en ny jobb. Er det noen her som har erfaring med å vente til barnet er ca 1,5 år? Hva gjorde dere mens dere hadde barnet hjemme? For andre foreldre blir jo stort sett opptatt med sitt og jobb, åpen barnehage er det eneste jeg vet vi kan dra på? Har ellers vært på babyyoga, babysang og slikt men det kan jeg ikke ha henne med på etter 1 år tenker jeg Anonymkode: 4e847...702
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #2 Skrevet 15. juli 2024 Dette kommer helt an på hvilket barn du har. Jenta mi var rundt 17 måneder da hun startet i barnehagen. Helt perfekt alder for henne. Vi gav henne korte dager det første året. Det hadde ikke passet for oss at hun startet tidligere enn det. Anonymkode: 704da...cdb
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #3 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette kommer helt an på hvilket barn du har. Jenta mi var rundt 17 måneder da hun startet i barnehagen. Helt perfekt alder for henne. Vi gav henne korte dager det første året. Det hadde ikke passet for oss at hun startet tidligere enn det. Anonymkode: 704da...cdb Hva fant dere på før hun begynte i barnehagen? ☺️ hvordan var hverdagen? Anonymkode: 4e847...702
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #4 Skrevet 15. juli 2024 Hvis du har muligheten til å være hjemme et år ekstra økonomisk sett hadde det vært det aller beste for dere begge. Kan du sjekke om barnehagen har inntak etter jul? Så hadde jo det gått, da hun er litt større. De aller minste i barnehagen er ikke ute hele dagen, de er mye inne da barna ofte har to dubber om dagen. Måltid der de sitter i tripptrapp stoler og er mye på gulvet. Hvis du vurderer / ikke vurderer pga dette så snakk med barnehagen om hvordan de gjør det med de aller minste. mitt første barn var 1 år og 8 mnd før hen startet i barnehage, og da gikk vi også i åpen barnehage et par ganger i uka, og jeg angrer ikke et sek. Dette er en tid du aldri får tilbake. Husk at de ansatte er godt bemannet på de minste barna og legger tempoet etter alder. Anonymkode: 5b80c...6a4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #5 Skrevet 15. juli 2024 Det er mange som er hjemme til barnet er både 1,5 og 2 år, supert for barnet om det er en mulighet. Vår måtte starte når hun var 1 år, men hun har alltid vært en barnehagejente, så vi har aldri opplevd eller følt på at det var for tidlig for hennes del. Vi har en helt fantastisk barnehage da, det har jo mye å si også. Tenker at folk må gjøre det som passer sin famile best jeg. Anonymkode: 0bd7e...ee3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva fant dere på før hun begynte i barnehagen? ☺️ hvordan var hverdagen? Anonymkode: 4e847...702 Mye av dagene gikk til hvil og måltider. Hadde faste rutiner på det meste. Vi gikk på lekeplassen, eller lekte hjemme. Øvde på å leke litt alene. Øvde på å spise alene. Leste mye bøker og hørte på musikk. Gikk på oppdagelsesferd i hagen. Hadde ikke store opplegg i ukedagene. Vi stresset helt ned. Besøk og utflukter sparte vi til helgene. Anonymkode: 704da...cdb
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #7 Skrevet 15. juli 2024 Vår yngste startet i barnehage da hun var 1,5 år. Den eldste var 16 mnd. Her er det nesten umulig å få barnehageplass utenom august det året barnet fyller ett. Noe som på mange måter er dumt, fordi det skaper trøbbel for mange. Men personlig syntes jeg det passet perfekt å få et januarbarn, som da var passert 1,5 år når august og barnehagestart kom. Jeg jobber i småbarnasvdeling, og mener generelt at ingen på rundt eller under 12 mnd. som har en god omsorgssituasjon hjemme har noe behov for barnehage. Noen må starte så tidlig, og det kan gå veldig fint. Men personlig hadde jeg ikke valgt det om jeg kunne unngå det. Jeg ville gjerne ventet til 1,5 - 2 år med vår eldste også, men hadde ikke praktisk og økonomisk mulighet til det. I åpen barnehage har alle barna en omsorgsperson hver. Og de har med seg den primære tilknytningspersonen sin som trygg base for utforskning. Noen utforsker masse, og kikker bare litt på mor eller far i blant, noen blir raskt slitne og vil være mye på fanget eller helt i nærheten av forelderen sin. I barnehagen er de kanskje 9 barn som deler på maks 3 ansatte eller 12 barn som deler på maks 4 ansatte (dessverre er ikke barnehagene fullt bemannet hele åpningstiden). Anonymkode: f8d66...6bd 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #8 Skrevet 15. juli 2024 Min startet måneden før hun fylte 2 år. Ikke noe problem å ha henne hjemme. Bodde i Bergen på den tiden, og det var tilbud om åpen barnehage, og også babysvømming for "store babyer". Gikk på lekeplassene, og i parker, besøkte folk, gikk en tur på butikken... Syntes at dagene gikk fort egentlig. De fleste starter jo i barnehage tidligere, og det var ikke så mange å leke "sammen med" (så små barn leker jo heller ikke direkte sammen), men jeg følte ikke på at hun gikk glipp av noe. Rolig jente somm trivdes med å leke med meg, så vi hadde ikke noe spesielt opplegg hver dag, og var mye hjemme. Følte aldri at jeg "gikk på veggene", jeg kan med hånden på hjertet si at det var koselig å ha permisjon og gå hjemme. For meg ble det betydelig mer stress når hun begynte i barnehagen. Det er jo forskjell på barn så klart Anonymkode: c40e9...a98
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #9 Skrevet 15. juli 2024 Vår starter nå 2,5 år gammel, sitt første år i bhg. Har bare jobbet kveldsvakter for at det skal gå, og det har gått fint. Hun starter med 60% første året, siden hun er så liten, så er vi sammen de to andre dagene. Anonymkode: 3c14f...cf2
Gidavmeg Skrevet 15. juli 2024 #10 Skrevet 15. juli 2024 Mine var nesten 1,5 og nesten 2 da de begynte. Vi gikk mye tur, var på lekeplasser, åpen barnehage en dag i uka.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #11 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg har ei på litt over 8 mnd nå. Vi flyttet da jeg var gravid, så jeg skal uansett ikke beholde den gamle jobben min men søke ny i denne kommunen. I nærheten av oss er det bare naturbarnehage. Og jeg følte meg mer trygg på valget om å ta utsette barnehage start til neste høst, da hun er nærmere 1,5 år og kan gå osv. Jeg føler jeg har gjort det riktige valget, samtidig som jeg er litt splittet på å føle at hun på en side er for liten til å begynne i barnehagen fra 9 mnd eller 1 år, og at det hadde vært fint for henne å være i barnehagen. Jeg har nå blitt usikker på om jeg har gjort et så godt valg som jeg trodde, for vi har vært i åpen barnehage men det betyr også at vi må ta henne med i åpen barnehage et helt år til. Grunnene til at jeg også tenkte det var lurt å vente var jo nettopp fordi jeg følte hun var for liten og i en naturbarnehage er jo barna mest ute - og det føltes ikke riktig ut å søke barnehageplass før mars da hun var rundt 3 mnd. Og dette med at jeg da må finne meg en ny jobb. Er det noen her som har erfaring med å vente til barnet er ca 1,5 år? Hva gjorde dere mens dere hadde barnet hjemme? For andre foreldre blir jo stort sett opptatt med sitt og jobb, åpen barnehage er det eneste jeg vet vi kan dra på? Har ellers vært på babyyoga, babysang og slikt men det kan jeg ikke ha henne med på etter 1 år tenker jeg Anonymkode: 4e847...702 Her har ikke barna begynt i bhg før mellom 1.5 år og 2 år. De har endelig kunne vært klar før det, men vi har hatt et ønske og mulighet til å ha alle 3 hjemme så lenge og ikke angret et sekund i dag. Nr 4 kommer til høsten og her også blir barnet da hjemme til minst 1.5 år, mest sannsynlig like før 2 år Denne tiden får man aldri igjen - så har man mulighet til å ha barna hjemme så tar de ikke skade av det Anonymkode: 4d9fa...493 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #12 Skrevet 15. juli 2024 Finnes ikke noen fasit tror jeg. Begge deler kan være supert, det kommer helt an på deres situasjon og på hvordan barnet ditt er. Begge mine begynte da de var 1 år (bursdag på sommeren begge to). Det gikk helt supert, og de trivdes fra første stund. Var det samme når de skulle begynne på SFO. Andre foreldre satt på utsiden hele dagen og noen med barna på fanget. Begge mine hoppet rett inn første dag og ville jeg skulle dra så de kunne være der alene. Andre barn trenger mer tid og er mer usikre. Begge deler er like normalt. Gjør det du tenker er best for dere:) Anonymkode: 4f9e9...0b8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #13 Skrevet 15. juli 2024 Eldste startet noen måneder før hun fylte 2 (desemberbarn). Både nr 2 og nr 3 er født i august og startet når de ble 2 år. Er alltids noen andre som også er hjemme litt lengre, så har vi fortsatt å gå på babysang selv om de var over året. Det er ikke åpen barnehage her i området, men om det hadde vært hadde vi nok gått der. Vi gikk mye turer, både med vogn og med bæresele, sammen med andre i permisjon eller alene. Dro på lekeland, lekte på lekeplassen, besøkte venner og familie. Koste oss masse og dagene gikk fort. Anonymkode: c4b29...6bf
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #14 Skrevet 15. juli 2024 Mi begynner i barnehage når hun er 20 mnd. Jeg ville ha hun hjemme så lenge. Klarte ikke tanken på å sende hun i barnehagen da hun bare var 1 år. Vi er masse ute, tegner, maler, er med andre barn, lekeplass, tur, handler osv. jeg koser meg, og gruer meg til hun begynner i barnehagen, men synes også det kan være veldig slitsomt. Er mye alene med hun. Dere som skriver at dere koser dere mye osv, har dere ikke dager der dere er veldig sliten og lei? Er det kos hver eneste dag?😅 Anonymkode: 727ff...e07
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #15 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Mi begynner i barnehage når hun er 20 mnd. Jeg ville ha hun hjemme så lenge. Klarte ikke tanken på å sende hun i barnehagen da hun bare var 1 år. Vi er masse ute, tegner, maler, er med andre barn, lekeplass, tur, handler osv. jeg koser meg, og gruer meg til hun begynner i barnehagen, men synes også det kan være veldig slitsomt. Er mye alene med hun. Dere som skriver at dere koser dere mye osv, har dere ikke dager der dere er veldig sliten og lei? Er det kos hver eneste dag?😅 Anonymkode: 727ff...e07 Selvfølgelig ikke kos hver dag 😅 Føler små barn går gjennom 100 livsfaser og følelser på veldig kort tid. Man vet aldri hva morgendagen bringer med de små. Derfor var vi mye hjemme, eller i nærområdet. Passet på å slappe av når barnet hvilte. Er imponert over mødre som gjør en hel masse aktiviteter med barna hver dag. De bestiger fjell med ungen på ryggen den ene dagen, drar på svømming og kafé den neste. Vi gikk på babysang en gang i uken. Det holdt for meg. Barnet fikk nok av opplevelser hjemme og i nærområdet. Ungen sovna alltid på vei hjem fra butikken. Der var det mye stimuli 😅 Anonymkode: 704da...cdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå