Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gruer meg til hver eneste gang jeg skal gi babyen min fast føde, det er så intens sutring gjennom hele greia, hvert måltid og jeg skjønner faen ikke hvorfor. Kjenner jeg holder på å bli gal av det, har mest lyst til å bare gi opp og bare gi flaske🙄 han virker sykt misfornøyd, men hva er det????? 

Anonymkode: 50ebe...233

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er forresten 8 måneder.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe godt svar til deg. Men det er mange som «løser» dette problemet med en iPad - og det vil jeg virkelig håper at du unngår! Å sitte ved bordet kan være kjedelig, og da må det øves på. En iPad tar fra barnet den viktige sosiale treningen det er å sitte ansikt til ansikt og konversere.

Anonymkode: 0aacc...bc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke noe godt svar til deg. Men det er mange som «løser» dette problemet med en iPad - og det vil jeg virkelig håper at du unngår! Å sitte ved bordet kan være kjedelig, og da må det øves på. En iPad tar fra barnet den viktige sosiale treningen det er å sitte ansikt til ansikt og konversere.

Anonymkode: 0aacc...bc6

Ah nei, jeg så hvordan det gikk med barna til min søster blant annet så har ingen planer om ipad i noe nær fremtid i dette huset! 

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva og hvordan spiser babyen? Blir han matet eller spiser han selv?

Anonymkode: cd597...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det babyen sutrer for da? At han må sitte stille? Spiser han noe av maten? Får han grise med og utforske maten? 

Anonymkode: d150f...1c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva og hvordan spiser babyen? Blir han matet eller spiser han selv?

Både og. Hvis han spiser grøt blir han matet, men brødskiver og middager får han prøve å spise så mye han vil selv. 98% av maten havner på gulvet, så det ender jo opp med at jeg mater han til slutt bare for at han skal få i seg noe 🙃 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er det babyen sutrer for da? At han må sitte stille? Spiser han noe av maten? Får han grise med og utforske maten? 

Anonymkode: d150f...1c7

Ja, det er jo det jeg lurer på også da. 

Han spiser for det meste bare det han blir matet, resten havner på gulvet. Ja han har fått grise og utforske så mye han bare vil.

AnonymBruker
Skrevet

Det er masse øvelse som må til, og stor ro og tålmodighet fra foreldre. Om man stresser seg opp og blir irritert, så blir det dessverre bare verre.

Ikke la deg friste til å la baby spise andre plasser i huset enn ved spisebordet. Hvis du ikke absolutt vil ha et barn som løper rundt med brødskive i handa, kliner til sofa og smuler overalt. Om du kommer over denne perioden, så får du et barn som kan sitte pent ved bordet, og som du kan ta med på middagsbesøk og kafe 🙂

Så ikke gi opp, og bevar ro og trivsel ved måltider.

Anonymkode: ae1d3...44d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Både og. Hvis han spiser grøt blir han matet, men brødskiver og middager får han prøve å spise så mye han vil selv. 98% av maten havner på gulvet, så det ender jo opp med at jeg mater han til slutt bare for at han skal få i seg noe 🙃 

Det er ikke så farlig om han faktisk får i seg noe når han er så liten. :) Ville droppet å mate ham på tampen av måltider hvor han har fått utforske selv. Poenget med de måltidene er ikke å bli mett, men å utforske smaker og teksturer og øve på å putte mat i munnen. Men helt innafor å mate grøt til helt andre måltider!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 8.18):

Det er ikke så farlig om han faktisk får i seg noe når han er så liten. :) Ville droppet å mate ham på tampen av måltider hvor han har fått utforske selv. Poenget med de måltidene er ikke å bli mett, men å utforske smaker og teksturer og øve på å putte mat i munnen. Men helt innafor å mate grøt til helt andre måltider!

Tenkte det samme. Er vel ok å mate når de er så små? Utforske kan man kanskje litt utenfor hovedmåltidene, evt litt begge deler inni mellom. Jeg vet ikke, har en på 6 måneder, som også kan sutre ved mating av fast føde av og til. Funnet ut at det er fordi det ikke går fort nok alltid, og/eller at han er trøtt. Han liker maten, men ingenting slår melkeflaska ennå! 

AnonymBruker
Skrevet
Becka skrev (13 minutter siden):

Tenkte det samme. Er vel ok å mate når de er så små? Utforske kan man kanskje litt utenfor hovedmåltidene, evt litt begge deler inni mellom. Jeg vet ikke, har en på 6 måneder, som også kan sutre ved mating av fast føde av og til. Funnet ut at det er fordi det ikke går fort nok alltid, og/eller at han er trøtt. Han liker maten, men ingenting slår melkeflaska ennå! 

Jeg syns det var fint å la babyen spise selv samtidig som jeg/vi skulle spise våre måltider, og så matet jeg med grøt når det bare var hun som skulle spise. Da kunne vi både dele et måltid og ha felles glede av det, samtidig som hun faktisk var opptatt med å spise selv, noe som ga mer matro til meg (kjedelig å mate baby samtidig som ens egen middag blir kald). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det var fint å la babyen spise selv samtidig som jeg/vi skulle spise våre måltider, og så matet jeg med grøt når det bare var hun som skulle spise. Da kunne vi både dele et måltid og ha felles glede av det, samtidig som hun faktisk var opptatt med å spise selv, noe som ga mer matro til meg (kjedelig å mate baby samtidig som ens egen middag blir kald). 

Ja kan se den. Nå gir ikke jeg måltidene samtidig med mitt måltid, og måltidene mine må vike til det er tid. 😆

Hilsen alenemor. 

Jeg ville iallefall matet litt først og evt la hun holde på selv etter mtp sutring tror jeg er lurt. 

AnonymBruker
Skrevet

Spiser dere sammen? Får barnet styre matinntaket selv? Kjenne, smake, klemme og grise litt? Viktig at de får brukt sansene og faktisk føle seg frem🥰

Ikke ha for mye fokus på hvilken mengde som kommer inn i munnen og ikke, regner med barnet får mm/mme ? 

Anonymkode: 9d1b8...8d3

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som vår ved samme alder. Det var så sinnsykt mye styr ved måltider. En laaaang periode måtte hun sitte med en sånn bok som synger når du trykker på knapper. Den hadde 5 ulike barnesanger. Gikk på repeat ved hvert måltid. Vi ble så dritt lei den boka. Den ble ødelagt til slutt for den var jævla godt brukt! Etterhvert var ikke den bra nok. Da måtte hun sitte med plastpose, en annen bok, våtserviettpakke, en leke, og vi måtte synge. Nå er hun 1,5 år og det gåe mye bedre. Men hun har lenge vært nødt til å ha egen mat å spise med fingrene i tillegg til at vi gir henne med skje. I det siste har hun fått prøve seg på å spise med egen skje. Så nå nekter hun å bli matet. Samtidig klarer hun ikke å få noe særlig mat på skjea selv enda, så vi må hjelpe henne. 

Det er bare styr og det er helt normalt 😅

Anonymkode: d9984...e95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...