AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #1 Del Skrevet 15. juli 2024 Er i et land som har pleid å bli oppfattet som svært billig men i år koster jo masse nesten det samme som hjemme og enkelte ting mer. Jeg har nok penger til ferien, så ingen fare for økonomien. Men er det flere som merker at kronen har tapt seg såpass at utlandet ikke lengere er billig? Anonymkode: 0e4ba...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #2 Del Skrevet 15. juli 2024 Hvilket univers lever du i hvis du ikke har lagt merke til dette før? Man trenger ikke å dra til utlandet for å se hva kronefallet har hatt å si for importerte varer. Anonymkode: 3918c...c7d 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #3 Del Skrevet 15. juli 2024 Alt er svindyrt. Vært det lenge nå, blir bare verre. Anonymkode: 19b12...665 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #4 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilket univers lever du i hvis du ikke har lagt merke til dette før? Man trenger ikke å dra til utlandet for å se hva kronefallet har hatt å si for importerte varer. Anonymkode: 3918c...c7d Jeg har til vanlig et lavt forbruk da jeg eier nok ting, er vant til å leve i et land med høye priser og kjøper mest norsk mat. Elektronikk kjøper jeg i en prisklasse som alltid har vært dyr. Var på ferie fot ikke så mange måneder siden og merker stor forskjell i hvor langt kronen rekker. Ingen grunn til å være nedlatende. Anonymkode: 0e4ba...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #5 Del Skrevet 15. juli 2024 Nå synes turister Norge er et gunstig reisemål pga valutakursen. Da er det mang en handelsstand som enkelt kan skru opp prisen. Vi som norske får svi for det der også. Som ikke den dritt-krona er ille nok for oss fra før.. Anonymkode: ab15c...e03 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt er svindyrt. Vært det lenge nå, blir bare verre. Anonymkode: 19b12...665 Jeg er i et land som blir sett på som fattig men føler alt straks nærmer seg norske priser. Virker som de lokale begynner å ha bedre råd enn meg. Var en svipptur til nabolandet som også ses på som fattig og der kostet mat, hotell, drikke og opplevelser det samme som i Norge. Anonymkode: 0e4ba...6bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #7 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er i et land som blir sett på som fattig men føler alt straks nærmer seg norske priser. Virker som de lokale begynner å ha bedre råd enn meg. Var en svipptur til nabolandet som også ses på som fattig og der kostet mat, hotell, drikke og opplevelser det samme som i Norge. Anonymkode: 0e4ba...6bb Det er såå mange faktorer blitt som sender oss i retning av å bli et u-land. Velferdsland er vi alle fall ikke lenger. Untatt for en minoritet som bikker et par millioner i året. Og gjengkriminalitet selvsagt, der er det virkelig penger å tjene.. Anonymkode: ab15c...e03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #8 Del Skrevet 15. juli 2024 Sånn har det vært en god stund nå. Har likevel grei råd, så overlever at våre to-tre utenlandsturer i året koster mer enn for noen år siden. Anonymkode: 1f77a...ce1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 15. juli 2024 #9 Del Skrevet 15. juli 2024 Slik blir det når velgerne omfavner evneveik politikk med alt de har. Det kunne vært annerledes, men neida, ekstrem vekst i offentlige kostnader, offentlige ansatte, nitidig detaljregulering på mikronivå og å skattlegge hver eneste krone et utall ganger har vært velgernes mål nummer 1 i mange år - bare forbigått av ønsket om en ekstremt skyhøy innvandring fullstendig uten bærekraft. Norge - verdens eneste land for og av komplette idioter. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #10 Del Skrevet 15. juli 2024 Huff ja… var i USA og Kroatia i fjor. USA var beindyrt, det hadde jeg regnet med. Men Kroatia var jo på norske priser på veldig mye, det hadde jeg ikke regnet med! Jeg var i Australia tidligere i år, der reagerte jeg ikke like mye på prisene. Men AUD har også fått ganske hard medfart, og jeg hadde regnet med ca norske priser. Anonymkode: 32753...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #11 Del Skrevet 16. juli 2024 Dette har vært i nyhetene ganske ofte siste året og er en av grunnene til renteøkningene. Spesielt å ikke har fått med seg det. Anonymkode: 23762...fdc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #12 Del Skrevet 16. juli 2024 Ja, merker stor forskjell. Var i Kroatia i 2022 og er her igjen nå. Sist betalte vi i kuna og det var ok priser, men er det kun Euro som gjelder og ser det er ca en dobling i prisnivået ift til sist gang. Vi reisee heldigvis med oppspartw midler, så vi klarer oss og vi lager mye mat selv. Vi spiste middag ute i går og det kom på 160 euro for 3 voksne. Har nesten aldri oversteget 5-600 kr før når vi har spist ute. Vi skal være i 3 uker, så ikke aktuwlt å spise ute hver dag. Anonymkode: 33168...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #13 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 3.42): Er i et land som har pleid å bli oppfattet som svært billig men i år koster jo masse nesten det samme som hjemme og enkelte ting mer. Jeg har nok penger til ferien, så ingen fare for økonomien. Men er det flere som merker at kronen har tapt seg såpass at utlandet ikke lengere er billig? Anonymkode: 0e4ba...6bb AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 4.09): Jeg er i et land som blir sett på som fattig men føler alt straks nærmer seg norske priser. Virker som de lokale begynner å ha bedre råd enn meg. Var en svipptur til nabolandet som også ses på som fattig og der kostet mat, hotell, drikke og opplevelser det samme som i Norge. Anonymkode: 0e4ba...6bb Veldig viktig å ikke oppgi navnet på dette landet, ei heller land i nærheten av det. Anonymkode: 24e8e...47f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vma Skrevet 16. juli 2024 #14 Del Skrevet 16. juli 2024 Sånn går det når Norges bank insisterer på å holde renta mye lavere enn i USA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #15 Del Skrevet 16. juli 2024 Får lønn i norske kroner og har de fleste utgiftene mine i dollar, så det har absolutt merket. For meg personlig er det selvsagt negativt, men på makronivå er det ikke nødvendigvis det. Kostnadsnivået i Norge har vært for høyt, etter min mening unaturlig høyt, i mange år. Det har svekket norsk konkurranseevne. Jeg har jobbet i et internasjonalt selskap i mange år og for meg ser det ut til å være en global trend at både lønninger og levekostnader over store deler av verden blir mer og mer like, og det er definitivt ikke bare nordmenn som merket alt blir dyrere. Jeg bor i et av verdens rikeste land, men likevel opplever en større og større andel av befolkningen her det som ikke kan kalles noe annet enn en levekostnadskrise. Prisstigningen som har vært i Norge er bare småtteri i forhold til hvordan det er her, men likevel lever jeg fortsatt relativt greit på min norske lønn. Det er absolutt ikke alt jeg liker med Norge og jeg har ingen umiddelbare planer om å flytte tilbake, men jeg mener Norge fortsatt er et ganske bra land å bo i, sammenlignet med de aller, aller fleste alternativene. Gullalderen med USD til 6-7 kroner og EUR til rundt 8, eller lavere, kommer nok aldri tilbake igjen uansett hvem som sitter ved roret. Anonymkode: a1313...e1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #16 Del Skrevet 16. juli 2024 Vma skrev (4 minutter siden): Sånn går det når Norges bank insisterer på å holde renta mye lavere enn i USA Federal Reserve Rate er 5,33%. Norges Banks styringsrente er 4,5%. vil ikke akkurat kalle det mye lavere. Sjansen er uansett svært stor for at fed setter renta ned over sommeren, det gjør neppe Norges Bank. Anonymkode: a1313...e1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 16. juli 2024 #17 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Får lønn i norske kroner og har de fleste utgiftene mine i dollar, så det har absolutt merket. For meg personlig er det selvsagt negativt, men på makronivå er det ikke nødvendigvis det. Kostnadsnivået i Norge har vært for høyt, etter min mening unaturlig høyt, i mange år. Det har svekket norsk konkurranseevne. Jeg har jobbet i et internasjonalt selskap i mange år og for meg ser det ut til å være en global trend at både lønninger og levekostnader over store deler av verden blir mer og mer like, og det er definitivt ikke bare nordmenn som merket alt blir dyrere. Jeg bor i et av verdens rikeste land, men likevel opplever en større og større andel av befolkningen her det som ikke kan kalles noe annet enn en levekostnadskrise. Prisstigningen som har vært i Norge er bare småtteri i forhold til hvordan det er her, men likevel lever jeg fortsatt relativt greit på min norske lønn. Det er absolutt ikke alt jeg liker med Norge og jeg har ingen umiddelbare planer om å flytte tilbake, men jeg mener Norge fortsatt er et ganske bra land å bo i, sammenlignet med de aller, aller fleste alternativene. Gullalderen med USD til 6-7 kroner og EUR til rundt 8, eller lavere, kommer nok aldri tilbake igjen uansett hvem som sitter ved roret. Anonymkode: a1313...e1d Bor du i USA? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #18 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, merker stor forskjell. Var i Kroatia i 2022 og er her igjen nå. Sist betalte vi i kuna og det var ok priser, men er det kun Euro som gjelder og ser det er ca en dobling i prisnivået ift til sist gang. Vi reisee heldigvis med oppspartw midler, så vi klarer oss og vi lager mye mat selv. Vi spiste middag ute i går og det kom på 160 euro for 3 voksne. Har nesten aldri oversteget 5-600 kr før når vi har spist ute. Vi skal være i 3 uker, så ikke aktuwlt å spise ute hver dag. Anonymkode: 33168...b34 Vi var i Kroatia i fjor, seks mnd etter at de fikk euro. De vi leide AirBnb av sa at prisene gikk opp med 25% da de fikk euro. Anonymkode: 32753...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #19 Del Skrevet 17. juli 2024 fru Alving skrev (På 16.7.2024 den 17.45): Bor du i USA? Gjorde det. Har flyttet til Canada, men den uheldige valutasituasjonen er fortsatt den samme. Men som sagt, det er mange her som har det verre enn meg. Canada er inne i det som ikke kan kalles noe annet enn levekostnadskrise for folk flest. Anonymkode: a1313...e1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #20 Del Skrevet 17. juli 2024 Jepp, Londonturen har mer enn doblet seg i pris siden før pandemien. Hotellprisene i pund har økt kraftig i tillegg til at pundet er dyrere. Så en dyr fornøyelse, men fortsatt verdt det. Anonymkode: a05bf...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå