Gå til innhold

Fedme=automatis død?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei stor jente som er 1.75 høy og har passert 100kg. Jeg bærer vekten min greit, og tror faktisk ikke at folk tenker noe spesielt når de ser meg. Det har nok litt med at jeg er såpass høy å gjøre. Det meste av vekten legger seg på øvre del av kroppen. Jeg forsøker å blir mer bevisst på hva jeg dytter i meg, men det er ikke alltid like lett. Jeg har pcos(hormonforstyrrelse) og jeg har en genetikk som ikke taler til min fordel. 

Da jeg var yngre så ble jeg redd for vekta mi, og jeg hørte flere si at om man veier såpass mye så vil man ikke leve til man passerer 30. Altså jeg er i dag 34 år og har ingen helseplager knyttet til min overvekt. Min mor veier det samme som meg og er snart 70 år. Hun har diabetes, men ingen andre helseutfordringer knyttet til vekt.

Dramatiseres det veldig? Min erfaring er at de fleste store mennesker blir gamle, med mindre de veier 300kg, men da klarer de jo knapt å gå.  Man dør jo ikke automatisk ung, selv om man har fedme? Jeg gikk i mange år jeg, og trodde at jeg ikke kom til å passere 25 år. Jeg var til og med redd for å spise mat og kunne gå en uke uten innimellom. 

Sikkert noen som synes skremselspropaganda er måten til å få folk til å slanke seg på, men for meg blir det litt feil. Jeg kom på dette nå da jeg leste om en kjendis som er overvektig og kommentarene var at vedkommende ikle kom til å passere 40 år. Merkelig utsagn…

Anonymkode: d403b...a6d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om man lider av fedme som følge av usunt kosthold/overspising så kan man jo risikere å få sykdommer som gjør at man dør tidligere. Om man ikke dør så kan det bli ubehagelig når man nærmer seg alderdommen.

Anonymkode: de492...4ed

• Hjerte 1
Skrevet

Fedme fører jo ikke til død. Fedme kan føre til sykdommer og tilstander som kan føre til tidligere død. Det er en vesentlig forskjell. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ei stor jente som er 1.75 høy og har passert 100kg. Jeg bærer vekten min greit, og tror faktisk ikke at folk tenker noe spesielt når de ser meg. Det har nok litt med at jeg er såpass høy å gjøre. Det meste av vekten legger seg på øvre del av kroppen. Jeg forsøker å blir mer bevisst på hva jeg dytter i meg, men det er ikke alltid like lett. Jeg har pcos(hormonforstyrrelse) og jeg har en genetikk som ikke taler til min fordel. 

Da jeg var yngre så ble jeg redd for vekta mi, og jeg hørte flere si at om man veier såpass mye så vil man ikke leve til man passerer 30. Altså jeg er i dag 34 år og har ingen helseplager knyttet til min overvekt. Min mor veier det samme som meg og er snart 70 år. Hun har diabetes, men ingen andre helseutfordringer knyttet til vekt.

Dramatiseres det veldig? Min erfaring er at de fleste store mennesker blir gamle, med mindre de veier 300kg, men da klarer de jo knapt å gå.  Man dør jo ikke automatisk ung, selv om man har fedme? Jeg gikk i mange år jeg, og trodde at jeg ikke kom til å passere 25 år. Jeg var til og med redd for å spise mat og kunne gå en uke uten innimellom. 

Sikkert noen som synes skremselspropaganda er måten til å få folk til å slanke seg på, men for meg blir det litt feil. Jeg kom på dette nå da jeg leste om en kjendis som er overvektig og kommentarene var at vedkommende ikle kom til å passere 40 år. Merkelig utsagn…

En uke uten mat???

Jeg tror du bør ha litt veiledning ❤️ ❤️ ❤️

Du burde snakke med fastlegen din o å finne en riktig meny til deg.

Vil du jukse kan du gå rett på kostholdverktøyet.no og se på menyene der. Kanskje du finner noe som frister og kan veilede litt på variasjon og porsjon størrelse. 

Anonymkode: c9b1e...fe4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo vondt å være så stor, tviler på at du ikke har noen plager.

Anonymkode: 8068a...3ba

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei det er selvfølgelig ikke slik at ALLE med fedme dør tidlig, men STATISTISK sett dør man tidligere når man lider av fedme. Det er jo på ingen måte sunt å ha så mye fett på kroppen at man havner i kategorien fedme og spesielt ikke om man lagrer majoriteten av fettet på overkroppen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dramatiseres det veldig?

Jeg er ca lik og har foreløpig ikke noe fare ved overvekten i følge lege. 

Anonymkode: 08727...33b

AnonymBruker
Skrevet
snurk skrev (4 timer siden):

Nei det er selvfølgelig ikke slik at ALLE med fedme dør tidlig, men STATISTISK sett dør man tidligere når man lider av fedme. Det er jo på ingen måte sunt å ha så mye fett på kroppen at man havner i kategorien fedme og spesielt ikke om man lagrer majoriteten av fettet på overkroppen.

At folk med fedme dør tidlig kan vel også ha andre grunner også. Har du prøvd å være feit og møte opp hos fastlege, legevakt eller sykehus med lungebetennelse, lupus, slagsymptomer, benbrudd eller nesten hva som helst annet? Sjansen er minst 70% for at du ikke en gang blir undersøkt. Er det rart folk med fedme dør tidligere enn andre...

Anonymkode: 6c76a...d1b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

100 kg og 175 høy er ikke så mye 

Anonymkode: 0cc70...550

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen lever evig. 

Anonymkode: c9b1e...fe4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også stor og «frisk» på din alder, men problemene kommer som perler på snor med alderen… er nå 40 med høyt blodtrykk, sopp, infeksjoner, vondter osv. har ikke diabetes ennå og ikke nærmer jeg meg, men har nok med problemer knyttet til fedmen som gjør at jeg ser at fedme (over tid) skaper problemer. Selvfølgelig finnes det noen som kan gå med fedme hele livet uten å få problemer, men tror det heller er unntaket enn regelen.  

For å ikke snakke om at man ikke kan gå til legen med noe uten å høre «det er overvekten som skaper dette…. « uansett hva det kan være.. 

Anonymkode: 1a47b...18f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fedmen gir tileggssykdommer som skaper problemer. Den gjør deg og mindre mobil, slik at livet blir innsnevret.

Vet ikke om du har barn, men trolig vil du lett legge på deg av svangerskap og overgangsalder slik at du fort kan ende opp med å veie mer enn 100.

Anonymkode: a2768...ce4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fedme og overvekt er usunt uansett, men det er ulikt for alle mennesker hvordan de reagerer på det. 

Det er usunt med tanke på livsstilssykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdom, kreft og mye mer. Det er også belastende for kroppen å være tung. Føtter, knær, rygg og lignende blir påvirket og slitasje kan bli verre enn nødvendig. 

Hvis du veier 100 og er 1.75, så er du ikke bare 10 kg overvektig og bør nok tenke at det er skadelig overvekt. Du kan likevel bære vekten «pent» og tåle det bedre enn andre med samme høyde og vekt. Hadde du sagt at du var 10 kg unna normal BMI, så hadde jeg ikke tenkt at det er så farlig. Det kan også ha med muskler å gjøre, at man veier mye! 

Du kan veie 100 kg, være 1.75 høy og være i god form. Løfte tungt, gå lange turer, løpe? Kanskje drikker du sjelden og røyker ikke. Er det PCOS som gjør at du sliter med vekta, er det jo også noe som det ikke er så lett å gjøre noe med. 

Jeg vet om noen som er sikkert 160 høy og minst 200 kg. Godt over 50, enn så lenge! Men jo eldre man blir, jo farligere er det å ha en usunn livsstil, og jo mer påvirket blir man. Det handler om genetikk og livsstil, noen tåler det bedre enn andre og lever lenge selv om de er kjempetjukke! 

Siden du har PCOS, kan det jo faktisk hende at du vil gå ned når du kommer i overgangsalderen! Kan kanskje bli enklere? 

Men ja, overvekt er farlig. Når det blir mye! Og når man lever lenge med det, men noen dør tidlig av det og andre ikke. Det henger sammen med mange ting. Du kan bli like tjukk av å spise karbohydrater som å spise fett, men fett er farligere for blodårer, hjerte osv. Da kan du dø av blodpropp f.eks. lettere🤷🏼‍♀️

Anonymkode: eac41...273

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har PCOS og diabetes i slekta så har du økt risiko for å utvikle diabetes selv. 

Anonymkode: 3e6f9...9b4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir du gammel nok blir problemet omvendt, du klarer ikke få i deg nok næring. Hilsen datter til mor i 100+kg klassen som nå veier 48...

Anonymkode: c8a41...940

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjære trådstarter, 

Jeg har valgt å stenge tråden på grunnlag av regelen om at Kvinneguiden ikke tillater tanker om spiseforstyrelser. Selv om moderatorteamet ikke kan vite om du virkelig har en spiseforstyrrelse, velger vi å stenge for å beskytte deg og andre i en sårbar situasjon. Moderatorteamet kan ikke passe tråden konstant og fjerne svar som kan være skadelige, og har heller ikke den nødvendige fagkompetansen som trengs for å vurdere råd og tips i tråden.

Jeg oppfordrer deg til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan kontaktes på chat, e-post eller telefon. Du kan også kontakte Mental Helse via deres hjelpetelefon på telefonnummer 116 123 eller nettsiden deres sidetmedord.no. Tjenestene til Mental helse er gratis og tilgjengelig hele døgnet, og du kan være helt anonym. De har taushetsplinkt, og kan gi deg råd og hjelp i en vanskelig situasjon.

Snakk også gjerne med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...