Gå til innhold

Er dette sant eller var jordmoren bare mest opptatt av at jeg skulle lide mest mulig under fødsel?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte barnet mitt for snart 4,5 år siden. Jeg hadde en helt grusom fødsel, men ble fortalt av jordmor at dette var helt «normalt». 

Det er mange ting jeg stusser ved som skjedde under fødselen min. Må begynne med å si at fødselen varte såpass lenge at det var to ulike jordmødre som var innom. Den første jordmoren var kjempegrei, empatisk og ekstremt hjelpsom. Den andre jordmoren var kald, empatiløs og  veldig nedlatende. Jeg fikk epidural under fødselen, dette skjedde da den første jordmoren var tilstede, jeg hadde kjempegod smertelindring etter at epiduralen ble satt. Rett etter at epiduralen ble satt sluttet vakta til den første jordmora og den andre jordmoren overtok. Hun hadde med seg en student som gjorde meg veldig ukomfortabel. Det første den andre jordmoren gjorde når hun kom var å skru ned epiduralen og sa at hvis jeg brukte å for mye av den vil den ta slutt og de måtte da sette inn en ny epidural. Stemmer dette eller gjorde hun dette for å være ugrei? Jeg er livredd nåler og bare tanken på sette inn en ny sprøyte i ryggen var avskrekkende. Hun sa også at epiduralen må være på svak styrke for ellers ville fødselen ta enda lenger tid. Dette resulterte i 14 timer med intense rier og ett smertehelvete, smertene var ærlig talt så ille som før jeg satte inn epidural..

Rett før jeg skulle presse ut ungen ville jeg ha pudendalsblokkade og full styrke på epiduralen. Dette måtte jeg krangle om, fordi hun mente at det var helt unødvendig. Men etter 5 min med krangling, fikk jeg det. Men hun var tydelig sur. Så rett før barnet skulle ut så ba jeg om kutt og jordmorstudent spurte henne også om det. Men denne jordmoren sa nei, dette ordner seg. Jeg revnet fra A til Å og hun ville ikke opplyse om hvor mange sting hun måtte si, selvom jeg spurte flere ganger. Jeg fikk heller ikke bedøvelse når hun sydde, så det var ett reellt helvete. Rett etter at barnet ble født fikk jeg det på brystet, ble opplyst om at barnet hadde lavt blodsukker og måtte ha morsmelk, men ikke veiledning i hvordan jeg skulle amme/legge til barnet. Barnepleier tørket av det verste på barnet og slengte på en gammel sykehus body, enda vi hadde med egne klær. Barnet var fremdeles gjennomtrukket av belegg og blod, jeg påpekte det flere ganger, men barnepleier og jordmor sa at jeg kunne bade ungen når jeg kom hjem og dessuten var det sunt for barnet å være sånn. Stemmer dette? 

Jeg må legge til at jeg var livredd for å føde under hele graviditeten, men ble fortalt at det skulle gå så bra. Jordmoren fra helsestasjon og fastlege skrev til og med til sykehuset om at min fødselsangst skulle tas hensyn til. Uten at det hjalp. 

Nå er jeg 6 måneder på vei med barn nummer 2 og skrekken sitter i meg. Er det virkelig sånn fødsel skal være? Hva gjør jeg for å unngå dette igjen? 

Anonymkode: 9a2a0...7f4

• Liker 2
  • Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt epidural i en uke. Den kan fylles på uten nytt stikk. 

Jeg har også født, og vet at det ikke alltid blir som man ser for seg. Dårlig opplevelse kan skyldes smerter, at det ikke blir som man hadde forventet, dårlig kommunikasjon osv. 

Dersom du har god kontakt med jordmor i kommune/bydel kan du be om en samtale der deregår igjennom forrige fødsel med journal og partogram. Det kan hjelpe deg både med å bearbeide og å få svar på det du lurer på. 

Og nei, fødsel trenger ikke være sånn. Jeg har opplevd fødsel som en positiv opplevelse (men vond!). 

Anonymkode: a6632...460

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Noen helsepersonell (ikke minst jordmødre) er overarbeidet og dette kan føre til ubehagelige situasjoner.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun hadde med seg en student som gjorde meg veldig ukomfortabel.

Spurte hun ikke om det var greit om studenten var med? Tror man kan nekte det?

Endret av Kassettspiller
  • Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror neppe at hun ville at du skulle lide mest mulig, men noen jordmødre er altfor bestemte på at de vet best og dermed basta. Kanskje de blir litt lite følsomme pga det er en kjent sak at fødende ofte sier ting de ikke mener når smertene herjer som verst, og dermed bare lukker ørene for det vi sier eller tenker at det ikke er så farlig?

Jeg har samme erfaring som deg ved to fødsler, ble ikke lyttet til og følte meg fryktelig liten og ubetydelig. Ved det ene tilfellet ble jeg regelrett lurt. Jeg er sur fremdeles (dette er 17 år siden), men heldigvis tenker jeg sjelden på det, det blekner med tiden. Har fire barn, og selv om de to andre fødslene var vonde og tøffe var det en helt annen opplevelse, med trygge jordmødre som tok meg på alvor. 

Men de to kjipe opplevelsene satte en støkk i meg som satt lenge i.

Når du skal føde igjen håper jeg at du tar følelsene dine på alvor, ber om en samtale eller snakker med partner/den som skal være med om hvordan du ønsker det slik at de kan være din "advokat". Lykke til❤️

Anonymkode: 475f9...692

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fødte barnet mitt for snart 4,5 år siden. Jeg hadde en helt grusom fødsel, men ble fortalt av jordmor at dette var helt «normalt». 

Det er mange ting jeg stusser ved som skjedde under fødselen min. Må begynne med å si at fødselen varte såpass lenge at det var to ulike jordmødre som var innom. Den første jordmoren var kjempegrei, empatisk og ekstremt hjelpsom. Den andre jordmoren var kald, empatiløs og  veldig nedlatende. Jeg fikk epidural under fødselen, dette skjedde da den første jordmoren var tilstede, jeg hadde kjempegod smertelindring etter at epiduralen ble satt. Rett etter at epiduralen ble satt sluttet vakta til den første jordmora og den andre jordmoren overtok. Hun hadde med seg en student som gjorde meg veldig ukomfortabel. Det første den andre jordmoren gjorde når hun kom var å skru ned epiduralen og sa at hvis jeg brukte å for mye av den vil den ta slutt og de måtte da sette inn en ny epidural. Stemmer dette eller gjorde hun dette for å være ugrei? Jeg er livredd nåler og bare tanken på sette inn en ny sprøyte i ryggen var avskrekkende. Hun sa også at epiduralen må være på svak styrke for ellers ville fødselen ta enda lenger tid. Dette resulterte i 14 timer med intense rier og ett smertehelvete, smertene var ærlig talt så ille som før jeg satte inn epidural..

Rett før jeg skulle presse ut ungen ville jeg ha pudendalsblokkade og full styrke på epiduralen. Dette måtte jeg krangle om, fordi hun mente at det var helt unødvendig. Men etter 5 min med krangling, fikk jeg det. Men hun var tydelig sur. Så rett før barnet skulle ut så ba jeg om kutt og jordmorstudent spurte henne også om det. Men denne jordmoren sa nei, dette ordner seg. Jeg revnet fra A til Å og hun ville ikke opplyse om hvor mange sting hun måtte si, selvom jeg spurte flere ganger. Jeg fikk heller ikke bedøvelse når hun sydde, så det var ett reellt helvete. Rett etter at barnet ble født fikk jeg det på brystet, ble opplyst om at barnet hadde lavt blodsukker og måtte ha morsmelk, men ikke veiledning i hvordan jeg skulle amme/legge til barnet. Barnepleier tørket av det verste på barnet og slengte på en gammel sykehus body, enda vi hadde med egne klær. Barnet var fremdeles gjennomtrukket av belegg og blod, jeg påpekte det flere ganger, men barnepleier og jordmor sa at jeg kunne bade ungen når jeg kom hjem og dessuten var det sunt for barnet å være sånn. Stemmer dette? 

Jeg må legge til at jeg var livredd for å føde under hele graviditeten, men ble fortalt at det skulle gå så bra. Jordmoren fra helsestasjon og fastlege skrev til og med til sykehuset om at min fødselsangst skulle tas hensyn til. Uten at det hjalp. 

Nå er jeg 6 måneder på vei med barn nummer 2 og skrekken sitter i meg. Er det virkelig sånn fødsel skal være? Hva gjør jeg for å unngå dette igjen? 

Anonymkode: 9a2a0...7f4

Det er utrolig mange som har dårlig opplevelse ned fødsel. Jeg kjenner få som har gode opplevelse. Ei venninne hadde en traumatisk fødsel og jordmora og legen ville verken høre på henne eller barnefar. De fikk kjeft begge to om de prøvde si noe … Det ble den siste fødselen og mora skyldte lenge på faren at han ikke satte foten ned. Han prøvde, men ble overkjørt. Den fødselen ødela forholdet i flere år. Tragisk at de to det gjelder ikke blir hørt under fødsel … 

Anonymkode: c4fc9...09b

• Liker 5
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer at det tar slutt på epiduralen og de må Sette inn på nytt. 

Hvorfor kommentere på ting du tydeligvis ikke har peiling på? Man må ikke legge inn ny epidural fordi det blir tomt for medikamenter.

Anonymkode: 2306a...d16

• Liker 7
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
Sitat
Kassettspiller skrev (2 minutter siden):

Noen helsepersonell (ikke minst jordmødre) er overarbeidet og dette kan føre til ubehagelige situasjoner.

Spurte hun ikke om det var greit om studenten var med? Tror man kan nekte det?

Jeg hadde en underlivsoperasjon på sykehuset, og da jeg lå i senga fikk jeg beskjed om ar åtte studenter skulle følge med. Ingen spørsmål om det var ok for meg. Fryktelig nedverdigende hele opplevelsen. To av de visste jeg hvem var … Uff …

• Liker 1
  • Hjerte 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde en underlivsoperasjon på sykehuset, og da jeg lå i senga fikk jeg beskjed om ar åtte studenter skulle følge med. Ingen spørsmål om det var ok for meg. Fryktelig nedverdigende hele opplevelsen. To av de visste jeg hvem var … Uff …

Det høres veldig kjipt ut!

Skjønner at studentene skal lære, men man må kunne respektere pasientene og deres ønsker! Det i seg selv er en viktig ting å lære studentene.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uff, skjønner at det var ubehagelig. Jeg trodde at man skulle spørre om det var greit at det var studenter til stede.

Jeg har vært endel på gynekologisk på sykehuset i det siste, å en gang fikk jeg spørsmål om det var greit at en student var med. 

Anonymkode: 452dd...56e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer at det tar slutt på epiduralen og de må Sette inn på nytt. 

Nei. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har sannsynligvis fått brev om stille samtykke før timen/operasjon. Likevel har jeg alltid opplevd å bli informert og spurt. 

Jeg ble f eks spurt om fire medisinstudenter kunne få lov til å se på magen min før fødsel.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Det høres veldig kjipt ut!

Skjønner at studentene skal lære, men man må kunne respektere pasientene og deres ønsker! Det i seg selv er en viktig ting å lære studentene.

Enig, å de to studentene som kjente til pasienten burde ha trukket seg tilbake. 

Anonymkode: 452dd...56e

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

Det med at epiduralen kan ta slutt stemmer ikke.

Ellers høres det ut som du har hatt en fornuftig jordmor.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Du har sannsynligvis fått brev om stille samtykke før timen/operasjon. Likevel har jeg alltid opplevd å bli informert og spurt. 

Jeg ble f eks spurt om fire medisinstudenter kunne få lov til å se på magen min før fødsel.

Overhode ikke. Hørte ingen ting på forhånd.. De bare var der som en selvfølge jeg ikke kunne protestere mot … Fikk bare beskjed da jeg lå i sengen at sånn var det de gjorde det …. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skrekken kan ikke ha vært så stor, når du nå er på gang igjen. Hvorfor dvele over dette flere år etterpå. 

Anonymkode: 07d2c...fab

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Overhode ikke. Hørte ingen ting på forhånd.. De bare var der som en selvfølge jeg ikke kunne protestere mot … Fikk bare beskjed da jeg lå i sengen at sånn var det de gjorde det …. 

Dersom du fødte på et av universitetssykehusene så kan det virkelig ikke komme som en overraskelse at det er studenter der. Det ligger liksom i betegnelsen UNIVERSITETSsykehus…

Anonymkode: b681f...bca

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Uff, det er litt av noen krav. 
Jordmødre har det ikke lett for tiden

Anonymkode: ef68b...31c

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dersom du fødte på et av universitetssykehusene så kan det virkelig ikke komme som en overraskelse at det er studenter der. Det ligger liksom i betegnelsen UNIVERSITETSsykehus…

Anonymkode: b681f...bca

Det er likevel ikke ok å la bekjente eller venner som studerer titte i underlivet ditt uten at du vil det, kun fordi du er på et universitetssykehus! 

• Liker 17
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...