Gjest sliten og lei mamma... Skrevet 13. november 2002 #1 Del Skrevet 13. november 2002 Jeg har en datter på litt over 2 år som har fått en vane å våkne kl 0300 og for deretter ikke å sovne igjen. Hun har alltid sovet lite/våknet tidlig, men nå merker jeg at jeg ikke orker mere. Ta feks i går, hun våknet 0545, sov ikke noen ting i løpet av dagen, og jeg la henne kl 2000. Hun våknet kl 0300 i natt og ville ikke sove mere..dette er da altfor lite for en 2-åring?? Vet ikke helt hvem jeg skal ta kontakt med om dette. Vil heller ikke at hun skal være avhengig av medisiner for å sove, men det spørs vel om jeg snart må begynne med dette. Jeg er helt utslitt, og merker at øynene skriker etter søvn, hodet dunker og at jeg nesten ikke klarer meg gjennom dagen på jobben. Er det noen som har erfaringer med sovemedisin som kan svare meg? Please...jeg begynner å bli desperat! Må i såfall denne medisinen gis hver eneste kveld, eller hvordan funker dette....noen??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majken Skrevet 13. november 2002 #2 Del Skrevet 13. november 2002 Jeg ville tatt kontakt med legen før jeg begynte med noen sovemedisin til en så liten unge....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 13. november 2002 #3 Del Skrevet 13. november 2002 Kontakt lege eller helsesøster, så får du sikkert råd. Selv våknet jeg knsekvelnt klokken 2 hver natt i en periode (jeg var knapt et år etter det jeg husker er blitt meg fortalt) Denne historien husker jeg fordi jeg våknet, mamma spurte pappa hva klokka var, og han svarte (den var ALLTID 2) inntill jeg en dag våkna og uttalte følgende (som jeg selvsagt ikek visste hva betydde, men alltid hørte når jeg våkna) "Ka kokka e Bøn? to" (altså, min far heter Bjørn, derav "bøn") Jeg ble "snudd" ved hjelp av noen dråper som ble gitt meg hver kveld, en mindre for hver kveld til det var slutt, og etter det sov jeg "rett". (Denne historien ynder min mor å fortelle, så derfor Vet jeg dette selv om jeg altså var svært ung) Det er sikkert mulig å få til noe forå gi din datter en bedre døgnrytme. Kontakt legen/helsesøster du, så ordner det seg nok. Alle barn har godt av å sove godt, go av en mor som er uthvilt, så dette er bare til det beste for alle at ordner seg Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2002 #4 Del Skrevet 13. november 2002 Jeg fikk sovemedisin da jeg var liten. En teskje med noe søt guffe før sengetid gjorde susen. Jeg husker selvsagt ikke mye av det, for jeg var også 2-3 år gammel, men jeg husker den søte smaken. Husker heller ikke hvor lenge det pågikk, men jeg inbiller meg at det var i en begrenset periode til jeg hadde fått bedre søvnvaner. Jeg ville snakket med en lege om dette. Det er ikke bra at du sliter deg ut på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Perser* Skrevet 13. november 2002 #5 Del Skrevet 13. november 2002 Snakk med helsesøster før du snakker med lege! De er flink med søvnproblemer! Kanskje jenta di har lite å gjøre om dagen, slik at hun ikke blir trøtt nok! Du kan gjøre det slik at det blir så kjedelig så mulig når hun står opp, slik at hun ser tilslutt at det er kjedelig å stå opp så tidlig... altså ikke ha på så mye lys, helst ingen lys.. osv Snakk med helsesøster! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 13. november 2002 #6 Del Skrevet 13. november 2002 Helt enig med dem som sier at du må ta kontakt med helsesøster eller lege. Husk at sovetabeletter løser ingen problemer, det bare forskyver det. Du må finne ut hva som er problemet og løse det på en annen måte. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sliten og lei mamma... Skrevet 13. november 2002 #7 Del Skrevet 13. november 2002 Hei igjen! Jeg har vært i kontakt med helsesøster flere ganger, men føler ikke at jeg kommer noen vei. Får bare beskjed om at alle barn er forskjellige og at de har forskjellig søvnbehov. Dette har pågått sålenge nå, at nå har jeg bestilt time hos lege, og jeg nøyer meg ikke lenger med svar som om at man må sette grenser osv, for det er ikke det som er problemet her. Tror dere det hjelper å legge henne tidligere...søvn avler søvn...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 13. november 2002 #8 Del Skrevet 13. november 2002 Huff stakkar deg, dette høres fryktelig tungt ut. Men det er andre metoder man kan prøve ut før man går så langt som til å gi sovemedisin. Hva med å prøve akupunktur og soneterapi. Vet om flere som har hatt hell med dette. DU kan også se på rommet hennes om hun har de beste forutsetningene for å sove der- altså er det kaldt nok, er sengen/madrassen god nok, hvordan er det med lys osv osv. Min svigerbror har vært plaget med dette med det yngste barnet hele tiden. Han blir 4 i april. Til slutt kom de på noe lurt De laget 2 ansikt- et smilende :D og et surt og forklarte barnet at om du vokner på natta og ser et smilende ansikt på døra så kan du komme inn til oss. Hvis det er et surt fjes må du gå inn i din egen seng og prøve å sove videre. DET som skjedde var at barnet tok dette veldig alvorlig og kom inn når smilet hang der. For å teste det skikkelig- hengte de en kveld opp et surt ansikt- barnet våknet, gikk til døren, så det sure ansiktet, Ventet litt og gikk tilbake til eget rom. Så det endte med at det ble flest smil på døra. For om foreldrene var altfor slitne var det et surt smil der. Det er verdt å prøve iallfall. Tror det er viktig at man prøvenr andre ting før man gir barnet medisiner. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tvillingmamma´n Skrevet 13. november 2002 #9 Del Skrevet 13. november 2002 Det finnes jo noe som heter "sovekurs". Ellers så hadde min eldste gutt som nå er 10 år søvnproblemer. Det var rare greier for han hadde ca. 3 mnd. hvor han sov om natten og deretter ca. 3 mnd. hvor han ikke sov noe særlig. I de periodene skulle vi bruke Vallergan som ble foreskrevet av lege. Dette hjalp faktisk ikke noe særlig. Legen foreslo da at jeg måtte slutte å stå opp med han (dumme meg sto opp :oops: ) Vi begynte derfor å låse dører slik at han bare kunne gå fra sitt til vårt rom. Det var jo mørkt for det var natt. Jeg lå der våken og høret ham romstere i mørket, men det utrolige er at etter bare noen dager sluttet han å stå opp. Siden har det ikke vært noe problem. Dette er snart 8 år siden nå. Lykke til i allefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 13. november 2002 #10 Del Skrevet 13. november 2002 To av mine fem barn fikk sovemedisin en liten periode. Det er sant at det ikke LØSER problemet, men det kan gi DEG sårt tiltrengt søvn en periode. Det vil si: dersom Vallerganen virker på ditt barn da. Det er ikke alle barn som sovner av den, eller som likevel våkner... Men det ser du jo hvis legen din gir deg en resept. Det er klart at sovemedisin til barn ikke er å anbefale, men mennesker som ikke har blitt frarøvet søvn i lange tider vet ikke hvordan det er. Tilslutt blir det TVINGENDE nødvendig for foreldrene å sove. Okke som! DA tyr en til drastiske midler. Å nekte noen å sove blir brukt som en tortur metode. Noe å tenke på??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitri Skrevet 13. november 2002 #11 Del Skrevet 13. november 2002 Jeg ville snakket med legen først før jeg begynte med noen som helst sovemedisin. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 14. november 2002 #12 Del Skrevet 14. november 2002 hei godt du har bestilt tid til lægen min mor har fortalt at jeg var en ren plage da jeg var lille jeg trængte vist ikke mere en 4-5 timers søvn så jeg sad i min kravlegård i mørke og legede min mor siger at der var ingen ting som hjalp ( hun prøvede ikke medisin) selv i dag trænger jeg bare få timer søvn og det kan jo være en plage når man er træt men ikke får sove, har prøvet med en sove tabelet som man kan købe på apoteket men føler mig som en sombi dagen efter så jeg bare lever med det tager en 24 timers oppe tur af og til måske du heller skulle prøve at lægge hende senere end tidliger, holde hende vogen og så lægge hende ved 10 tiden kunne være det virkede... ønsker dig lykke til og så gi et os et tip om hvad lægen sagde... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 14. november 2002 #13 Del Skrevet 14. november 2002 Det farlige med spvemedisin er jo at en blir avhengig av det.... Men det er noe som heter Vallergan. deter egentlig allergimiddel, men også brukt til å sove på. Deter helt ufarlig, og ikke vanedannende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå