AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #41 Skrevet 15. juli 2024 Det stemmer at huseier må godkjenne all montering av hjelpemidler. Mange huseiere og borettslag (og noen sameier) blokkerer montering av hjelpemidler fordi de mener det vil forringe boligmassen. Noen bruker også brannsikkerhet som et argument, enda det er krav om befaring og utredning mtp brannsikkerhet før man søker om hjelpemidler som trappeheis, dørpumpe osv. Hjelpemiddelsentralen skal alltid tilbakeføre bygget til opprinnelig stand når de monterer ned hjelpemiddelet, men det er det mange huseiere og borettslag som ikke har fått med seg og tror at de blir sittende med jobben om å sparkle spikerhull. Dessverre må det ofte gjøres større endringer enn kun noen få spiker, ofte må tak eller vegger forsterkes (typisk bad, kjøkken, trappeoppgang). Og det er det hjelpemiddelbrukeren selv som må bekoste, og det er det få leietagere som er interessert i. Dette er dessverre veldig vanskelig for mange hjelpemiddelbrukere. I hvert fall er det slik her i Oslo. Særlig voksne, enslige. De får ofte ikke nok lån til å kunne kjøpe, eller uføretrygden er for lav til at de klarer å betjene et lån. Men samtidig er det ofte ikke praktisk mulig for dem å leie. Kommunale leiligheter er heller ikke tilrettelagt. Tilskuddet fra Husbanken er bare til å le av. Jeg hadde nylig en bruker som trenger trappeheis og som selv må bekoste utbedringer på 350.000 før vi kan montere trappeheis, og vedkommende fikk innvilget 16.000 kr i tilskudd … Det er håpløst å finne en ny bolig som passer like godt (mtp barn og skole, nærhet til sykehus og et par andre ting). Leiligheten i seg selv fungerer utmerket så det er kun snakk om utbedringer for å montere trappeheis. Veldig frustrerende for oss å ikke kunne hjelpe de som ikke har fet sparekonto. Klasseskillet blir veldig tydelig for oss. Anonymkode: e58a0...bc8 1 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #42 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Tilskuddet fra Husbanken er bare til å le av. Jeg hadde nylig en bruker som trenger trappeheis og som selv må bekoste utbedringer på 350.000 før vi kan montere trappeheis, og vedkommende fikk innvilget 16.000 kr i tilskudd … Det er håpløst å finne en ny bolig som passer like godt (mtp barn og skole, nærhet til sykehus og et par andre ting). Leiligheten i seg selv fungerer utmerket så det er kun snakk om utbedringer for å montere trappeheis. Veldig frustrerende for oss å ikke kunne hjelpe de som ikke har fet sparekonto. Klasseskillet blir veldig tydelig for oss. Det gir jo mening at staten ikke kan spy ut flere hundre tusner i tilpasninger per bruker når brukeren bare kan flytte til en allerede tilpasset bolig. Skole og nærhet til sykehus er jo ikke bindende ting. Hvis man insisterer på å bli værende så er det rimelig at man dekker kostnadene selv. Anonymkode: ca19c...f85 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #43 Skrevet 15. juli 2024 Kjipt å være syk men måtte reise langt til behandling fordi man ikke har økonomi til å kjøpe egen bolig og tilrettelegge. Og også være for redusert til å flytte til utlandet alene🧐 Anonymkode: 1acc6...978
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #44 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi søkte om dette fordi vi har et barn som havnet i rullestol pga. pasientskade. Fikk 40.000 kroner av kommunen til tegninger av arkitekt, ellers ingenting.. Anonymkode: cb457...4e7 Når du svarer som du gjør her i tråden, så bør du og oppgi grunnen til avslaget.Det er to forhold her, forskjellen mellom barns muligheter til å få lån/tilskudd og voksnes muligheter/behov. Har foreldrene til barn med behov for høy inntekt så er svaret du har oppgitt å ha fått korrekt. Det samme barnet kan få ja, når barnet er 18. år gammelt. Ditt tilfelle er heller ikke relevant for ts, da ts er voksen. Anonymkode: d2009...a79
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #45 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det gir jo mening at staten ikke kan spy ut flere hundre tusner i tilpasninger per bruker når brukeren bare kan flytte til en allerede tilpasset bolig. Skole og nærhet til sykehus er jo ikke bindende ting. Hvis man insisterer på å bli værende så er det rimelig at man dekker kostnadene selv. Anonymkode: ca19c...f85 Men det burde da være mulig å få det som lån fra Husbanken. Med lang nedbetalingstid. Når det ikke finnes andre boliger som er tilpasset i området. Funksjonshemmede kan jo nesten ikke flytte ut av bydelen da de risikerer å miste all praktisk bistand. Det er håpløst hvor dårlig velferdsnorge fungerer på dette området. Virkelig frustrerende å se hvor store klasseforskjellene er når det kommer til dette. Og det påvirker jo barna til disse også. Det er dessverre mange funksjonshemmede aleneforeldre som sliter seg ut på å bo i en leilighet i tredje eller fjerde etasje uten heis fordi de ikke har råd til å flytte. Disse kunne kanskje hatt mulighet til å stå i en liten jobb hvis de bare fikk hjelp til å finne en tilpasset bolig. Så frustrerende. Anonymkode: e58a0...bc8 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #46 Skrevet 15. juli 2024 Jeg vil si at det er å ta seg urimelig mye tilrette som leieboer og at du heller bør flytte mns du ha r helse til det. Anonymkode: c0855...450 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #47 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det er vel det husleien skal dekke? slitasje? et spikerhull er ikke vandalisme. Anonymkode: 1acc6...978 Spikerhull eller skruer i veggen på badet er ikke noe de fleste ønsker, er det fliser så ødelegger det veggen, blir stygt Anonymkode: e4484...0c4 5
Gjest issoras Skrevet 15. juli 2024 #48 Skrevet 15. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det gir jo mening at staten ikke kan spy ut flere hundre tusner i tilpasninger per bruker når brukeren bare kan flytte til en allerede tilpasset bolig. Skole og nærhet til sykehus er jo ikke bindende ting. Hvis man insisterer på å bli værende så er det rimelig at man dekker kostnadene selv. Anonymkode: ca19c...f85 Når man BARE KAN? Hvilken gullfin kommune bor du i der slike tilpassede boliger "bare" står ledige og venter på akkurat DEG? Kommunene strever jo selv enormt med å få tak i - og vedlikeholde - slike boliger. "Bare" meg en viss plass ass. Et skikkelig tilskudd er fort mye mer økonomisk gunstig for kommunen enn for komminen selv å måtte kjøpe, rehabilitere og tilpasse en bolig som kan leies ut som kommunal leiebolig.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #49 Skrevet 15. juli 2024 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg får gradvis dårligere mobilitet, og har begynt å snakke med ergoterapeut om elektrisk rullestol. Ergo sa huset er perfekt, trenger ikke endre noe for å sette opp rampe, trappa og gårdsplassen er bred nok til at det ikke blir noen varig endelig. Bare setter en slik lett metallrampe på utsida. Jeg nevnte dette for huseier når han var innom for å fikse noe i dag. «spiller ingen rolle, det står i kontrakten at større endringer på uterommet, selv midlertidige, skal godkjennes. Jeg godkjenner ikke. Du får parkere stolen i garasjen og gå inn». Og så dro han. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Ergoterapeuten er på ferie ut i to uker til så jeg får ikke tak i henne med det første. Jeg har ikke bil, og bruker ikke garasjen fordi hovedporten er en manuell port som jeg ikke greier å åpne. Og døra inn til garasjen er ikke bred nok til en rullestol. Og dessuten er selv trappetrinnene opp et problem for meg nå (huset er på en flate og jeg bruker krykker eller rullator inne på de dårlige dagene). Har han lov til å nekte dette?! Går det ikke under noe diskrimineringsvern? Jeg blir jo evt tvunget til å flytte etterhvert pga dette, om jeg fortsetter å bli dårligere (og jeg har MS, så sjangsen for det er ganske stor). Jeg har bodd her i fem år og signerte nylig kontrakt for fem år til, om det er relevant. Det er ikke så mange andre steder å leie som er rullestol tilrettelagte heller Anonymkode: 622d3...62a Som huseier, så hadde jeg gjerne tilrettelagt for deg dersom du planlegger å bo der over lengre tid. Stabile leietakere er gull. Men om tilrettelegging fører til store utgifter, så hadde nok jeg også vært skeptisk. Skal huseier bekoste tilrettelegging? Du kan ikke si at utleier diskriminerer deg dersom hen faktisk ikke har råd til å tilrettelegge. Men som tidligere leietaker; Om du ser for deg å bo i boligen over lenger tid, så foreslå et møte der dere får klargjort hvem som har ansvar for kostnadene med å tilrettelegge huset. Anonymkode: c133f...a64
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #50 Skrevet 15. juli 2024 issoras skrev (44 minutter siden): Når man BARE KAN? Hvilken gullfin kommune bor du i der slike tilpassede boliger "bare" står ledige og venter på akkurat DEG? Kommunene strever jo selv enormt med å få tak i - og vedlikeholde - slike boliger. "Bare" meg en viss plass ass. Et skikkelig tilskudd er fort mye mer økonomisk gunstig for kommunen enn for komminen selv å måtte kjøpe, rehabilitere og tilpasse en bolig som kan leies ut som kommunal leiebolig. Det praktiske med at man ikke har jobb er at man kan flytte hvor som helst i landet, og enten få en kommunal bolig eller finne noen som leier ut en som allerede er tilpasset. Mulighetene er mange om man ikke låser seg til bydelen sin iallefall. Hvis jeg leier bolig på Frogner så er det urimelig å forvente å kunne bli der når jeg plutselig trenger bistand fra kommunen/staten. Moren min har også MS og har hatt det i over 20år, så jo jeg vet litt hvordan det funker. Vi flyttet også flere timer unna da jeg var barn (men da privat) og tilbake igjen på ett senere tidspunkt uten å gå i detaljer. Anonymkode: ca19c...f85 1
Gjest issoras Skrevet 15. juli 2024 #51 Skrevet 15. juli 2024 39 minutter siden, AnonymBruker said: Det praktiske med at man ikke har jobb er at man kan flytte hvor som helst i landet, og enten få en kommunal bolig eller finne noen som leier ut en som allerede er tilpasset. Mulighetene er mange om man ikke låser seg til bydelen sin iallefall. Hvis jeg leier bolig på Frogner så er det urimelig å forvente å kunne bli der når jeg plutselig trenger bistand fra kommunen/staten. Moren min har også MS og har hatt det i over 20år, så jo jeg vet litt hvordan det funker. Vi flyttet også flere timer unna da jeg var barn (men da privat) og tilbake igjen på ett senere tidspunkt uten å gå i detaljer. Anonymkode: ca19c...f85 Men det er ikke så enkelt i praksis. Hva mener du TS skal gjøre? Ringe boligkontorene i landets kommuner og spørre om de har en ledig kommunal bolig tilrettelagt for rullestol til henne, og spørre dem om de kan holde den av til henne frem til hun har flyttet og kan søke? Hun har nemlig ikke rett på noe som helst før hun er bosatt i kommunen. Kommunen vil ikke behandle hennes søknad før hun bor der, og da kan de si "sorry, vi har ingen ledige boliger lengre og du kvalifiserer egentlig ikke til kommunal bolig" og vips står hun i en verre situasjon enn der hun er i dag. Det er ikke BARE å flytte. Det er kjempekrevende!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #52 Skrevet 15. juli 2024 Flytting krever mye av en som er avhengig av rullator og rullestol, ikke alle har det nettverket nært nok til at de kan komme og hjelpe. Det er politisk, i de fleste kommuner, lagt opp til at alle skal bo hjemme så lenge som absolutt mulig og det skal løses med hjelpemidler men det følger lite penger med det. Det man får er utstyr fra hjelpemiddelsentralen pluss nav kan bidra med noe. Men, det er ingen som stiller med bolig her og nå. Det er lange ventelister for å få tilrettelagt bolig og den eneste måten å rykke frem i køen på er at alle før en i køa dør. Det bygges for få omsorgsboliger. Dette er realiteten for de som er på leiemarkedet. Anonymkode: 481b4...641 3 1 1
Rotemor Skrevet 15. juli 2024 #53 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det gir jo mening at staten ikke kan spy ut flere hundre tusner i tilpasninger per bruker når brukeren bare kan flytte til en allerede tilpasset bolig. Skole og nærhet til sykehus er jo ikke bindende ting. Hvis man insisterer på å bli værende så er det rimelig at man dekker kostnadene selv. Anonymkode: ca19c...f85 Leser du aviser? Noensinne?? Det er boligmangel og kommunene klarer ikke bosette innbyggerne sine. 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #54 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som huseier, så hadde jeg gjerne tilrettelagt for deg dersom du planlegger å bo der over lengre tid. Stabile leietakere er gull. Men om tilrettelegging fører til store utgifter, så hadde nok jeg også vært skeptisk. Skal huseier bekoste tilrettelegging? Du kan ikke si at utleier diskriminerer deg dersom hen faktisk ikke har råd til å tilrettelegge. Men som tidligere leietaker; Om du ser for deg å bo i boligen over lenger tid, så foreslå et møte der dere får klargjort hvem som har ansvar for kostnadene med å tilrettelegge huset. Anonymkode: c133f...a64 Huseier skal ikke bekoste noe, alt dekkes av hjelpemiddelsentrale. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det praktiske med at man ikke har jobb er at man kan flytte hvor som helst i landet, og enten få en kommunal bolig eller finne noen som leier ut en som allerede er tilpasset. Mulighetene er mange om man ikke låser seg til bydelen sin iallefall. Hvis jeg leier bolig på Frogner så er det urimelig å forvente å kunne bli der når jeg plutselig trenger bistand fra kommunen/staten. Moren min har også MS og har hatt det i over 20år, så jo jeg vet litt hvordan det funker. Vi flyttet også flere timer unna da jeg var barn (men da privat) og tilbake igjen på ett senere tidspunkt uten å gå i detaljer. Anonymkode: ca19c...f85 Heh er det så lett altså. Om jeg flytter til en annen kommune mister jeg BPA-rettigheter og må starte den prosessen helt fra bunn av, de leste ender da opp med et dårligere tilbud eller ikke få innvilget BPA i det hele tatt. Det tok meg to år og en veldig lang prosess å få innvilget BPA, og et halvt år til å finne ansatte. Easy peasy altså. Jeg har kanskje ikke lønnet arbeid slik du mener, men jeg har frivillige verv hvor jeg faktisk trengs. Hele det sosiale nettverket mitt er her. Familie, venner, nevnte frivilllige verv. Hvis jeg bare flytter hvor som helst i landet står jeg på bar bakke, uten noen holdepunkter i livet. Og når man ikke har arbeide, eller barn, så er det utrolig vanskelig å knytte nettverk. Da blir jeg sittende alene i en kommunal leilighet (om jeg faktisk får en da, ikke så lett, som en annen over her sa), uten BPA, uten sosialt nettverk. Hvor bra er det for meg eller storsamfunnet? Anonymkode: 622d3...62a 1 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #55 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Spikerhull eller skruer i veggen på badet er ikke noe de fleste ønsker, er det fliser så ødelegger det veggen, blir stygt Anonymkode: e4484...0c4 Kan dere ta denne diskusjonen i en egen tråd? Det har ingenting med min situasjon å gjøre. Anonymkode: 622d3...62a 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #56 Skrevet 16. juli 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Flytting krever mye av en som er avhengig av rullator og rullestol, ikke alle har det nettverket nært nok til at de kan komme og hjelpe. Det er politisk, i de fleste kommuner, lagt opp til at alle skal bo hjemme så lenge som absolutt mulig og det skal løses med hjelpemidler men det følger lite penger med det. Det man får er utstyr fra hjelpemiddelsentralen pluss nav kan bidra med noe. Men, det er ingen som stiller med bolig her og nå. Det er lange ventelister for å få tilrettelagt bolig og den eneste måten å rykke frem i køen på er at alle før en i køa dør. Det bygges for få omsorgsboliger. Dette er realiteten for de som er på leiemarkedet. Anonymkode: 481b4...641 En ting er at det er kø, men mange kommuner har ikke slike tilrettelagte boliger heller, beregnet på mennesker som ikke vil bo i kollektiv med de med PU eller andre utviklingsforstyrrelser. I vår kommune er alle kommunale boliger som ser tilrettelagt rullestol en del av bokollektiv for de med PU. Vi har noen få omsorgsboliger for eldre, svært få, men disse er jo ikke beregnet for en person som greier seg alene med hjelpemidler. Dette er en helt ordinær kommune, blant de rikeste i landet. Kommunen jobber med å skaffe flere kommunale boliger tilpasset rullestol, men det tar mange år. Flyktningsituasjonen har lagt et enormt press på boligmarkedet. Kommunen tilbyr ellers rause tjenester, men hva hjelper det når boligene ikke eksisterer. Så bare å flytte meg en viss plass... Anonymkode: 97318...5f4 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #57 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En ting er at det er kø, men mange kommuner har ikke slike tilrettelagte boliger heller, beregnet på mennesker som ikke vil bo i kollektiv med de med PU eller andre utviklingsforstyrrelser. I vår kommune er alle kommunale boliger som ser tilrettelagt rullestol en del av bokollektiv for de med PU. Vi har noen få omsorgsboliger for eldre, svært få, men disse er jo ikke beregnet for en person som greier seg alene med hjelpemidler. Dette er en helt ordinær kommune, blant de rikeste i landet. Kommunen jobber med å skaffe flere kommunale boliger tilpasset rullestol, men det tar mange år. Flyktningsituasjonen har lagt et enormt press på boligmarkedet. Kommunen tilbyr ellers rause tjenester, men hva hjelper det når boligene ikke eksisterer. Så bare å flytte meg en viss plass... Anonymkode: 97318...5f4 Det slik her og, de kommunale boligene som er tilrettelagt er forbeholdt eldre og psykisk utviklingshemmede i ulike bofellesskap. Alle andre må sørge for seg selv. De fleste andre kommunale boliger som kommunen har spredt rundt i byen blir brukt til narkomane som ikke får leid privat og disse boligene er overhode ikke egnet for rullestolbrukere. Anonymkode: 481b4...641 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #58 Skrevet 16. juli 2024 issoras skrev (13 timer siden): Når man BARE KAN? Hvilken gullfin kommune bor du i der slike tilpassede boliger "bare" står ledige og venter på akkurat DEG? Kommunene strever jo selv enormt med å få tak i - og vedlikeholde - slike boliger. "Bare" meg en viss plass ass. Et skikkelig tilskudd er fort mye mer økonomisk gunstig for kommunen enn for komminen selv å måtte kjøpe, rehabilitere og tilpasse en bolig som kan leies ut som kommunal leiebolig. Er typisk svar fra folk som aldri har vært i systemet - bare søk fra NAV - bare finn en psykolog (når de offentlige køene er 2-3 år lange og privat koster 1400kr timen) - bare søk husbanken - bare snakk med kommunen - bare flytt - bare gjør en innsats Anonymkode: c4a8b...fd8 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #59 Skrevet 18. juli 2024 Hvordan går det med deg ts, har du snakket mer med huseier? Anonymkode: c4a8b...fd8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #60 Skrevet 18. juli 2024 Er dette en elektrisk rullestol som er ment som ganghjelpemiddel utendørs? Altså mer en scooter på fire hjul enn en mindre portabel rullestol? I så tilfelle tenker jeg at denne må oppbevares utendørs. (Har MS i nær familie og er godt kjent med de forskjellige hjelpemidlene som finnes). Spør huseier heller om mulighet til å tilrettelegge for en enklere oppbevaring for rullestolen utendørs eller i garasjen. Rampe til huset bør du få uansett (med tanke på rullator osv med tiden.) Men store tunge kjørbare ganghjelpemidler for bruk utendørs vil slite enormt på boligen om du skal kjøre denne inn i gangen hver dag. Dersom du trenger elektrisk rullestol til innendørs bruk så vil både hjul og vekt på denne være noe helt annet og slite mye mindre boligen. Anonymkode: 9d5e3...ae2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå