AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #1 Skrevet 14. juli 2024 Jeg får gradvis dårligere mobilitet, og har begynt å snakke med ergoterapeut om elektrisk rullestol. Ergo sa huset er perfekt, trenger ikke endre noe for å sette opp rampe, trappa og gårdsplassen er bred nok til at det ikke blir noen varig endelig. Bare setter en slik lett metallrampe på utsida. Jeg nevnte dette for huseier når han var innom for å fikse noe i dag. «spiller ingen rolle, det står i kontrakten at større endringer på uterommet, selv midlertidige, skal godkjennes. Jeg godkjenner ikke. Du får parkere stolen i garasjen og gå inn». Og så dro han. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Ergoterapeuten er på ferie ut i to uker til så jeg får ikke tak i henne med det første. Jeg har ikke bil, og bruker ikke garasjen fordi hovedporten er en manuell port som jeg ikke greier å åpne. Og døra inn til garasjen er ikke bred nok til en rullestol. Og dessuten er selv trappetrinnene opp et problem for meg nå (huset er på en flate og jeg bruker krykker eller rullator inne på de dårlige dagene). Har han lov til å nekte dette?! Går det ikke under noe diskrimineringsvern? Jeg blir jo evt tvunget til å flytte etterhvert pga dette, om jeg fortsetter å bli dårligere (og jeg har MS, så sjangsen for det er ganske stor). Jeg har bodd her i fem år og signerte nylig kontrakt for fem år til, om det er relevant. Det er ikke så mange andre steder å leie som er rullestol tilrettelagte heller Anonymkode: 622d3...62a 8
Amistad Skrevet 14. juli 2024 #3 Skrevet 14. juli 2024 (endret) jva er dette for en fyr da? det lager vel ikke noe voldsomt av seg, og kan evt taes med deg om du en gang flytter? jeg ville sendt en snill mail og spurt ham på nytt. skriv at du ble litt trist av svaret du fikk sist, og at du vil forklare litt bedre hva du mente. det høres jo ikke ut som en husvert å dette da, og forholdet deres skranter allerede. Hva med å ta en spansk en da, gå til lokalavisen eller noe lokale facebook grupper å skriv å forklar utfordringen din og at du ikke får lov til rampe etc, oppgi adressen din sånn at mange som kjenner han får medlidenhet for deg og skuler på han. Da snr det sikkert fort skal du se Endret 14. juli 2024 av Amistad 9 2
petterm Skrevet 14. juli 2024 #4 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg får gradvis dårligere mobilitet, og har begynt å snakke med ergoterapeut om elektrisk rullestol. Ergo sa huset er perfekt, trenger ikke endre noe for å sette opp rampe, trappa og gårdsplassen er bred nok til at det ikke blir noen varig endelig. Bare setter en slik lett metallrampe på utsida. Jeg nevnte dette for huseier når han var innom for å fikse noe i dag. «spiller ingen rolle, det står i kontrakten at større endringer på uterommet, selv midlertidige, skal godkjennes. Jeg godkjenner ikke. Du får parkere stolen i garasjen og gå inn». Og så dro han. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Ergoterapeuten er på ferie ut i to uker til så jeg får ikke tak i henne med det første. Jeg har ikke bil, og bruker ikke garasjen fordi hovedporten er en manuell port som jeg ikke greier å åpne. Og døra inn til garasjen er ikke bred nok til en rullestol. Og dessuten er selv trappetrinnene opp et problem for meg nå (huset er på en flate og jeg bruker krykker eller rullator inne på de dårlige dagene). Har han lov til å nekte dette?! Går det ikke under noe diskrimineringsvern? Jeg blir jo evt tvunget til å flytte etterhvert pga dette, om jeg fortsetter å bli dårligere (og jeg har MS, så sjangsen for det er ganske stor). Jeg har bodd her i fem år og signerte nylig kontrakt for fem år til, om det er relevant. Det er ikke så mange andre steder å leie som er rullestol tilrettelagte heller Anonymkode: 622d3...62a Er du medlem av MS forbundet? De bør vite hvilke regler som gjelder. Uten å kjenne jussen ville jeg trnkt at han må ha saklig grunn til å nekte. Hvis MS forbundet ikke kan hjelpe så kan du jo sjekke hvordan en jurist tolker formuleringen i kontrakten 3 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #5 Skrevet 14. juli 2024 Dine rettigheter her reguleres av Husleieloven. Han har ikke plikt til å endre på bygget. Anonymkode: 45762...15a 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #6 Skrevet 14. juli 2024 Han er kanskje ikke interessert i at leiligheten sakte men sikkert blir omgjort til en handikap bolig med flere handikapvennlige installasjoner. Anonymkode: 089fc...5b9 7 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 Nettopp signert ny 5 årskontrakt 😳 du vet jo ikke hvor lenge du klarer å bo der. Hvorfor ikke en normal kontrakt med feks 3. mnd oppsigelse. Anonymkode: 14e67...26c 5 2
Forundret.. Skrevet 14. juli 2024 #9 Skrevet 14. juli 2024 Det ver nok ikke rampen som er problemet men det at han ikke vil ha stolen inn. Rullestol sliter bla på gulvet, og på karmer osv om en kommer borti. Kanskje du får han mer på gli om dere drøfter slikt og hvordan det evt skal løses.? 4 1
Jdz Skrevet 14. juli 2024 #10 Skrevet 14. juli 2024 Irja skrev (45 minutter siden): Han har lov til å nekte. Han eier huset. Ja, han kan selvsagt nekte, men da bryter han muligens norsk lov. Det at han eier huset betyr ikke at han kan gjøre som han vil. I husleieloven § 5-4.Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig, er det spesifisert unntak fra bestemmelsen dersom tiltaket er nødvendig på grunn av funksjonsnedsettelse. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-4 Leietakere med nedsatt funksjonsevne, eller som har husstandsmedlemmer med nedsatt funksjonsevne, kan gjennomføre nødvendige tilpasninger på eiendommen med utleierens godkjenning. Utleieren kan ikke nekte slik godkjenning uten saklig grunn. Saklig grunn i et slikt tilfelle betyr i praksis at tiltaket må være av vesentlig ulempe for huseier og det skal godt gjøres at det å nekte leietaker å installere rullestolrampe holder i retten. 15 11
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 Jeg ville latt saken bero til ergoterapeuten er tilbake på jobb og spørre henne (eller var det en mann?) om hun kan bli med å snakke med huseier. Hvis problemet er å ta rullestolen inn i gangen så kan du tilby å kjøpe tepper den kan stå på. Jeg har båtteppe i deler av gangen, det er teppe man kjøper i enten en eller to meters bredde i den lengden man trenger og teppet har gummi underlag. Utrolig praktisk teppe. https://www.gulvmax.no/produkt/bil-og-bat-teppe-lines-antrasitt-2-meter/ Anonymkode: 481b4...641 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #12 Skrevet 15. juli 2024 petterm skrev (27 minutter siden): Er du medlem av MS forbundet? De bør vite hvilke regler som gjelder. Uten å kjenne jussen ville jeg trnkt at han må ha saklig grunn til å nekte. Hvis MS forbundet ikke kan hjelpe så kan du jo sjekke hvordan en jurist tolker formuleringen i kontrakten Nei det er jeg ikke, men skal sjekke ut å melde meg inn. Takk for tipset AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dine rettigheter her reguleres av Husleieloven. Han har ikke plikt til å endre på bygget. Anonymkode: 45762...15a Men det endrer jo ikke på bygget permanent. Det er hele poenget. Og HAN trenger ikke gjøre noe, hjelpemiddelsentralen monterer. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Han er kanskje ikke interessert i at leiligheten sakte men sikkert blir omgjort til en handikap bolig med flere handikapvennlige installasjoner. Anonymkode: 089fc...5b9 Han vet jeg er syk, jeg var syk når jeg flyttet inn og har vært åpen om at jeg blir dårligere og valgte likevel å fornye kontrakten min. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nettopp signert ny 5 årskontrakt 😳 du vet jo ikke hvor lenge du klarer å bo der. Hvorfor ikke en normal kontrakt med feks 3. mnd oppsigelse. Anonymkode: 14e67...26c Det er selvfølgelig gjensidig oppsigelsestid. Ganske vanlig at man har tidsbestemte kontrakter. Vi kan begge si den opp før fem år er gått med gyldig grunn, men da er det en intensjon fra begges side om at jeg leier her i fem år. Forundret.. skrev (4 minutter siden): Det ver nok ikke rampen som er problemet men det at han ikke vil ha stolen inn. Rullestol sliter bla på gulvet, og på karmer osv om en kommer borti. Kanskje du får han mer på gli om dere drøfter slikt og hvordan det evt skal løses.? Den elektriske stolen skal kun inn i yttergangen, og det blir satt opp egen «overlist» for å hjelpe stolen over dørlista, så det blir ikke slitasje på den . Kommer til å kjøpe underlag for stolen å stå på, slik at ikke snø og sånn smelter rett på gulvet. Alt dette nevnte jeg for huseier før vi kom inn på rampa. Anonymkode: 622d3...62a 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #13 Skrevet 15. juli 2024 Han kan nok nekte om han har argument i mot, dessverre. Syns dog det er litt trist at du har signert 5 års kontrakt. Det burde aldri vært gjort. Truleg har du rett på lån frå husbanken til å kjøpe leilighet som hadde vore tilpassa deg og framtidige utfordringer, ergoterapeutane bruker å være gode å ha med i prosess og kjøpe. Angående om dette er noko du kan få er der berre å henvende seg til kommunen. Dette er eit lån som skal hjelpe folk med nedsatt inntekt og/eller funksjonsnedsettelse og få lån til kjøp. Anonymkode: fb627...54b 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #14 Skrevet 15. juli 2024 Jdz skrev (8 minutter siden): Ja, han kan selvsagt nekte, men da bryter han muligens norsk lov. Det at han eier huset betyr ikke at han kan gjøre som han vil. I husleieloven § 5-4.Forandringer i husrommet og på eiendommen for øvrig, er det spesifisert unntak fra bestemmelsen dersom tiltaket er nødvendig på grunn av funksjonsnedsettelse. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-4 Leietakere med nedsatt funksjonsevne, eller som har husstandsmedlemmer med nedsatt funksjonsevne, kan gjennomføre nødvendige tilpasninger på eiendommen med utleierens godkjenning. Utleieren kan ikke nekte slik godkjenning uten saklig grunn. Saklig grunn i et slikt tilfelle betyr i praksis at tiltaket må være av vesentlig ulempe for huseier og det skal godt gjøres at det å nekte leietaker å installere rullestolrampe holder i retten. TAKK for spesifikk paragraf! AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville latt saken bero til ergoterapeuten er tilbake på jobb og spørre henne (eller var det en mann?) om hun kan bli med å snakke med huseier. Hvis problemet er å ta rullestolen inn i gangen så kan du tilby å kjøpe tepper den kan stå på. Jeg har båtteppe i deler av gangen, det er teppe man kjøper i enten en eller to meters bredde i den lengden man trenger og teppet har gummi underlag. Utrolig praktisk teppe. https://www.gulvmax.no/produkt/bil-og-bat-teppe-lines-antrasitt-2-meter/ Anonymkode: 481b4...641 Jeg skal ikke snakke mer mer huseieren før hun er tilbake, men merker dette tærer på meg å ikke vite. Jeg pleier ikke være våken klokka to om natta for å si det sånn 😅 Akkurat sånne typer teppe tenkte jeg på! Tenkte å høre med broren min som er handy om det er mulig å lage en liten kant langs de for å virkelig sikre at ikke snøsmelt renner av. Anonymkode: 622d3...62a 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #15 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Akkurat sånne typer teppe tenkte jeg på! Tenkte å høre med broren min som er handy om det er mulig å lage en liten kant langs de for å virkelig sikre at ikke snøsmelt renner av. Anonymkode: 622d3...62a Vet du hvordan gulvet blir under teppet på eks vinterstid når stolen med snø blir stående der å renne av seg? Eller tenker du å ta av teppet innimellom å tørke det sånn at det ikke blir fukt under? Anonymkode: 089fc...5b9 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #16 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han kan nok nekte om han har argument i mot, dessverre. Syns dog det er litt trist at du har signert 5 års kontrakt. Det burde aldri vært gjort. Truleg har du rett på lån frå husbanken til å kjøpe leilighet som hadde vore tilpassa deg og framtidige utfordringer, ergoterapeutane bruker å være gode å ha med i prosess og kjøpe. Angående om dette er noko du kan få er der berre å henvende seg til kommunen. Dette er eit lån som skal hjelpe folk med nedsatt inntekt og/eller funksjonsnedsettelse og få lån til kjøp. Anonymkode: fb627...54b Fikk husbanklån med en tidligere kjæreste. Satt ikke igjen med nok til EK når vi gikk fra hverandre og leiligheten ble solgt, derfor havnet jeg på leiemarkedet. Det er 8 år eller så siden, og jeg ble ufør i mellomtida og har ikke nok inn til å forsette å spare. Man får ikke husbanklån to ganger, så jeg er prisgitt leiemarkedet frem til jeg vinner i Lotto 😅 Anonymkode: 622d3...62a 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #17 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk husbanklån med en tidligere kjæreste. Satt ikke igjen med nok til EK når vi gikk fra hverandre og leiligheten ble solgt, derfor havnet jeg på leiemarkedet. Det er 8 år eller så siden, og jeg ble ufør i mellomtida og har ikke nok inn til å forsette å spare. Man får ikke husbanklån to ganger, så jeg er prisgitt leiemarkedet frem til jeg vinner i Lotto 😅 Anonymkode: 622d3...62a Hva med kommunal handikap bolig da? Anonymkode: 089fc...5b9 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #18 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet du hvordan gulvet blir under teppet på eks vinterstid når stolen med snø blir stående der å renne av seg? Eller tenker du å ta av teppet innimellom å tørke det sånn at det ikke blir fukt under? Anonymkode: 089fc...5b9 Tenkte på enten avfukter eller sånn støvsuger som kan suge opp vann. Har en avfukter som ikke blir brukt i dag i garasjen så tenkte den først. Er gulvvarme i gangen, og sånt plastgulv som jeg ikke vet hva heter. Anonymkode: 622d3...62a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #19 Skrevet 15. juli 2024 Vi har ramper ute og de er ikke fastmonterte, ligger løst oppå. Kanskje han så for seg noe voldsomme greier? Kan ikke skjønne at det skal være noe problem. Du blir isolert inne uten de, er det det han vil? Anonymkode: 4ae8f...8db 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #20 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Fikk husbanklån med en tidligere kjæreste. Satt ikke igjen med nok til EK når vi gikk fra hverandre og leiligheten ble solgt, derfor havnet jeg på leiemarkedet. Det er 8 år eller så siden, og jeg ble ufør i mellomtida og har ikke nok inn til å forsette å spare. Man får ikke husbanklån to ganger, så jeg er prisgitt leiemarkedet frem til jeg vinner i Lotto 😅 Anonymkode: 622d3...62a Er det kommunen som seier det? Meinte ein kunne få fleire ganger med mindre du har misligholdt tidligere avtale? For no vil det jo være startlån + tilskudd til tilpassing.. Anonymkode: fb627...54b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå