Gå til innhold

Går ikke ned i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ei søster som er overvektig. Pga det har hun plager og er sykemeldt . Hun går snart over på aap og det har hun ikke økonomi til. 

Sist jeg så henne var i julen og da sa hun at hun har fått tabletter fra legen som skulle hjelpe henne med å gå ned. Når jeg har snakket med henne på mobilen siden jul har hun fortalte hvor lite mat hun klarer nå og at hun spiser frukt nå istedet for gotteri. 

I dag kom hun på sommerferie hit og jeg så ikke at hun hadde blitt tynnere. Hun sa at hun hadde gått ned 10 kilo siden jul. 

Og vi ble uenige. Jeg mener at trening kanskje kan hjelpe til med å gå ned. Hun er for det meste hjemme og er lite aktiv. Hun var uenig. Trening hjelpe ikke. 

Hvem har rett her?

Anonymkode: 675a8...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Trening hjelper faktisk ikke så mye. Det kan du bare Google deg frem til. Det må taes i kosten først. Men klart det hjelper på psykiske helsen litt og kan øke forbrenningen en smule. 
Hun har nok ikke overskudd til dette hvis hun er veldig overvektig . Kanskje etterhvert når han har gått ned litt mer. Men slanking er først og fremst dietten. Vil si minst 90% . Så din søster har faktisk litt rett ja. Man kan ikke trene seg slank.

Anonymkode: 13c03...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er hun streng nok med kostholdet da? Frukt gir bra med næringsstoffer, men kan inneholde mye kalorier. 

Anonymkode: f0455...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke trene seg slank , men det øker jo forbrenningen , kan gå turer i raskt tempo , trenger ikke være mer enn det . 

Anonymkode: 0aae9...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvem har rett her?

Hun har rett. Og du bør virkelig ikke blande deg. 

Anonymkode: 2bf7a...073

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hoved tingen med slanking er mat.

Men trening hjelper på forbrenning det også + psyken så vil absolutt anbefale å lea lott på seg så en kommer i litt bedre form.

Ville også redusert inntaket av ultrprossessert mat så mye som mulig, så størstedelen av næringa kommer fra rene matvarer.

Anonymkode: a60d9...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun sykemeldes pga overvekt er det jo ganske kritisk. Hun burde undersøke muligheten for medikamenter? 

For seriøs vektnedgang er det drastisk kaloriunderskudd som gjelder. Ikke noe frukt i stedet for godteri - hun må slutte å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har egentlig rett begge to. For vektens del, så er mat det viktigste. Men trening er viktig for helsen generelt - både for den fysiske og psykiske helsen. Og det igjen påvirker hvordan vi spiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trening tar av gram, kosthold tar av kilo. Det har lite for seg å trene for å gå ned i vekt. Trening er uansett bra for helsen og hun vil kanskje få overskudd etterhvert som vekten kryper nedover.

Det var ufint av deg å legge deg opp i hvordan hun går ned i vekt og jeg håper virkelig ikke du sa til henne at du ikke kunne se at hun hadde gått ned ti kilo. 

Anonymkode: b0fcf...20f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trening tar av gram, kosthold tar av kilo. Det har lite for seg å trene for å gå ned i vekt. Trening er uansett bra for helsen og hun vil kanskje få overskudd etterhvert som vekten kryper nedover.

Det var ufint av deg å legge deg opp i hvordan hun går ned i vekt og jeg håper virkelig ikke du sa til henne at du ikke kunne se at hun hadde gått ned ti kilo. 

Anonymkode: b0fcf...20f

Jeg sa ikke det. Hun nevnte det selv. Hun skjønte ikke hvorfor hun ikke går ned mer når hun er så forsiktig med hva hun spiser. Det var sa jeg kom med ett forslag om å kanskje være litt mere aktiv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å gå ned i vekt handler først og fremst om å være i kaloriunderskudd over tid. Dette kan oppnås ved å redusere kaloriinntaket, øke kaloriforbruket gjennom trening, eller en kombinasjon av disse.

Det er nok riktig at det å gå ned i vekt i hovedsak handler om å redusere kaloriinntaket da trening også øker sultfølelsen og  mengden kalorier vi spiser. Det er likevel en rekke fordeler med trening, både fysisk og psykisk, så det er slett ikke et dårlig råd å begynne med dette.

En enkel måte å komme i gang på er ganske enkelt å få inn flere skritt i løpet av dagen, gjerne ved å gå turer i skog og mark eller på tredemølle. Man forbrenner da noen kalorier ekstra, uten at det trigger den samme sultfølelsen som eksempelvis intervaller. Samtidig er det langt mer skånsomt for kroppen, hvor eks løping kan være ganske hardt på leddene for en som er overvektig og ikke har trent på lenge. 

Anonymkode: 12064...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har ei søster som er overvektig. Pga det har hun plager og er sykemeldt . Hun går snart over på aap og det har hun ikke økonomi til. 

Sist jeg så henne var i julen og da sa hun at hun har fått tabletter fra legen som skulle hjelpe henne med å gå ned. Når jeg har snakket med henne på mobilen siden jul har hun fortalte hvor lite mat hun klarer nå og at hun spiser frukt nå istedet for gotteri. 

I dag kom hun på sommerferie hit og jeg så ikke at hun hadde blitt tynnere. Hun sa at hun hadde gått ned 10 kilo siden jul. 

Og vi ble uenige. Jeg mener at trening kanskje kan hjelpe til med å gå ned. Hun er for det meste hjemme og er lite aktiv. Hun var uenig. Trening hjelpe ikke. 

Hvem har rett her?

Kan det være at hun har gått ned men at du ikke ser forskjellen? På en overvektig ser man Kansje ikke ti kilo forskjell. Om hun har gått ned ti er det supert. Å gå utifra at hun lyver er bare kjipt for psyken hennes. 

Jeg tenker at det er fint å være aktiv, men Kansje hun får vondt i kroppen av det. Hun må velge det selv. Hvem som har rett er ikke nøye men det er feil å behandle henne som en løgner og som en idiot som ikke vet at aktivitet er sunt. Men nå har du gitt et råd, og la det ligge. 

Bruk sommeren på å lage god stemning, ikke diskutere hennes kropp. I det minste kan du heller si positivt om de kiloene hun ha gått ned. 

Endret av lillevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvem har rett her?

Så du mener at hun lyver når hun sier hun har gått ned 10 kg fordi du ikke kan se det?

Anonymkode: 3321e...57f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...