Gå til innhold

Du bor i en lytt blokk.Se for deg at du våkner natterstid av nabo og tidlig morgen. Hver dag hele året.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du har sovet dårlig på natten men får ikke sovet noe lenger på morgenen. Fordi naboen er tidlig oppe hver dag å bråker i flere timer. Hvordan hadde du taklet å levd slik? Du våkner på natten også av nabo over.

Anonymkode: 920fd...2ac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd slik. Jeg flyttet. Enten det eller pyskisk sammenbrudd tenker jeg. Noen ting kan en bare ikke leve med, slikt som dette er en av de. 

Anonymkode: 59c03...d7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ørepropper. 

Anonymkode: b1a85...b3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ørepropper. 

Anonymkode: b1a85...b3b

Det stenger ikke ute dunking, bass, og vibrasjoner i selve bygget. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært ett mareritt de årene jeg har bodd der.Jeg er så sliten å lei.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Taklet det med å leie inn en kompis til å foreta lydopptak og skaffe beviser på hvem som holdt på slik. Politi ble også involvert og vedkommende ble anmeldt av politiet pga å stadig forstyrre privatlivets fred for naboene.

Har du vært i dialog med nabo og styret?

Anonymkode: b6d71...72b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har vært ett mareritt de årene jeg har bodd der.Jeg er så sliten å lei.

Flytt? Seriøst, livet er faktisk for kort

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kunne ALDRI levd slik. Aldri.

Anonymkode: 08763...9f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har levd slik. Jeg flyttet. Enten det eller pyskisk sammenbrudd tenker jeg. Noen ting kan en bare ikke leve med, slikt som dette er en av de. 

Jeg har allerede hatt sammenbrudd. Hvor jeg nesten tippa helt.Av den terroren jeg har levd i. Når folk stjeler søvnen din så er det lett å klikke.Hvor lenge holdt du ut? 

AnonymBruker
Skrevet

Har selv en nabo som alltid er hjemme, sover veldig lite, og bråker til alle døgnets tider så jeg våkner midt på natten flere ganger

Anonymkode: 9836c...281

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har allerede hatt sammenbrudd. Hvor jeg nesten tippa helt.Av den terroren jeg har levd i. Når folk stjeler søvnen din så er det lett å klikke.Hvor lenge holdt du ut? 

3 år, eneste jeg lurte på etter det var hvorfor jeg i helvete ikke flytta før... dra, bare dra, det blir ikke bedre, du blir ikke vant til det! Å nekte noen søvn/avbryte søvn er faktisk en tortur metode flere steder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har selv en nabo som alltid er hjemme, sover veldig lite, og bråker til alle døgnets tider så jeg våkner midt på natten flere ganger

Anonymkode: 9836c...281

Da mener jeg det er naboen din som skal flytte ut på bygde uten naboer på noen km omkrets, for alle må ta mer hensyn der man bor tett. Søvn er noe av det viktigste basale grunnbehovet for mennesket! Vern om søvnen og helsa!

Anonymkode: 95e6e...66e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg levde slik før i en blokk, en småbarnsfamilie levde over meg. De startet gjerne dagen kl. 5.00 med hopping, herjing, musikk og skriking. Jeg flyttet til en enebolig... 

Anonymkode: 7c83e...44c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Taklet det med å leie inn en kompis til å foreta lydopptak og skaffe beviser på hvem som holdt på slik. Politi ble også involvert og vedkommende ble anmeldt av politiet pga å stadig forstyrre privatlivets fred for naboene.

Har du vært i dialog med nabo og styret?

Ikke ts her. Men dette er jo et styr å ordne, spesielt om man ikke har en sånn kompis. Likevel, det er vel bevis og flere vitner man trenger. Det er jo den naboen som ikke tar hensyn og må flytte. Går vel an å spørre naboer om de hører det samme. Styret i borettslag og sameier er ikke de jeg vil stolt særlig på, da må du ha framlagt fastere bevis enn for politiet skal du nå fram. Sålenge det ikke plager dem selv bryr de seg lite.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du har sovet dårlig på natten men får ikke sovet noe lenger på morgenen. Fordi naboen er tidlig oppe hver dag å bråker i flere timer. Hvordan hadde du taklet å levd slik? Du våkner på natten også av nabo over.

Har noen sånne naboer de slipper ut jævl hundene sine klokke 6 i bånd i hagen og utyskene bjeffer resten av dagen. Bare å flytte. 

Anonymkode: ba9a0...61a

Annonse
Skrevet (endret)

Kjære deg!

Du kan ikke ha det sånn.

Ørepropper er ikke svaret på alt, dessuten er det ikke gunstig å tette ørene sine hver natt. Det er naturstridig .

Kanskje du må forsøke å bearbeide tanken på å flytte til et annet sted.

Vi har bare ett liv og for å få det bra er vi også ansvarlige for det selv.

Håper du får det til.🫶

Endret av watt
Det står nedfelt i loven at det skal være stille mellom kl 23.00 og 07.00e
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg jo flyttet, enkelt og greit. Er man så sårbar at man ikke tåler lyd og våkner av alt så er jo kanskje ikke en blokk tingen for en. Greit å sjekke på forhånd så godt det går om blokken er dårlig isolert.

Selv så våkner jeg kun av brannalarm, barna mine og vekkeklokken ellers så kan verden ramle sammen utenfor. Så for meg passer blokk fint, men det er lett å si når man ikke er følsom for lyd og bor i en godt isolert leilighet.

For din egen del så bør du flytte når det går så innpå deg.

Anonymkode: 6ce17...fb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke ts her. Men dette er jo et styr å ordne, spesielt om man ikke har en sånn kompis. Likevel, det er vel bevis og flere vitner man trenger. Det er jo den naboen som ikke tar hensyn og må flytte. Går vel an å spørre naboer om de hører det samme. Styret i borettslag og sameier er ikke de jeg vil stolt særlig på, da må du ha framlagt fastere bevis enn for politiet skal du nå fram. Sålenge det ikke plager dem selv bryr de seg lite.

Kort sagt ble det sendt inn en god del lydopptak med tidspunkter og dokumentasjon på hvor hyppig dette var. Du kan benytte lydopptak på telefon også, bare sørg for å ta med de kraftigste lydene. Og ring politiet hver gang det pågår i stilletiden. Og ja snakk med naboene eller legg lapper i postkassene der du forklarer problemet du opplever og spør om de kan varsle styret eller politi om de opplever noe. Og for all del, om nabo blir truende og utviser skremmende adferd, anmeld og la naboer få vite om problemene han lager. Ikke gi opp, ikke flytt og ikke gå rundt med problemet alene. Krev at styret, politi og spesielt eier av leilighet ordner opp. Regler og lover er der for en grunn, og personer som ikke klarer å innrette seg og ta hensyn til naboer har ingenting i bygningen å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt til nyere blokk. Det var det jeg gjorde. Bodde i bydel Bjerke i Oslo i en eldre leilighet og hadde en norsk kvinne som bodde med en høylytt araber som naboer. Hun var alltid på jobb, men han var alltid hjemme og snakket i telefon hele tiden - også om natten. Han var så høylytt at jeg kunne høre det i hele leiligheten min, det gikk rett og slett på nervene. I tillegg så kunne jeg høre naboen nyse i 1. etasje selv om vi bodde i 4. etasje…

Flyttet til slutt til en relativ ny leilighet på Løren i Oslo og problemet ble borte. Lydisoleringen er på et helt annet nivå. Du hører nesten aldri noen med mindre det er noen som borrer. Men det er lite av det pga lavblokk og relativ nye leiligheter. Løren anbefales❤️🙏🏻 Lykke til!

Anonymkode: 6a606...4d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...