AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #1 Skrevet 14. juli 2024 Hvert år sliter jeg med høstdepresjon. Det starter allerede om sommeren og da går jeg rundt og gruer meg til høst, mørket, kulden og lang vinter. Og jobb, jobb, jobb... Jeg trives best med vår og sommer. Fargerike blomster, fuglesang og lyset. Er noen andre som har det sånn og hvordan komme seg best mulig gjennom det? Jeg føler meg så dyster og nedstemt og trenger virkelig at noen kommer med oppmuntring. Anonymkode: ec8f9...95b 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #2 Skrevet 14. juli 2024 Kjenner på det samme og har dessverre ingen gode råd. Anonymkode: 34fa2...c79
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #3 Skrevet 14. juli 2024 Har det akkurat likt. Liker bare vår og sommer. Anonymkode: ad9a1...9f2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #4 Skrevet 14. juli 2024 Samme her, utenom liker februar/mars også hvis det er fint vær, siden jeg går mye på ski. Flytte til utlandet noen måneder hver vinter? Anonymkode: df0dd...f1e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #6 Skrevet 14. juli 2024 Jeg sliter med det samme, for samboeren min er det enda verre da han har bipolar lidelse. I år skal jeg ta høye nok doser med vitamin D, kjøpe meg sol-lampe og faktisk prøve å få til en ferietur til varmere strøk i Januar. Anonymkode: cf9a1...982
Grüner Skrevet 14. juli 2024 #7 Skrevet 14. juli 2024 Er det snakk om en faktisk depresjon (trist, vansker med å komme deg på jobb, komme deg ut huset, møte folk, vil bare sove/ får ikke sove, mister appetitten/trøstespiser) eller bare det at du du synes den kalde årstiden er kjip og lang og kald og gjør deg litt nedstemt (høres mer ut som det er det som er tilfellet her?)
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 Hva med å planlegge en koselig høsttur? Til et spahotell på fjellet med vakre høstfarger rundt, eller til en koselig hytte med peiskos. Jeg og mannen pleier alltid og planlegge en langhelg hvor vi koser oss uten barna her i Norge. I tillegg tar vi ihvertfall en halv uke høstferie sammen hvor vi finner på noe koselig og gøy med barna. Den friske høstluften med vakre farger er noe som kan nytes! I mørketiden kan man kose seg med peis, lys og en god bok eller en god serie. Jeg må fylle på med D-vitamin i kapselform, for det trengs. Hvis man fremdeles sliter, og økonomi og feriedager gir rom for det, går det an å ta en tur til sydligere strøk. Anonymkode: 04ac4...ce9 1
skreppamedleppa Skrevet 14. juli 2024 #9 Skrevet 14. juli 2024 Som jeg skrev i denne tråden Så gjelds det å finne noen lyspunkter. Jeg er også et vår og sommer menneske og har det på samme måte (og jeg blir dessverre mer og mer værsyk dess eldre jeg blir). Jeg får en down periode som øker på dess kaldere og mørkere det blir. Men jeg har skrevet meg en høst bucket list, med koselige aktiviteter jeg faktisk ser frem til når den tid kommer, det er aktiviteter som f.eks konserter, matfestival, nyte naturen med sin fargefest, foredrag, teater, kommende kinofilmer+++. Seinest i dag var jeg innom pinterest for å finne enkle men nydelige ideer til hvordan jeg kan lage hjemmet mitt skikkelig hjemmekoselig til høsten. Lysterapi kan for mange ha en viss effekt som dagslyslampe (du kan få de ganske rimelige). Samme med standarsvaret: trening og kosthold (D vitamin supplement i alle måneder som slutter på R er en grei norsk regel). Gjør mer av de tingene du liker fra før. Forsterkt det som er positivt for deg. Det kan være alt fra å be venner på besøk, gå på kafé, dyrke hobbyen din eller trene mer spinning. Få nok lys, ha godt lys inne og utnytt det lille sollyset som er ved å gå deg en tur. Vi er mer inne så både det å ha omgivelser du liker og å gjøre hjemmet ditt til den oasen du virkelig liker og får max trivsel av og innehobbyer som gjør at du gjerne opplever flyt sonen der tiden bare går og du merker det ikke for du er så "inn" i det du gjør. Te/kakao/eplecider under teppe med stearinlys med en bok eller en god serie... Følg med på kommunens hjemmeside er det noe kjekt som skjer rundt deg i de kommende månedene, noe du har lyst å være med på? Gjør det du ønsker. Noen blir glade av å planlegge julen i 4 måneder. Jeg gleder meg til Halloween og skal ha en hel halloween måned, med skumle filmer og bøker, Halloween pynt, etc fremme og rundt meg jeg gir blanke f. i hva andre synes om det, hele oktober er halloween har jeg bestemt for min del. Du må finne dine gleder... Men ja jeg forstår deg godt🧡 Jeg har sein ferie i år og jeg foretrekker igrunn det for da blir ikke høsten så lang føler jeg, men den kommer...(😔) men å skape seg en plan over krisetider og snu litt den negative vinklingen over til litt positivt med ting du kjenner en god vibe med kan være en gøy utfordring. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #10 Skrevet 14. juli 2024 Jaaaaaa!! Jeg har ingen gode råd men vi er flere i den båten. Akkurat nå er det ekstra stusslig for denne sommeren her hadde jeg så stor forhåpning til ettersom vi hadde den lengste vinteren på lenge, men nei da. Skulle visst regne bort den også. Og så dårlig råd som vi har nå har vi ikke hatt på mange år, så det er liksom ingen koselige lyspunkter å se frem til i nærmeste fremtid heller. Anonymkode: 9a0a0...014 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 Grüner skrev (1 time siden): Er det snakk om en faktisk depresjon (trist, vansker med å komme deg på jobb, komme deg ut huset, møte folk, vil bare sove/ får ikke sove, mister appetitten/trøstespiser) eller bare det at du du synes den kalde årstiden er kjip og lang og kald og gjør deg litt nedstemt (høres mer ut som det er det som er tilfellet her?) Høsten gjør humøret verre, men ja jeg: -sliter med å komme meg ut -gruer meg til jobb hver dag -er trøtt hele tiden, men får ikke sovet ordentlig -trøstespiser Har slitt med nedstemthet i mange år, men får ikke til å si dette til legen. Føler det blir så mye "syt". Har egentlig ingenting å klage over da ekteskapet går bra, ungene er friske og har det bra, vi er flinke til å finne på ting sammen osv. Men i bakhodet mitt ødelegger de mørke tankene mine alt. Anonymkode: ec8f9...95b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #12 Skrevet 15. juli 2024 Få mest mulig dagslys, og bruk gjerne lysterapi lampe. Dette forebygger vinterdepresjon har jeg hørt. Bruk kveldene med gode serier og skap gode dager. Trening hjelper også mot nedstemthet Anonymkode: 83570...94b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #13 Skrevet 15. juli 2024 Lær å spis og lev etter årstidene. Dette er typisk yoga filosofi. Når høsten kommer, vil en kanskje ikke få lyst på så mye vannmelon og frisk salat, men varm suppe, kakao, osv... Finn en hobby? Noe du brenner for? Et prosjekt? Anonymkode: 77b94...337
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #14 Skrevet 15. juli 2024 Grüner skrev (11 timer siden): Er det snakk om en faktisk depresjon (trist, vansker med å komme deg på jobb, komme deg ut huset, møte folk, vil bare sove/ får ikke sove, mister appetitten/trøstespiser) eller bare det at du du synes den kalde årstiden er kjip og lang og kald og gjør deg litt nedstemt (høres mer ut som det er det som er tilfellet her?) Jeg er ikke ts. tidligere syns jeg den kalde årstiden var lang og trist. Bestemte meg for å aktivt gå inn for å finne glede i det. Halloween, julen, julefilmer, snø, sofakos, gryteretter, besøk… masse bra! Anonymkode: 903bb...99c 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå