Gå til innhold

Stemor skriker og kjefter


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Mye problemer med samvær hos far. Barnet vil ikke dit, far skylder på meg for dette. 
Får far motgang fra barnet så vil han levere barnet til meg og truer med Bv og fvk. Han skulle sende bekymringsmelding fordi han og stemor ikke fikk barnet til å høre på seg. Legger skylden på meg for at deres regler ikke fungerer, barnet er ikke vant til regler hos far da det ikke fantes når han bodde alene. Nå har det kommet en rekke med regler som skal følges uten at de må minne barnet på det.
Barnet er 6 år, kan man virkelig kreve og forvente at et barn på 6 år husker/vil gjøre alt som kreves hele tiden? Jeg forventer ikke dette og minner heller barnet på å gjøre dette og hvorfor man gjør det. Og jeg maser til det er gjort, ingen store problemer som regel!

Barnet fortalte til meg at det var skummelt på rommet så hen ville ikke sove/fikk ikke sove. Barnet begynner da å gråte, får kjeft, gråter mer og så sitter stemor i stua med far og skriker HOLD KJEFT til barnet, noe som da gjør barnet redd og utrygg! Er det så rart barnet ikke vil dit? Eller at de har problemer med å få barnet til å høre på seg? Barnet sier at stemor er sint og streng hele tiden. Stemor har en pedagogstilling i barnehage (har i hvertfall hatt det) og jeg syns det er mye pedagogisk i oppdragelsen fra hennes side, men tilpasset mye yngre barn. Jeg begynner dog å lure litt på hvordan hun kan jobbe med barn om hun er som far og heller ikke tåler motgang fra et lite barn. 
 

Det har vært meg så og si alene i alle år som har tatt meg av barnet, jammen har barnet gitt meg mye motgang også og beholder ikke alltid roen selv, men barnet tåler å få tilsnakk av meg og roper aldri at det vil til far fordi hen ikke får det som hen vil her hjemme. 
Vi har ikke REGLER her hjemme, jeg lærer heller barnet at vi vasker hender fordi vi ikke vil spre bakterier rundt i huset, vi pusser tenner fordi vi ikke vil ha hull i tennene, stygge tenner osv.. Barnet vet hva som er lov og ikke lov, men tester grenser for det! Jeg tar de viktigste kampene, men lar ikke hver dag bli en kamp fra morgen til kveld som det tydeligvis er hos far fordi det er regler fra øyeblikket barnet våkner til det legger seg. 
 

Jeg lurer så fælt på hva jeg skal gjøre 😭 er så lei av skyllebøtter og trusler fra far. Fvk hjalp ikke i det hele tatt, vi ble meldt videre til Bv, som jeg føler at virkelig ikke fulgte opp far og de møtte ikke stemor noe jeg syns de absolutt burde krevd ettersom hun skal ha omsorg for barnet når det er der. 
Hvem andre kan man snakke med? Som kanskje forstår. 

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Hjerte 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må barnet være så mye hos far da, om det ikke blir noe hyggelig?

Bare la ham melde i vei du, så tar du en konstruktiv tilnærming om du blir innkalt til samtaler. Det er kanskje en stor overgang med stemor om barnet har hatt fri flyt hos far i mange år, skjønner egentlig at hun vil ha litt mer rammer rundt ting.

Vi har heller aldri hatt så mye regler hjemme her, det er mange måter og oppdra barn på.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor sender du ungen dit i det hele tatt?

Anonymkode: 3c8d3...d7a

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Mye problemer med samvær hos far. Barnet vil ikke dit, far skylder på meg for dette. 
Får far motgang fra barnet så vil han levere barnet til meg og truer med Bv og fvk. Han skulle sende bekymringsmelding fordi han og stemor ikke fikk barnet til å høre på seg. Legger skylden på meg for at deres regler ikke fungerer, barnet er ikke vant til regler hos far da det ikke fantes når han bodde alene. Nå har det kommet en rekke med regler som skal følges uten at de må minne barnet på det.
Barnet er 6 år, kan man virkelig kreve og forvente at et barn på 6 år husker/vil gjøre alt som kreves hele tiden? Jeg forventer ikke dette og minner heller barnet på å gjøre dette og hvorfor man gjør det. Og jeg maser til det er gjort, ingen store problemer som regel!

Barnet fortalte til meg at det var skummelt på rommet så hen ville ikke sove/fikk ikke sove. Barnet begynner da å gråte, får kjeft, gråter mer og så sitter stemor i stua med far og skriker HOLD KJEFT til barnet, noe som da gjør barnet redd og utrygg! Er det så rart barnet ikke vil dit? Eller at de har problemer med å få barnet til å høre på seg? Barnet sier at stemor er sint og streng hele tiden. Stemor har en pedagogstilling i barnehage (har i hvertfall hatt det) og jeg syns det er mye pedagogisk i oppdragelsen fra hennes side, men tilpasset mye yngre barn. Jeg begynner dog å lure litt på hvordan hun kan jobbe med barn om hun er som far og heller ikke tåler motgang fra et lite barn. 
 

Det har vært meg så og si alene i alle år som har tatt meg av barnet, jammen har barnet gitt meg mye motgang også og beholder ikke alltid roen selv, men barnet tåler å få tilsnakk av meg og roper aldri at det vil til far fordi hen ikke får det som hen vil her hjemme. 
Vi har ikke REGLER her hjemme, jeg lærer heller barnet at vi vasker hender fordi vi ikke vil spre bakterier rundt i huset, vi pusser tenner fordi vi ikke vil ha hull i tennene, stygge tenner osv.. Barnet vet hva som er lov og ikke lov, men tester grenser for det! Jeg tar de viktigste kampene, men lar ikke hver dag bli en kamp fra morgen til kveld som det tydeligvis er hos far fordi det er regler fra øyeblikket barnet våkner til det legger seg. 
 

Jeg lurer så fælt på hva jeg skal gjøre 😭 er så lei av skyllebøtter og trusler fra far. Fvk hjalp ikke i det hele tatt, vi ble meldt videre til Bv, som jeg føler at virkelig ikke fulgte opp far og de møtte ikke stemor noe jeg syns de absolutt burde krevd ettersom hun skal ha omsorg for barnet når det er der. 
Hvem andre kan man snakke med? Som kanskje forstår. 

Anonymkode: 369e0...5a7

hva er det i dynamikken deres som gjorde at fik meldte dere til bv? 

En kan jo ha regler selv om man forklarer hvorfor man pusser tenner og vasker hender? Regler er ikke farlig for barn, snarere en trygghet for dem.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (20 minutter siden):

Må barnet være så mye hos far da, om det ikke blir noe hyggelig?

Bare la ham melde i vei du, så tar du en konstruktiv tilnærming om du blir innkalt til samtaler. Det er kanskje en stor overgang med stemor om barnet har hatt fri flyt hos far i mange år, skjønner egentlig at hun vil ha litt mer rammer rundt ting.

Vi har heller aldri hatt så mye regler hjemme her, det er mange måter og oppdra barn på.

Far ytrer selvfølgelig ønske om å ha barnet og jeg ønsker ikke å holde barnet tilbake med mindre det er fare for barnet å være der. Blir litt betenkt selvfølgelig når det er så mye problemer med å få barnet til å ville og i tillegg få høre at hen får kjeft hele tiden. 
Har ikke hatt behov for faste regler da hen ikke er spesielt vanskelig å ha med å gjøre her hjemme.. Barnet har vokst opp med hva som er ok og ikke fra min side mens far har mer eller mindre vært fraværende unntatt når far ønsker selv å være tilstede. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

hvorfor sender du ungen dit i det hele tatt?

Anonymkode: 3c8d3...d7a

Fordi vi ikke kom noen vei på fvk eller med Bv. Og de så ingen grunn for at jeg skulle holde tilbake samvær etter å ha vært på hjemmebesøk. Syns det er tafatt av Bv å dra 1 gang på hjemmebesøk, hadde forventet flere ganger egentlig. Og hadde en forventning om at stemor også skulle være hjemme, om ikke første gang så i hvert fall andre gang (men ble jo kun en gang). 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaisada skrev (13 minutter siden):

hva er det i dynamikken deres som gjorde at fik meldte dere til bv? 

En kan jo ha regler selv om man forklarer hvorfor man pusser tenner og vasker hender? Regler er ikke farlig for barn, snarere en trygghet for dem.

Vi var på 1 samtale og ble meldt fordi fvk mente de ikke kunne hjelpe fordi konflikten var for stor. Var en liten konflikt hvor far ikke så barnets behov for å bli kjent med stemor før han ble tvunget til å overnatte og se henne ved hvert samvær med far. Helt ukjent menneske og de gikk ikke med på samvær på dagtid noen få ganger før overnatting. Jeg ga meg på det da jeg ikke orket mer styr og følte meg overkjørt og tråkket ned i grusen. Jeg har hatt ansvar så og si alene fordi far ikke har stilt opp, da han fikk dame begynte han å late som han var en flink far. Og joda helt håpløs er han da ikke, men det har vært mye som jeg kunne klaget på opp gjennom - som jeg ikke har gjort. Det er mange grunner for at jeg flyttet i fra han. Men orker ikke konflikter unødig så lenge det ikke går utover barnets trygghet og sikkerhet. Nå føler jeg derimot at det er nettopp det samværet gjør. 
 

Jeg syns det er fint at stemor kommer inn og lager noen regler, men at det er regler fra morgen til kveld som kjeftes om liker jeg ikke. Barnet forteller selv at det sitter mest på rommet sitt når de ikke har lagt planer utenfor huset. Her sitter hen sjeldent på rommet sitt, hen liker å være der andre er. 
 

Regler er ingen trygghet om de kjeftes om hele tiden. Barnet får kjeft hvis hen gråter!! Barnet får kjeft hvis hen er redd!! 
Jeg mente først at det var fint det kom litt regler i hus, men når jeg får trusler og i tillegg hører hvordan de behandler han så tenker jeg at de er for strenge med et barn de knapt kjenner og ikke vet hvordan de skal håndtere. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 4
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er en god ting at barnevernet blir blandet inn. Kanskje det kan hjelpe far til å bli en bedre far å få stemor til å skjerpe seg. 

Anonymkode: 52332...5e2

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som det er en god ting at barnevernet blir blandet inn. Kanskje det kan hjelpe far til å bli en bedre far å få stemor til å skjerpe seg. 

Anonymkode: 52332...5e2

Ja, men de tok det ikke alvorlig sist. Hjelper ikke hva jeg sier og det er vanskelig for et barn å sladre på far. Hen har ikke noe problem å fortelle til meg eller familie av meg om ting, men i brevet vi fikk som «avslutningsbrev» fra Bv så står det at det virker som mor har påvirket barnet til å si noen av tingene, noe som ikke stemte! Å hva har jeg å stille opp med da?
Jeg har kun spurt barnet om ting hvis hen har sagt noe, for å finne ut mer om situasjonen og alvorligheten. Jeg har også sagt at da må du jo si det til Bv-dama. På fvk var det en helt annen tone da de hadde barnesamtale. Ingen tegn til at mor påvirker barnet. Dette var før hjemmebesøk av Bv og det føles ut som Bv har spurt veldig når de var hos far og nesten prøvd å få det til å virke som jeg er problemet. Selvfølgelig klarer far å skikke seg på møter, det er i det daglige ellers at han virkelig klikker og ikke bevarer roen rundt barnet. Jeg har selv sett han stå å slå i dører og vegger foran barnet, kaste ting i gulvet i sinne osv. 

så skjønner ikke hvordan det skal gå an å få Bv til å forstå situasjonen. Siste halvåret har bestått av trusler og beskyldninger under eller etter hvert eneste samvær. 

ts 

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men de tok det ikke alvorlig sist. Hjelper ikke hva jeg sier og det er vanskelig for et barn å sladre på far. Hen har ikke noe problem å fortelle til meg eller familie av meg om ting, men i brevet vi fikk som «avslutningsbrev» fra Bv så står det at det virker som mor har påvirket barnet til å si noen av tingene, noe som ikke stemte! Å hva har jeg å stille opp med da?
Jeg har kun spurt barnet om ting hvis hen har sagt noe, for å finne ut mer om situasjonen og alvorligheten. Jeg har også sagt at da må du jo si det til Bv-dama. På fvk var det en helt annen tone da de hadde barnesamtale. Ingen tegn til at mor påvirker barnet. Dette var før hjemmebesøk av Bv og det føles ut som Bv har spurt veldig når de var hos far og nesten prøvd å få det til å virke som jeg er problemet. Selvfølgelig klarer far å skikke seg på møter, det er i det daglige ellers at han virkelig klikker og ikke bevarer roen rundt barnet. Jeg har selv sett han stå å slå i dører og vegger foran barnet, kaste ting i gulvet i sinne osv. 

så skjønner ikke hvordan det skal gå an å få Bv til å forstå situasjonen. Siste halvåret har bestått av trusler og beskyldninger under eller etter hvert eneste samvær. 

ts 

Anonymkode: 369e0...5a7

Men da tar du kontakt med Barnevernet og varsler din bekymring  

Anonymkode: eb731...81f

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om dere har en del samarbeidsproblemer du og far. Og så kommer stemor inn og skal være pedagog, hun har sikkert mye meninger gjennom jobben sin og så blir det krasj.

Du kan jo selv ta kontakt med barnevernet eller FVK og be om råd.  Skjønner det godt at det er leit å sende barnet på samvær når det blir så mye ufred. Og den truingen fra barnefar skal du ikke ta personlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men da tar du kontakt med Barnevernet og varsler din bekymring  

Anonymkode: eb731...81f

Jeg vurderer det, men etter runden i fjor så vet jeg ikke hvor mye det hjelper. Virker ikke som de tar ting seriøst.

ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 minutt siden):

Det høres jo ut som om dere har en del samarbeidsproblemer du og far. Og så kommer stemor inn og skal være pedagog, hun har sikkert mye meninger gjennom jobben sin og så blir det krasj.

Du kan jo selv ta kontakt med barnevernet eller FVK og be om råd.  Skjønner det godt at det er leit å sende barnet på samvær når det blir så mye ufred. Og den truingen fra barnefar skal du ikke ta personlig.

Ja etter stemor kom inn i bildet så har det blitt samarbeidsproblemer. Far må høre med stemor før han kan gi meg svar på ting, han må sjekke alt med stemor, barnebidrag har aldri vært et problem før stemor kom inn i bildet - nå er det ofte det ikke kommer noe bidrag før det plutselig blir trukket av lønn etter flere mnd. 
Jeg sier minst mulig og snakker minst mulig med far, for å holde en god tone, men får så mye dritt tilbake. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke sendt barnet mitt dit om de holdt på sånn. Hadde sagt at om han ønsket samvær får vi ta det i retten, da må det en sakkyndig inn og den vil nok møte stemor også isåfall. 

Anonymkode: dde6a...530

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er barnet hos far? 

Anonymkode: d6a46...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville ikke sendt barnet mitt dit om de holdt på sånn. Hadde sagt at om han ønsket samvær får vi ta det i retten, da må det en sakkyndig inn og den vil nok møte stemor også isåfall. 

Anonymkode: dde6a...530

Det er jeg som blir straffet hvis jeg holder tilbake samvær, fikk passet mitt påskrevet da jeg sa at jeg syns far og stemor skulle møte barnet på dagtid noen ganger før overnatting da far flyttet inn hos stemor før barnet hadde møtt hun og blitt kjent med hun. At de satt barnet i utrygg situasjon og at barnet heller ville være hjemme hadde ikke noe å si fordi far har rett til å se barnet. Jeg nektet han aldri å se barnet, ønsket kun at de så barnets behov. Han troppet aldri opp på døra for å ha samvær eller tvinge med seg barnet på samvær og var uten samvær lenge fordi han selv var for vrang til å se barnets beste. Jeg ga meg og sendte barnet fordi jeg var lei av at vi uansett ikke kom noen vei og at jeg syns det også går utover barnet når det blir så lenge uten far. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye er barnet hos far? 

Anonymkode: d6a46...dcf

Annenhver helg da far bort et stykke unna oss. Ellers er det Max en uke av gangen i sommerferien, i år har han to uker til sammen, før har han ikke ønsket mer enn Max en uke til sammen. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnepsykolog og familieterapi.

Et barn som får kjeft når det er redd om natten vil bli et ødelagt barn på kort tid. Her MÅ det profesjonelle inn i bildet. 

Anonymkode: ffcda...298

  • Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de får barn sammen så kan det vel tenkes de ønsker mindre samvær også.  Jeg forstår godt du synes dette er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Annenhver helg da far bort et stykke unna oss. Ellers er det Max en uke av gangen i sommerferien, i år har han to uker til sammen, før har han ikke ønsket mer enn Max en uke til sammen. 
ts

Anonymkode: 369e0...5a7

Men han kan ikke ha fult av regler, da sønnen din bare er der annenhver helg. Det er jo helt tullete. Da skal jo samværet bare være kos. Sønnen din må jo pusse tenner, vaske hender osv. Men trenger ikke fult av regler.

Hadde nok bedt om møte på familievernkontoret igjen. Og gjerne hvor stemor er med på de møtene. Og funker ikke det, så kontakte barnevernet. 

Sånn som far holder på, så kommer han til å miste all kontakt med sønnen sin, er jo ikke noe rart at han ikke vil til far.

Anonymkode: d6a46...dcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...