Gå til innhold

Været - flytte til nord Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer seriøst å flytte til nord Norge. Har klima endret seg for all overskuelig fremtid? Mye hyggeligere vinter og de har jo faktisk sommer.

Her i Oslo har det i snitt vært kaldt, grått, vått, mørkt og jævlig i snart 2 år nå. Ser ut til å være en helt annen verden i nord?

Anonymkode: 00dde...431

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vurderer seriøst å flytte til nord Norge. Har klima endret seg for all overskuelig fremtid? Mye hyggeligere vinter og de har jo faktisk sommer.

Her i Oslo har det i snitt vært kaldt, grått, vått, mørkt og jævlig i snart 2 år nå. Ser ut til å være en helt annen verden i nord?

Ja elendig vær i Oslo.

Anonymkode: c0f3b...761

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her på Østlandet har vi nå hatt 3 herlige dager nå da, så helsvart er det ikke. Å bli a er nok et risikoprosjekt, for det finns ikke garantier noe sted. Det eneste lure er å ha gode klær og se positivt på livet. 

Anonymkode: f6467...12b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange andre gode grunner til å bosette seg her i nord enn været, selv om vi har hatt to fine sommere på rad. :)

Anonymkode: a3c0c...d8a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Antall nedbørsdøgn:

Oslo: 70 (2024) - 107 (2023)

Bergen: 106 (2024) - 184 (2023)

Her jeg bor nordpå: 89 (2024) - 180 (2023)

Med andre ord, slutt å bæs! Dere bor på en av de mest nedbørsfattige plassene i landet. Dere lå å sleiket sol og badet i havet i tidlig mai mens vi enda venta på at snøen skulle forsvinne.

Anonymkode: 3336e...937

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare å komme😀 Vært en super sommer så langt i Finnmark. Bare i dag har det vært 26 grader og steiksol😀 

Anonymkode: f9f85...b58

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har bodd ni år i Troms, bor nå i Oslo. Har definitivt vært noen gode sommerdager der nå, men fy søren - klimaet og været er skikkelig dritt i Nord-Norge😅 Majoriteten av årene jeg har vært der, så har snøen kommet sent i oktober og ligget til april/mai. Var helt fantastisk å oppleve februar i Oslo, da snøen forsvant i uke 8/9. Savner ikke det nord-norske været i det hele tatt, bortsett fra den vakre blåtimen når det er mørketid. 

Anonymkode: d88b2...ddb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Antall nedbørsdøgn:

Med andre ord, slutt å bæs! Dere bor på en av de mest nedbørsfattige plassene i landet. Dere lå å sleiket sol og badet i havet i tidlig mai mens vi enda venta på at snøen skulle forsvinne.

Har du tatt med døgn med snøing også når det dreier seg om Nord-Norge?

Anonymkode: 56e41...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du tatt med døgn med snøing også når det dreier seg om Nord-Norge?

Anonymkode: 56e41...6eb

Et nedbørsdøgn gjelder all type nedbør, herav både snø og regn.

Men nedbør under 3 mm på ett døgn blir ikke registrert som et nedbørsdøgn tross nedbør det døgnet. Så tallene for Bergen og Nord-Norge er fort enda flere døgn med nedbør selv om det ikke har blitt registrert som nedbørsdøgn.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hahahaha, ja gjør det du, TS! Tipper du kommer tilbake igjen ganske fort.

Anonymkode: 23dd5...890

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 21.20):

Jeg kan bekrefte at vinteren er ikke særlig hyggelig og varer fra oktober til mai 🥶

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Antall nedbørsdøgn:

Tusen takk for påminnelsen og realitetsorienteringen 😆👍

Anonymkode: a6a82...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kjipt vær for andre sommeren på rad i Østlandet. I tillegg kommer en veldig lang og kald vinter. Er glad jeg spanderte på oss en tur til Mallorca i to uker denne sommeren, selv om det kostet skjorta. Men Nord-Norge har vært heldig to år på rad, men jeg tror ikke dette holder til neste år. Det er ikke en ny naturlov, er tilfeldigheter. 

Anonymkode: a11e6...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er kjipt vær for andre sommeren på rad i Østlandet. I tillegg kommer en veldig lang og kald vinter. Er glad jeg spanderte på oss en tur til Mallorca i to uker denne sommeren, selv om det kostet skjorta. Men Nord-Norge har vært heldig to år på rad, men jeg tror ikke dette holder til neste år. Det er ikke en ny naturlov, er tilfeldigheter. 

Anonymkode: a11e6...862

Herregud som dere syter der nede. 🥴 I dag er det meldt 23 grader og steiksol her jeg bor i nord, men vet dere hva været faktisk er? Det er tåke. Tåka henger over kysten i nord nå. Tåka er så tjukk at vi knapt ser naboene, og må ha lys på inne fordi det er så mørkt. Og det er 13 grader ute. Det er slik det ofte blir når det meldes vind fra havet og steiksol. Tåke aner dere knapt hva er nede på Østlandet. 

At værmelderstasjoner som yr og storm ikke har plukket tåka opp og faktisk melder dette, er helt sprøtt. Vi skulle hatt en fantastisk sommerdag nå, men istedenfor har vi full "høst" nå.

Dere har alltid finere vær, både sommer og vinter, på Østlandet. Selv en god nord-norsk sommer kan ikke sammenligne seg med en middels svak sommer på Østlandet. Dere har blitt bortskjemte. Det er det dere er rammet av. Og ikke værsyka. Sommeren på Østlandet har faktisk ikke vær ille. Den har ikke vært like fantastisk som ellers, men ikke ille. Mer normalt.

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud som dere syter der nede. 🥴 I dag er det meldt 23 grader og steiksol her jeg bor i nord, men vet dere hva været faktisk er? Det er tåke. Tåka henger over kysten i nord nå. Tåka er så tjukk at vi knapt ser naboene, og må ha lys på inne fordi det er så mørkt. Og det er 13 grader ute. Det er slik det ofte blir når det meldes vind fra havet og steiksol. Tåke aner dere knapt hva er nede på Østlandet. 

At værmelderstasjoner som yr og storm ikke har plukket tåka opp og faktisk melder dette, er helt sprøtt. Vi skulle hatt en fantastisk sommerdag nå, men istedenfor har vi full "høst" nå.

Dere har alltid finere vær, både sommer og vinter, på Østlandet. Selv en god nord-norsk sommer kan ikke sammenligne seg med en middels svak sommer på Østlandet. Dere har blitt bortskjemte. Det er det dere er rammet av. Og ikke værsyka. Sommeren på Østlandet har faktisk ikke vær ille. Den har ikke vært like fantastisk som ellers, men ikke ille. Mer normalt.

Akkurat sånn er det. På tross av sol er det ikke gitt at det er varmt. Meldt varmt i Tromsø i dag. Men tåka lå tett godt utpå formiddagen , og i tillegg er det iskald vind. Som det ofte er her. Tipper ts hadde flytta fort tilbake etter et år her nord med lang, kald vinter, og ekte Nord-Norsk sommer.

Anonymkode: e14d1...cea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt til Indre Troms 🙂. To varme og tørre somre på rad nå. Stabilt og kaldt vintervær uten så mye sørpe og hålke. Husk at det ofte er noen grader kjøligere ved kysten pga havtåke osv.

Anonymkode: 95a7b...530

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det har kun vært ca. Fem varme dager på Østlandet i hele sommer. Sånn var det i fjor også. Mye fint i mai i år og i juni i fjor men det var kun en måned sommer. Og fem varme dager i juni og halve juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har kun vært ca. Fem varme dager på Østlandet i hele sommer. Sånn var det i fjor også. Mye fint i mai i år og i juni i fjor men det var kun en måned sommer. Og fem varme dager i juni og halve juli.

Akkurat. Dere har allerede hatt èn måned sommer. Hos oss heter det så fint "sommeren kommer på en søndag, og så er det over". 

Vi har hatt 2 dager over 20 grader og 8 dager over 15 grader hittil i år, der mai, juni og juli er inkludert. I snitt 8 grader på to måneder.

Til sammenligning lå Oslo over 20 grader nær hele mai måned, samt både begynnelsen og slutten av juni. I snitt 16 grader på to måneder.

Altså, beklager, men jeg klarer bare ikke finne et snev av sympati for dere. Også må jeg le når dere ønsker å flytte nordover fordi vi tilfeldigvis har et par uker med bra meldt vær, selv om man ligger innballet i tåke.... :D 

For all del, flytt nordover. Dere er hjertelig velkommen. Vi trenger folk. Men kom ikke hit pga været, for da blir dere yderst snar. ;) 

God sommer folkens! 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynner å tro at løsningen er å bli digital nomade. Da kan man alltid styre snuten dit det er bra vær, så lenge det er internett der. For meg hadde det vært helt fantastisk. Aldri mer drittsommer som dette, og aldri mer norsk vinter med snø og elendighet. 

Men hvor lenge kan vi egentlig ha kontinuerlig drittvær her på Østlandet? Det begynner jeg å lure på. Vi snakker nesten uavbrutt i 2-2,5 år nå. Det må da snart bli vår tur til å få stabilt fint vær over en lenger periode?

Anonymkode: a03eb...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg bor i Trøndelag, ikke i Nord-Norge, og vi har selvsagt et annet klima enn dere - men likevel mye våtere og kaldere enn Nord-Norge. Og jeg kan bare skrive under på at østlendinger klager noe vanvittig på været, selv om været slett ikke er så verst. Men klart, hvis man forventer 25-30 grader og sol hele juli, så blir fallhøyden stor.

Anonymkode: 23dd5...890

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...