Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har muligens ocd. Har endel ritualer med å telle ting, bokstaver osv. Men jeg opplever ingen angst knyttet til fravær av disse ritualene. Jeg tror ikke at noen dør hvis jeg ikke skriver ned underteksten fra TVen på låret mitt. Jeg klarer å stoppe meg selv uten ubehag. Men starter opp igjen uten å tenke meg om. Jeg opplever til en viss grad at det er knyttet opp mot følelser. Jeg har ekstra mye aktivitet i kjedelige eller ukomfortable situasjoner. Men absolutt ingen angst, katastrofetanker eller lignende. Høres det ut som ocd?

Anonymkode: 3a8c1...6fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje mer adhd?

Anonymkode: 62887...c3e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde heller ikke at jeg hadde angst, greia var at jeg ikke visste at den følelsen jeg kjente var angst. Jeg kunne si at jeg ikke var redd for noe, at alt var greit, hjernen var på en måte tom eller blank, men kroppen min var like fullt stresset av ting jeg ikke var bevisst at plaget meg.

Anonymkode: 37c2b...c74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg trodde heller ikke at jeg hadde angst, greia var at jeg ikke visste at den følelsen jeg kjente var angst. Jeg kunne si at jeg ikke var redd for noe, at alt var greit, hjernen var på en måte tom eller blank, men kroppen min var like fullt stresset av ting jeg ikke var bevisst at plaget meg.

Anonymkode: 37c2b...c74

Så interessant! Jeg skal prøve å kjenne etter når jeg starter med ritualene. Kan du fortelle litt mer rundt det? 😊

Skrevet

Medisiner er den beste behandlingen mot OCD. SSRI eller SNRI. Selv tar jeg Efexor og det har gjort min OCD mye bedre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har muligens ocd. Har endel ritualer med å telle ting, bokstaver osv. Men jeg opplever ingen angst knyttet til fravær av disse ritualene. Jeg tror ikke at noen dør hvis jeg ikke skriver ned underteksten fra TVen på låret mitt. Jeg klarer å stoppe meg selv uten ubehag. Men starter opp igjen uten å tenke meg om. Jeg opplever til en viss grad at det er knyttet opp mot følelser. Jeg har ekstra mye aktivitet i kjedelige eller ukomfortable situasjoner. Men absolutt ingen angst, katastrofetanker eller lignende. Høres det ut som ocd?

Man kan ha tvangshandlinger og/ eller tvangstanker uten at det kvalifiserer for OCD

Anonymkode: 7c56e...46f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å la være å gjøre disse tingene en hel dag. Om du gjør slike ting likevel fordi du ikke tenker deg om ville jeg kanskje heller tenkt at du bare har tics. Jeg har det slik som du, og jeg har tourettes i alle fall. 

Anonymkode: 7a60f...b44

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke OCD om det ikke medfører noen form for ubehag/bekymring/nedsatt fungering. Det er en helt klar, ufravikelig betingelse for å stille diagnosen. Nå er det ingen forutsetning at man tror f.eks. at noen vil dø om man ikke gjennomfører disse tvangshandlingene, tvert imot forstår man at de er irrasjonelle, men det å slutte må være forbundet med markert ubehag.

Du har åpenbart en del vaner, ritualer eller tics, alt ettersom, og selve handlingene høres like ut som de mange med OCD opplever. Men dette er ingen tvangslidelse/OCD etter boka, selv om en del sikkert kaller dette OCD i dagligtalen slik en del kaller all uro ADHD eller alle vonde minner PTSD. Det er klare diagnosekriterier og du faller rett og slett utenfor dem.

Anonymkode: f3302...0b8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...