AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #1 Skrevet 14. juli 2024 Jeg er nå 48, og vil gjerne gå av med pensjon når jeg er 59 eller 60. Hvor mye sparepenger må man ha får å gjøre det? Anonymkode: 68646...90d
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #2 Skrevet 14. juli 2024 48 år og har ikke en viss aning om eget forbruk og generelle økonomi? Lykke til. Anonymkode: b4d09...606 3
Seff Skrevet 14. juli 2024 #3 Skrevet 14. juli 2024 Hva slags forbruk regner du med å ha når du går av med pensjon? Lag deg et budsjett, så ser du hvor mye du trenger. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #4 Skrevet 14. juli 2024 Om man ikke klarer å sette opp et forslag, gitt mulighet for sparing, inntekt, og ønsket forbruk, så er det en ekstremt dårlig ide. Anonymkode: f6b9e...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #5 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): 48 år og har ikke en viss aning om eget forbruk og generelle økonomi? Lykke til. Anonymkode: b4d09...606 Så snill du er som gir vennlige og nyttige råd.. Anonymkode: 96bd8...6cb 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #6 Skrevet 14. juli 2024 Du kan ikke gå av med pensjon før du er 62 år (og da kun hvis du har nok opptjening). I årene før det står du helt uten inntekt. Du må regne ut hva du vil få i pensjon hvis du starter uttak i ulik alder. Beregn hvor mye penger du trenger for livsopphold - dette kan endre seg over tid, for eksempel hvis du reiser mye i 60-årene, eller må kjøpe mange tjenester i hjemmet i 80-årene. Vurder hvor lang tid du regner med å leve basert på egen helse per nå og familiehistorie. Og ha en plan for hva som skjer hvis du lever i 15 år lengre… Vurder hvordan du ønsker å spare (risiko). Har du formue allerede som kan benyttes til livsopphold? Hvordan er det med bolig? Når du finner ut av disse tingene, kan du beregne hvordan - eller om - du kan finansiere å slutte å jobbe så tidlig. Anonymkode: 5321d...e71 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #7 Skrevet 14. juli 2024 Hva jobber du med som gir en mulighet for pensjon før fylte 62 år? du vet det heter «å gå av MED pensjon»? Pensjon er opptjening man gjør frem til fylte 62 år. Du kan logge inn på «min pensjon» på nav og så kan du se hva du kan ta ut i ulik alder, men her er ikke privat opptjening av pensjon tatt med. Mange arbeidsgivere tilbyr privat opptjening av pensjon i tillegg til lønn. Faktisk er dette svært viktig å forhøre seg om. Det du har spart privat er det du kan leve av om du slutter å jobbe ved 59 eller 60 års alder, men du går ikke av MED pensjon om du ikke har en meget spesiell avtale med arbeidsgiver (som noen faktisk har, men det er gjerne ikke folk som spør etter det på kg, men de som har to sifret millionlønn i året) Anonymkode: c6c2b...7de 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva jobber du med som gir en mulighet for pensjon før fylte 62 år? du vet det heter «å gå av MED pensjon»? Pensjon er opptjening man gjør frem til fylte 62 år. Du kan logge inn på «min pensjon» på nav og så kan du se hva du kan ta ut i ulik alder, men her er ikke privat opptjening av pensjon tatt med. Mange arbeidsgivere tilbyr privat opptjening av pensjon i tillegg til lønn. Faktisk er dette svært viktig å forhøre seg om. Det du har spart privat er det du kan leve av om du slutter å jobbe ved 59 eller 60 års alder, men du går ikke av MED pensjon om du ikke har en meget spesiell avtale med arbeidsgiver (som noen faktisk har, men det er gjerne ikke folk som spør etter det på kg, men de som har to sifret millionlønn i året) Anonymkode: c6c2b...7de Jeg vil gjerne korrigere innlegget mitt. I Norge går man/kan man gå av med ALDERSpensjon ved fylte 67 år. Det er kun dersom man har non pensjonsopptjening at man kan gå av ved fylte 62 år. jo lengre du jobber, jo høyere utbetaling får du. Pensjonen er en pott som blir fordelt i alle år etter du går av MED pensjon. om du planlegger å slutte å jobbe når du er 60 år må du si opp stillingen din og har dermed ingen inntekt utenom oppsparte midler. Om du ikke har høy nok opptjening må du vente til du er 67 år før du går av MED alderspensjon. Om du har høy non opptjening kan du gå av med pensjon ved fylte 62 år, men da blir utbetalingene mindre per år, både fordi du mister fem år med opptjening, og fordi potten skal spres utover flere år. det høres ut som om du bør få deg en rådgivningstimer i banken og kontakte nav for en bedre forklaring. Sjekk også med din arbeidsgiver om pensjonsopptjening. Anonymkode: c6c2b...7de 2
Sniff76 Skrevet 14. juli 2024 #9 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så snill du er som gir vennlige og nyttige råd.. Anonymkode: 96bd8...6cb Kan lure på hvor hyggelig tone det er rundt slike f.eks. i lunsj/pauser på jobben eller når de har besøk av venner. 😷 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #10 Skrevet 14. juli 2024 Husk at eventuell AFP faller bort totalt, om du ikke står i jobb den dagen du blir 62 år, og søker om denne utbetalingen. (kan ikke søkes om dette før du har blitt 62, og fortsatt står i jobb) Anonymkode: 014fd...17c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 Jeg skal ikke jobbe til jeg blir 70 hvert fall. Selv om staten vil at jeg skal det. Ingen på min side av slekta blir gammel. Så jeg sparer mye for å kan gå av tidlig. Heldigvis så eier jeg bedriften selv så jeg har Max pensjonsparing der å. Mannen vet at jeg ikke ønsker å jobbe lenge. Så han gjør alt for at jeg kan gå av tidlig. Han ønsker ikke å gå av tidlig for han elsker å jobbe. Og elsker å ha mange baller i lufta. Anonymkode: acd9e...c87 1
Schmuhu Skrevet 14. juli 2024 #12 Skrevet 14. juli 2024 (endret) Din pensjon består av tre deler. Folketrygd, pensjon via arbeidsgivere og egne midler. Om du ønsker å gå av med pensjon tidlig, så går dette kun med egne oppsparte midler. Slik som de andre påpeker, så kan en tidlig pensjonering påvirke de første to delene. Dermed gjenstår dine oppsparte midler. La oss si du ønsker å gå av med 60 og at du ønsker å kunne leve kun av oppsparte midler. Med en antakelse om at du blir 90, så må du altså ha nok i potten din for 30år. Med et forbruk på 20k i måneden, så trenger du altså hele 7,2 millioner i oppsparte midler. Vær obs på at disse midlene må justeres for inflasjon, avkastning og skatt. Med kun 12 år frem til då, så kan dette bli vanskelig for vanlig dødelige, gitt at du starter fra 0 kroner i dag. Jo, du kan gjøre antakelser om de andre to delene og eventuell justere på regnestykket. Kanskje har du heller ikke behov for 20k i måneden. Regnestykket blir fort en svær individuell sak. Schmuhu Endret 14. juli 2024 av Schmuhu 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #13 Skrevet 15. juli 2024 Schmuhu skrev (5 timer siden): Din pensjon består av tre deler. Folketrygd, pensjon via arbeidsgivere og egne midler. Om du ønsker å gå av med pensjon tidlig, så går dette kun med egne oppsparte midler. Slik som de andre påpeker, så kan en tidlig pensjonering påvirke de første to delene. Dermed gjenstår dine oppsparte midler. La oss si du ønsker å gå av med 60 og at du ønsker å kunne leve kun av oppsparte midler. Med en antakelse om at du blir 90, så må du altså ha nok i potten din for 30år. Med et forbruk på 20k i måneden, så trenger du altså hele 7,2 millioner i oppsparte midler. Vær obs på at disse midlene må justeres for inflasjon, avkastning og skatt. Med kun 12 år frem til då, så kan dette bli vanskelig for vanlig dødelige, gitt at du starter fra 0 kroner i dag. Jo, du kan gjøre antakelser om de andre to delene og eventuell justere på regnestykket. Kanskje har du heller ikke behov for 20k i måneden. Regnestykket blir fort en svær individuell sak. Schmuhu Schmuhu skrev (5 timer siden): Din pensjon består av tre deler. Folketrygd, pensjon via arbeidsgivere og egne midler. Om du ønsker å gå av med pensjon tidlig, så går dette kun med egne oppsparte midler. Slik som de andre påpeker, så kan en tidlig pensjonering påvirke de første to delene. Dermed gjenstår dine oppsparte midler. La oss si du ønsker å gå av med 60 og at du ønsker å kunne leve kun av oppsparte midler. Med en antakelse om at du blir 90, så må du altså ha nok i potten din for 30år. Med et forbruk på 20k i måneden, så trenger du altså hele 7,2 millioner i oppsparte midler. Vær obs på at disse midlene må justeres for inflasjon, avkastning og skatt. Med kun 12 år frem til då, så kan dette bli vanskelig for vanlig dødelige, gitt at du starter fra 0 kroner i dag. Jo, du kan gjøre antakelser om de andre to delene og eventuell justere på regnestykket. Kanskje har du heller ikke behov for 20k i måneden. Regnestykket blir fort en svær individuell sak. Schmuhu Men da må man vel leve av oppsparte midler kun fra man går av som 60åring til pensjonsalder 67år? Anonymkode: b3a89...e61 1
Macaron Skrevet 15. juli 2024 #14 Skrevet 15. juli 2024 Du får sette opp et budsjett på forbruket ditt nå så ser du raskt hva du trenger av inntekt hver måned. Så ganger du opp med 12måneder og de årene før du får afp/pensjon. Da har du beløpet du trenger. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #15 Skrevet 15. juli 2024 Macaron skrev (Akkurat nå): Du får sette opp et budsjett på forbruket ditt nå så ser du raskt hva du trenger av inntekt hver måned. Så ganger du opp med 12måneder og de årene før du får afp/pensjon. Da har du beløpet du trenger. Og så må man ikke glemme at forbruket i dag, kan fort endre seg. Noen tenker man trenger mindre penger som eldre, men glemmer gjerne at man kan ha behov for en del medisiner eller behandling (som ikke nødvendigvis er gratis!) når man er eldre, eller et boligen trenger større vedlikeholdsarbeid. Ikke glem å legge inn det uforutsette og. Men det er mer kritisk at du ikke selv klarer tenke dette TS, men forventer at tilfeldige personer på et forum skal gi deg et tall. Stoler du bare blindt på det tallet? Hvilke tanker har du gjort selv om hva du trenger? Anonymkode: ae0cb...7d3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #16 Skrevet 15. juli 2024 Jeg er med i FIRE-bevegelsen, som står for Financial Independence Retire Early. Der er vi en hel gjeng som sparer opp penger for å pensjonere oss som unge. Finn facebookgruppa vår FIRE Norge, så kan du lære om konseptet. Anonymkode: aeaa2...5e9 1
exictence Skrevet 15. juli 2024 #17 Skrevet 15. juli 2024 https://www.nettavisen.no/kjendis/atle-pettersen-om-pensjonist-planer-livet-er-for-kort/s/5-95-1897801
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #18 Skrevet 15. juli 2024 Hva tror du at du kommer til å ha i boutgifter? Lån, eiendomsskatt, strøm, ved, kommunale utgifter? Utgifter til forsikringer? Har du bil, som må repareres innimellom, byttes ut osv? Hvordan har du tenkt å leve? Skal du reise, eller andre ting som koster? Har du en stor bufferkonto til evt reparasjoner i hjemmet? Tannlege, briller osv. Du kan jo leve til du er minst 90. Så ta hensyn til at du trenger penger i over 30 år til. Om du får lav pensjon, så holder ofte ikke denne. Anonymkode: 6b2d9...63c
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #19 Skrevet 15. juli 2024 Jeg satser på å ha i overkant av 3 mill spart opp til jeg går av med AFP ved 62 år og så tar jeg ut 10 000 i mnd for å spe på pensjonen. Holder ut min levetid i hvert fall. Anonymkode: 7b527...d72
Hololo Skrevet 15. juli 2024 #20 Skrevet 15. juli 2024 On 7/14/2024 at 8:26 PM, AnonymBruker said: Så snill du er som gir vennlige og nyttige råd.. Anonymkode: 96bd8...6cb men hn er ikke helt på jorde da, dette kan jo variere voldsomt fra person til person.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå