Gå til innhold

Blir verre i muskler og ledd av varme?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg ikke skjønner det her, når jeg feks. leser om leddgikt så virker det som varme faktisk hjelper de med leddgikt. 

Så hva han det være?

Har lurt på om det er placebo, og bare tilfeldig at jeg noen ganger har en opplevelse av å bli verre og stiv med varme. Men nå føler jeg ikke det er noe tvil, det har vært så dårlig vær denne sommeren, men nå i helgen når det endelig ble litt fint så har jeg vært så stiv og tung, spesielt i knærne (begge to) denne helgen. Har en skade i høyre kne, så er allerede stiv der fra før, men det var ekstra ille i helgen og stivere enn vanlig + at det friske kneet mitt som jeg vanligvis ikke har vondt i ble vondt og føltes stivt. Føltes egentlig ut som hele kroppen var for tung for knærne. Har ikke bare vondt i knærne, men i resten av kroppen også, hofter/rygg osv, skuldre osv, så kroppen har bare føltes jævlig i varmen. Det er rett og slett slitsomt og vondt å bevege seg.

Det har vært opp mot 26 grader, og nesten tropenatt i natt. Nå i ettermiddag når temperaturen begynte å synke så jeg er såpass merkbart bedre sammen med temperaturendringen at det ikke kan være tilfeldig, det er noe med varmen. Smerten i venstre kne er som forduftet, føler meg ganske lett og ledig i kroppen nå i sammenligning med hele helgen, det kan ikke være tilfeldig.

Jeg har ikke slått ut på prøver på revmatisme altså, eneste funn jeg har på blodprøver er lett forhøyet hvite og røde blodceller, som jeg skjønte ikke var annet enn uspesifikt kan komme av en forkjølelse eller stress.

Så da lurer jeg på hva det kan være og om dere med leddgikt opplever forbedring av varme, og ikke forverring sånn som meg?

Anonymkode: 53afd...362

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte når det blir veldig varmt og jeg har Sjøgrens sykdom + fibromyalgi. Ikke sikker på hvem av dem som blir verre i varmen, men har lest at enkelte andre med ss har samme problemet så mest sannsynlig den. 

Anonymkode: 6a6fa...3d4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også sjøgrens og annen bindevevssykdom (ikke fibromyalgi), og blir verre og stivere av varme og sol når det er mye. Revmatologen har bedt meg unngå det, faktisk, det er en kjent trigger. 

Anonymkode: f2f41...0c8

AnonymBruker
Skrevet

For min del er det ikke varmen i seg selv som gjør meg stiv og smertepreget, men at varmen ofte fører med seg ustabilt og fuktig vær.  Det merker jeg gjerne 2-3 dager før det kommer.

Stabil tørr varme derimot er veldig godt for musklene og leddene mine :)

Anonymkode: 7abac...1d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har det på akkurat samme måte når det blir veldig varmt og jeg har Sjøgrens sykdom + fibromyalgi. Ikke sikker på hvem av dem som blir verre i varmen, men har lest at enkelte andre med ss har samme problemet så mest sannsynlig den. 

Anonymkode: 6a6fa...3d4

Moren min har fibromyalgi og blir bedre i varmen

Anonymkode: 42b2c...11c

Skrevet

Jeg har slitasje gikt og fibromyalgi. Blir stivere , mere smerter og hovner opp i ledda ved varmt vær.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har FM og mange sier varmen hjelper men for min del er det motsatt. Når det tipper 20 grader så blir det verre for min del. Kropp og sjel trives best med 10-15 grader og stabilt vær. Hadde et år jeg ble bedre men det tror jeg var tilfeldig for det har bare gjort ting verre de siste årene. Er så drittlei å ha vondt hele tiden uten at jeg får gleden av å gjøre ting. Før så var jeg vond i kroppen etter trening eller å gått topptur, nå våkner jeg med vondt uten at jeg har gjort en jævla ting.

Blir og tatt prøver av i hytt og pine og har ikke noe utslag, eneste jeg har funnet ut er at jeg har genet for cøliaki og så har de røde blodplatene en liten økning på de siste prøvene, rett over normalen. 

Anonymkode: 9d91e...72c

AnonymBruker
Skrevet

Hormonforstyrrelser 

Anonymkode: eb8a3...9bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 19.34):

Må si jeg ikke skjønner det her, når jeg feks. leser om leddgikt så virker det som varme faktisk hjelper de med leddgikt. 

Så hva han det være?

Har lurt på om det er placebo, og bare tilfeldig at jeg noen ganger har en opplevelse av å bli verre og stiv med varme. Men nå føler jeg ikke det er noe tvil, det har vært så dårlig vær denne sommeren, men nå i helgen når det endelig ble litt fint så har jeg vært så stiv og tung, spesielt i knærne (begge to) denne helgen. Har en skade i høyre kne, så er allerede stiv der fra før, men det var ekstra ille i helgen og stivere enn vanlig + at det friske kneet mitt som jeg vanligvis ikke har vondt i ble vondt og føltes stivt. Føltes egentlig ut som hele kroppen var for tung for knærne. Har ikke bare vondt i knærne, men i resten av kroppen også, hofter/rygg osv, skuldre osv, så kroppen har bare føltes jævlig i varmen. Det er rett og slett slitsomt og vondt å bevege seg.

Det har vært opp mot 26 grader, og nesten tropenatt i natt. Nå i ettermiddag når temperaturen begynte å synke så jeg er såpass merkbart bedre sammen med temperaturendringen at det ikke kan være tilfeldig, det er noe med varmen. Smerten i venstre kne er som forduftet, føler meg ganske lett og ledig i kroppen nå i sammenligning med hele helgen, det kan ikke være tilfeldig.

Jeg har ikke slått ut på prøver på revmatisme altså, eneste funn jeg har på blodprøver er lett forhøyet hvite og røde blodceller, som jeg skjønte ikke var annet enn uspesifikt kan komme av en forkjølelse eller stress.

Så da lurer jeg på hva det kan være og om dere med leddgikt opplever forbedring av varme, og ikke forverring sånn som meg?

Så du har ikke noe revmatisk sykdom, men du har problemer med kne og lurer på om de mer revmatiske sykdommer blir verre i varmen? Jeg spør bare fordi jeg ikke helt klarer å få fatt i hva du lurer på.

Anonymkode: 88f79...4e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hormonforstyrrelser 

TS her, dette er interessant. Kan du utdype mer?

Har skjedd en del med meg etter fylte 30 år, svetter mer osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du har ikke noe revmatisk sykdom, men du har problemer med kne og lurer på om de mer revmatiske sykdommer blir verre i varmen? Jeg spør bare fordi jeg ikke helt klarer å få fatt i hva du lurer på.

Jeg lurer på om det stemmer at de med revmatisk sykdom blir bedre i varmen, eller om det også opplever å bli verre ved noen temperaturer, og ser det er litt ymse svar.

Jeg har ikke slått ut på revmatiske blodprøver, det er ikke det samme som at jeg ikke har revmatisk sykdom da jeg ikke har vært hos revmatolog. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg lurer på om det stemmer at de med revmatisk sykdom blir bedre i varmen, eller om det også opplever å bli verre ved noen temperaturer, og ser det er litt ymse svar.

Jeg har ikke slått ut på revmatiske blodprøver, det er ikke det samme som at jeg ikke har revmatisk sykdom da jeg ikke har vært hos revmatolog. 

Om det ikke har slått ut på noe Bio markører på blodprøver er det veldig rart å tenke i retning av leddgikt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om det ikke har slått ut på noe Bio markører på blodprøver er det veldig rart å tenke i retning av leddgikt

Det er da flere revmatiske sykdommer enn leddgikt, og ikke alle slår ut på blodprøver. Står blant annet i tråden her for FM. Et svar her som nevnte at eneste prøven den slo ut på var litt over normalverdi på røde blodplater, samme som meg!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har allerede ulcerøs kolitt, en autoimmun sykdom. Legen min sa at man kan oppleve leddplager knyttet til tarmsykdommen som ofte ikke slår ut på vanlige revmatiske blodprøver.

AnonymBruker
Skrevet

Har RA og FM jeg blir bedre når det er varmt over tid som i syden. En dag med varmt fint vær hjelper ikke meg. 

Anonymkode: fee68...6ce

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

TS her, dette er interessant. Kan du utdype mer?

Har skjedd en del med meg etter fylte 30 år, svetter mer osv.

https://www.klikk.no/helse/doktoronline/sykdommer/silje-levde-med-sterke-smerter-i-et-helt-ar-ingen-fant-ut-hva-som-var-galt-7186293

https://www.oslojordmor.no/overgangsalder/perimenopause-30-symptomer/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har allerede ulcerøs kolitt, en autoimmun sykdom. Legen min sa at man kan oppleve leddplager knyttet til tarmsykdommen som ofte ikke slår ut på vanlige revmatiske blodprøver.

Og det kan godt stemme, men leddplager er ikke automatisk revamatisk og så lenge det ikke slår på noen bio markører er det heller ikke det 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det kan godt stemme, men leddplager er ikke automatisk revamatisk og så lenge det ikke slår på noen bio markører er det heller ikke det 😊

Psoriarsisartritt slår feks. ikke ut på blodprøver, og det er en revmatisk sykdom. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever også mer smerte i kroppen når det er varmt. Spesielt ledd i knær og fingre. Jeg har søkt opp andres erfaringer om det samme, og vi er i hvert fall ikke alene om det. Det finnes studier om hvordan personer med reumatisme opplever at været påvirker dem. Mener å huske at rundt 5% opplever forverring ved sol og varme. Men det er jo opplest og vedtatt at varme er bra, kulde er dårlig, og da blir man ikke trodd av helsepersonell. 

Anonymkode: 6970d...8d6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 19.34):

Så hva han det være?

Jeg reagerer på ustabilt vær, men har opplevd bedring av nedkjøling. En periode på 8 uker hadde jeg sterke smerter i knærne, de ble nesten helt bra av å bli nedkjølt av is. En varm dusj hjalp ingenting, heller ikke smertestillende. 

Har heller ikke noe bevis på at jeg sliter med revmatisme. Men det er som om jeg har kronisk betennelse i 5-6 ledd av gangen. Har blitt utredet gjennom 4 år uten å få svar så jeg har gitt opp litt. Jeg tenker at jeg sparer energi på å lære meg å leve med smerter. 

Anonymkode: 2326e...6d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...