AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #1 Skrevet 14. juli 2024 Nå har depresjonen min 10-årsjubileum og hvordan det føltes å ikke være deprimert er bare en fjernt, fjernt minne. Kan så vidt huske hvordan det var. Så, til dere som ikke er deprimerte, hvordan føles det? Anonymkode: 97765...a6f 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #2 Skrevet 14. juli 2024 Jeg er ikke så vant med å føle meg glad, men jeg ble glad for noen uker siden og da kjentes kroppen lett som fjær. Området rundt mage og bryst føltes rolig og behagelig. Jeg følte jeg hadde energi til å gjøre hva jeg ville, kraft i armer og ben og skarpt hode som løste oppgaver lett som bare det og serverte meg fine tanker. Anonymkode: 52ca1...5ff
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #3 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke så vant med å føle meg glad, men jeg ble glad for noen uker siden og da kjentes kroppen lett som fjær. Området rundt mage og bryst føltes rolig og behagelig. Jeg følte jeg hadde energi til å gjøre hva jeg ville, kraft i armer og ben og skarpt hode som løste oppgaver lett som bare det og serverte meg fine tanker. Anonymkode: 52ca1...5ff Bra beskrevet, akkurat sånn jeg også opplever det. Noe som er sjeldent, siden jeg har vært deprimert siden jeg var liten. Anonymkode: 27a23...b3c 2
Purple_Pixiedust Skrevet 14. juli 2024 #4 Skrevet 14. juli 2024 Jeg har shizoaffektiv lidelse så sliter mye med depresjon selv. Men har perioder også uten depresjon. Å ikke være deprimert føles som om alt som hverdagen innebærer ikke føles som å bestige mount Everest. Den tunge og trykkende følelsen er ikke der. Selv kjedelige ting får jeg til. Eller, de er vanskelig de også for jeg har vel negative symptomer fra shizoaffektiv lidelse, men det føles fortsatt lettere enn når deprimert. Jeg kjenner mer på lyst og ting er lystbetont. Som å være sosial. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #5 Skrevet 15. juli 2024 Livet er opp og ned for alle. det er ingen som er oppe hele tiden. Å tenke positivt om små ting. En fin sang, duften av blomster, smaken av ferskt godt brød, følelsen av velvære av en god dusj. Osv. Legg merke til og bli bevisst på alt som føles godt, etterhvert vil du kjenne på mer glede. Det er tankene dine som påvirker hvordan du føler deg, og følelsene dine påvirker handlingene og adferden din. fake it to you make it hjelper 💪🏼 Anonymkode: ef199...5d8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Skrevet 15. juli 2024 Jeg var deprimert som barn og ungdom. Hadde samtidig mye angst, så sliter litt med å skille på dem. Men det er rundt 8 år siden jeg har kjent på de følelsene nå. jeg kan fortsatt bekymre meg, stresse, bli kjempefornærmet og lei meg, henge meg opp i ting osv osv. men forskjellen er at det alltid føles håndterlig nå. Da jeg var deprimert følte jeg alltid at alt var så alt for stort og mye, jeg druknet hver eneste dag. Alt var uoverkommelig og jeg kunne liksom aldri starte. I tillegg var jeg utrolig lite interessert i noe som helst. nå blir jeg gira over enkle ting som tilbud i matbutikken, en ny og spennende oppskrift, at sola varmer, at noen sier noe morsomt. Og det er ikke bare en kortvarig glede heller, det varer! Selvsagt kjenner jeg ikke på lykkefølelse hele dagen, men jeg kjenner meg veldig ofte ila dagen takknemlig, lattermild, positiv, klar til å gjøre ting, energisk, lett i kroppen og generelt bra i min egen kropp. I tillegg til vanlige følelser som stress, slitenhet, irritasjon osv osv. men nå er det liksom en balanse på ting og svingningene er innenfor håndterbare rammer. første gangen jeg kan huske at jeg ville dø var jeg 8 år. Men mamma beskriver meg ofte som et angstfylt barn i de første leveårene også. Første gang jeg kan huske at jeg følte at jeg hadde en fremtid, et ønske om å leve et liv var jeg rundt 23 år, så gikk det litt opp og ned noen år før det stabiliserte seg i 25 års alderen. Anonymkode: fa5ab...d5d 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #7 Skrevet 15. juli 2024 Sliter med "kronisk" depresjon selv. Misunner de som ser glede i hverdagen.. Anonymkode: 48e42...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #8 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Livet er opp og ned for alle. det er ingen som er oppe hele tiden. Å tenke positivt om små ting. En fin sang, duften av blomster, smaken av ferskt godt brød, følelsen av velvære av en god dusj. Osv. Legg merke til og bli bevisst på alt som føles godt, etterhvert vil du kjenne på mer glede. Det er tankene dine som påvirker hvordan du føler deg, og følelsene dine påvirker handlingene og adferden din. fake it to you make it hjelper 💪🏼 Anonymkode: ef199...5d8 Greia er jo at ve depresjon så kjennes ikke gode ting godt. For eksempel er det en nedtur å spise ferskt brød når du håper på den gode smaken som pleier å behage, men så opplever at den er borte og brødet smaker ingenting. Anonymkode: 52ca1...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #9 Skrevet 15. juli 2024 Hvorfor er du så deprimert da? Anonymkode: 71992...193
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #10 Skrevet 15. juli 2024 Å ikke være deprimert er å våkne uten og føle seg helt jævlig. Fraværet av jævlighet, nok en forferdelig dag. Anonymkode: a2cf6...04b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #11 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor er du så deprimert da? Anonymkode: 71992...193 Depresjon trenger ikke komme av en hendelse eller noe man er misfornøyd med. Det er ofte en kjemisk ubalanse i hjernen. Anonymkode: ef199...5d8 1 1
Gjest Azarael Skrevet 15. juli 2024 #12 Skrevet 15. juli 2024 Jeg har hatt depresjon i mange år, den har forandret seg til sorg og ensomhet.... om jeg sitter hele tiden inne, så kan depresjonen komme tilbake så jeg unngår å sitte inne hele tiden.. å slite med sorg og ensomhet i tillegg til alt annet, det er kjempevondt.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #13 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 19.12): Nå har depresjonen min 10-årsjubileum og hvordan det føltes å ikke være deprimert er bare en fjernt, fjernt minne. Kan så vidt huske hvordan det var. Så, til dere som ikke er deprimerte, hvordan føles det? Anonymkode: 97765...a6f Så vondt 🤍 føler med deg og kan relatere. Har selv en fysisk sykdom som påvirker negativt.. en type mild depresjon, er kronisk nedstemt, kjenner aldri noen gang på genuin glede som tidligere.. Tidligere kunne jeg kjenne en brusende glede/lykkefølelse bare over de små ting, som eksempelvis å kjøpe inn et tykkt, spennende påske blad jeg skulle kose meg med til påsken, små, små gleder kunne jeg kjenne på. Ei nå lenger og det er kjedelige og tøffe saker. Anonymkode: 70841...985
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #14 Skrevet 16. juli 2024 Jeg føler med deg❤️ Håper du har medisin som hjelper deg. Jeg har dystymi, en kronisk, lavgradig depresjon, som jeg har hatt fra ungdomstida. Har gått mye til psykolog opp gjennom åra, vært sykemeldt tre perioder siste tjue år, lest utallige selvhjelpsbøker, prøvd å ha en sunn livsstil, brukt massevis av tid på å puste, tenke positivt osv. Ingenting av dette har hjulpet på depresjonen min. Nå som jeg er over femti, har jeg endelig en fastlege som forstår hva dette er og jeg har i det siste året brukt Brintellix. Den løfter meg opp et hakk eller to, og gir meg energi og en følelse av optimisme. Den tar vekk kvernetanker og gjør bare alt lettere. Jeg våkner med fred i kropp og hode. Det tror jeg er følelsen av å ikke være deprimert. Anonymkode: ec3ad...b42
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #15 Skrevet 16. juli 2024 Jeg skjønner at dette ikke er enkelt, for jeg er ikke og har heller ikke vært deprimert. Her er noen leveregler jeg selv går etter- og som jeg anbefaler deg som er deprimert å gjøre: Kosthold og psyken henger sammen: Hva med å prøve et kosthold slik som Marit Kolby beskriver (google det om du ikke vet), altså begrense spisevinduet og kun spise riktig næringsrik mat. Det å bry seg om andre gjør også noe med psyken. Besøk et eldresenter, si hei til noen som sitter alene på bussen eller på en benk, vær snill mot dyr/ gi fugler mat. Spør den eldre naboen om du kan klippe gresset eller hekken, eller hjelpe noen med å bære varene ut i bilen fra butikken. Unn deg noe fint om du har råd til deg og som gjør deg glad. Jeg tror dette kan hjelpe på psyken- iallefall litt og verd å prøve- tror jeg ❤️ Anonymkode: 959d6...434 1 1
Gjest Hoia Skrevet 16. juli 2024 #16 Skrevet 16. juli 2024 Dette er et enkelt svar, og dette er ikke et psykologisk svar, da jeg ikke har kunnskap på det. Men det kan ha betydning lell. Men prøv å rykke deg helt ut av rutiner av og til. Det vil si ikke bruke noen toalettsaker, sminke, ikke spise mat fra heimen, leie deg inn på en hytte eller noe to-tre dager uten noen ting med deg, eller hoppe i havet, svette ut litt edder og galle, svette litt hver dag, og se om det påvirker humøret ditt. Da ser du om det har noe å si, om det er rutiner rundt deg som påvirker deg. Men nå skal jeg vitterlig ut fra KG, var bare en snarvisitt innom.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #17 Skrevet 16. juli 2024 Jeg er en veldig glad og lykkelig person, mens min mann er en deprimert type. Den største forskjellen er vel at jeg våkner glad og lett til sinns. Det finnes såklart dager med unntak. Jeg våkner til et vakkert barn som er like glad som meg. Vi lager god frokost og en varm kopp kaffe som nytes. Jeg tar ofte en løpetur og setter pris på det enkle hverdagsliv uten krig, flukt, fattigdom, død og elendighet som så mange andre opplever. Jeg vet jeg er heldig som har helsen min, barnet mitt, og familie og venner forøvrig. Jeg vet at jeg er blant de kanskje 10% på jorden (om ikke mindre) som har hus, et kjøleskap fylt med god mat, rent vann i springen og komforten av å vite at jeg har friheten til å gjøre hva jeg vil her i livet. Mentaliteten min er som du sikkert leser positivt rettet. Min mann våkner derimot trøtt og ofte nedstemt etter en natt med lite søvn. Han har ofte et tyngre "teppe" liggende over seg som demper gleden over alt det han faktisk har i livet selv om han setter pris på å ha det. Likevell er livet hans likevel stor sett fylt med latter og glede etter en litt tyngre start. Han må bare jobbe litt hardere for å føle.. Anonymkode: ef5b4...396 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #18 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er en veldig glad og lykkelig person, mens min mann er en deprimert type. Den største forskjellen er vel at jeg våkner glad og lett til sinns. Det finnes såklart dager med unntak. Jeg våkner til et vakkert barn som er like glad som meg. Vi lager god frokost og en varm kopp kaffe som nytes. Jeg tar ofte en løpetur og setter pris på det enkle hverdagsliv uten krig, flukt, fattigdom, død og elendighet som så mange andre opplever. Jeg vet jeg er heldig som har helsen min, barnet mitt, og familie og venner forøvrig. Jeg vet at jeg er blant de kanskje 10% på jorden (om ikke mindre) som har hus, et kjøleskap fylt med god mat, rent vann i springen og komforten av å vite at jeg har friheten til å gjøre hva jeg vil her i livet. Mentaliteten min er som du sikkert leser positivt rettet. Min mann våkner derimot trøtt og ofte nedstemt etter en natt med lite søvn. Han har ofte et tyngre "teppe" liggende over seg som demper gleden over alt det han faktisk har i livet selv om han setter pris på å ha det. Likevell er livet hans likevel stor sett fylt med latter og glede etter en litt tyngre start. Han må bare jobbe litt hardere for å føle.. Anonymkode: ef5b4...396 Høres ut som din mann har søvnproblemer . Kanskje han burde sjekkes for søvnapné ? Anonymkode: 03c99...c0e 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #19 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som din mann har søvnproblemer . Kanskje han burde sjekkes for søvnapné ? Anonymkode: 03c99...c0e Han har søvnproblemer ja, men det er grunnet ptsd. Han har nok mye indre uro. Anonymkode: ef5b4...396
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #20 Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg er en veldig glad og lykkelig person, mens min mann er en deprimert type. Den største forskjellen er vel at jeg våkner glad og lett til sinns. Det finnes såklart dager med unntak. Jeg våkner til et vakkert barn som er like glad som meg. Vi lager god frokost og en varm kopp kaffe som nytes. Jeg tar ofte en løpetur og setter pris på det enkle hverdagsliv uten krig, flukt, fattigdom, død og elendighet som så mange andre opplever. Jeg vet jeg er heldig som har helsen min, barnet mitt, og familie og venner forøvrig. Jeg vet at jeg er blant de kanskje 10% på jorden (om ikke mindre) som har hus, et kjøleskap fylt med god mat, rent vann i springen og komforten av å vite at jeg har friheten til å gjøre hva jeg vil her i livet. Mentaliteten min er som du sikkert leser positivt rettet. Min mann våkner derimot trøtt og ofte nedstemt etter en natt med lite søvn. Han har ofte et tyngre "teppe" liggende over seg som demper gleden over alt det han faktisk har i livet selv om han setter pris på å ha det. Likevell er livet hans likevel stor sett fylt med latter og glede etter en litt tyngre start. Han må bare jobbe litt hardere for å føle.. Anonymkode: ef5b4...396 Takk for god beskrivelse. (jeg er ikke TS) Hvis du som ikke er deprimert opplever motgang, enten at folk på jobb er vanskelige og kritiske, og skaper "drama", eller noen slenger med leppa til deg på privaten eller fremmede, hvordan tenker du rundt slike situasjoner? Altså ikke stor dramatikk, men sånn hverdags-stress. Jeg tror jeg har vært ca. deprimert hele livet, så det var veldig interessant å lese det du beskrev. Anonymkode: 736d6...b41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå