Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner audiografer som gjør absolutt hele jobben med utredning, tilpasning, søker NAV om apparater etc. Pasienten må innom ansvarlig ØNH for papirer, ØNH sitter på en annen klinikk. 

De har behandlingsrom på et helsesenter som har mange fysikalske tjenester. 

Anonymkode: 32cfc...832

Ja kan hende det ennå går i enkelte deler av landet. I trøndelag prøvde de men helde midt avslutta det ganske fort, så alle de som hadde kjøpt deler av en større praksis måtte bare legge ned rett etterpå, for dem krevde at audiografene og ønh legene jobbet på samme klinikk for at pasientene skulle få høreappratene dekket av det offentlige. Tro meg - hadde det vært en lettvindt løsning på dette hadde det vært flere som gjorde det, tenk hvor deilig å kunne bosatt seg på landet og dekket et par kommuner med gæmliser, men i stedet som nå så MÅ man i praksis bo i en by hvor det er ønh lege. Det er jo en grunn til at dette er vanskelig og det er at ønh legene nekter å gi slipp på oss for da taper de så jævla mye penger. Det er mange eldre som trenger høreapparat, men forrutenom dem - hvor ofte har yngre folk behov for å gå til en ønh lege i løpet av livet? Jeg er godt oppi åra 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aubree skrev (Akkurat nå):

Ja kan hende det ennå går i enkelte deler av landet. I trøndelag prøvde de men helde midt avslutta det ganske fort, så alle de som hadde kjøpt deler av en større praksis måtte bare legge ned rett etterpå, for dem krevde at audiografene og ønh legene jobbet på samme klinikk for at pasientene skulle få høreappratene dekket av det offentlige. Tro meg - hadde det vært en lettvindt løsning på dette hadde det vært flere som gjorde det, tenk hvor deilig å kunne bosatt seg på landet og dekket et par kommuner med gæmliser, men i stedet som nå så MÅ man i praksis bo i en by hvor det er ønh lege. Det er jo en grunn til at dette er vanskelig og det er at ønh legene nekter å gi slipp på oss for da taper de så jævla mye penger. Det er mange eldre som trenger høreapparat, men forrutenom dem - hvor ofte har yngre folk behov for å gå til en ønh lege i løpet av livet? Jeg er godt oppi åra 

Fortsettelse: Og har ennå ikke hatt behov for en ørelege 🤣 

AnonymBruker
Skrevet
Aubree skrev (16 minutter siden):

Fortsettelse: Og har ennå ikke hatt behov for en ørelege 🤣 

Det finnes mange unge høreapparatbrukere. Selvsagt flere eldre enn yngre, men det er altså en solid gruppe unge mennesker med hørselstap.

Anonymkode: e9c3d...b0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 13.47):

Om du har tenkt å bo i Trondheim (som er eneste plassen de utdanner) så er det bare å glemme det. Der sitter det allerede masse ferdigutdannende audiografer som ikke vil flytte og som venter på at det skal komme en ledig stilling. Dermed også antageligvis norges dårligst betalte stillinger fordi de er de eneste som hver gang vil få masse søkere. 

Du kan velge sykehus eller privat praksis. De private praksisene har en tendens til å skremme vekk nyutdannede audiografer fordi legene er gjerrige og vil du skal ta flest mulig pasienter hver dag. De fleste ørelegene aner ikke hva en audiograf gjør, og skjønner ikke at det er mye annet å holde på med forrutenom pasienter. De ønsker ofte nyutdannede for da kan de betale dem minst mulig, man får dermed lite opplæring etter oppstart. Det er dermed mange nyutdannede som jobber knapt et år før de begynner på ny utdanning etter å ha vært ansatt på privat klinikk. 

Skal man jobbe på sykehus er ofte veien inn et lite 20% vikariat og deretter kanskje en fast stilling. 

Relativt fint yrke når man er erfaren og har system i sakene, men lite frihet og lite valgmuligheter i forhold til ferie. Hadde vi kunnet jobbet uten legene hadde det vært et mye finere yrke, men de slipper neppe taket på oss med det første og da blir det som det blir. 

Anonymkode: 22775...d97

Ikke TS, men kan jeg spørre hva du tjener? 

Anonymkode: a1470...090

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner to stykker som utdannet seg, begge fikk jobb lenge før de var ferdige. Som andre har nevnt, om du er villig til å flytte litt på deg, så får du praktisk talt jobb på dagen...

Anonymkode: ca4eb...1d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det finnes mange unge høreapparatbrukere. Selvsagt flere eldre enn yngre, men det er altså en solid gruppe unge mennesker med hørselstap.

Anonymkode: e9c3d...b0e

Så klart:) jeg tenkte på folk uten hørselstap. De kommer ikke innom flere ganger i året slik som høreapparatbrukerne gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
Aubree skrev (9 timer siden):

ØNH jobber med veldig mye annet enn nedsatt hørsel, da. Og mange unge (og barn) er hos ØNH, en gang eller flere (ofte). Men ja, heeeelt ute på bygda går nok ikke. 

Anonymkode: 9e4ac...bec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...