AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #1 Del Skrevet 14. juli 2024 Hvordan er arbeidsmarkedet for audiografer? Jeg hører gang på gang at det er mangel på audiografer, men det ligger nesten ingen stillingsannonser der ute. Det er jo bekymrende. Jeg la tidligere radiograf på is på grunn av vanskelig arbeidsmarked, men kan hende jeg også må legge audiograf på is. Det er kanskje bare enklere å utdanne meg til helsefagarbeider eller sykepleier, selv om jeg i utgangspunktet ikke ønsker så høyt tempo/press. Lønnen er jo nesten helt lik uansett. Anonymkode: 1fdaf...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #2 Del Skrevet 14. juli 2024 Hvor flyttbar er du? De sliter med å få tak i audiografer nord i landet. Anonymkode: 3f4c0...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #3 Del Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor flyttbar er du? De sliter med å få tak i audiografer nord i landet. Anonymkode: 3f4c0...05f Ikke veldig flyttbar og vil aller helst unngå å flytte til nord. Anonymkode: 1fdaf...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #4 Del Skrevet 14. juli 2024 Jeg ville heller ha tatt en utdannelse som audiopedagog. De jobber tverrfaglig med audiografer, men har et større arbeidsfelt. Men et lenger utdanningsløp (bachelor + master). Anonymkode: ff102...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #5 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ikke veldig flyttbar og vil aller helst unngå å flytte til nord. Anonymkode: 1fdaf...86e Da ville jeg tenkt meg om en gang til. De jeg kjenner som tok audiograf og ikke ville flytte fra byen har virkelig slitt med å få seg jobb. De aller, aller fleste jobber som noe helt annet. Om du ikke liker høyt stress ser jeg ikke for meg at det å være en selvstendig næringsdrivende audiograf er noe for deg. Anonymkode: 3f4c0...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Del Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ikke veldig flyttbar og vil aller helst unngå å flytte til nord. Anonymkode: 1fdaf...86e Hvis du ikke er veldig flyttbar, er det lurt å utdanne seg til et yrke hvor det er lett å få jobb «overalt», som sykepleier. Stillinger det finnes mange av i enhver kommune. Anonymkode: 9e4ac...bec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #7 Del Skrevet 15. juli 2024 Om du har tenkt å bo i Trondheim (som er eneste plassen de utdanner) så er det bare å glemme det. Der sitter det allerede masse ferdigutdannende audiografer som ikke vil flytte og som venter på at det skal komme en ledig stilling. Dermed også antageligvis norges dårligst betalte stillinger fordi de er de eneste som hver gang vil få masse søkere. Du kan velge sykehus eller privat praksis. De private praksisene har en tendens til å skremme vekk nyutdannede audiografer fordi legene er gjerrige og vil du skal ta flest mulig pasienter hver dag. De fleste ørelegene aner ikke hva en audiograf gjør, og skjønner ikke at det er mye annet å holde på med forrutenom pasienter. De ønsker ofte nyutdannede for da kan de betale dem minst mulig, man får dermed lite opplæring etter oppstart. Det er dermed mange nyutdannede som jobber knapt et år før de begynner på ny utdanning etter å ha vært ansatt på privat klinikk. Skal man jobbe på sykehus er ofte veien inn et lite 20% vikariat og deretter kanskje en fast stilling. Relativt fint yrke når man er erfaren og har system i sakene, men lite frihet og lite valgmuligheter i forhold til ferie. Hadde vi kunnet jobbet uten legene hadde det vært et mye finere yrke, men de slipper neppe taket på oss med det første og da blir det som det blir. Anonymkode: 22775...d97 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #8 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 13.47): Om du har tenkt å bo i Trondheim (som er eneste plassen de utdanner) så er det bare å glemme det. Der sitter det allerede masse ferdigutdannende audiografer som ikke vil flytte og som venter på at det skal komme en ledig stilling. Dermed også antageligvis norges dårligst betalte stillinger fordi de er de eneste som hver gang vil få masse søkere. Du kan velge sykehus eller privat praksis. De private praksisene har en tendens til å skremme vekk nyutdannede audiografer fordi legene er gjerrige og vil du skal ta flest mulig pasienter hver dag. De fleste ørelegene aner ikke hva en audiograf gjør, og skjønner ikke at det er mye annet å holde på med forrutenom pasienter. De ønsker ofte nyutdannede for da kan de betale dem minst mulig, man får dermed lite opplæring etter oppstart. Det er dermed mange nyutdannede som jobber knapt et år før de begynner på ny utdanning etter å ha vært ansatt på privat klinikk. Skal man jobbe på sykehus er ofte veien inn et lite 20% vikariat og deretter kanskje en fast stilling. Relativt fint yrke når man er erfaren og har system i sakene, men lite frihet og lite valgmuligheter i forhold til ferie. Hadde vi kunnet jobbet uten legene hadde det vært et mye finere yrke, men de slipper neppe taket på oss med det første og da blir det som det blir. Anonymkode: 22775...d97 Jaja, det får bare være. Jeg får jobbe noen år et annet sted i Norge og håpe på en stilling i Trondheim senere. Norge mangler audiografer uansett og ventetiden som folk på forholde seg til er helt latterlig lange. Slik skal det jo ikke være. Alle yrker har også noe drit man må forholde seg til, og audiografer slipper nok ikke unna de heller. Jeg velger denne utdanningen uansett. Jeg må jo ha meg en jobb at the end of the day. Jeg blir også bekymret selv når jeg leser om hvordan ubehandlet hørselstap påvirker mennesker. Får en følelse av at jeg burde steppe inn. Anonymkode: c2e48...75f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #9 Del Skrevet 17. juli 2024 Det er få stillinger, og i Trondheim er markedet mettet så og si. Kjenner flere som har startet for seg selv, flere som bare har vikariater. Her jeg bor har vi ambulerende audiograf, og vedkommende har fast jobb i nærmeste by. Anonymkode: e9c3d...b0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #10 Del Skrevet 17. juli 2024 Du kan jo bruke audiografutdanningen som et ledd i en master, da. Utdanningen er fin, veldig interessant. Så må du ikke jobbe på sykehus heller, du kan jobbe i NAV for eksempel. Anonymkode: e9c3d...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #11 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er få stillinger, og i Trondheim er markedet mettet så og si. Kjenner flere som har startet for seg selv, flere som bare har vikariater. Her jeg bor har vi ambulerende audiograf, og vedkommende har fast jobb i nærmeste by. Anonymkode: e9c3d...b0e Siden vi går mot en eldrebølge så kan det godt hende at det blir opprettet flere stillinger. Man må vel kanskje bare ha litt is i magen. Ellers så har jeg en god CV og har lang erfaring på sykehjem, så får meg likevel en jobb som kan betale regningene. Anonymkode: 1fdaf...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #12 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden vi går mot en eldrebølge så kan det godt hende at det blir opprettet flere stillinger. Man må vel kanskje bare ha litt is i magen. Ellers så har jeg en god CV og har lang erfaring på sykehjem, så får meg likevel en jobb som kan betale regningene. Anonymkode: 1fdaf...86e Ja, den eldrebølgen er vi mange som venter på😅 Å jobbe på sykehjem mens man har erfaring med hørselstap og HA mm, kan være veldig matnyttig. Jeg tror ikke du kommer til å angre på utdanningen uansett, og underveis kan det jo dukke opp andre arbeidsplasser du ikke har tenkt på. Kjenner mange som jobber i høreapparatfirma, for eksempel. Anonymkode: e9c3d...b0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #13 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jaja, det får bare være. Jeg får jobbe noen år et annet sted i Norge og håpe på en stilling i Trondheim senere. Norge mangler audiografer uansett og ventetiden som folk på forholde seg til er helt latterlig lange. Slik skal det jo ikke være. Alle yrker har også noe drit man må forholde seg til, og audiografer slipper nok ikke unna de heller. Jeg velger denne utdanningen uansett. Jeg må jo ha meg en jobb at the end of the day. Jeg blir også bekymret selv når jeg leser om hvordan ubehandlet hørselstap påvirker mennesker. Får en følelse av at jeg burde steppe inn. Anonymkode: c2e48...75f Ja for all del, bare å steppe inn:) Men ventetidene blir vel neppe noe særlig kortere med det første, da regjeringen neppe bryr seg så voldsomt om å bruke mest mulig penger på at gamle folk(som la oss være ærlig, de syns er litt i veien) skal få høreapparat. De private klinikkene har og begrenset med kontorer og kan ikke bare opprette stilling etter stilling. Så lenge jeg har vært i yrket har det vært perioder med mangel på audiografer, og perioder med veldig lite ledige stillinger. Kommer vel ann på hvor mange som dropper yrket og går over i noe annet:) Anonymkode: 22775...d97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #14 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja for all del, bare å steppe inn:) Men ventetidene blir vel neppe noe særlig kortere med det første, da regjeringen neppe bryr seg så voldsomt om å bruke mest mulig penger på at gamle folk(som la oss være ærlig, de syns er litt i veien) skal få høreapparat. De private klinikkene har og begrenset med kontorer og kan ikke bare opprette stilling etter stilling. Så lenge jeg har vært i yrket har det vært perioder med mangel på audiografer, og perioder med veldig lite ledige stillinger. Kommer vel ann på hvor mange som dropper yrket og går over i noe annet:) Anonymkode: 22775...d97 Kjempetrist at regjeringen ikke prioriterer pengebruk på slike ting. Med tanke på hvor mye staten har på bok så kunne det i utgangspunktet ha vært laaangt flere audiografstillinger. Anonymkode: 1fdaf...86e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #15 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjempetrist at regjeringen ikke prioriterer pengebruk på slike ting. Med tanke på hvor mye staten har på bok så kunne det i utgangspunktet ha vært laaangt flere audiografstillinger. Anonymkode: 1fdaf...86e Enig. Anonymkode: e9c3d...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #16 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jaja, det får bare være. Jeg får jobbe noen år et annet sted i Norge og håpe på en stilling i Trondheim senere. Norge mangler audiografer uansett og ventetiden som folk på forholde seg til er helt latterlig lange. Slik skal det jo ikke være. Alle yrker har også noe drit man må forholde seg til, og audiografer slipper nok ikke unna de heller. Jeg velger denne utdanningen uansett. Jeg må jo ha meg en jobb at the end of the day. Jeg blir også bekymret selv når jeg leser om hvordan ubehandlet hørselstap påvirker mennesker. Får en følelse av at jeg burde steppe inn. Anonymkode: c2e48...75f Godt å "høre" 😄 det er mangel på dere og svært mange ramler av under utdanning. Masse lykke til!! Anonymkode: 32cfc...832 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #17 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 13.47): Om du har tenkt å bo i Trondheim (som er eneste plassen de utdanner) så er det bare å glemme det. Der sitter det allerede masse ferdigutdannende audiografer som ikke vil flytte og som venter på at det skal komme en ledig stilling. Dermed også antageligvis norges dårligst betalte stillinger fordi de er de eneste som hver gang vil få masse søkere. Du kan velge sykehus eller privat praksis. De private praksisene har en tendens til å skremme vekk nyutdannede audiografer fordi legene er gjerrige og vil du skal ta flest mulig pasienter hver dag. De fleste ørelegene aner ikke hva en audiograf gjør, og skjønner ikke at det er mye annet å holde på med forrutenom pasienter. De ønsker ofte nyutdannede for da kan de betale dem minst mulig, man får dermed lite opplæring etter oppstart. Det er dermed mange nyutdannede som jobber knapt et år før de begynner på ny utdanning etter å ha vært ansatt på privat klinikk. Skal man jobbe på sykehus er ofte veien inn et lite 20% vikariat og deretter kanskje en fast stilling. Relativt fint yrke når man er erfaren og har system i sakene, men lite frihet og lite valgmuligheter i forhold til ferie. Hadde vi kunnet jobbet uten legene hadde det vært et mye finere yrke, men de slipper neppe taket på oss med det første og da blir det som det blir. Anonymkode: 22775...d97 Hva med mulighetene for å etablere en egen liten praksis? Det krever jo ikke veldig mye utstyr (jeg har drevet tannklinikk, og det koster over en million bare å sette opp et behandlingsrom) Samarbeid med ØNH og audiopedagog i nærheten. Virker som en gullmulighet slik jeg ser det. Anonymkode: 32cfc...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #18 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 19.22): Jeg ville heller ha tatt en utdannelse som audiopedagog. De jobber tverrfaglig med audiografer, men har et større arbeidsfelt. Men et lenger utdanningsløp (bachelor + master). Anonymkode: ff102...265 De er jo å regne som psykologer. Et helt annet fagfelt. Anonymkode: 32cfc...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #19 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hva med mulighetene for å etablere en egen liten praksis? Det krever jo ikke veldig mye utstyr (jeg har drevet tannklinikk, og det koster over en million bare å sette opp et behandlingsrom) Samarbeid med ØNH og audiopedagog i nærheten. Virker som en gullmulighet slik jeg ser det. Anonymkode: 32cfc...832 Dårlig butikk. Det blir for dyrt for brukerne. Siden vi må jobbe med legene så vil det si at vi på en egen klinikk kun vil kunne drive på med justeringer. Vi kan ikke gi ut høreapparat uten leger. Finnes privat klinikk, men der betaler brukeren nesten 40 tusen for å kjøpe høreapparat selv, og det er vel inkl kontrolltime også. Når man da kan vente 2 mnd på time på en klinikk med ønh lege med avtale med det offentlige. Anonymkode: 22775...d97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #20 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dårlig butikk. Det blir for dyrt for brukerne. Siden vi må jobbe med legene så vil det si at vi på en egen klinikk kun vil kunne drive på med justeringer. Vi kan ikke gi ut høreapparat uten leger. Finnes privat klinikk, men der betaler brukeren nesten 40 tusen for å kjøpe høreapparat selv, og det er vel inkl kontrolltime også. Når man da kan vente 2 mnd på time på en klinikk med ønh lege med avtale med det offentlige. Anonymkode: 22775...d97 Jeg kjenner audiografer som gjør absolutt hele jobben med utredning, tilpasning, søker NAV om apparater etc. Pasienten må innom ansvarlig ØNH for papirer, ØNH sitter på en annen klinikk. De har behandlingsrom på et helsesenter som har mange fysikalske tjenester. Anonymkode: 32cfc...832 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå