Gå til innhold

Lillemann våkner kl 5

Anbefalte innlegg

Gjest Mamman til lillemann
Skrevet

Lillemann på 17 md har våknet kl 5 i flere uker. Han er lys våken, og vil leke. Har prøvd å gi han smokken og bamsen og si "nå må du sove", og gi han noe å drikke, og la han ligge sammen med meg,- men nei, ingenting hjelper! Han kan legge seg rolig ned og prøve å sove, men får ikke til, liksom. Blir storfornøyd hvis han får komme opp og leke. Våkner også et par ganger i løpet av natta. Han har sovet "hele natta", dvs 10-11 t et par ganger på 17 md. ..

Legger seg 19-20, vanligvis halv 8. Før sov han hvertfall til halv sju om morran som regel,- selv om han våkna 3-4 ganger. Var bare å putte smokken inn så sov han videre.

Jeg er sliten :grine:

Skal til legen i morgen og forhøre meg om vallergan.

Neste uke skal han til osteopat.

Hjelper ikke det tror jeg han må prøve vallergan, for jeg makter ikke dette mer.

Noen som har erfaringer og råd å komme med?

Har foresten rullegardin på rommet. Og har latt han ligge i senga om morran å grine litt, og putta inn smokken, og pakka dyna rundt han, og holdt på slik i 1-1,5 t. Men han er jo våken, og blir bare lei seg og hylskriker,- og blir lykkelig når han får stå opp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok bare du må belage deg på å stå opp så tidlig jeg. Sønnen min våknet kl. 05.15 fra han var ca 6 mnd og til han var rundt 2 1/2 år. Jeg kunne stille klokken etter han. 05.15 nøyaktig!! Da ropte han på meg,......mamma do opp!!! (stå opp)!!!

Tro meg, jeg prøvde ALT!!.. jeg var helt desperat på søvn en periode. Men vet du.. alt blir en vanesak. Jeg gav opp å kjempe mot han, og stod opp, rett og slett. Ofte hadde jeg både bakt brød og vasket et par maskiner med klær når klokken var 08.00.

Når jeg klarte det!!!... som hadde jobbet i mange år i restaurantbransjen og var vant til å legge meg på denne tiden.... Så klarer alle det!!

Nå er han 11 1/2 og har i alle år vært en ekstrem mårrafugl. Det er sjeldent han sover lengere enn til kl 07.00.. ukerdager som helger.. Det er mest slitsomt på ferier og slikt, men hjemme til vanlig, så sluttet jeg å stå opp sammen med han når han var rundt 5-6 år.

For å klare å overleve jobb og liv, med å stå opp så tidlig, har jeg i alle år etter jeg fikk barn også lagt meg tidlig. Sjeldent at klokka er mere enn 22.30! Selv om jeg strengt tatt ikke trenger det nå.. så er det blitt en vanesak, og når klokka nærmer seg 22.00 så er jeg helt "skutt"!

Snakker om at livet endrer seg når man får barn... det endrer seg for resten av livet!!!

Skrevet

Hvor mye sover han på dagtid?

Dersom han fortsatt sover en del på dagen kan det være en i dee å kutte ned på det. Min unge hadde en periode da han også våknet i otta, men for oss fungerte det at han sluttet å sove på dagen.

Tror neppe jeg hadde satt i gang medisinering pga dette, personlig syns jeg det høres litt drøyt ut bare fordi en unge ikke sover "lenge nok" om morgenen.

Skrevet

Tror neppe jeg hadde satt i gang medisinering pga dette, personlig syns jeg det høres litt drøyt ut bare fordi en unge ikke sover "lenge nok" om morgenen.

Helt enig!!

Skrevet

Enig i det de andre sier her; jeg ville ikke gitt mitt barn sovemedisin for dette!

Du har sikkert prøvd det meste, men det eneste som funket hos oss var å ikke ta de opp av sengen før klokken var over syv. Alt før det var uaktuelt! I begynnelse var det mye hyl og spetakkel og jeg måtte gå inn flere ganger fra fem om morgenen til klokken endelig ble syv - og tenkte selvfølgelig på om det virkellig var verdt det! Men etter en stund begynte hun å ligge å prate og synge med for seg selv og lå og koste seg i sengen. Og til slutt begynte hun å sove lenger og nå er det ofte jeg som må vekke henne ;) Så - det var absolutt verdt det!!

Samme prosedyre om nettene; så lite oppmerksomhet som mulig. Vi gikk inn og sa at hun måtte sove opptil 20-30 ganger i løpet av en natt og var selvfølgelig ødelagt pga søvnmangel alle mann :tristbla: Men nå får vi igjen for strevet.

Skrevet

Et såvidt stort barn må ikke underholdes hele tiden heller. Antar at han ligger i sprinkelseng? Dermed kan du, hvis han er en morgenfugl, venne han til å leke alene en stund før dere begynner dagen. Gi han feks. flaske med vann (om han trenger noe sånt) og noen leker. Litt avhengig av hvor vant han er til å leke alene fra før, så vil det muligens ta litt tid, men etterhvert kan han garantert holde på iallfall en times tid før du MÅ opp.

Men det er alltid lurt at du avbryter han, dvs. at han ikke går lei av leken.

Skrevet

Kl 5 er morgen. Håper egentlig ikke at en lege gir ham medisin for det.. :forvirret:

Godt forslag om aktivisering i sengen, jeg brukte gjerne i slenge inn ei melkeflaske om barna våknet før 6.

Ellers kan du legge deg tidligere ;)

Skrevet

Har slitt med min del av søvnmangel, men for å være litt brutal; har man barn må man stå opp, så enkelt er det. Hører mange som klager over at barna våkner kl. 6 om morgenen og at det er uaktuelt for dem å stå opp da. Man bør kunne innstille seg på at slik er det en liten stund av livet. Selv hadde jeg null sosialliv ganske lenge. Småtten våknet kl. 5 og jeg la meg senest kl. 22. Kunne ikke tenke meg å medisinere eller la barnet ligge i to timer fordi jeg hadde vært sent oppe selv. Forstår at du er sliten, men mitt innlegg er nok ikke mye til trøst...

Skrevet

Som mange har sagt før meg; det er bare sånn det er å ha barn.

Jeg er høygravid med nummer 2, og nummer 1 våkner fortsatt i 5-6 tida om morgenen. (17 mndr.) (Dessuten står jeg opp senest kl6 4 dager i uka for å dra på jobb): Ergo; det blir lite sein tv-titting og sosialt på kveldstid. Men det kunne ikke falt meg inn å vurdere vallergan til dattera mi altså. Herregud, blir nesten litt sint på deg jeg. :forvirret: Ungen er da ikke sjuk om hun våkner kl. 5 om morgenen. Vallergan er en skikkelig heavy allergi-medisin! Stakkars lille snuppa da :sur:

Skrevet

Om barnet sover på dagen burde du heller gjøre noe med lurene før du begynner med medisinering.

Noen barn trenger mindre søvn så andre.

Du kan legge senere men da får du mindre tid til deg selv på kvelden eller så kan du fortsette å legge tidlig å være morge fugel.

Jeg er så heldig at min kar sover 11 - 12 timer hver natt uansett når jeg legger han. Han justerer det hele ganske godt selv, men abret er jo at han snur dagen ganske lett. Så ofte må jeg vekke han om morgenen om det har vært en sen kveld før pga. selskap o.l.

Dette tror jeg du fint klarer å justere selv.

Er barnet i barnehage???? Mulig barnet trenger mer stimuli slik at han blir mer sliten og trenger mer søvn. Bare en tanke. :klø:

Skrevet

Enig med de over her. Har selv en på 17 mnd og jeg kunne aldri medisinert han om han våknet klokka 5 på morgenen. Så jeg håper faktisk at legen din ikke gir deg resept.

Jeg tviler ikke på at du har prøvd alt, men det er noen barn som bare er sånn at de våkner tidlig. Og klokka 5 er jo ikke på natta en gang. Du får heller prøve å legge deg tidligere på kvelden og se om det bedrer seg etterhvert.

Det som trengs for at sønnen min skal sove godt om natta er nok søvn på dagtid. Søvn avler søvn, og det er heldigvis tilfelle for han og. I tillegg er han i barnehagen og der fåt han rast av seg litt.

Du har ikke mulighet til å ta deg en dupp mens barnet ditt sover (om du er hjemmeværende) eller på ettermiddagen mens pappa'n kan se etter den lille.

Skrevet

Vallergan er først og fremst innsovningsmedisin, så jeg tviler på at det bli hjelpe gutten å sove lenger. Noen venner av meg fikk hjelp til lignende problemer på Søvnsenteret på Ullevål sykehus. Så lurer jeg på hvor mye gutten din sover på dagtid? Sover han både for- og ettermiddagslur? Har du prøvd å legge ham senere enn halv åtte?

Skrevet

Jeg fikk Vallergan hos legen selv. Og jeg må bare si at det er det verste jeg har vært borti av innsovningmidler. Var helt ødelagt dagen etter. Det skal veldig mye til før en lege gir barn sovemedisin. Det er heller ikke uvanlig at små barn våkner kl 5, selv om det sikkert er slitsomt.

Tror jeg ville hørt på de andre her. Sønnen din sover jo mange timer i strekk. Medisinering er for dem som har et stort søvnproblem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...