AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #1 Skrevet 14. juli 2024 Jeg trives like godt med design som frontend, og lurer på om jeg ved å ta sertifiseringer i UX har noen som helst sjans til å bli UX-designer i dagens marked? Jeg er skolelært innen frontend, men i bunnen et designmenneske. Får ikke jobb innenfor frontend, men er ganske sikker på at jeg ville trives med UX dersom det var jobber der ute. Det står kanskje like til med UX som med frontend for tiden? Anonymkode: 4477d...723
Majer Skrevet 14. juli 2024 #2 Skrevet 14. juli 2024 Dagens marked er litt herk. Det som er ekstra ironisk er at det er så stort fokus på portefølje som baserer seg mer på UI enn UX. Casene er gjerne strømlinjeformede og gir stort rom for "bias", noe man egentlig skal unngå som UX-designer. Så portefølegreiene er ekremt tullete. Med det sagt: lag en god portefølje så vil du kunne få en jobb som kombinerer frontend, ui og ux. Mange bedrifter vet egentlig ikke hva de er ute etter og det er noe du kan bruke til din fordel.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #4 Skrevet 15. juli 2024 Kjenner er par UX-designere som ikke får seg jobb. Dette er i Oslo. Anonymkode: c34eb...58b
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #5 Skrevet 16. juli 2024 Har du faktisk noe jobberfaring som frontend da? Eller er du nyutdannet? Hvis du verken har noe jobberfaring eller relevant utdannelse, så kan du bare glemme det i dagens marked. Anonymkode: 75aa2...dd4
Helene1982 Skrevet 16. juli 2024 #6 Skrevet 16. juli 2024 Om du ikke får jobb, er alltid mer kompetanse bedre. UX er ikke mer design enn frontend. Flinke UX-designere er flinke til å se brukeradferd og logisk og systematisk tenking. Frontend krever mer formforståelse. Har du vurdert design innen SoMe?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #7 Skrevet 16. juli 2024 Tror det kommer an på hvor god du er. Er det noe det ikke er mangel på så er det gode UI/UX-designeremog det er langt mindre behov for designere enn utviklere. Vi har 12 utviklere hos oss og 1 designer. Det er fortsatt behov for front-end-utviklere, men vi har gått over til å bare ansette full-stack så langt det er mulig. Du behøver ikke nødvendigvis å være god eller ha masse erfaring på alt for å få jobb, men vår erfaring er at utviklere som bare kan front-end eller bare kan back-end og ikke har begrep om hva resten av teamet gjør ofte kan bli en flaskehals. Helene1982 skrev (43 minutter siden): Om du ikke får jobb, er alltid mer kompetanse bedre. UX er ikke mer design enn frontend. Flinke UX-designere er flinke til å se brukeradferd og logisk og systematisk tenking. Frontend krever mer formforståelse. Har du vurdert design innen SoMe? Det vil jeg si er en sannhet med modifikasjoner. Hos oss er i alle fall front-end minst 90% implementering av arbeidet designeren har gjort. Anonymkode: 8f863...778 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #8 Skrevet 16. juli 2024 Vi har gått vekk fra UX. Våre smidige teams med erfarne produkteiere og utviklere klarer å lage funksjonell og kul design selv. Fordelen er at de er kjappere på ny teknologi og mulighetene samt at de ikke kjører for mye ressurs på re-design dersom ikke nødvendig. Mange som endrer design for kjapp og for mye uten at kunden egentlig holder tritt. Nav er et eksempel. Anonymkode: 57d13...b2c
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #9 Skrevet 16. juli 2024 TS her. Jeg er dessverre nyutdannet og får ikke jobb innen frontend. Har fremdeles veldig lyst til å jobbe som utvikler, kunne tenke meg å bli fullstack, men har ikke muligheten til å ta opp noe særlig mere studielån. Vil man i det hele tatt bli vurdert dersom man bare har sertifiseringer? Jeg er også litt redd for at jeg kaster bort masse tid som jeg kunne ha brukt til å lære meg helt andre ting ved å fortsette å jage denne utvikler/UX-drømmen. Anonymkode: 4477d...723 1
Majer Skrevet 17. juli 2024 #10 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): TS her. Jeg er dessverre nyutdannet og får ikke jobb innen frontend. Har fremdeles veldig lyst til å jobbe som utvikler, kunne tenke meg å bli fullstack, men har ikke muligheten til å ta opp noe særlig mere studielån. Vil man i det hele tatt bli vurdert dersom man bare har sertifiseringer? Jeg er også litt redd for at jeg kaster bort masse tid som jeg kunne ha brukt til å lære meg helt andre ting ved å fortsette å jage denne utvikler/UX-drømmen. Anonymkode: 4477d...723 Vet ikke om det lønner seg mest med sertifiseringer eller videreutdanning i backend, men kan være greit å gjøre en av delene. Selv synes jeg grunnleggende Python er veldig enkelt, men vet bedriftene roper mer etter .net og C# blant nyutdannede AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vi har gått vekk fra UX. Våre smidige teams med erfarne produkteiere og utviklere klarer å lage funksjonell og kul design selv. Fordelen er at de er kjappere på ny teknologi og mulighetene samt at de ikke kjører for mye ressurs på re-design dersom ikke nødvendig. Mange som endrer design for kjapp og for mye uten at kunden egentlig holder tritt. Nav er et eksempel. Anonymkode: 57d13...b2c Ser det samme, men produkteierne må gjerne ha en del erfaring som utviklere før de får blitt produkteiere. Egentlig tenker jeg UX ofte bør være en juniorstilling som leder til produkteier istedenfor senior, men sånn som det er nå må man gjerne ha 4+ år som utvikler for å bli det
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #11 Skrevet 17. juli 2024 Majer skrev (3 timer siden): Egentlig tenker jeg UX ofte bør være en juniorstilling som leder til produkteier istedenfor senior Whut 🤔 ?? Er du seriøs? Jobben til en UX er å utfordre business prosesser systematisk. Det er absolutt ikke noko for junior i det hele tatt. Å være en produkteier uten personalansvar er mer noko for en junior. De fleste med master kan sette seg inn i regelverk eller et produkt og være "gatekeeper" for et team. AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 11.52): TS her. Jeg er dessverre nyutdannet og får ikke jobb innen frontend. Har fremdeles veldig lyst til å jobbe som utvikler, kunne tenke meg å bli fullstack, men har ikke muligheten til å ta opp noe særlig mere studielån. Vil man i det hele tatt bli vurdert dersom man bare har sertifiseringer? Jeg er også litt redd for at jeg kaster bort masse tid som jeg kunne ha brukt til å lære meg helt andre ting ved å fortsette å jage denne utvikler/UX-drømmen. Anonymkode: 4477d...723 Det er høy etterspørsel. Vi ansetter alle juniorer innen frontend uansett om de kan eller ikke kan programmering. Du må vise litt GIT og kodeforståelse på intervju. Vi snakker Vestlandet og master innen noko relevant. Du må ikke ha grad fra NTNU, de folkene unngår vi med all makt. Om du er interessert i design, så burde du i hvertfall ikke løpe etter UX. Hold pusten og fortsett å søke. Mens du venter på napp, så lærer du deg f.eks. Spring med java/kotlin eller tilsvarende .not stack. Prøv å studere api endepunkter og sikkerhet relatert til disse stack. Anonymkode: 57d13...b2c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #12 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Whut 🤔 ?? Er du seriøs? Jobben til en UX er å utfordre business prosesser systematisk. Det er absolutt ikke noko for junior i det hele tatt. Å være en produkteier uten personalansvar er mer noko for en junior. De fleste med master kan sette seg inn i regelverk eller et produkt og være "gatekeeper" for et team. Det er høy etterspørsel. Vi ansetter alle juniorer innen frontend uansett om de kan eller ikke kan programmering. Du må vise litt GIT og kodeforståelse på intervju. Vi snakker Vestlandet og master innen noko relevant. Du må ikke ha grad fra NTNU, de folkene unngår vi med all makt. Om du er interessert i design, så burde du i hvertfall ikke løpe etter UX. Hold pusten og fortsett å søke. Mens du venter på napp, så lærer du deg f.eks. Spring med java/kotlin eller tilsvarende .not stack. Prøv å studere api endepunkter og sikkerhet relatert til disse stack. Anonymkode: 57d13...b2c Hvorfor unngår dere ntnu studenter? Er ikke det selv men syntes det virker teit å ikke bedømme etter arbeid og ferdigheter. Anonymkode: 45bb6...c63 1
Majer Skrevet 17. juli 2024 #13 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Whut 🤔 ?? Er du seriøs? Jobben til en UX er å utfordre business prosesser systematisk. Det er absolutt ikke noko for junior i det hele tatt. Å være en produkteier uten personalansvar er mer noko for en junior. De fleste med master kan sette seg inn i regelverk eller et produkt og være "gatekeeper" for et team. Det er høy etterspørsel. Vi ansetter alle juniorer innen frontend uansett om de kan eller ikke kan programmering. Du må vise litt GIT og kodeforståelse på intervju. Vi snakker Vestlandet og master innen noko relevant. Du må ikke ha grad fra NTNU, de folkene unngår vi med all makt. Om du er interessert i design, så burde du i hvertfall ikke løpe etter UX. Hold pusten og fortsett å søke. Mens du venter på napp, så lærer du deg f.eks. Spring med java/kotlin eller tilsvarende .not stack. Prøv å studere api endepunkter og sikkerhet relatert til disse stack. Anonymkode: 57d13...b2c Men det er umulig å bli ux designer som junior i dag. Vi kaster bort talentene deres. Hjelper heller ikke at hva som avgjør om man får intervju som ux designer eller ikke er en portefølje som for det meste sier noe om grafisk design og UI
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #14 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 5.04): Tror det kommer an på hvor god du er. Er det noe det ikke er mangel på så er det gode UI/UX-designeremog det er langt mindre behov for designere enn utviklere. Vi har 12 utviklere hos oss og 1 designer. Anonymkode: 8f863...778 Ser det snek seg inn en skrivefeil her, skulle være: Er det noe det ikke er mangel på så er det halvgode UI/UX-designere Poenget var at de flinkeste alltid vil få jobb, men det nåløyet er ganske lite. Anonymkode: 8f863...778
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #15 Skrevet 17. juli 2024 Er designleder og har ansatt mange designere opp gjennom årene. Har aldri kastet et blikk på sertifiseringer. Det er viktig blant utviklere, men ikke designere. Har også dårlig erfaring med folk med IT/utvikler-bakgrunn i rollen som UX-designer. Man har et helt annet mindset som designer enn utvikler De beste designerne er de som har en master i design. De evner å fortolke nåtiden på en måte som resulterer i relevante og spennende konsepter for fremtiden. Ser poenget til noen om at det er altfor stort fokus på portfolio som ofte fokuserer på UI og grafisk design. Jeg ser på portfolioer for å skjønne hva folk har jobbet med. For meg er det viktig at søkeren går frem sin rolle i arbeidet. Ofte fremstilles arbeidet som et enmanns-show, men det er aldri tilfellet. I intervju spør jeg gjerne mer om arbeidene fra portfolioen, og kan også spørre om å få se arbeidsfiler, hvis søker har lov til å vise disse. Jeg prøver å legge opp til case-basert intervju, men vet ikke om det er vanlig overalt. Anonymkode: 2683f...d23 1 1
Majer Skrevet 17. juli 2024 #16 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er designleder og har ansatt mange designere opp gjennom årene. Har aldri kastet et blikk på sertifiseringer. Det er viktig blant utviklere, men ikke designere. Har også dårlig erfaring med folk med IT/utvikler-bakgrunn i rollen som UX-designer. Man har et helt annet mindset som designer enn utvikler De beste designerne er de som har en master i design. De evner å fortolke nåtiden på en måte som resulterer i relevante og spennende konsepter for fremtiden. Ser poenget til noen om at det er altfor stort fokus på portfolio som ofte fokuserer på UI og grafisk design. Jeg ser på portfolioer for å skjønne hva folk har jobbet med. For meg er det viktig at søkeren går frem sin rolle i arbeidet. Ofte fremstilles arbeidet som et enmanns-show, men det er aldri tilfellet. I intervju spør jeg gjerne mer om arbeidene fra portfolioen, og kan også spørre om å få se arbeidsfiler, hvis søker har lov til å vise disse. Jeg prøver å legge opp til case-basert intervju, men vet ikke om det er vanlig overalt. Anonymkode: 2683f...d23 Mulig dette blir en liten digresjon, men jeg tenker den kan være relevant. Nå er ikke jeg i samme posisjon som ts, men et alternativ til en med mastergrad i design er vel såkalt T-shaped designer eller Phi-shaped. Altså at man har mer breddekunnskap i tillegg til en viss dybdekunnskap. Jeg vil eks tro at en bakgrunn i historie vil være fordelaktig for å unngå bias, samle inn hensiktsmessig data og se ting fra flere perspektiver. De fleste porteføljer er veldig rett frem- i langt større grad enn ekte arbeid i arbeidslivet, men hvordan skulle man gjort det om man eks har bakgrunn i historie og sosiologi i tillegg til en grad i design? Hvordan få vist relevant kompetanse i porteføljen? Synes det er fint kjører case-basert intervju. Jeg har lest at undersøkelser viser at vurdering av poretfølje før ansettelse har lite å si for hvor god man er som designer
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #17 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er designleder og har ansatt mange designere opp gjennom årene. Har aldri kastet et blikk på sertifiseringer. Det er viktig blant utviklere, men ikke designere. Har også dårlig erfaring med folk med IT/utvikler-bakgrunn i rollen som UX-designer. Man har et helt annet mindset som designer enn utvikler De beste designerne er de som har en master i design. De evner å fortolke nåtiden på en måte som resulterer i relevante og spennende konsepter for fremtiden. Ser poenget til noen om at det er altfor stort fokus på portfolio som ofte fokuserer på UI og grafisk design. Jeg ser på portfolioer for å skjønne hva folk har jobbet med. For meg er det viktig at søkeren går frem sin rolle i arbeidet. Ofte fremstilles arbeidet som et enmanns-show, men det er aldri tilfellet. I intervju spør jeg gjerne mer om arbeidene fra portfolioen, og kan også spørre om å få se arbeidsfiler, hvis søker har lov til å vise disse. Jeg prøver å legge opp til case-basert intervju, men vet ikke om det er vanlig overalt. Anonymkode: 2683f...d23 Dette er mitt inntrykk også. Jeg er selv UX-designer, og kan ikke navnet på noen sertifiseringer. Men sertifiseringer kan sikkert hjelpe deg med å lære. Du trenger nok en portefølje for å bli vurdert til de aller fleste stillinger (som nyutdannet kan dette være prosjekter ifbm studier eller deltidsstillinger, frivillig arbeid etc). Et tips kan være å jobbe for en start-up til å begynne med. Kanskje litt lettere å få jobb. Kjenner flere designere/utviklere som har startet yrkeslivet sånn. Ofte veldig dårlig betalt, men det er som regel et ungt miljø og gøy, og man får ofte stor frihet til å forme sin egen rolle. Anonymkode: c6b26...ca9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå