AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #1 Skrevet 14. juli 2024 Kort fortalt, baby hadde kolikk de første månedene av livet, og har alltid grått mye. Er nokså sutrete/gråter mye gjennom dagen også. Men er også blid som en sol når hun får viljen sin, så tror gråten ikke gråten skyldes at noe er "galt". Hun har i små perioder sovet natten gjennom, men stort sett hatt en oppvåkning om natten. Så har det blitt verre i perioder med tenner/sykdom osv. Når hun våkner om natten så gråter/HYLER hun. Når vi tar henne opp/gir melk/busser blir hun rolig med en gang. Men må holde henne til hun har sovnet godt før hun kan legges ned i egen seng igjen. Så en oppvåkning tar fort en time. Den siste tiden har det blitt verre. Tidligere var første oppvåkning ofte rundt 03-04, men nå begynner det fort en time og to etter leggetid. Er vi heldige sover hun til 05 før første oppvåkning, mens andre netter er det opp mot annen hver time. Det går relativt greit nå, for pappaen er i perm og tar henne når jeg skal på jobb. Men han jobber offshore til vanlig, og skal snart begynne på jobb igjen etter perm. Da blir jeg alene med 1 åringen og en på 4 år (hadde aldri dette problemet med nr 1). Forstår ikke hvordan det skal gå å jobbe turnus med kveld/dag (har barnevakt når jeg jobber kvelder) og samtidig kanskje være oppe flere ganger om natten. Og i tilegg ha energi til begge barna🥺 Hun sover fortsatt på soverom med oss mtp de hyppige oppvåkningen. Natten er fra ca. 19-07 (pluss minus en time). På dagtid sover hun som regel kun 30-40 minutters dupper. Vanligvis 2, men ikke alltid vi får henne til å sovne på andre dupp så da blir det kveld kl. 18 disse dagene. Noen tips?? Anonymkode: 17a85...7be 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #2 Skrevet 14. juli 2024 Har du vurdert å samsove? Gråt er jo babyens måte å kommunisere på. Høres ut som hun har behov for nærhet 😊 Anonymkode: 6df0f...df7 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #3 Skrevet 14. juli 2024 Er like vanlig at barn våkner en til flere ganger om natten når de er 1 år som at de sover gjennom natten. Husk at fra 6 mnd til ca 1 års alderen er det regnet å sove gjennom natten dersom de sover 5-6 timer i strekk, og at selv voksne våkner en gang eller to om natten men vi snur oss og sover videre. Er ikke så mye annet å gjøre enn å møte barnet på dets behov. Samsoving er ofte det letteste dersom de har stort nærhetsbehov for å sove, hvor de da etterhvert lærer seg å sove gjennom da de blir trygg på at du ikke er der og sovner selv ved oppvåkning (dersom de våkner). Om samsoving ikke er aktuelt bør du prøve å endre innstilling. Dritt råd, jeg vet, men jo mer du stresser eller fortviler over det dess mer dritt og stress blir nettene. Dagen jeg gav opp og infant meg med at slik er det bare, jeg får ikke gjort noe likevel så kan like gjerne nyte synet av den fredelige lille i armene mine, ja den dagen begynte ting å løsne. Ble ikke nødvendigvis flere timer søvn, men jeg ble mer avslappet og det hjelper uendelig mye. Om det vedvarer et år eller to til ville jeg vurdert å kontaktet lege for å utelukke at det er noe fysisk, som feks reflux, ører, polypper osv. Høres jo ikke nødvendigvis slik ut nå siden han kan sove såpass lenge en del netter og stort sett bare våkner den ene gangen, men greit å sjekke opp I Om det går noen år uten at det roer seg Anonymkode: 9ebd4...a00 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #4 Skrevet 14. juli 2024 Prøvd eget rom? Nattesøvnen her ble mye bedre når vi startet med det. Vi endte opp med å forstyrre hverandre. La en madrass på gulvet ved siden av sprinkelsengen, så kunne vi ligge og holde på i halvsøvne. Hadde også noen netter hvor barnet lå i vogna ved siden av vår seng, og en av oss vugget den med en fot i halvsøvne. Samsoving fungerte ikke for oss, da sov ingen. Anonymkode: 33c80...4a5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #5 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du vurdert å samsove? Gråt er jo babyens måte å kommunisere på. Høres ut som hun har behov for nærhet 😊 Anonymkode: 6df0f...df7 Enig. Den verste søvnen hadde vi i perioden 12-18 mnd. Jeg holdt på å bli splitter pine gal. I tillegg sov ikke storebror heller (3 år), så de delte natta mellom seg - storebror holdt baluba fra 19-23, og så tok lillebror over resten av natta. Oppvåkning på 2-3 timer midt på natta, maks en time søvn mellom hver oppvåkning, morgen mellom 5 og 05:30. Sov kun dupper på maks 30 minutter på dagen også. Det eneste som reddet dette var at jeg var i ulønnet permisjon, å jobbe hadde vært HELT umulig. Jeg var så frynsete mentalt av mange måneder nesten uten søvn at jeg ikke klarte noen ting. Men det gikk over. Husker helt ærlig ikke hva eller hvordan, jeg var så trøtt at jeg husker nesten ingen ting. Så all mulig sympati! Anonymkode: 2eee0...c08
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #6 Skrevet 14. juli 2024 Tusen takk for svar! 😊 vi samsov frem til ca 8 mnd, men måtte kutte det ut da hun begynte å krype rundt i senga når hun våkna og falt på gulvet en gang🫨 men hun hadde fortsatt ikke veldig bra netter selv om vi samsov. Har ikke prøvd eget rom nei, mest fordi vi tenker det blir mer stress å stå opp flere ganger å gå inn i et annet rom.. men det er jo vegg i vegg med vårt rom så kanskje greit å forsøke da. Anonymkode: 17a85...7be
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #7 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kort fortalt, baby hadde kolikk de første månedene av livet, og har alltid grått mye. Er nokså sutrete/gråter mye gjennom dagen også. Men er også blid som en sol når hun får viljen sin, så tror gråten ikke gråten skyldes at noe er "galt". Hun har i små perioder sovet natten gjennom, men stort sett hatt en oppvåkning om natten. Så har det blitt verre i perioder med tenner/sykdom osv. Når hun våkner om natten så gråter/HYLER hun. Når vi tar henne opp/gir melk/busser blir hun rolig med en gang. Men må holde henne til hun har sovnet godt før hun kan legges ned i egen seng igjen. Så en oppvåkning tar fort en time. Den siste tiden har det blitt verre. Tidligere var første oppvåkning ofte rundt 03-04, men nå begynner det fort en time og to etter leggetid. Er vi heldige sover hun til 05 før første oppvåkning, mens andre netter er det opp mot annen hver time. Det går relativt greit nå, for pappaen er i perm og tar henne når jeg skal på jobb. Men han jobber offshore til vanlig, og skal snart begynne på jobb igjen etter perm. Da blir jeg alene med 1 åringen og en på 4 år (hadde aldri dette problemet med nr 1). Forstår ikke hvordan det skal gå å jobbe turnus med kveld/dag (har barnevakt når jeg jobber kvelder) og samtidig kanskje være oppe flere ganger om natten. Og i tilegg ha energi til begge barna🥺 Hun sover fortsatt på soverom med oss mtp de hyppige oppvåkningen. Natten er fra ca. 19-07 (pluss minus en time). På dagtid sover hun som regel kun 30-40 minutters dupper. Vanligvis 2, men ikke alltid vi får henne til å sovne på andre dupp så da blir det kveld kl. 18 disse dagene. Noen tips?? Anonymkode: 17a85...7be Mine er like gamle og vi la dem på eget rom for noen måneder siden vegg i vegg med oss med åpen dør i mellom. Vi har en madrass inne hos dem itilfelle de er syke eller trenger at en av oss er der, men foreløpig har det ikke vært nødvendig. Vi har også sluttet å gi melk om natten og om de våkner og hyler av magevondt eller mareritt eller uansett grunn går vi inn tar de opp og holder til de er rolige, men ikke sover. Altså etter endel minutter. Og så legger vi dem ned igjen og fortsetter å trøste ved å stryke og snakke rolig til dem. Men våre barn roer seg ikke helt om vi er inne hos dem, den ene blir giret og ser på oss som underholdning. Så vi må gå ut av rommet og lytte og høre at de roer seg selv innen noen minutter. Hvis de ikke gjør det går vi inn igjen, setter oss ved siden av, (tar dem opp hvis de gråter er veldig urolige), stryker, snakker rolig og sier at nå er det natta. Så går vi ut. Osv. Poenget mitt er at vi tar dem ikke opp lenge og bysser i søvn for da sovner de i armene våre, men våkner alene i sengen. Og da er de plutselig alene. Mens hvis de sovnet i sengen og våkner i sengen er det trygt. Så spørsmålet mitt er; kan dere prøve å trøste litt kortere og roe i sengen? Og må dere mate om natten? Det tar noen kvelder før det fungerer ordentlig, men dette fungerte for oss og våre to helt forskjellige barn. Anonymkode: fcaf6...6ac
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 Er barnet skikkelig god og mett når det blir lagt for kvelden ? Anonymkode: b0437...732
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå