Gjest Gjest-Pia Skrevet 16. februar 2006 #1 Skrevet 16. februar 2006 Jeg er sånn ca 26 han er ca 30. Vi har kjent hverandre en i flere år gjennom studier, men har bare vært venner. Har datet i noen måneder. Ja, jeg er veldig Forelsket. *rødme*. Ja, vi har hatt sex. :-) Og han er på alle måter Perfekt. Veldig snill, sjarmerende, flink til å lage mat. Herlig kropp. Litt nerdete kanskje, men det er kanskje jeg også. For noen uker siden snakket jeg om studielånet mitt etter en regning som jeg hadde fått. (vi bor ikke sammen). Klagde kanskje litt slik de fleste gjør ettersom det selv om jeg er ganske økonomisk, har greid å opparbeide meg en solid studiegjeld. Men jeg har tatt utdanning altså, og økonomien er bra, så jeg klager ikke. Bare det vanlige; "Ja, der er brevet fra Lånekassen ja.." Så for noen dager siden sa han at han bare måtte fortelle meg noe som han ikke hadde fortalt meg før. Jeg ble dritnervøs. Fikk helt noia, han så så alvorlig ut, og jeg begynte å fantasere om at han har sikkert hadde vært gift, hadde flere unger, hadde gjort noe kriminellt, hadde en alvorlig sykdom eller et eller annet sykt. Bare tull selvfølgelig. Han fortallt meg at han hadde fått dårlig samvittighet etter at vi hadde snakket om Lånekassen, renta og gjeld. Han hadde tenkt å fortelle det før, men hadde hele tiden utsatt det. Det han fortalte var at han har mye penger. Han solgte noe han utviklet da han studerte og ble rett å slett styrtrik! Han har ikke fortalt det til noen andre enn foreldrene. Og så Skatteetaten da. Ingen andre vet om det! Jeg har ikke sjekket på Internett og ble helt stum. Har hørt før at noen snakket om han hadde solgt noe greier, men alle trodde det var snakk om noen hundre tusen kanskje. Nektet først å tro på han, men da han viste meg en bankutskrift ble jeg vettskremt. Han har fått det meste allerede, og resten er garantert til å komme tikkende inn på kontoen i flere år fremover gjennom noen forhåndsavtalte salg av aksjer. Veldig rart for jeg ble ikke glad, bare veldig ...urolig.. Jeg nevnte ikke studiegjelden min etter det, men jeg forsto jo at det jeg hadde sagt da var grunnen til at han hadde tatt det opp. Heldighvis er han intelligent nok til å forstå at det kanskje er vanskelig for meg så han presset ikke på med at skulle betale alt for meg eller noe slikt... Begynnte etterhvert å tenke på alle spenstige ting jeg knne gjort med de pengene...som å gå amok i en klesbutikk eller ti Men så er det jo litt alvorlig også, det er jo så mye penger at vi sikkert teoretisk sett kan leve veldig godt bare på rentene, men det er kanskje det som skremmer meg. Han er helt uberørt og det virker ikke som om han bryr seg om pengene. Han har ikke brukt noe særlig. Det eneste jeg vet han har kjøpt av noe særlig verdi er en bærbar PC. Han eier en _liten_ leilighet og en gammel bil. Han kommer som meg fra en helt vanlig familie og har aldri brukt noe særlig mye penger. Jeg er redd for alt mulig. For at dette på en eller annen måte skal ødelegge for oss. For at alt blir annerledes. For at jeg skal komme i et avhengighetforhold til han. For at jeg skal bli lat. Og FEIT. For at andre skal tro jeg er en Golddigger. For at han holdt det skjult for meg fordi han kanskje trodde jeg ER en Golddigger???!!! Hjelp! Hva skal jeg gøre? hadde aldri trodd noe slikt kunne bli et problem. "Pia"
Gjest gotthard Skrevet 16. februar 2006 #2 Skrevet 16. februar 2006 tillitsærklæring kaller man slikt når noen forteller deg det. ville gjort det på samme måten selv for og være sikker på at hu valgte meg for den jeg er og ikke meg for penga minne. lykke til, mulig det blir lit annspent en stund fremover men snart tenker du ikke over det da du ikke ser de penga.
Gjest Piper Skrevet 16. februar 2006 #3 Skrevet 16. februar 2006 Jeg klarer ikke å se det slik at han har holdt det skjult for deg, for det virker jo som om pengene ikke er så viktige for han. Hadde han fortalt det med en gang, ville jeg trodd at han prøvde å "kjøpe" deg. Men i stedet venter han til det passer seg, og det burde du respektere han for. Om han ikke bruker så mye av de pengene selv, hvorfor skal han da tillate deg å eventuelt bruke masse av de pengene? Det må jo være kjempe positivt, at han holder beina godt nede på jorda.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #4 Skrevet 16. februar 2006 Mannen virker intelligent og reflektert. Jeg tror du har vært heldig med mannen. Det er jo han som teller. Penger kan komme og gå. En dag står han kanskje på bar bakke. Da er det godt å vite at man har en fornuftig person ved sin side. Ser ingen grunn til at du skal ta med hans penger i din vurdering av forholdet i det hele tatt jeg. Bare glem at de eksisterer. Han lever jo åpenbart nøkternt.
Trygve Skrevet 16. februar 2006 #5 Skrevet 16. februar 2006 Du trenger jo ikke bekymre deg for at HAN skal utnytte deg på noen måter da. Tror dere blir et fint par - da dere har kjent hverandre en god stund og penger ikke ser ut til å være et problem for dere. Du burde heller bare være glad for at du/dere er så økonomisk frie istedet for å tenke for mye på hva alt dette betyr. Du skal jo ikke tenke på pengene hans uansett, siden du elsker han og IKKE pengene. Pengene blir bare en bonus på livet istedet.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #6 Skrevet 16. februar 2006 jeg skjønner uroen din. Jeg var også sammen med en mann som hadde mye penger( ikke styrtrik, bare bemidlet) , men han var fanatisk opptatt av dem også og nesten paranoid. Han beskyldte meg (mens vi var sammen ) for å ikke respektere pengene hans og sa til vennene sine at jeg var en "golddigger". Ironien i det hele er jo at jeg faktisk har mer penger enn ham noe jeg aldri fortalte ham. Sporer av her:) han virker reflektert den mannen din.ikke tenk på pengene. kos deg med mannen din,pengene gir ham muligheten til et økonomisk godt liv og kanskje det er du han som gir ham lykken
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #7 Skrevet 16. februar 2006 Og PS: mulig jeg er på viddene her, men jeg har en anelse om hvem det er snakk om her - vi er i samme bransje... snakker vi software her?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 16. februar 2006 #8 Skrevet 16. februar 2006 Slapp av, dette høres ut som en fornuftig og skikkelig fyr med beina godt plantet i jorden! Siden han har et så avslappet forhold til det hele, tror jeg ikke det skal være noen risiko for at du skal bli avhengig av hans penger, shoppe deg til vanvidd og spise deg feit. Det er hans penger, og han har tydeligvis et reflektert forhold til det. Du trenger ikke tenke på disse pengene mer enn han gjør Fortsett med den jobben og de studiene du har, og hvis det skulle bli dere to, så blir nok pengene benyttet til noe veldig fornuftig som samtidig er flott. Et flott hjem, fine ferier, og ingen økonomisk ruin hvis dere plutselig skulle få uforutsette utgifter. Slapp av og nyt at du er sammen med en flott fyr som også har vist deg at han har god økonomisk sans!
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2006 #9 Skrevet 16. februar 2006 Jeg skjønner at du ble overraska og at dette kanskje er litt rart for deg å forholde deg til. Jeg syns ikke du skal tenke på at hans penger blir dine penger om dere blir sammen - det virker som du er redd for å bli tatt for å være en "golddigger" og redd for at dette skal bli en hvilepute for deg. Nå ser det jo ut som denne fyren ikke bryr seg så mye om å briljere med pengene sine, så da syns jeg ikke du skal bekymre deg så mye, og ikke bruk energi på å tenke på pengene hans. Det viktigste er jo at dere har det bra sammen, og det er helt uavhengig av pengebeholdningen hans. Jeg er gift med en mann som har penger. (Fikk heller ikke vite hvor mye før etter noen år.) Det var ikke så lett å svelge at han var den som har kjøpt hus til oss og betalt for oppussing. Jeg hadde ingen midler å bidra med. Men så er det også han som eier huset, og takket være han så slipper vi jo nå å betale på gjeld. Det gjør jo at vi har det litt romsligere i hverdagen, men jeg har ikke noe forhold til pengene hans utover det. Hans penger inngår ikke i vår økonomi, og selvom han har god råd så er det ikke noe som påvirker økonomien vår bortsett fra det at det har gjort at vi ikke har gjeld. Jeg forventer ikke at han skal bruke av sine penger på oss, og det er vi begge enige om. Jeg håper kanskje at dere kan finne ut av hvilken rolle pengene hans skal ha i et evt samliv mellom dere.
monikabrx Skrevet 16. februar 2006 #10 Skrevet 16. februar 2006 Han venta sikkert med å fortelle deg om pengene forde han ville være sikker på att du likte HAN OG iKKE pengene. Du var jo der når du trodde han hadde samme økonomi som deg. Så han fortalte det da han var trygg på dine intensjoner. Hvordan skal noen kalle deg en golddigger når de ikke vet hvor mye penger han har??? Om de gjør det senere, så bare si att .jeg viste faktisk ikke det da vi ble sammen.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #11 Skrevet 16. februar 2006 Jeg skjønner at du ble overraska og at dette kanskje er litt rart for deg å forholde deg til. Jeg syns ikke du skal tenke på at hans penger blir dine penger om dere blir sammen - det virker som du er redd for å bli tatt for å være en "golddigger" og redd for at dette skal bli en hvilepute for deg. Nå ser det jo ut som denne fyren ikke bryr seg så mye om å briljere med pengene sine, så da syns jeg ikke du skal bekymre deg så mye, og ikke bruk energi på å tenke på pengene hans. Det viktigste er jo at dere har det bra sammen, og det er helt uavhengig av pengebeholdningen hans. Jeg er gift med en mann som har penger. (Fikk heller ikke vite hvor mye før etter noen år.) Det var ikke så lett å svelge at han var den som har kjøpt hus til oss og betalt for oppussing. Jeg hadde ingen midler å bidra med. Men så er det også han som eier huset, og takket være han så slipper vi jo nå å betale på gjeld. Det gjør jo at vi har det litt romsligere i hverdagen, men jeg har ikke noe forhold til pengene hans utover det. Hans penger inngår ikke i vår økonomi, og selvom han har god råd så er det ikke noe som påvirker økonomien vår bortsett fra det at det har gjort at vi ikke har gjeld. Jeg forventer ikke at han skal bruke av sine penger på oss, og det er vi begge enige om. Jeg håper kanskje at dere kan finne ut av hvilken rolle pengene hans skal ha i et evt samliv mellom dere. ← Og hvis han finner ut at han vil skille seg, så sitter du på 40 kvm hybel og har ikke råd til å se dine egne barn? Sånn hadde jeg ikke orket å ha det. Mannen min har ressurser nok, noe jeg ikke fikk med meg før et par år etter at vi flyttet sammen. Men at jeg ikke hadde ressurser i form av materielle goder skal ikke bety at jeg er så lite verdt at alt jeg legger i samlivet vårt går opp i røyk om forholdet tar slutt.
Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2006 #12 Skrevet 16. februar 2006 Vi har diskutert dette og har en avtale som sier at huset blir gradvis mitt etterhvert som årene går. Og jeg har jo en jobb og sparer egne penger, så jeg står jo ikke på helt bar bakke. Jeg syns ikke det er riktig at jeg, uten å ha bidratt med penger, skal være medeier i huset vårt. Det vil jeg ikke. Men at min innsats som husmor og økonomisk ansvarlig hos oss skal gi meg rettigheter etterhvert, det er greit - og som sagt har vi en sånn avtale.
Linselus Skrevet 16. februar 2006 #13 Skrevet 16. februar 2006 Vi har diskutert dette og har en avtale som sier at huset blir gradvis mitt etterhvert som årene går. Og jeg har jo en jobb og sparer egne penger, så jeg står jo ikke på helt bar bakke. Jeg syns ikke det er riktig at jeg, uten å ha bidratt med penger, skal være medeier i huset vårt. Det vil jeg ikke. Men at min innsats som husmor og økonomisk ansvarlig hos oss skal gi meg rettigheter etterhvert, det er greit - og som sagt har vi en sånn avtale. ← Dette syns jeg hørtes ut som en veldig god avtale.
Gjest Hilde K S Skrevet 16. februar 2006 #14 Skrevet 16. februar 2006 Gift deg med fyren! Herregud. Hva kan være så vanskelig med at noen har penger? Du ble jo forelsket i ham og han i deg før det ble snakk om pengene. Ellers ville jeg ha fortalt om mine tanker rundt pengene, det kommer aldri noe godt ut av å tie om ting til partneren. Ikke sånne ting som man bruker mye tankeenergi på i alle fall.
Gjest Gorgonzola Skrevet 16. februar 2006 #15 Skrevet 16. februar 2006 Gift deg med fyren! Herregud. Hva kan være så vanskelig med at noen har penger? Du ble jo forelsket i ham og han i deg før det ble snakk om pengene. Ellers ville jeg ha fortalt om mine tanker rundt pengene, det kommer aldri noe godt ut av å tie om ting til partneren. Ikke sånne ting som man bruker mye tankeenergi på i alle fall. ← Signerer
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #16 Skrevet 16. februar 2006 Det virker litt som om du lager et problem av noe som ikke er et problem. Du er ikke en golddigger, det vet både du og han. Hva de andre tror, betyr ingenting, og uansett vet de jo ikke om pengene og kan jo derfor ikke beskylde deg for noen ting. At han fortalte deg dette viser jo at han er seriøs og er glad i deg. Det er jo ingen grunn til å fortelle sånt til jenter man bare vil "leke med". Ta det som et kompliment og en stor tillitserklæring. Dette er ikke dine penger, det er hans penger. Hvis dere velger å ha felleseie, blir dette dine penger først når dere gifter dere, og det er vel litt opp og fram enda, vel? Han virker som en veldig fornuftig fyr, ja, som ikke strør om seg med penger selv om han kunne ha gjort det. Tenk på alle jentene her inne som forteller om menn som ikke klarer å holde orden på sine egne penger og lager økonomiske problem for sin egen familie. Slik kommer ikke dere til å få det, selv hvis hele formuen hans skulle fordufte. Fordi han har et sunt forhold til penger og et moderat forbruk. (Faktisk synes jeg det høres ut som han er litt gjerrig, slik du beskriver ham, men du kjenner ham jo best) Jeg har også en sambo med en del på konto. Men han er som din: fornuftig og stødig. Har en vanlig leilighet og en vanlig bil og en vanlig jobb. Vi har separat økonomi, og deler 50/50 på alt, selv om jeg er i et lavtlønnsyrke. (Sier litt om hans lave forbruk at jeg har råd til å betale halvparten av alle utgiftene våre....) Men hvis/når det blir snakk om å kjøpe hus sammen, vet vi jo at han må betale mer av det enn jeg. Det blir vel også litt annen ordning hvis vi gifter oss, kan jo ikke dele 50/50 på alt resten av livet (er det derfor han ikke har somlet seg til å fri enda? ) Nei, hold på denne mannen her, du. Ikke pga pengene hans, men fordi han høres ut som en veldig flott, stødig og trygg fyr!
Gjest Hilde K S Skrevet 16. februar 2006 #17 Skrevet 16. februar 2006 Min mann har ikke så mange penger på bok, men han er litt nørdete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå