AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #1 Skrevet 14. juli 2024 Har master innen helse og flere års jobberfaring. Men får alltid lønnstilbud som ligger langt under forventning når jeg søker relevante jobber. Ifølge fagforening burde jeg f.eks. få minst 100000 kr mer i året. Når jeg tar opp dette på intervjuer, blir jeg bare gaslighta om at dette er virkelighetsfjernt. Skal sies at jeg sjeldent får jobbintervjuer, mest sannsynlig pga. navn. Så føler meg ofte tvunget til å akseptere dårlig lønn, fordi jeg ikke kan stå uten jobb til evig tid. Samtidig som alt har blitt sinnsykt mye dyrere, og man trenger jo noe å leve på. Hvis jeg skal være ærlig så har det vært nokså bortkastet med så høy utdanning for min del. Noen som opplever det samme? Anonymkode: 22694...87c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #2 Skrevet 14. juli 2024 Jeg opplever akkurat det samme som deg. Problemet med «mitt» yrke er at det nå er så hard konkurranse at det nesten føles å bli utnytta for arbeidskraften. Vet om flere som som slet med jobb etter endt utdanning, så jeg er egentlig mest bare glad for å ha en jobb. Men målet mitt på sikt er høyere lønn. Anonymkode: 26b7d...797 2
Juliv Skrevet 14. juli 2024 #3 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Har master innen helse og flere års jobberfaring. Men får alltid lønnstilbud som ligger langt under forventning når jeg søker relevante jobber. Ifølge fagforening burde jeg f.eks. få minst 100000 kr mer i året. Når jeg tar opp dette på intervjuer, blir jeg bare gaslighta om at dette er virkelighetsfjernt. Skal sies at jeg sjeldent får jobbintervjuer, mest sannsynlig pga. navn. Så føler meg ofte tvunget til å akseptere dårlig lønn, fordi jeg ikke kan stå uten jobb til evig tid. Samtidig som alt har blitt sinnsykt mye dyrere, og man trenger jo noe å leve på. Hvis jeg skal være ærlig så har det vært nokså bortkastet med så høy utdanning for min del. Noen som opplever det samme? Anonymkode: 22694...87c Hva ligger lønna på? Hvis du får tilbud om 650 tusen og vil ha 750 tusen så kan jeg skjønne det. Hva med å søke mens du allerede har en jobb? Da kan du pent takke nei hvis lønna ikke er tilfredsstillende. Kan du utdype hvorfor du tror du ikke blir innkalt til intervju på grunn av navnet ditt?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #4 Skrevet 14. juli 2024 Spørsmålet kan også snus på hodet, er det nødvendig med en master for å gjøre jobben? Hvis ikke, bruker ikke arbeidsgiver mer enn nødvendig på lønn. Anonymkode: c3acb...00f 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #5 Skrevet 14. juli 2024 Juliv skrev (20 minutter siden): Hva ligger lønna på? Hvis du får tilbud om 650 tusen og vil ha 750 tusen så kan jeg skjønne det. Hva med å søke mens du allerede har en jobb? Da kan du pent takke nei hvis lønna ikke er tilfredsstillende. Kan du utdype hvorfor du tror du ikke blir innkalt til intervju på grunn av navnet ditt? Litt i overkant av 500K. Kan selvfølgelig takke nei, men da står jeg på bar bakke igjen. Har faktisk sagt nei tidligere og t.o.m vært tydelig på hva jeg forventer i lønn både under og etter intervju. Hvor jeg også da gav forslag om et nivå som fortsatt var under markedsnivået. Men har da opplevd at arbeidsgiver stod fast på sitt, og ønsket kun å ansette meg for langt lavere lønn. Når det gjelder det med navn, så er det forskning som beviser dette. Anonymkode: 22694...87c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #6 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Spørsmålet kan også snus på hodet, er det nødvendig med en master for å gjøre jobben? Hvis ikke, bruker ikke arbeidsgiver mer enn nødvendig på lønn. Anonymkode: c3acb...00f Ikke nødvendig med master for å gjøre jobben. Men master har blitt standard kan man si. Så det ønskes folk med master, men lønnen reflekter ikke dette. Anonymkode: 22694...87c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #7 Skrevet 14. juli 2024 Jeg hadde litt over 500 000 kr i året som administrativ innen akademia. Mastergrad og 10 års erfaring. De fleste som tar doktorgrad har dame type lønn. Jeg byttet til det private og fikk betydelig bedre lønn. Anonymkode: fac47...cf9 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 Mastersyken er jo også et problem, blir for mange som tar en utdannelse som man kanskje ikke hadde bruk for i utgangspunktet. Å "kreve" master av en arbeidsgiver blir for dumt. Kan heller ikke lønne noen etter utdannelse, men etter jobben som gjøres. Hvor samfunnsnyttig jobben er burde også telle inn i lønnen, dessverre er mange jobber lavt lønner som er ekstremt viktige i samfunnet. Anonymkode: ac3d7...f1e 3
Juliv Skrevet 14. juli 2024 #9 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt i overkant av 500K. Kan selvfølgelig takke nei, men da står jeg på bar bakke igjen. Har faktisk sagt nei tidligere og t.o.m vært tydelig på hva jeg forventer i lønn både under og etter intervju. Hvor jeg også da gav forslag om et nivå som fortsatt var under markedsnivået. Men har da opplevd at arbeidsgiver stod fast på sitt, og ønsket kun å ansette meg for langt lavere lønn. Når det gjelder det med navn, så er det forskning som beviser dette. Anonymkode: 22694...87c Det er utrolig kjipt å høre. Du bør fortsette å søke mens du har jobb. Jeg vet ikke hvilken utdanning det er snakk om, men jeg har en venninne som har skiftet jobb to ganger i løpet av ett år og økte lønnen med 150 000 kr som nyutdannet jurist. Masse lykke til – jeg håper det lønner seg på sikt. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #10 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt i overkant av 500K. Kan selvfølgelig takke nei, men da står jeg på bar bakke igjen. Har faktisk sagt nei tidligere og t.o.m vært tydelig på hva jeg forventer i lønn både under og etter intervju. Hvor jeg også da gav forslag om et nivå som fortsatt var under markedsnivået. Men har da opplevd at arbeidsgiver stod fast på sitt, og ønsket kun å ansette meg for langt lavere lønn. Når det gjelder det med navn, så er det forskning som beviser dette. Anonymkode: 22694...87c Hvor søker du jobb (hvilken sektor)? Sammenligner du lønn i samme sektor når du sier at fagforeningen sier du burde tjene 100k mer? Hvor spesifikke data har din fagforening? Hvis det er en stor fagforening med mange ulike mastere, kan det være forskjeller innad i gruppen hos samme arbeidsgiver, hvis noen har en mer attraktiv master enn andre. Man kan heller ikke komme til intervju i staten, og gå ut fra lønna fagforeningen oppgir for privat sektor. Anonymkode: 17810...b64
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 Men har du erfaring TS, en ting er utdannelsen, men erfaring teller også. Man bygger mye kompetanse etter et man er ferdig utdannet og får prøvd seg i arbeidslivet. Dersom du har fått lignende tilbud fra flere ulike arbeidsgivere så er det jo mye som tyder på at det er der verdien din ligger for øyeblikket. Dette blir litt som å komme seg inn på boligmarkedet, de fleste må begynne smått og jobbe seg oppover. Anonymkode: 89b8e...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #12 Skrevet 14. juli 2024 "Master innen helse" er jo veldig diffust, det kan være utrolig mye som strengt tatt ikke er veldig matnyttig. Stor forskjell på master i intensivsykepleie og master i folkehelse, den første trengs overalt og får jobb på dagen, den andre er ikke like nyttig. Så avhenger det jo av om du er innen et fagfelt der man får autorisasjon og dermed har en større verdi for mange arbeidsgivere enn om det er mer diffus kunnskap. Jeg har en master i klinisk sykepleie og har null problem med å få jobb og forhandle opp lønnen. På min avdeling er det forresten ansatte fra alle kontinent utenom Osceania, så selv om navn sikkert kan ha noe å si, er det neppe det som gjør at du ikke er aktuell. jeg vil tippe det er fagbakgrunnen sin som gjør det vanskelig for deg. Anonymkode: 315de...651
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #13 Skrevet 14. juli 2024 Enkelte fagforeninger har klart å selge inn at lønn skal reflektere utdanningsnivå. Sannheten er at det er så vanlig med høyere utdanning at det er andre forhold som er like viktig, blant annet erfaring og personlige egenskaper. Man må regne med å starte langt nede og jobbe seg oppover. Det kan ta en del år, men om man er flink, arbeidsvillig og gjør noen smarte valg kan man ende opp med OK lønn etterhvert. Jeg tjente under 300 000 i min første relevante/faste jobb etter endt utdanning. Riktignok noen år siden, men nå er lønna helt OK (8-900 000). Anonymkode: 25ebd...cf9
Macaron Skrevet 15. juli 2024 #14 Skrevet 15. juli 2024 Ja huff. Er glad jeg er voksen og ikke trenger å være med på dette kjøret. Mastersyken er et treffende ord. Husker jeg byttet jobb for 14 pr siden og var skikkelig misfornøyd og trivdes ikke de første månedene . Søkte jobber, var på 2 intervjuer men det var svært lite jeg kunne søke på fordi jeg ikke har master og var sikkert for gammel for jobbene.. Kan det være at du søker jobber som du er overkvalifisert for? Gutter er mye tøffere der og søker på jobber selv om de ikke har riktig utdannelse men prater seg inn. Tøff deg opp og søk litt utenfor akkurat det du har utdannelse til og si at du er motivert og ønsker mer kurs eller hva nå de kan tilby. Lykke til. ☺️🙌
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #15 Skrevet 15. juli 2024 Jeg har også mastergrad og er totalt underbetalt. Jobber innen HR Jeg klarer ikke ta igjen det de nyutdannede får i bedriften fordi nyutdannet lønna øker like mye som min lønn hvert år Anonymkode: 8d8e1...5ac
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #16 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har også mastergrad og er totalt underbetalt. Jobber innen HR Jeg klarer ikke ta igjen det de nyutdannede får i bedriften fordi nyutdannet lønna øker like mye som min lønn hvert år Anonymkode: 8d8e1...5ac Skal du ha høy lønn bare pga en mastergrad? Arbeidslivet handler om mer enn utdannelsen din, men hva du faktisk kan prestere. Hvor flink du er til å gjøre jobben din, personlig egenskaper.....dette er det mindretallet som innehar. Anonymkode: ac3d7...f1e 1
endo Skrevet 15. juli 2024 #17 Skrevet 15. juli 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Skal du ha høy lønn bare pga en mastergrad? Arbeidslivet handler om mer enn utdannelsen din, men hva du faktisk kan prestere. Hvor flink du er til å gjøre jobben din, personlig egenskaper.....dette er det mindretallet som innehar. Anonymkode: ac3d7...f1e Dette
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #18 Skrevet 15. juli 2024 Jeg er helsesekretær og har høyere lønn enn deg 😱 Anonymkode: 2e3da...a93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå