Gå til innhold

Lavtlønnede er lettlurte!

AntiPolitiker

Anbefalte innlegg

Du som er lavtlønnet blir rævkjørt i Norge.

Ingen gjør noe med det. 

Partiene du stemmer på, bruker dille-saker som ikke burde være interessante, men de funker, fordi unge mennesker kan nada om økonomi, og er opptatt av sin sosiale klikk og sin flokk. 

La meg forklare:

Lønningene våre øker mindre enn kostnadene for å leie. 

Lønningene våre øker mindre enn matprisene øker. 

På 60-tallet kunne du være industriarbeider og ha hjemmeværende kone. Nå må begge jobbe, selv om begge er advokater, leger eller ingeniører, og en har ikke råd til mer enn en unge. 

I Norge, så forrenter penger seg best på bolig, faktisk mer enn i indeksfond. Ikke med mye, men med litt. Men i tillegg får man skattefradrag for rentekostnadene. Derfor lønner det seg å salte seg ned å så mye boliggjeld som mulig og ha langsiktig perspektiv. 

Det er de rike som har nok egenandel til å kunne benytte seg av dette. 

Snart har forskjellen mellom lønning og hva en bolig koster, økt så mye, at de med inntekt under 550 tusen blir nødt til å leie, hele livet. Det betyr at staten gir gunstige skattefradrag til rike og øvre middelklasse. Men middelklassen skrumper. Eksempelvis tjener legespesialister iflg OECD-tall for 2021 1.8 x gjennomsnittslønn her på berget. Det er tredje dårligst i OECD. Polen er verre. (Hurra). 

Poenget er:

For dere som er fattige, så blir dere rævkjørt av alle partier, inklusive deres egne. 

Det er ikke mye å gå på med omfordeling mellom de som er lønnsmottakere. 

Ingen gjør noe med de rike, fordi de da flytter ut av landet.

Det er lønnsmottakerene som må holde velferdsstaten pga inflasjonsmål. Jo mer vi bruker på velferd, jo mer må trekkes inn fra arbeidere. Det trekkes fra arbeidere, ikke fra de rike. 

De rike blir rike pga passiv inntekt og kapital. Du og jeg kan ikke ha passiv inntekt. Du har FIRE-gjengen som prøver, men i Norge så går det ikke. 

Samtidig, byråkratiet bare eser ut. Selv under de blå. 

Og du som har lavere lønn enn 550k, må fortsatt betale skatt. 

Jeg skjønner ikke hvordan folk straight-faced kan påstå at venstrepartiene er gode eller hjelper dere. Høyrepartiene hjelper ikke - men det overrasker ikke. Det som overrasker meg, er at så mange lar seg bli lurt. Kan vi ikke nok om økonomi etter skolen? Er det som jeg tror - alt handler om identitetsmarkører og hvem som er "snille?"

På hjemmesidene står det mye om fordeling, og lite om hvorfor det går dårligere for lavtlønnede. 

Jeg har ingen forslag til hva dere skal stemme. Jeg tror ikke det spiller noen rolle. 

Sjekk det jeg påstår f.eks på Wikipedia eller ChatGPT, eller google Thomas Piketty.  

We. Are. Fucked. 

Endret av AntiPolitiker
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig.
De som har minst får stadig mindre sannsynlighet for at de kan komme ut av elendighetene.
At mange utsatte grupper (dette gjelder f.eks. også motvilje til å informere alle de som er utsatt for vold og overgrep om enkle/rimelige løsninger som kan hindre det de utsettes for uten politiets hjelp), får stadig mindre hjelp til å komme seg ut av situasjonen er et stort problem. Så finnes det de som sier at folk utnytter systemet, og de har har faktisk rett. Spørsmålet er om vi skal akseptere at en liten del ødelegger for de fleste.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiPolitiker skrev (På 14.7.2024 den 11.39):

På 60-tallet kunne du være industriarbeider og ha hjemmeværende kone. Nå må begge jobbe, selv om begge er advokater, leger eller ingeniører, og en har ikke råd til mer enn en unge.

Jeg føler jeg ser lignende argumenter som dette ofte. Men dette stemte jo ikke for alle på den tiden? Syns det blir for dumt å påstå at alt var så mye bedre før, folk slet økonomisk før også. Min bestefar jobbet i industri og hadde fagbrev/svennebrev. Han tjente egentlig veldig bra i forhold til det mange andre på hans alder gjorde på den tiden. Og allikevel hadde han ikke så god råd til ting egentlig... Min bestemor ble nødt til å jobbe hun også og da fikk de det bare sånn akkurat til å gå rundt økonomisk. De måtte spare lenge og få hjelp via husbanken for å klare å få sitt eget hus. Møblene lagde min bestefar selv. Gardiner, duker, trekk til sofa, klær, osv. måtte bestemoren min sy og lage selv, fordi de ikke hadde råd til å kjøpe sånt.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det: Den store tabben lavtlønnede og tilsvarende gjorde i hele den vestlige verden var å ikke forsøke å sabotere/hindre fremveksten av global frihandel mot slutten av syttitallet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt. Håpløst. Derfor jeg jobber 24/7 for å komme meg ut av hengemyra som er middelklassen, og å kjøpe mest mulig bolig og aksjer. Fuck alt annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som kan jobbe har det godt her i Norge. Folk bør sette tæring etter næring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonyme-meg

Har ikke folk litt ansvar selv også? Man kan ikke skape seg et liv man ikke har kapasitet til å bære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proaktiv skrev (På 16.7.2024 den 11.29):

.....
At mange utsatte grupper (dette gjelder f.eks. også motvilje til å informere alle de som er utsatt for vold og overgrep om enkle/rimelige løsninger som kan hindre det de utsettes for uten politiets hjelp), får stadig mindre hjelp til å komme seg ut av situasjonen er et stort problem. 

....

Kan du utdype dette litt? Hvilke enkke/rimelige løsninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaane doe skrev (På 16.7.2024 den 12.19):

Jeg føler jeg ser lignende argumenter som dette ofte. Men dette stemte jo ikke for alle på den tiden? Syns det blir for dumt å påstå at alt var så mye bedre før, folk slet økonomisk før også. Min bestefar jobbet i industri og hadde fagbrev/svennebrev. Han tjente egentlig veldig bra i forhold til det mange andre på hans alder gjorde på den tiden. Og allikevel hadde han ikke så god råd til ting egentlig... Min bestemor ble nødt til å jobbe hun også og da fikk de det bare sånn akkurat til å gå rundt økonomisk. De måtte spare lenge og få hjelp via husbanken for å klare å få sitt eget hus. Møblene lagde min bestefar selv. Gardiner, duker, trekk til sofa, klær, osv. måtte bestemoren min sy og lage selv, fordi de ikke hadde råd til å kjøpe sånt.

I dag koster det mer å kjøpe stoff og sy ting selv...

Men nei, de hadde ikke god råd før, de måtte snu på krona og bære nøysomme. Men akkurat det å komme inn på boligmarkedet var nok enklere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (3 minutter siden):

I dag koster det mer å kjøpe stoff og sy ting selv...

Men nei, de hadde ikke god råd før, de måtte snu på krona og bære nøysomme. Men akkurat det å komme inn på boligmarkedet var nok enklere. 

I dag har nok de fleste mer enn én bukse…

Hvis folk i dag hadde vært villige til å ha samme levestandard som på 60-tallet, hadde nok mange familier klart seg med én inntekt.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (8 minutter siden):

I dag har nok de fleste mer enn én bukse…

Hvis folk i dag hadde vært villige til å ha samme levestandard som på 60-tallet, hadde nok mange familier klart seg med én inntekt.

Poenget mitt var at det ikke er noe å spare på å sy selv i dag, tvert i mot.

Men prøv å tast inn i lånekalkulator en hvor mye du hadde fått i lån, to voksne med en samlet inntekt på 500 000 (en inntekt og en hjemmeværende kone) og tre barn. Det hadde ikke blitt noe boligkjøp, ihvertfall. Samme hvor enkel levestandard de hadde hatt.

Endret av Thyra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (13 timer siden):

Kan du utdype dette litt? Hvilke enkke/rimelige løsninger??

Dette er på vei til å bli en annen diskusjon så jeg vil ikke besvare noe mer i DENNE tråden, men hvis du vil vite mer om mine erfaringer svarer jeg deg gjerne i en annen tråd. Derfor er dette mitt siste innlegg om dette tema i denne tråden.

Jeg vil ikke fortelle att lesere hvordan de kommer rundt dagens løsninger (voldsalarm og omvendt voldsalarm), men begge kan omgåes kostnadsfritt for de som ønsker å utføre vold og overgrep. Dette har jeg også beskrevet for enkelte myndigheter, og jeg har eksempler på at kvinner har blitt drept  ved å ommgå begge tiltakene nevnt ovenfor.

Det jeg kan si er at når vi fikk en hendelse i familien vår undersøkte vi "alle" muligheter for at det ikke skulle skje igjen, og det finnes mange løsninger fra ca 1500,- i innkjøp til kr. 50-60 i leie pr mnd.
Jeg har informert politiet, politidirektoratet, Justisdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, + alle politiske partier og Stortingspolitikere, etc, etc der jeg delvis har fortalt om dette. Ingen gidder å svare på mine email eller telefonbeskjeder utenom et konkret svar fra "justis sektoren ?" som sa at de ikke ville fortelle om de nye alternativene.
Det er skummelt å si at de som er pålagt å informere oss (ref Istanbul konvensjonen Kap. III, Artikkel 13, pkt.2 og Kommunehelseloven § 3-3-a) ikke ønsker, eller gidder, ikke har kompetanse eller rett og slett prioriterer å hkelpe de som utfører vold og overgrep frem for de som blir utsatt.. Likevel kan jeg stå åpent frem og si at INGEN HAR SVART MED KONKRETE FORSLAG OM Å VURDERE DET SOM FINNES ELLER ANDRE KONKRETE LØSNINGER. Alt jeg hører er at myndighetene "tar det alvorlig, de prioriterer, de gjør utredninger eller ikke vil vurdere nye løsninger". Og når det gjelder informasjon om tilgjengelige tiltak vil det koste myndighetene ca 10.000,-/år å lage og vedlikeholde en oversikt som f.eks. Politidirektoratet lunne oversende til Nav (Hjelpemiddelsentralen). Hadde kommunene linket fra egne sider til den NAV siden hadde de  oppfylt Kommunehelseloven § 3-3-a.  Tidligere justisminister i 2019 sa imidlertid at denne paragrafen bare var ET FORSLAG !!!.
ETT drap av en kvinne mellom 25 og 35 år medfører samfunnskostnader på ca 1 milliard. (ref offentlige rapporter). Hva kostnadene ved vold og seksuelle overgrep koster i samfunnskostnader er det også lagt fram rapporter på men jeg har ikke sett regnskap for enkelthendelser. Men om vi tar med transportkostnader til legevakt/sykehus og evt sykehusopphold, laboratorie undersøkelser, politianmeldelser (det siste utgjør en liten del ettersom det synes som om saken legges bort innen 20 minutter), sykefravær for den utsatte, familie som tar seg fri, påfølgende kostnader til psykolog for den som er direkte utsatt, osv, osv. Det blir MYE penger og iflg Justisministerens pressekonferanse i april ifjor var kostnadene i 2021 ca 98 MILLIARDER (sikkert over 100 idag) Hvis vi ser viljen til tiltak for å hindre vold og overgrep på tross av kostnadene og sammenlikner med trafikkulykker som er det en ekstrem skjevfordeling.

Det bør ikke være noen overaskelse at bare 10% av voldtekter anmeldes (dvs ca 2.000 vers 20.000). men fordi politikere og byråkrater bare snakker om dette vil ingen lenger stole på dem. Jeg spurt kommuner og 2% svarte (etter at jeg purret). De sendte en liklydende trykksak (skrevet av KS ??) der de sa at de hadde opprettet samtalegrupper for de ansatte for å hindre vold og overgrep. Må du virkelig være politiker eller kommuneansatt for å være så dum at du tror en samtalegruppe for de ansatte endrer noe for de som er utsatt ???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Et stort problem her er jo at tingene du nevner stort sett er enda verre i andre vestlige land. Det er ikke noe særnorsk. 

På 60-tallet kunne du være industriarbeider og ha hjemmeværende kone.

Da var det mange som ikke hadde bil, ikke TV, ikke datamaskin, ikke internet, barna måtte sykle til trening om de i det hele tatt drev med organisert idrett, folk hadde færre skift med klær også videre. Folk klarte seg godt på mindre fordi folk sine behov var langt mindre da enn de er idag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PeeWee skrev (33 minutter siden):

Et stort problem her er jo at tingene du nevner stort sett er enda verre i andre vestlige land.

Helt riktig, det er et stort problem. Det er R > G. Den rike klassen er større i andre skakkjørte land, det har du helt rett i. Men den offentlige sløsingen er spektakulær i Norge. Forvaltningen er altfor stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiPolitiker skrev (1 minutt siden):

Helt riktig, det er et stort problem. Det er R > G. Den rike klassen er større i andre skakkjørte land, det har du helt rett i. Men den offentlige sløsingen er spektakulær i Norge. Forvaltningen er altfor stor.

Men er forvaltningen så stor alt i alt da? Offentlig administrasjon var for endel år siden samme andel av offentlig sektor som "finansiell tjenesteyting" var av privat sektor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee

Både mange koner og ektemenn jobbet for å få det til å gå rundt og ungene sprang vill mens foreldrene jobbet. Dette gjaldt også fra 60-tallet. Man arvet klær fra søskenbarn da man var barn og vokste og folk hadde lite klær og få ting. På 60-tallet hadde ikke mange råd til bil og TV og opp gjennom årene til og med 80-tallet gjorde man mesteparten selv når man bygget hus. Det man ikke kunne det måtte man lære seg.

Man dro mye ut på bærturer og fisketurer for å ha mat på bordet og man hadde et enkelt kosthold. Musikk hørte man på radio i tenårene for plater og kasetter var dyrt. Helsehjelpen var mye dårligere og legevitenskapen var ikke kommet så langt. Der var mange psykiatri tilfeller som lå uten særlig hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PeeWee skrev (24 minutter siden):

Men er forvaltningen så stor alt i alt da? Offentlig administrasjon var for endel år siden samme andel av offentlig sektor som "finansiell tjenesteyting" var av privat sektor. 

De områdene jeg kjenner til, er forvaltningen definitivt for stor. Sammenliknet med Finland er forvaltningen for stor.

Vi har også områder som hadde klart seg bedre om ikke byråkratene skulle bestemt produksjon og kvalitet. Eksempelvis polikliniske konsultasjoner i helsevesenet. Det går ikke lenger. Det går kanskje på beinbrudd. Beinbrudd er rimelig uelastisk. Du brekker ikke beinet noe mer om egenandelen faller. Men det failer totalt på psykiatri. Der er behovet uendelig. Det samme gjelder byråkratiske krav til kvalitet, hvem som skal gjøre hva, hvor mye erfaring de må ha, hvordan det skal registrerer osv. 

Byråkratene klarer ikke løse basale pris-etterspørsel-problemer, og skaper byråkratiske substitutter for å fordele hvem som skal få og hvem som ikke skal få. Sånn som at leger må sitte og vurdere henvisninger for å prioritere hvem som skal få time innen hvilken tid, istedenfor å bare løse dette med betalingsvilje og -evne. 

Et moderne samfunn klarer seg ikke uten en forvaltning. Et moderne samfunn kan like fullt bringes til knærne av sin forvaltning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen gjør noe med det. 

Vet du hva som er problemet her?

1. Folk godtar den lave lønnen.
2. Arbeidskraft fra land utenfor Norge som godtar lav lønn og dårlige forhold. Noen yrker er tatt helt over av folk utenfra Norge.

Dette er hovedproblemet, om ingen godtar lav lønn så har vi ikke dette. Derfor må denne gruppen i samfunnet stille krav om ønsket lønn, om dette ikke innfris må man streike. Eneste løsning.

Tenk deg hvor mange som jobber 100% med ca 400k i året, i Oslo! En katastrofe.

I Oslo trengs det masse arbeidskraft som er såkalt lavlønnet, både i det offentlige og private. Hvor skal disse bo? Ikke råd til å leie snart, må bo kanskje 1t utenfor.

En renholder har tariff på ca 408k i året! Burde vært minst 500k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at "folk" hadde det så mye bedre før. 

Etter min mening er det EN ting som gjør at det er blitt en større gruppe "fattige" i Norge(og da ser jeg bort fra innvandring):

Boligmarkedet.

Demografien i Norge er slik at bygdene med rimelige boliger avfolkes. Samtidig eksploderer prisene i byene. De med lav inntekt må til byene for å få utdanning og jobb. Tidligere kunne de bo rimelig på bygda og jobbe på fabrikk, fiske osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiPolitiker skrev (14 timer siden):

De områdene jeg kjenner til, er forvaltningen definitivt for stor. Sammenliknet med Finland er forvaltningen for stor.

Jeg har bare sett tall på antall ansatte i Norge og i Finland og ikke forvaltningen. Kunne du gitt noen tall.

I forhold til antall offentlig ansatte er det beskrevet her Feil om offentlig ansatte i Finland. Faktisk..
Forskjellen er ikke så stor som en har lest om før.

Ellers verdt å vite at sykehusansatte også er en del av de offentlig ansatte, sammen med helse og omsorg og skoler i kommuner. Det at vi har på grunn av spredt bosetning flere sykehus og andre offentlig innstutisjoner enn f eks Finland betyr ikke at forvaltningen vår er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...