Novella Skrevet 14. juli 2024 #1 Skrevet 14. juli 2024 Hvorfor ikke benytte vekt i stedet for cup?! I tillegg bruker USA det imperiske systemet som kun én av tre andre land. 98,5% av verdens land bruker det metriske. Knapt 5% av verdens befolkning tviholder på det imperiske systemet. i tillegg kommer USA med cup i oppskriftene sine!! Altså, hvor tilbakestående er dette systemet i USA?! For det første finnes det US cup og mentrisk cup. For det andre har jeg enda til gode å se en oppskrift som spesifiserer om det er US eller metrisk. For det tredje er det umulig å vite størrelsen på denne koppen. For det fjerde veier hver cup med ulik ingrediens forskjellig. Skal du regne om trenger vi en omregngningstabell. Det er jo bare tull!! 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #2 Skrevet 14. juli 2024 Enig. Elsker det metriske system. Anonymkode: c7ef9...50a 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #3 Skrevet 14. juli 2024 En amerikansk cup er 240 ml, så det er bare å regne om. Vi andre bruker vanligvis 260 ml per cup. Som i metrisk system, omregning fra rommål/volum til vekt varierer med ingrediensene. Anonymkode: f7e94...a96
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #4 Skrevet 14. juli 2024 Novella skrev (10 timer siden): Hvorfor ikke benytte vekt i stedet for cup?! I tillegg bruker USA det imperiske systemet som kun én av tre andre land. 98,5% av verdens land bruker det metriske. Knapt 5% av verdens befolkning tviholder på det imperiske systemet. i tillegg kommer USA med cup i oppskriftene sine!! Altså, hvor tilbakestående er dette systemet i USA?! For det første finnes det US cup og mentrisk cup. For det andre har jeg enda til gode å se en oppskrift som spesifiserer om det er US eller metrisk. For det tredje er det umulig å vite størrelsen på denne koppen. For det fjerde veier hver cup med ulik ingrediens forskjellig. Skal du regne om trenger vi en omregngningstabell. Det er jo bare tull!! Jeg googler alt.. 2 cups flour to ... så får jeg det i gram fra amerikansk cup. Orker ikke det oppmåling systemet jeg heller, men noen av oppskriftene er verdt det, de fra Once upon a chef feks. Anonymkode: c06cf...c15
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #6 Skrevet 15. juli 2024 Novella skrev (23 timer siden): For det tredje er det umulig å vite størrelsen på denne koppen. For det fjerde veier hver cup med ulik ingrediens forskjellig. Skal du regne om trenger vi en omregngningstabell. Joda, en cup er 2,4 dl (i USA, en metrisk cup er derimot 2,5 dl). Det er jo ikke snakk om å ta en tilfeldig kopp fra skapet, det er en standard størrelse. De fleste desilitermål har også cups på siden så dette er virkelig uproblematisk. Eneste gang cup kan være vanskelig for oss som ikke bor i USA er når man skal ha smør, men en kopp smør er 227 gram og det lærer man fort hvis man baker en del. Anonymkode: 97f55...f38 2
Daisy-love Skrevet 15. juli 2024 #7 Skrevet 15. juli 2024 Jeg har «cup-sett» tilpasset amerikanske oppskrifter. Ikke vanskelig å få tak i i Norge heller. Jeg foretrekker gram any day, men har i skapet til når jeg trenger det. Regner ofte om likevel, men jeg har en del amerikanske kokebøker, og f.eks pannekaker går det helt fint å enten bruke det settet, eller faktisk hvilken som helst annen kopp, bare det er samme koppen hele tiden. Det siste var jo det som var mer vanlig her i Norge tidligere også. Min mor har haugevis av oppskrifter fra gammelt av hvor det var basert på å bruker kopper. Jeg liker å sette bakebollen på vekten og bruke «tare» og slippe mer oppvask. Jeg liker ikke bruk av litermål heller 🤪😁 Amerikanerne er for meg hjertelig velkommen over i det metriske systemet 🤩 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #8 Skrevet 15. juli 2024 Å ergre seg over at det brukes cups og ikke vekt i f.eks. amerikanske oppskrifter er vel strengt tatt fint lite annet enn et i-lands problem - all den tid nettet er smekkfullt av oppskrifter med metriske mål (til og med en rekke amerikanske oppskrift-nettsider har dette). Dessuten, hvis TS krever vekt-angivelser, så utgår jo også maaange norske oppskrifter. Her på iskanten oppgis jo stort sett mengdene i desiliter og skjeer bokser og beger. Anonymkode: df512...e58 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå