Gå til innhold

Hvorfor bygges det leiligheter uten gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 11.20):

Ja, men hvor skal du liksom ha en dørmatte hvis du ikke har en gang!? På soverommet!?

Anonymkode: 259b0...a05

Midt i stua😆😅🤔

Anonymkode: 32a2b...6e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg bor i en leilighet uten gang, åpenløsning og elsker det. Har knagg på veggen rett innenfor døra,og et garderobeskap. På gulvet gulvmatte for skoene. Skjønner ikke dere som skriver hva gjør vi med våte jakker? Ja hva gjør dere med gang med våte jakker da? Jeg henger den opp på plass, hvis den er veldig våt henger jeg den på badet i dusjen. Samme med sko. Men det hadde jeg gjort uavhengig av gang eller ikke.  Rotete er det heller ikke, og døra går inn i fellesgang og ikke ut.

Anonymkode: f2b7b...2f8

Det er netttopp derfor man ikke kan diskutere noe på KG , fordi man ikke skjønner at folk bor forskjellig og at de fleste ikke oppgir boform og at ting ikke kan sammenlignes. Når du kommer hjem har du sikkert gått på ferdig måkt vei fram til huset og kanskje parkert under tak. 

Jeg kommer hjem på vinteren og så snør det, veien er ikke måkt og jeg må vasse i snø opp til knærne. Da er det godt å ha en gang å dra av seg våte klær i før jeg drar på meg vinterdress og vandrer ut for å måke snø 

Anonymkode: e952f...4e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 13.01):

Neida, det er jo en egen verandadør to meter bortenfor. Altså to dører ut til samme veranda på samme veggen, i samme rom, med to meters avstand. 🙈 

Anonymkode: 82a7c...651

Hahah, what. Det så jeg faktisk ikke. Da fremstår det i hvert fall sånn. De bygget leiligheten og bare «shit…. Vi mangler inngangsparti… får vel bare sette den her på eneste ledige vegg» og så helt glemt at terrassedøra er ved siden. Neppe så mye som to meter mellom de to dørene. Rareste jeg har sett. 

Anonymkode: b9504...848

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 13.12):

😮

Alle boliger må tilrettelegges slik? Byrokratiet vårt presser opp boligprisene noe helt vanvittig.

Anonymkode: cedda...3b0

Boliger som har krav om universell utforming må det. Det vil si boliger som har trinnløs adkomst og alle funksjoner på samme plan. Vi unngikk kravet ved å ha kjøkken i en annen etasje. 

Anonymkode: b9504...848

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 10.29):

Sånn som den her, utrolig merkelig planløsning:

Lekker, ny 2-roms endeleilighet med garasjeplass, heis, IN-ordning, Nybygg-garanti, vannbårenvarme og stor uteplass! | FINN eiendom 

Den er dyr nok fra før også må man bruke enda mer penger på å sette opp lettvegg for å få en slags gang. Og inngangsdør i glass, det hadde ikke jeg følt meg trygg med hvertfall. Mye rar byggestil i nye leiligheter syns jeg. 

Anonymkode: 55d0b...75b

Glassdør?   Alle kan glo rett inn, jeg ville aldri bodd der.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 19.08):

Fire mennekser bor ikke på 58 m2 med et soverom.

Men ja, merkelig plassering på ytterdøra.

Anonymkode: bbf41...1d0

Jo, det er helt vanlig i større byer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 19.14):

Hvor skulle vi få vi våte jakker og sølete sko fra?

Hender jo vi har vært på fjelltur, men da står skoa under tak ute, spyles og ristes godt. Har egen hylle til treningssko. 

Anonymkode: 2050b...907

Her på østlandet har vi sølete sko og våte jakker i ihverfall 6 mnd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ha taklet å ikke ha gang, siden jeg ikke har barn, men den digre glassdøra hadde jeg ikke taklet. Null sikkerhetsfølelse og privatliv. En ytterdør skal være litt kraftig, ikke bare en puskete terassedør. Jeg hadde nok satt opp noen hyller eller romdeler og laget meg en slags gang, for å få litt mer privatlivsfølelse og for å slippe å ha ytterklærne og skoene på utstilling i stua.

Anonymkode: 9fc33...ec1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 11.40):

Kan dere ikke kalle det en entré i det minste? Det er jo det dere mener?

Anonymkode: 6e722...ed9

Yttergang kan det også kalles. Eller vindfang. Gode norske ord.

AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 13.01):

Neida, det er jo en egen verandadør to meter bortenfor. Altså to dører ut til samme veranda på samme veggen, i samme rom, med to meters avstand. 🙈 

Anonymkode: 82a7c...651

What??? Enda verre! Jeg hadde nok fjernet terassedøra og byttet ut ytterdøra med noe mer tett og robust.

Anonymkode: 9fc33...ec1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sett på annonsen igjen, og vil være litt positiv. 

Leiligheten er en endeleilighet, og det er ingenting som foregår bortenfor leiligheten, altså bør det være null gangtrafikk forbi og dermed mye mindre innsyn enn en del her er redd for at det er. Det virker som det er et lite grøntområde foran og "litt forbi" leiligheten, uten at det er noen naturlig plass for andre å oppholde seg. Videre er det gjerde og en høy mur ned til veien som går inn i parkeringskjeller. På kartet ser det ut som det er en skråning og en vei nedenfor det igjen, så det blir ganske god avstand til potensielle naboer/gjenboere på denne siden av leiligheten. I spisestuen på plantegningen (der sofaen står) er det vinduer med fritt utsyn og som gir masse lys inn (tror det er vestvendt). Utenfor kjøkkenvinduene er det hekk som dekker til helt, men jeg hadde i alle fall foretrukket dette heller enn å se rett inn til naboen fra kjøkkenet (da ville jeg nok hatt noe skjerming foran vinduene, og dermed fått inn mindre lys). 

Flere her har reagert på at "det er ikke klesskap på soverommet engang!!", men her ser det jo ut til å være god plass til å fylle hele veggen (der klesstativ/kommode/tv står) med garderobeskap, og da vil man få relativt god plass til klær! 

Når det gjelder boden, så er det helt vanlig at man må ha "sånne store klosser" (for ventilasjon og vannbåren varme) i moderne boliger. Boden er ellers av god størrelse relativt til at den er i en leilighet og i tillegg følger det med en annen bod i garasjekjeller. Hvis man bor i en liten leilighet er det begrenset hvor mye forskjellig drit man kan lagre, og lagringsplassen i denne leiligheten er relativt god - absolutt ikke dårligere enn forventet i en toromsleilighet. 

Det er normal skjerming mot naboen ved siden av, og vil man ha enda mer tipper jeg det er mulig å komme unna med å montere en slik uttrekkbar levegg på plattingen. 

Jeg ville nok benyttet veggplassen mellom inngangsdør og verandavindu/-dør til å sette inn et garderobeskap, feks et åpent Pax-skap som går helt opp til taket, med noen skohyller, stang for å henge klær på, og hylle øverst til sykkelhjelm og lagring i kasse (til småting som er ute av sesong: skjerf, votter etc). Ville hatt dette skapet stående med åpningen mot veggen på den andre siden av døra,og eventuelt kledd/bygget det inn slik at det skulle sett fint ut fra resten av leiligheten. På denne måten får man et slags inngangsparti med (igjen, relativt) god plass til sko og ytterklær. Å skifte ytterdøren slik noen her skriver at de skulle gjort, er ikke nødvendigvis bare bare, da dette nok blir en fasadeendring og som dermed må søkes om og ta runden gjennom generalforsamling o.l.

Prisen for leiligheten tror jeg det er ingenting å si på - jeg kjenner ikke prisnivået i Asker, men 4 740 000 kroner for en splitter ny leilighet på 58 kvadratmeter høres ikke veldig ekstremt ut. Hvis man betaler ned hele fellesgjelden sin (hvilket man kan gjøre, når det er IN-ordning), blir det bare 2626 kroner/måned for TV, internett, varme, varmtvann, kommunale avgifter, vaktmestertjeneste, drift og vedlikehold, bygningsforsikring, styrehonorar, forretningsførsel og revisjonshonorar. Det er ikke høy pris.

Kort sagt så får man en splitter ny leilighet med balansert ventilasjon og vannbåren varme, med garasjeplass og to boder, hvor alt bare funker (siden det er nytt). Det kunne vært så mye verre! 

Anonymkode: 4605e...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...