Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, trenger å lufte en hendelse.

Har blitt sammen med en fantastisk mann som er en stor berikelse i livet mitt. Han går godt overens med mine to døtre og nesten alle barnebarna. Jeg passer barnebarna ofte, og siden han ikke har barn selv er han blitt en populær reservebestefar, som tar med barna på turer og underholder dem når vi er hos han. Og,, han har et stort hus mens jeg har en liten leilighet, så vi er mest der med barnebarna mine.

Et av barnebarna på 6 år er autist og har en lav impulskontroll og kan ødelegge ting uten å ha en vond vilje med det. Hen har slått en bulk i bensintanken på motorsykkelen hans, knust glasset på bildet av besteforeldrene hans samt noen andre småting.

For noen uker siden sa han at hen ikke får komme hjemme hos han lengre, men de andre ungene er velkomne. Så jeg jeg passer hen hjemme hos meg. Nå har det seg sånn at han glemte igjen AirPods’ene sine hos meg og hen har ødelagt dem. 
Så nå har han sendt et Vippskrav til min datter for erstatning for AirPodsene, noe datteren min nekter å betale da det var jeg som passet ungen hennes.

Nå har jeg ikke hørt noe fra kjæresten på en uke, og han svarer ikke på meldinger eller tar telefonen når jeg ringer. I tillegg sier begge døtrene mine at jeg skal betale da jeg ikke fulgte med og passet på AirPodsene hans.

Savner kjæresten voldsomt og er redd for å miste kon5akten med barn og barnebarn.

Bør jeg betale her og håpe at ting normalisere seg?

Anonymkode: c7178...1cf

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnebarna først. At du i det hele tatt vurderer noe annet er sinnsykt.

Kjæresten får holde seg unna når barnebarnet er på besøk. Evt ta bedre vare på tingene sine (at de ikke ligger rundt å slenger) 

Barnebarnet ditt har en diagnose som gjør alt vanskeligere, og det er ikke ond handling bak. Barnebarnet fortjener heller ikke kjeft for dette. Bygg opp barnebarnet positivt og ikke med kjeft. Det er sikkert kjempelei seg. 

Også ville jeg vurdert dette forholdet. 

Anonymkode: 6237b...9ec

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du sammen med en mann som forskjellsbehandler barnebarna dine? Og som oppfører seg på denne måten? Det er snakk om noen airpods, og han prater ikke med deg på en uke?!? 

selvfølgelig bør du betale for det som er ødelagt, men synes det er smålig av han. Var de helt nye? Jeg har forsikring som dekker slikt, så det er 1000kr i egenandel. 

Anonymkode: dd32a...a87

• Liker 18
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Har han ikke innboforsikring som dekker dette? Slik at du kan betale egenandel. Jeg ville også betalt, siden det var mitt ansvar. Datteren din var jo ikke der.

Anonymkode: b2ce1...d55

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er nok ikke det første dyre barnebarnet ditt vil prøve å ødelegge. Barnet blir med årene bare større, sterkere og kjappere , så du bør få noen rutiner på å "scanne omgivelsene" og blokkere velkommende fra å ødelegge verdisaker, møbler, biler mm. Kanskje foreningen har noen ressurser for besteforeldre?

• Liker 30
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvsagt betale om han ødelegger tingene hans, det er vel opplagt 

Anonymkode: a78ee...01f

• Liker 33
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du eller foreldrene erstatte det som ødelegges. 

Hvordan er innboforsikringen? Vil råde deg til å vurdere å sjekke den, evt oppgradere den til en såkalt "idiotforsikring" med lavere egenandel og høyere erstatningsgrad, om barnet har for vane å knuse ting som du sier.

Anonymkode: c822a...ebc

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er du sammen med en mann som forskjellsbehandler barnebarna dine? Og som oppfører seg på denne måten? Det er snakk om noen airpods, og han prater ikke med deg på en uke?!? 

selvfølgelig bør du betale for det som er ødelagt, men synes det er smålig av han. Var de helt nye? Jeg har forsikring som dekker slikt, så det er 1000kr i egenandel. 

Anonymkode: dd32a...a87

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barnebarna først. At du i det hele tatt vurderer noe annet er sinnsykt.

Kjæresten får holde seg unna når barnebarnet er på besøk. Evt ta bedre vare på tingene sine (at de ikke ligger rundt å slenger) 

Barnebarnet ditt har en diagnose som gjør alt vanskeligere, og det er ikke ond handling bak. Barnebarnet fortjener heller ikke kjeft for dette. Bygg opp barnebarnet positivt og ikke med kjeft. Det er sikkert kjempelei seg. 

Også ville jeg vurdert dette forholdet. 

Anonymkode: 6237b...9ec

Ikke enig.

TS er tydeligvis hyppig barnevakt, det er ingen menneskerett. Hun skal heller ikke stå økonomisk ansvarlig for alt barnebarnet gjør, om datteren bruker henne som barnevakt hyppig og er klar over at barnet har store adferdsproblemer!!

jeg synes det er merkelig at dere mener dette er en slags «selvfølge».

TS: Du har hatt din tid med småbarn, du skal få dyrke og nyte kjærligheten og leve ditt liv! Du kan godt prioritere barn og barnebarn uten å skulle brukes som barnevakt over en lav sko. 

• Liker 29
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg om en mor som er veldig på tilbudssiden og passer barnebarn rett som det er. Om det var slik at mitt barn ødela noe når hun var så grei å passe hen så hadde det ikke falt meg inn å be henne dekke den regningen. Mitt barn, mitt ansvar. Men han kjæresten din, høres ikke så fantastisk ut heller. Ikke fordi han vil ha erstatning, men fordi han ikke svarer deg på en uke.

Anonymkode: c8875...a6b

• Liker 21
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (2 minutter siden):

Først av alt så får jeg en respekt, beundring og omsorgsfølelse for deg når jeg leser innlegget ditt!

Og: Jeg synes verken kjæreste eller dine døtre er særlig omsorgsfull med deg, men setter deg i en skvis.

Ja; betal for podsene, men så må du sette deg ned og bestemme deg for å trekke noen grenser.

Din datter som er mor til barnebarn du var barnevakt til, er nok smertelig klar over at hennes sønn ikke bare har ødelagt en ring men flere, antar jeg?

Jeg mistenker at din kjæreste sender vippskrav fordi han kanskje har fått litt «nok» av dette? Da det ikke er første, andre eller tredje ting som går i stykker..

Jeg mistenker også at han kanskje synes du stiller opp veldig mye for dine døtre og barnebarn? Jeg kan således skjønne hvorfor han gjør det, men det resulterte bare i at du ble svarteper. Din datter rikker seg ikke og mener du skal ta regningen da det skjedde hjemme hos deg.

Hvor ofte er du barnevakt egentlig..?

De er alle heldige som har deg, men sett noen grenser for deg selv. For meg virker det som du blir tatt for gitt. 

Tusen takk for fint svar🤗

Jeg passer barnebarna nesten hver helg og gjør det med stor glede! Og kjæresten er(var)med på dette han også og synes det er stor stas.

Og for å virkelig gjøre det komplisert fikk kjæresten og barnebarnet med autisme en utrolig god kjemi og han tok seg av ungen på en fantastisk god måte. Barnebarnet sitter som limt på fanget hans i alle settinger og er blitt sterkt knyttet til han. Men, tror nok nå at tålmodigheten hans er slutt. 

Jeg ser at dere alle mener jeg skal betale, så jeg har akkurat Vippset han pengene for AirPodsene. Så får jeg virkelig håpe han tar kontakt snart.

Anonymkode: c7178...1cf

• Liker 9
  • Hjerte 20
  • Nyttig 2
Skrevet

Så hvor langt er hver og en av dere villige til å gå for å få rett?

Skrevet

Ikke pass barnebarna hos han mer. Kun hos deg. Og sett grenser, slik at du kan være sammen med kjæresten uten barn. Og vips han for podsa. Håper han da tar kontakt med deg

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja, det synes jeg du skal erstatte

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...