Gå til innhold

For dyrt med hund? Forsikring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser på nett om hoggormbitt som koster 150.000kr for hund. Utenom kontortid vel og merke.
Er det slik at å eie hund er kun for de rike?

Vurderer hund selv, men slike historier får meg til å legge fra meg tanken. Eksisterer det forsikring som dekker alt? Og hva koster ev en slik forsikring? (Hunden jeg ev har tenkt på å anskaffe er type Labrador Retriever)

Anonymkode: c8d2b...236

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det å ta på seg ansvar for et dyr kan bli veldig dyrt. Man kan ikke forsikre seg mot alt. 

Jeg har valgt å ikke ha forsikring, da jeg kan betale det som måtte treffe. Ene min fikk store tannproblemer (katt), det ville forsikringen uansett ikke tatt. Så hun kostet meg nok 100 000 + i dyrlegeregninger. 

Anonymkode: 313a5...b88

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva det koster for slike ting. Var selv til dyrlege en fredagskveld, med en allergisk reaksjon som sannsynligvis kom av knott eller mygg. Ble grundig sjekket og satt kortisonsprøyte. Betalte 3300 kr, inkl medisin for fordøyelse og resept på insektsmiddel.

Betaler 8000 kr i året for forsikring, dekker inntil 60 000 kr i året. Egenandel på 2000kr  + 15 % av behandlingsbeløpet.

Anonymkode: 42740...3c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Leser på nett om hoggormbitt som koster 150.000kr for hund. Utenom kontortid vel og merke.
Er det slik at å eie hund er kun for de rike?

Vurderer hund selv, men slike historier får meg til å legge fra meg tanken. Eksisterer det forsikring som dekker alt? Og hva koster ev en slik forsikring? (Hunden jeg ev har tenkt på å anskaffe er type Labrador Retriever)

Det er nok egenadeler på alle forsikringer. Det beste for deg er å kontakte forkjellige forsikringsselskaper  og høre hvilke kriterier de har.
Sjekk denne siden: https://forbrukertorget.no/forsikring/forsikring?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIwZ-XwYKmhwMVkwuiAx3oBAuUEAAYBCAAEgK0z_D_BwE

AnonymBruker
Skrevet

Takker for gode råd🙏 

TS

Skrevet

Tror vi har forsikring på 60.000 i året. Kom godt med da han knakk en tann..det kom på 8000 kroner men vi måtte ikke betalte noe....

AnonymBruker
Skrevet

Hund trenger ikke å være dyrt, men det kan også bli kjempedyrt. Umulig å vite på forhånd, så man må ta høyde for at det kan bli veldig dyrt. 

Jeg har ikke funnet en forsikring som dekker alt. Vår hund har fått en tannkjøttsykdom, og det dekkes ikke, og koster enormt mye både med forebygging og behandling. 

Anonymkode: 0abf5...d0c

AnonymBruker
Skrevet

Det kan bli veldig dyrt med dyr, men av flere tusen hunder som blir bitt av huggorm hvert år er det få som blir såpass dårlig at de trenger blodoverføring...

Men ja, det koster mye å ha dyr innlagt på dyresykehus, spesielt hvis de er kritiske og trenger mye oppfølging. Dyresykehuset jeg bruker tar 5000,- for ett døgn oppstalling, ikke inkludert eventuelle prøvetakinger eller behandling.

Anonymkode: 20168...f31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har agria forsikring, men selv med forsikring så koster min hund rundt 6000 i måneden. Det inkluderer dyrlegeutgifter (snitt på over 3500 i måneden), forsikring (650), mat, utstyr osv. Egenandel er 25%, i tillegg koster det ca 3000 i fast egenandel hver tredje måned. 

Hadde aldri skaffet hund om jeg visste hvor dyrt det var! Og min hund har ikke noen sykdommer eller skader, men han må likevel til dyrlegen veldig ofte. Sannsynligvis blir det enda verre framover, nå er han bare tre år. 

Jeg har gitt opp sparing pga han. 

Anonymkode: 8587b...cb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Betaler 8000 kr i året for forsikring, dekker inntil 60 000 kr i året. Egenandel på 2000kr  + 15 % av behandlingsbeløpet.

Hvilket forsikringsselskap har du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan bli veldig dyrt med dyr, men av flere tusen hunder som blir bitt av huggorm hvert år er det få som blir såpass dårlig at de trenger blodoverføring...

Men ja, det koster mye å ha dyr innlagt på dyresykehus, spesielt hvis de er kritiske og trenger mye oppfølging. Dyresykehuset jeg bruker tar 5000,- for ett døgn oppstalling, ikke inkludert eventuelle prøvetakinger eller behandling.

Anonymkode: 20168...f31

Hørt at noen av de større dyresykehusene tar 10.000 i døgnet nå, bare for oppstalling 🤑

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har agria forsikring, men selv med forsikring så koster min hund rundt 6000 i måneden. Det inkluderer dyrlegeutgifter (snitt på over 3500 i måneden), forsikring (650), mat, utstyr osv. Egenandel er 25%, i tillegg koster det ca 3000 i fast egenandel hver tredje måned. 

Hadde aldri skaffet hund om jeg visste hvor dyrt det var! Og min hund har ikke noen sykdommer eller skader, men han må likevel til dyrlegen veldig ofte. Sannsynligvis blir det enda verre framover, nå er han bare tre år. 

Jeg har gitt opp sparing pga han. 

Ingen sykdommer eller skader men stadig hos dyrlegen? Overbekymret mor? På 23 år som hundeeier har jeg vært hos dyrlegen ca. 5 ganger, ikke medregnet vaksinasjoner og sånt. 

Anonymkode: 27c92...663

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Alt jeg kan si er at dette blir vår siste katt. Jeg elsker dyr, men klarer ikke å støtte en så grådig industri, når poteter snart er oppe i 100kr/kg. Man skal jo kunne ha til mat på bordet også. Dyr har blitt luksus, takket være umenneskelige priser hos dyrlegene (da spesielt kjedene).

Gjerrigheten i veterninærbransjen og forsikringsbransjen har nådd bristepunktet:

Veterinæropprøret på Facebook er en god side hvor man kan dele erfaringer om de beste dyrlegene som ikke koster skjorta, samt advare om de verste. Unngå kjedene!

Endret av Nostradamus
  • Liker 3
Skrevet

Hatt en hund som jeg er veldig glad var forsikret.  Hadde kun dekning på 30k, men han kosta meg en god del i egenandeler etterhvert. Korsbånd operasjon kosta 30000. Slapp unna med 10k i egenandel😊 han var en kløne så stakk hull på hornhinna flere ganger, slet med ørene osv og diverse andre ting.  På slutten fikk han kreft og alle undersøkelser, medisiner og tilslutt avlivning kosta også 13k mener jeg. 

Tispa mi hadde ikke behøvd forsikring igjen, hadde kommet bedre utav det å sette av summen å betalt når noe skjedde. Ho har hatt vannhale en gang, men det kosta fint lite. Så måtte ho trekke en hjørnetann, det ble ganske dyrt pga infeksjon så måtte reopereres så der var forsikring gull. Men hadde jeg lagt av summen for forsikring i alle årene så hadde jeg sitter igjen i pluss.  

Saken er at man er temmelig sikret med forsikring. Hadde valgt høy dekning, og gjerne sjekket at de også dekker noe tenner.

Jeg har hatt if siste årene og de dekket tanntrekk og alt med den tanna😊

Men bare å ha hund koster fort 1500-2500 kr i mnd med mat, forsikring og utstyr.  Enda mer om man skal drive med utstilling osv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte 16.000 for hunden, rundt 5000 for utstyr når den kom. 
Så har du mat hver mnd (litt ulikt ut fra størrelse). Jeg har liten og betaler nok rundt 500 per mnd, før hadde jeg stor og da var det 2000. 
Forsikring er ca. 750 per mnd. Den er god og har stor dekningsgrad, egenandel på 2500 om noe skulle skje. Har alt tjent inn alt jeg har betalt fordi hunden måtte trekke valpetenner, så det er lurt å ha forsikring. Personlig vil jeg heller ha en fast utgift i mnd, og vite at jeg har en god forsikring som dekker mye og gir en sikkerhet. Syns det er ansvarlig som hundeeier og det roer meg også med tanke på økonomi. 

Så må du legge på kanskje 500 kr per mnd for utgifter som dukker opp etterhvert. Da mener jeg vaksiner, skader som oppstår, medisiner, litt nytt utstyr osv. 

Jevnt over tipper jeg 2000 kr mnd for alt jeg må ha i løpet av et år, da er det mat, forsikring, jevnlige sjekker som innebærer vaksinering osv. På toppen har du uforutsette veterinærutgifter! Så da må du sette av noen kr i mnd for å ha en buffer, det er lurt. Plutselig skjer noe, som overstiger maksbeløpet og ikke dekkes osv. 

Mitt råd er å spare dobbelt av det hunden og utstyr koster, sånn at du har en buffer når du får hunden i hus. Det betyr for meg, at jeg burde hatt rundt 20-25.000 på en konto (noe jeg har). Har du ikke råd til det, burde du ikke ha hund. 

Dersom du er heldig med hunden og den er frisk og rask, kan du komme greit unna med månedlige utgifter. Men man vet aldri hva som kan skje! Og når man er så glad i et dyr, er det forferdelig om det skulle vært økonomien som avgjør helsemessige avgjørelser. 

Anonymkode: bddcd...5d1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hund er dyrt, og dyrtiden påvirker priser på både for, veterinær osv. Som flere har nevnt er det lurt med en bufferkonto l tillegg til forsikring. Forsikringen har gjerne en egenandel-grense man må over før den begynner å dekke, og du risikerer å få flere små skader som ikke går over egenandelen på kort tid. Eks fikk begge mine øyekatarr og måtte få medisiner med kort tids mellomrom, kostet nærmere 2500 men kom ikke over grensa for egenandel(1800 i egenandel per hund, men kostet "bare" typ 1200 per hund).

Ellers er det lurt å sjekke forskjellige forsikringer, hva de dekker og hva egenandel osv blir på. 

Endret av Arx
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takker for gode råd🙏 

TS

I saken med hoggormbittet som kostet 150 000kr så var det fordi det ikke ble oppdaget og dermed ikke behandlet før hunden ble dødssyk. 
Men det er dyrt med hund. Startprisen for veterinær utenom åpningstid er 6000kr. Men det hjelper å ha god forsikring, egentlig burde det være påbudt. 
Skal du skaffe deg hund anbefaler jeg deg å ha både forsikring og en egen bufferkonto for hunden. Da slipper du å måtte risikere å avlive fordi du ikke har råd. 

Anonymkode: 12c3a...d28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ingen sykdommer eller skader men stadig hos dyrlegen? Overbekymret mor? På 23 år som hundeeier har jeg vært hos dyrlegen ca. 5 ganger, ikke medregnet vaksinasjoner og sånt. 

Anonymkode: 27c92...663

Tror det er en kombinasjon av uflaks og at klinikken overbehandler litt, «for å være sikker». Men kan selvsagt også godt hende jeg er for bekymret. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så hard at jeg har droppet forsikring. Skjer det noe som blir dyrere enn ca 20k er det over og ut 😔 

Håper for guds skyld det ikke skjer noe.. 🙏🙏🙏

Anonymkode: ab095...a5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så hard at jeg har droppet forsikring. Skjer det noe som blir dyrere enn ca 20k er det over og ut 😔 

Håper for guds skyld det ikke skjer noe.. 🙏🙏🙏

Anonymkode: ab095...a5c

Altså hvis du ikke gidder å skaffe forsikring og bare avliver dyret ditt om du syntes det blir for dyrt så syntes jeg ikke du burde eie dyr. Noen andre som faktisk brydde seg om det dyrets liv kunne eid det istedet fikk det stakkars dyret deg. Så utrolig egoistisk

Anonymkode: 2e7e1...fd0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...