Gå til innhold

Hvor store barn før dere lot de ha soverom alene i 2.etasje? (Mtp brann)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et stort hus med flere soverom i 2.etasje, og et soverom i et tilbygg i 1.etasje. Badet ligger ved soverommet i 1.etasje, og nå har barna blitt så store at de gjerne står opp og går på do alene, finner seg en brødskive på helg/ferie hvis jeg har smurt kvelden før og setter på barnetv. Minste er bare 4 og trenger fortsatt noe hjelp på do, så flere ganger nå har det vært tilløp til panikk da minste har stått opp og gått på do, og jeg hører ikke rop helt opp til mitt soverom. 

Har derfor lurt på om jeg bør bytte rom slik at jeg har rommet ved badet, men grunnen til at jeg ikke sover der er jo at jeg er redd brann osv. Det at barna skal være store nok til å kunne rømme ut av vindu på egenhånd. 

Hvilke vurderinger har dere gjort der? (Og dere som ikke har noe valg, det er altså ikke dere jeg spør, og definitivt ikke kritiserer! Men jeg har valget og den luksusen at jeg kan tenke slik.) 

Har i utgangspunktet tenkt at jeg sover med rom oppe til de er 8-10 år og har mer overnatting alene (og vi har fått bygget toalett oppe), men nå merker jeg jo at det hadde vært lettere for meg å ta rolig morgen i ferien hvis jeg hadde rom nede. De liker å stå opp alene og se ipad osv altså, og når jeg snakker om at jeg sover lenge, så er det at jeg ligger ca en time etter de har stått opp (altså de er gjerne oppe 07-08, og jeg slumrer videre).

Anonymkode: 1ffcb...494

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når hun fikk eget soverom 14 mnd gammel. 

Anonymkode: d33e6...4a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For at barn skal kunne evakuere seg selv ut vindu i 2.etg ved brann? Ved MINIMUM 12 års alder. Da etter gjentatte brannøvelser, der barna selv måtte øve på evakuering uten annen assistanse fra  voksne enn observasjon og tilbakemeldinger. Hadde hatt gjentatte brannøvelser ihvertfall 2 ganger i året etter de hadde flyttet opp. Og røykvarslere med seriekobling i alle husets rom. Brannstige på utsiden, taustige i vinduet, og brannslokningsapparater i alle rom i 2.etg i tillegg til et i trappa og minimum et nede. Helst brannslange som når hele huset. 
Hvorfor kjøper folk hus med planløsning som ikke passer familiesammensetningen?? Ville aldri tenkt tanken på å la en 4-åring sove i 2.etg uten sovende voksne i samme etasje.

Anonymkode: 5cd02...8d3

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 14-åring nå, og vurderer å la ham flytte ned i kjelleren. Men ville ikke gjort det tidligere, og jeg ville heller aldri kjøpt en bolig der jeg måtte det. Sist brannalarmen gikk her om natten, var da nåværende 14-åring var 12, og han våknet ikke. 

Jeg ville vært MYE mer skeptisk til å la barnet sove i en etasje over meg enn en etasje under meg. Er barnet på bakkeplan, kan jeg komme meg inn rømningsveiene. Det kan man ikke om barnet er på loftet. Jeg er på ingen måte en hysterisk mor, tvert om har mine barn mye mer frihet enn mange andre barn. Men akkurat brann går VELDIG raskt og er VELDIG skummelt. Det er en sjanse jeg virkelig ikke er villig til å ta.

14-åringen har fått bruke kjellerstuen som sitt "oppholdsrom" og har måttet sove oppe.

Anonymkode: 219df...b7b

• Liker 1
Skrevet

Vi gjorde om på hustegningene for å få barnas soverom på bakkeplan. Jeg er veldig redd brann.

Skrevet

Har ikke vært i den situasjonen selv ennå, men de fleste barnefamilier jeg kjenner sover i ulik etasje fra 2 årog oppover. 

AnonymBruker
Skrevet

4 og 5 år. Kjenner fortsatt usikkerhet pga det, men det ble gjort pga plassen og ny baby. Annen etasje er kun to soverom. Vi har babycall på hos dem nå, og vi har snakket en del om hva som må gjøres hvis brannalarmen går feks. 
men jeg er like nervøs for at de skal klare å komme ned trappa uten å falle i halvsøvne hvis de trenger oss av en grunn. Jeg sov lett før, men sover enda lettere etter vi flyttet ned

Anonymkode: cffd1...a0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle barna i 2. etasje mens vi er i 1. etasje. Det ble sånn når minstemann fikk eget rom som 1,5 åring. Da var de andre 12 og 8 år. Ved brann vil vi lett kunne komme oss opp til vinduet til minstem, og de to eldste kan lett komme seg ut på egenhånd. Det var avgjørende for oss at vi så en løsning der. Barna vil nok ikke tenke klart dersom det blir brann, så det er nok helt avgjørende at vi hjelper de uansett hvor gammel de.

Anonymkode: b467f...e00

Skrevet

Vi er tre som sover i samme etasje og én som sover i en etasje under og hun var vel 8 da hun flyttet ned. Fram til da delte hun rom med storebror som er to år eldre.

Uansett om alle sover i samme etasje eller ikke, men kanskje spesielt hvis man er delt, bør man trene på hva man skal gjøre ved brann (og brann kan jo oppstå på dagtid også). Vi har gjort det flere ganger med våre barn. Vi har sammen gått gjennom absolutt alle rom i huset og snakket om rømningsvei fra hvert eneste rom og har også snakket om alt som er viktig å gjøre ved brann (ikke ta med seg ting, varsle nabo om vi voksne ikke er der med dem, avtalt møteplass ute osv). 

AnonymBruker
Skrevet

Men dere har flere soverom i 2.etasje? Kan ikke bare dere voksne også flytte opp i 2.etasje da? Vårt barn har alltid sovet i 2.etasje, men det har vi også. Vi har ikke soverom i 2.etasje. 

Anonymkode: 19c0c...942

AnonymBruker
Skrevet

Når de bikker 18 år

Anonymkode: f5f25...b45

Skrevet (endret)

16 mnd. Sånn er huset. Her er vinduene såpass kompliserte å åpne at det å åpne dem uansett ikke hadde vært greit for et barn. Synes det er greiere med barnesikring på vinduene enn at de lett kan åpnes - man må jo velge en av delene. Må noen barn ut så må de knuse vinduet. Alle sover i samme etasje da.

Endret av katties
AnonymBruker
Skrevet

16 år

Anonymkode: 40233...80a

AnonymBruker
Skrevet

Fra de kom fra klinikken. Vi hadde soverom i samme etasje.

Anonymkode: b9896...449

AnonymBruker
Skrevet

Aldri tenkt over saken..? Har jevnlig sjekk på røyvarslere, lader aldri mobil o.l om natten. Har nytt hus og nytt sikringsskap. At det begynner å brenne er det selvsagt en mikroskopisk mulighet for.. akkurat som barna kan få hjertestans.

Slutt heller å kjøre bil. Det er farlig det. 

Anonymkode: 8d77b...db0

• Liker 2
Skrevet

Den vanligste årsaken til brann er elektrisk feil, som man altså ikke kan forhindre ved å ikke lade om natten og slike ting. Hvis det er så mikroskopisk sjanse for brann at man ikke tenker over det har du vel heller ikke forsikring? 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Arkana said:

Den vanligste årsaken til brann er elektrisk feil, som man altså ikke kan forhindre ved å ikke lade om natten og slike ting. Hvis det er så mikroskopisk sjanse for brann at man ikke tenker over det har du vel heller ikke forsikring? 

Ja, elektrisk feil pga av gammelt sikringsskap med ustabile sikringer du tenker på da? Det kan man vel forhindre..? 

De vanligste årsakene til brann er tørrkoking eller grandis glemt i komfyren, gamle sikringsskap (overbelastning, "elektrisk feil"), pipebrann og levende lys, tørketrommel, samt lading av (uten oppsyn) elsykkel/sparkesykkel.

Forsikring dekker jo flere ting enn brann. Jeg har tidligere brukt den ved vannlekkasje i leilighet f.eks.

• Liker 1
Skrevet

Elektrisk feil trenger ikke bare oppstå i sikringsskap, men oppstår også i elektriske apparater som de fleste har mange av i et hus. Det er ca 3000 husbranner i Norge hvert år. For meg er det veldig spesielt å mene at det er så lite at man ikke trenger tenke på det. 

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk rom på loftet når vi var store nok til å kunne komme oss ut selv ved brann. En 4åring er ikke det, så jeg ville ventet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Arkana said:

Elektrisk feil trenger ikke bare oppstå i sikringsskap, men oppstår også i elektriske apparater som de fleste har mange av i et hus. Det er ca 3000 husbranner i Norge hvert år. For meg er det veldig spesielt å mene at det er så lite at man ikke trenger tenke på det. 

Vi tenker på det ved at vi tar våre forhåndsregler, selvsagt. Kjøper ikke elektrisk ræl, lader ikke på natta, har jevnlig el-kontroll, bruker ikke vaskemaskin etc på natta, sjekker røyvarslere jevnlig. Har ikke peis eller elektrisk oppvarming (har fjernvarme).

At noe bare tar fyr av seg selv, kan jo skje (hvilke elektriske apparster tenker du på..?) eller så kan jo lynet slå ned. Men slike sjeldne og usannsynlige scenarioer bruker jeg liten tid til å gruble over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...