AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #1 Skrevet 14. juli 2024 Jeg mistenker at samboeren min har leddgikt. Han har vært hos legen med en finger som har vært vond i noen mnd og fått time til røntgen neste uke. Nå har enda flere ledd begynt å gjøre vondt. Han har generelt hatt plager med flere ledd i lang tid, så hvis han har leddgikt vil det være en god forklaring. Jeg leser at man må starte med medisiner tidlig, men hvor tidlig snakker man om? Jeg har nesten lyst til å sende han til Volvat i morgen. Stoler ikke helt på at fastlegen hans tar tak i dette raskt nok. Tar sikkert tid å få svar på røntgen, legen har kanskje ferie osv. Begge skuldrene hans gjør vondt nå, så han sliter med å sove på siden. Kan ledd som har blitt vonde bli bedre igjen med medisiner, eller fungerer medisiner bare for å bremse sykdommen? Hvor raskt virker medisinene? Anonymkode: a5788...bae
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #2 Skrevet 14. juli 2024 Jeg trodde jeg hadde artrose siden jeg hadde så vondt i flere ledd. Slet veldig med nakkesmerter i tillegg til fingre og tær. Vi fant ingen avvik på røntgen, men legen mente det var typisk tidlig stadie, og vanlig for "min" alder (40 +). Kuttet ut ultraprosessert mat/sukker/mat med mye stivelse, tok tilskudd av kalsium, d vitamin, omega 3, og smertene er så godt som borte. Lurt å se litt på den retningen også. Anonymkode: 758b4...14e 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #3 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg trodde jeg hadde artrose siden jeg hadde så vondt i flere ledd. Slet veldig med nakkesmerter i tillegg til fingre og tær. Vi fant ingen avvik på røntgen, men legen mente det var typisk tidlig stadie, og vanlig for "min" alder (40 +). Kuttet ut ultraprosessert mat/sukker/mat med mye stivelse, tok tilskudd av kalsium, d vitamin, omega 3, og smertene er så godt som borte. Lurt å se litt på den retningen også. Anonymkode: 758b4...14e Takk for innspill! Hvor lenge er det siden? Anonymkode: a5788...bae
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #4 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Takk for innspill! Hvor lenge er det siden? Anonymkode: a5788...bae 1-2 år kanskje. Mat, livsstil, og en del vitaminer/mineraler er veldig viktig for muskler og ledd. Ikke bare d vitamin og kalsium, men for meg var det en del av bildet. Normale blodprøver, men lå i nedre del av normalen. Husker ikke hva det var, lå kanskje på 50? Har skjønt at alt over 75 er bedre. B-12 er vel litt av samme greia, best å ha litt høyere nivåer enn helt nedi der B-12 er også noe som veldig viktig for ledd. Anonymkode: 758b4...14e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå