Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så dårlig, er 7+4. Har siden 6+0 bare blitt mer og mer kvalm, og nå kan jeg ikke stå opp før jeg har spist noen ritz kjeks uten å gå helt i bakken. Jeg spyr ikke, er bare så ekstremt kvalm at det gjør fysisk vondt. Skulle ønske jeg spydde da det begynner å bli uutholdelig. Jeg våkner på natten og får ikke sove, til tross for hvor trøtt jeg er. Kvalmen er noe roligere sånn midt på dagen, men morgenen, formiddag, kveld og natt er den ille. Jeg får i meg nok mat (to måltider pluss en del ritz kjeks) så er jo overhode ikke noe hyperemesis mtp at jeg ikke sliter med væske/mat eller faktisk kaster opp.

Har en lege som er veldig restrektiv i hva han skriver ut. Dette er noe jeg synes er veldig fint og som gjør at jeg føler meg trygt hos ham, men når jeg var gravid med forrige, var jeg riktig nok ikke så kvalm som nå, da var jeg «bare» vanlig kvalm, og da var det helt uaktuelt å få noe for det. Er redd at siden jeg ikke fysisk kaster opp, er «syk nok» til å få noe? Synes dere det var vanskelig å få kvalmestillendes?

Anonymkode: 36b2a...b0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er så dårlig, er 7+4. Har siden 6+0 bare blitt mer og mer kvalm, og nå kan jeg ikke stå opp før jeg har spist noen ritz kjeks uten å gå helt i bakken. Jeg spyr ikke, er bare så ekstremt kvalm at det gjør fysisk vondt. Skulle ønske jeg spydde da det begynner å bli uutholdelig. Jeg våkner på natten og får ikke sove, til tross for hvor trøtt jeg er. Kvalmen er noe roligere sånn midt på dagen, men morgenen, formiddag, kveld og natt er den ille. Jeg får i meg nok mat (to måltider pluss en del ritz kjeks) så er jo overhode ikke noe hyperemesis mtp at jeg ikke sliter med væske/mat eller faktisk kaster opp.

Har en lege som er veldig restrektiv i hva han skriver ut. Dette er noe jeg synes er veldig fint og som gjør at jeg føler meg trygt hos ham, men når jeg var gravid med forrige, var jeg riktig nok ikke så kvalm som nå, da var jeg «bare» vanlig kvalm, og da var det helt uaktuelt å få noe for det. Er redd at siden jeg ikke fysisk kaster opp, er «syk nok» til å få noe? Synes dere det var vanskelig å få kvalmestillendes?

Jeg fikk kvalmestillende når jeg var gravid. Men jeg kastet opp alt. Til og med hvis jeg drakk en sup med vann. Alt kom opp. Ble tilslutt innlagt på sykehus. Lykke til ❤️

Anonymkode: 91ca6...bce

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke vanskelig. Prostafen fikk jeg forskrevet av fastlegen. Det er også reseptfritt…. 

Det er godkjent en ny kvalmestillende for gravide i Norge nå. xonvea (?) eller noe i den duren. 

hvis fastlegen setter seg helt på bakbena kan du be om legetime eks via Kry. 

Lykke til! :) Husk å følge råd til helsepersonell. 

Anonymkode: 1318e...0d4

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 🩷🩷 jeg bruker postafen nå men det fungerer overhode ikke:/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg fikk Afipran. Det er ikke heldig for baby med en mor som er utslitt av kvalme og ikke får sove heller. En mamma som ikke får i seg nok og riktig næring eller heller ikke bra. Å kaste opp på toppen da (som kan bli følgene av å ikke få medisinsk hjelp) er direkte helseskadelig. Både for mor og barn. Så her veier ulempene opp til at det vil være best med medisinsk hjelp. Ingen forsking så langt viser at de type kvalmestillende som er på markedet i dag er farlig for fosteret. Det var derimot et kvalmestillende medikament på 70/80 tallet som kunne føre til fosterskader og dette eksempelet har ofte blitt brukt som skrekk og advarsel blant leger. Så mange har nok lenge vært redde for å ordinere kvalmestillende av den grunn.

År dette er sagt så har jo mange kvalmestillende andre uheldige bivirkinger. Mange blir litt trøtte. Jeg ble zombie av Postafen som egentlig er en reisesyketablett. Afipran ga meg ingen bivirkinger og jeg fikk en pk på 25 stk jeg kun skulle ta til nøds. Tok vel 7-8 tilsammen om jeg skulle noe litt viktig. Feks foreldremøte o.l

Anonymkode: 2a5bf...6c6

AnonymBruker
Skrevet

Fikk både afipran og xonvea. Du bør absolutt prøve xonvea da mange har god effekt av dette. Jeg ble så trøtt at jeg ikke kunne bruke de. Afipran visste jeg fra før at jeg får sterk kroppslig ubehag av, men det er heldigvis ikke vanlig å få det. 

Hvis det er noen trøst så vil det sannsynligvis bli bedre i 2. Trimester. Jeg har vært kjempedårlig jeg også, men de siste dagene har det virkelig begynt å lette. Er nå 14+2.

Anonymkode: 2efd4...384

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk også testet det først, fungerte ikke på meg heller. Deretter fikk jeg skrevet ut Xonvea, reddet meg 🙂 

Ingen problem å få skrevet det ut dersom det hemmer deg i hverdagen, du skal heller ikke måtte gå rundt kvalm en hel dag når dette kan «enkelt» bli fikset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...