tussi84 Skrevet 13. juli 2024 #1 Skrevet 13. juli 2024 Jeg og mannen min hadde en samtale om livsforsikringen hans her om dagen, og om hva som ville skje hvis han eller begge oss to dør før barna er myndige. VI Håper ikke at det skjer, men sykdom og ulykker kan jo ramme hvem som helst med døden som konsekvens. Underveis i denne samtalen så kunne han fortelle at han hadde skrevet et testament om at det var ønsket at hans bror skulle ha barna hvis vi begge to ble borte. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, ble egentlig ganske sjokkert av flere grunner. Jeg reagerer mest på at jeg aldri har samtykket til dette, og at slike ting er noe man bestemmer i fellesskap som foreldre. Vi bor sammen, og har like mye foreldreansvar ovenfor barna våres. En annen ting er at jeg er ikke enig i at barna våre skulle bli tatt over av noen de ikke kjenner i det hele tatt. Den eldste har møtt onkelen sin 2 ganger, og det er nå to år siden sist. Han har ingen formening om hvem onkel er, og husker han derfor heller ikke. Jeg selv har møtt min svoger 4 ganger på 13 år, så kontakten er ikke helt den store. Vi har andre i familien som er mye mer sammen med barna, og som eldste kjenner godt som ville vært mer naturlig at tok over barna om noe skulle skje. Nå har ikke den minste noen forhold til noen andre omsorgspersoner enda, men eldste har det. Han er veldig ofte på besøk enten for foreldrene mine, eller hos mannen sin mamma. Han kjenner de alle sammen godt, og føler seg trygg. For min del synes jeg at enten mine foreldre eller svigermor skulle tatt omsorgen om vi foreldrene døde/de kunne delt på det. Det er de som begge barna kommer til tilbringe mest tid med. Nå vet jeg at det ikke nødvendigvis blir sånn at familiemedlemmer får overta barna våres garantert, for det kan like gjerne være at barna havner i fosterhjem. Vi har all like vel lov til å komme med ønsker, om hvem vi ønsker skal overta.. Men jeg har altså ikke formidlet noen ønske enda, fordi jeg trodde at dette var noe jeg og mannen skulle ha blitt enige om. Istedenfor så skal visst forsørgeransvaret gå til noen som barna knapt kjenner, fordi mannen har bestemt det. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt i dette enda. Jeg er sterkt uenig og vil endre det. Noen som vet hvordan? 1
minister-mio Skrevet 13. juli 2024 #2 Skrevet 13. juli 2024 Skriv en viljesærklæring. Det er en selvfølge at dere som foreldre er enige. Barna blir plassert der det er til deres beste å bli plassert, helst hos familie, noen de kjenner og/eller i nærmiljøet 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #3 Skrevet 13. juli 2024 Det er jo ikke noe han bestemmer. Han har uttrykt sin mening. Den vil vektlegges om situasjonen skulle oppstå at tingretten skal avgjøre hvem som får foreldreansvar for barn etter dødsfall. Du kan gjøre det samme. Å ikke ha dialog med partner om noe slikt før man faktisk skriver en viljeserklæring, er selvsagt helt på trynet. Strever dere generelt med kommunikasjon? Anonymkode: 2f8d1...a1b 9 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #4 Skrevet 13. juli 2024 Hva sa han da du spurte han om hvorfor han skrev at broren skulle overta foreldreansvar hvis dere dør? Anonymkode: 36fef...95c 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #5 Skrevet 13. juli 2024 Du kan lage din egen viljeserklæring og hvis både dine og hans vil ha barna så blir det opprettet sak og de som er best egnet får de. At hans bror ikke kjenner barna taler ikke til hans fordel. Barnas stemme vil også bli vektlagt i en slik sak og for alt du vet så er det ikke sikker at din svoger vil ha barna. Anonymkode: c8c6d...653 6
GammelKaktus Skrevet 13. juli 2024 #6 Skrevet 13. juli 2024 Wow, han har skrevet dette og aldri informert deg om det, for meg hadde det faktisk vært et tillitsbrudd. Når begge foreldre er sammen så prater man om dette. Uansett, er dere uenige så er det jo bare for deg å skrive en viljeserklæring som vil telle like mye som hans om ikke mer om du velger noen som faktisk er involvert i livet deres. De blir lagt vekt på at barna har god relasjon til de som skal ta seg av barna ved et eventuelt dødsfall. Har selv viljeserklæring og har avklart på forhånd med de som skal ta seg av mitt barn om jeg tar kvelden før han er myndig, alle som betyr noe rundt oss vet hvordan det vil bli da. Helt merkelig at dere aldri har pratet om dette før men dere har kanskje veldig små barn? 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2024 #7 Skrevet 13. juli 2024 99,9 % sjans at ingen av dere dør før barna blir myndig. Vet ikke hvilke regler som gjelder, men om det skulle skje vil myndighetene snakke med barna om hva de ønsker og hvem i familien de kunne tenke seg å bo med, og da vil de barna føler tilknytning til bli kontaktet. hans bror må jo også ha signert dette testamentet og være enig at han ønsker dette. dette er noe dere i fellesskap skal bli enig om, og siden din underskrift ikke finnes på de papirene blir ikke dette automatisk gyldig. Anonymkode: 2fbdb...04d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 Nr 1 det er nok ganske usansynlig dere begge to faller vekk mens ungene er små, la det ligge. Nr 2 en viljerklæring er ingen garanti retten avgjør likevel. Slapp av ! Anonymkode: 003b7...424 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #9 Skrevet 14. juli 2024 I tilfelle dere dør er det uansett barnevernstjenesten som overtar omsorgen for barna, og du kan ikke bestemme hvem barna skal bo hos i forkant. BVT vil høre på deres ønsker, gjøre undersøkelser, være opptatt av at barna skal ha mulighet for kontakt med familien sin - men det er til syvende og sist de som bestemmer. Om barna ikke kjenner onkelen sin, og det er andre i familien de har tett kontakt med og som ønsker, og er kapable til, å ha dem hos seg, kommer selvfølgelig ikke BVT til å la en som er totalt fremmed for ungene få dem. Anonymkode: 3761f...66f 1
Kålrota Skrevet 14. juli 2024 #10 Skrevet 14. juli 2024 Hovedproblemet her er vel at han har tatt denne avgjørelsen uten å informere sin partner og mor til barna. Det er veldig spesielt og definitivt noe jeg ville sett på som et tillitsbrudd. 6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #11 Skrevet 14. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I tilfelle dere dør er det uansett barnevernstjenesten som overtar omsorgen for barna, og du kan ikke bestemme hvem barna skal bo hos i forkant. BVT vil høre på deres ønsker, gjøre undersøkelser, være opptatt av at barna skal ha mulighet for kontakt med familien sin - men det er til syvende og sist de som bestemmer. Om barna ikke kjenner onkelen sin, og det er andre i familien de har tett kontakt med og som ønsker, og er kapable til, å ha dem hos seg, kommer selvfølgelig ikke BVT til å la en som er totalt fremmed for ungene få dem. Anonymkode: 3761f...66f Alt du skriver her er feil. Tingretten avgjør i slike tilfeller. Anonymkode: 2f8d1...a1b 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #12 Skrevet 14. juli 2024 Barna er ikke eiendeler hsn bestemmer over i testamentet, så dette trenger du ikke tenke på. Men det er utrolig teit gjort av mannen din. Anonymkode: 8f9cf...78c 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2024 #13 Skrevet 14. juli 2024 Jeg stusser på at du ønsker besteforeldre skal ta over omsorgen om noe skjer, har du virkelig tenkt gjennom dette? Barna vil da aldri få muligheten til å få «omsorgspersoner for livet» om dere skulle falle tidlig bort. Besteforeldre er jo stort sett en del eldre enn foreldre, sannsynligheten for at de både blir syke og dør tidligere enn et par i 30-40 årene er jo ganske stor. Hadde jeg og mannen dødd i morra og mine foreldre hadde tatt over omsorg for barna så måtte vi egentlig gått ut ifra at med tanke på alder og helse på sikt ville dette vært «en midlertidig løsning» Barn er krevende, og enda mer krevende er det å ivareta barn som har ekstra bagasje med seg. Man kan ikke forvente at dette er noe den eldre generasjonen skal klare å stå i. Anonymkode: 65f5b...c2a 1
fru Alving Skrevet 14. juli 2024 #14 Skrevet 14. juli 2024 Det er litt rart at han ikke har snakket med deg. samtidig så tenker jeg at denne broren kanskje er den som er nærmest til å ta vare på barna og sikre dem livet ut. Det er vel en grunn til at din mann har tenkt dette, jeg vil tro han har barnas beste i tankene. Uansett, skulle det svært usannsynlige skje og dere faller bort begge to, så vil de bli tatt en vurdering av hva som er best for barn i forhold til hvem som er i stand til å ta vare på dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå